**lokakuisten massujen keskiviikko**
Kommentit (65)
Kovasti jaksamista fiikunalle! On se vaan kurjaa, kun pikkuiset ei aina tajua nukkua silloin, kun heitä väsyttää.
Minäkin olen nyt tosi onnellinen, että otin sen ä-pakkauksen, vaikka tuntui että vauvan vaatteita on ihan liikaa. Pläräsin nimittäin eilen illalla meidän vaatelaatikon läpi (siis siinä on 50-74cm vaatteita) ja kun otin vaan pois kaikki mekot ja sitten semmoiset todella tyttömäiset kukka-pitsi-pinkki-jutut, niin jäljelle jäänyt määrä ei ollutkaan niin huimaava :) Tietäähän sen, kun on kaks pikkutyttöä talossa. Meillä oli myös paljon poikien vaatteita, mutta annoin ne pois, kun tuo nuorimmainen varmistui tytöksi ja hän, kenelle vaatteet annoin, on laittanut vaatteet kirpparille. No mutta, onneksi pakkauksessa siis oli ihania vaatteita paljon ja ainahan niitä saa lahjaksikin vaikka kuinka. Pitkähihaisia bodeja täytynee pari ostaa, niitä kun kuluu paljon. Mutta muuten yritetään pärjätä noilla mitä on. Ja itse en oo kovinkaan tarkka, vaan ihan hyvin voin pukea punaista pojallekin.
On kyllä vieläkin aika epätodellinen olo, kun ajattelee, että tulossa on POIKA. Heh, mitenhän siltä osaa pyllynkin pestä, kun viimeiset 3v on pessyt tyttöpyllyjä :) No ei vaiskaan, mutta jotenki jännä tunne kuitenkin. Samalla kertaa epäuskoinen ja sitten taas mahdottoman onnellinen. Tiedän, että anoppi ja appiukko toivoivat meille poikaa (heillä on ennestään lapselapsia 1 poika ja 3 tyttöä) ja kerroinkin eilen anopille, että poika tulee. Oli tosi mielissään. Ja vaikka on ihan tosi, ettei mulla sukupuolella ole väliä, niin tosi mahtavaa, että asia selvis jo nyt, se tuo mulle vauvan jotenki läheisemmäksi (COE taisi tästä myöskin kirjoittaa joskus). Ja onhan se kiva, että on sitten kaks molempia, ei siitä pääse mihinkään.
Eilen äitipolin kätilö käski lepäillä pari päivää ja välttää nostelua.. no arvatkaapa unohtuiko se tuossa iltavilskeessä, mutta ei mulla ole kyllä yhtään ollut maha kipeä, ei oo vuotoa ja vauva liikkuu normaalisti + olokin itsellä ihan ok. Eli taisin kuitenkin selvitä pelkällä säikähdyksellä.
Meillä kaikki vielä kuorsaa, taidan lähteä aamupalalle, kun rauhassa saa kerranki syödä.
Kaunista keskiviikkoa kaikille!
Mianni 29+4
Mulla viime yö alkoi niin, että menin nukkumaan klo 23, kävin pissalla just ennen sänkyyn kömpimistä. Heti alkoi vaivaamaan ne omituisen LEVOTTOMAT JALAT ja samantien tunsin taas pissahädän. Tätä jatkui seuraavan tunnin ajan 4-5 krt eli kävin pissalla heti kun liikuin vähääkään sängyssä. Siinä vaiheessa ajattelin että no niin, yö unet ovat historiaa!. Onneksi pissahädän tunne rauhoittui ja pääsin aamuyöhön saakka noilla käynneillä. Tyttökin heräsi ja minä taas laiskana äitinä hain hänet meidän viereen kun en jaksanut silitellä häntä uudelleen uneen.. Nyt pitää ryhdistäytyä kun ei se neiti oikeasti tarvi meitä siihen nukkumiseen, on vain kyse minun jaksamisestani.. Sitä paitsi oli tosi kuuma kun tyttö nukkuin meidän välissä.
NOSTELUSTA: Tuli mieleen MIANNI kun kirjoitit, että nostelit eilen vaikka kiellettiin että olen monesti miettinyt, että kun on enneestään lapsi/lapsia niin ohje siitä ettei puolen välin jälkeen saisi juosta, nostella mitään raskasta tai muutenkaan tehdä mitään fyysistä, on aika kaksipiippuinen juttu! Ainakin minä otan päivittän juoksuaskelia kun tyttö kiipeilee kovasti, nostelen välillä ties mitä ja tyttöä tietenkin aina kun tarvii, kauppaostoksilla tulee käytyä yksinkin vielä jne. Kotiäitinä ei ole mitenkään helppo totella nostelukieltoa tai muutenkaan sitä että pitäisi ottaa rauhallisesti ja levätä;)
COE, olitko se sinä joka kirjoitit esikoisen puheen kehittymisestä? Meillä sama tilanne eli puhetta on alkanut tulla urakalla! Tyttö oli lähes sanaton 1v4kk asti, sitten rupesi yhtäkkiä sanomaan sanoja vaikka kuinka ja heti rupesivat tulemaan selkeästi eli meillä ei tullut murre tai omia snaoja vaan selkeitä sanoja. J-kirjain on L jos se on sanan eka kirjain (esim. Joo on Loo) ja R ja S- tulevat vielä hassusti mutta muuten on tosi selviä sanat ja muutamat pikkulauseet. On aivan ihana vaihe kun on niin hauskaa kun tyttö huutaa jotain mitä haluaa;)
Nyt me lähdetään taas kävelyllä josko ehditään ennen kuin tulee taas kuuma... Mianni, muutan kohta teille evakkoon kun täällä ei helteet hellitä!
Nazu ja pikkukakkonen rv32 + 2
Täälläkin oltu hereillä jo tunteroisen..
Neuvola olisi ysiltä...Jännittää, sillä jätin menemättä labraan vaikka lekuri niin määräsikin :/ Jännittä mennä puntarillekin, sillä herkut on maistunut viime viikolla aika lailla =O
Mulla tullut taas uusi vaiva kehiin.,.
Ihmettelin viikonlopuna kun tuolilta ylös noustessa perskankkua aina juili niin ettei meinannu pystyssä pysyä ja kävely oli hankalaa..No, ilmeisesti siis lonkkanivelet vaivaa...Löystyy?
Inhottavaa sillä saattaa vetää jalat ihan veteläksi kun kävelemään lähtee :/
Eilen saunan jälkeen tuli oksennuskin...Tarviiko edes sanoa että olen ihan korvia myöten täynnä tätä raskautta!!!
Tulis jo se lokakuu!!!
Muksukin on taas flunssassa...Yö meni valvoessa ja toisen yskää kuunnellessa..Toivottavasti en ite tule kipeäksi...
Eilisessä pinossa joku puheli noista harsoräteistä. Kyllä ne äitiyspakkauksen rätit on ihan parhaita. Pehmoisia ja parhaita :)
Täälläkään ei anttilassa ollut rättejä kun kävin kyselemässä...Onneksi sain siskolta muutaman.
Onnea Mianni poikauutisista!
Jotain muutakin piti kommentoida, mutta eipäs nyt tule mieleen...:)
Mukavaa keskiviikkopäivää ja voikaa hyvin!
Terkuin,
Camelot 29+6
NAZU on kyllä aivan oikeassa tuossa, että kotiäitinä se nosteleminen yms on aikalailla välttämätöntä. Tietysti sitä voi vähentää, mutta ei tuommosen 1,5-v kanssa voi kokonaan olla nostelematta. Meillä tyttö painaa semmosen 10,5kg eli kyllähän siinä on kantamista. Ja isompiki tyttö pitää joskus nostaa syliin jne. Tietenki, jos olis TOSI hätä kyseessä, niin lapsille kai pystys järjestämään jonkun hoitopaikan jne, mutta nytkin luotan siihen, että itse huomaan jos jotain on masussa pielessä. Ainakin vielä tuntuu tosi hyvältä ja olis varmasti eilen ultrassa näkynyt, jos ois isompi hätä.
Minä tässä siivoilin yhden vaatekaapin ja sieltä lähti pussillinen pieniä vaatteita...pitää tyrkyttää niitä tätin tytölle ja loput viedä kierrätykseen. Ovat n. 74-senttisiä ja sieltä löytyi kokonaista 5 bodia ja yhdet housut, jotka voi pojallekin laittaa.. loput on vaaleanpunaista kukkakuosia jms...
Isompi tyttö nukkuu yhä, sais kohta herätä että päästäs kauppaan!
Minakin olen ihan kypsa tahan raskaana oloon.=( Koko paivan on narastanyt ihan tosissaan ja koko ruokatorvea polttelee ihan kamalasti kurkkuun asti. Tama vaan pahenee paiva paivalta. Ei todellakaan tee mieli syoda eika juoda mitaan vaikka kuinka pitaisi. Joopa joo, eipa tarvitse huolehtia painonnoususta (joskaan eipa tuota painoa ole kovin edes tullut). Onkohan tama nyt sitten tata loppuun asti? Mahtaa olla ruokatorven limakalvot hyvassa kunnossa 9 viikon kuluttua... Argh...
Ja kun tuo vatsa on muutenkin niin olematon niin vahan ihmetyttaa. No, onneksi minulla on laakari taas ensi viikolla niin pitaa jutella siella. En sinansa hataile tuosta vatsan koosta koska ei laakarikaan ole mitaan sanonut ja lapsi on ihan viikkoja vastaavan kokoinen, mutta ihmettelen vaan kun ei kasva. Voiko oikeasti kasvaa sisaanpain kun tuo narastys vaan pahenee vai olenko sitten vain niita naisia jolla vatsa tulee esiin vasta viimeisilla viikoilla. Luulisi tosin jo nakyvan kun olen tallainen tikkuvartaloinen, mutta ei....
Taalla tuli juuri Discoverylta tosi mielenkiintoinen ohjelma lapsen kehityksesta kohdussa alkaen munasolusta syntymaan asti. Oli tosi hyva kuvia ja tietokoneanimaatioita jotka oli tehty 4d-ultrien pohjalta. Olipas kiva katsoa kuinka ne vaavelit siella kasvoivat.
Tulipas vahan valivalia, mutta kun mieskin on matkoilla niin piti johonkin purkaa.
Voikaahan te muut hyvin siella.
T. Millian ja 29+4
Mä ajattelin nyt oikoa noita rautapuheita....eli joku sanoi täällä että rautaa voi saada liikaa, jos syö rautatabletteja. Raudanliikasaanti edellyttää päivittäin vähintään 60 mg nauttimista painokiloa kohti...eli esim. 65 kiloisella tämä tarkoittaa 39 rautatabletin napsimista päivittäin ;) Eli siis yhden rautatabletin nauttiminen päivässä ei todellakaan ole millään tavalla haitallista, vaikka hemoglobiini olisikin hyvä. En löytänyt mistään mitään sellaiseen viittavaa, että vaikuttaisi millään tavalla lapsen (liika)kasvuun. Rautaa on ihmisillä koko ajan " varastossa" ja naisillä sitä sitten käytetään mm. kuukautisten aikaan, raskaudessa ja varsinkin synnytyksessä varastot hupenevat....Jokainen siis syökööt rauhassa rautansa, jos sitä on suositeltu ;)
Syy miksi asiaa vielä puin, on se, että itse ainakin pidän huolestuttavana jos täällä palstalla annetaan ohjeita, tai väitetään jotain mikä ei missään nimessä pidä paikkansa.
Se siitä rauta-asiasta...
Kyselin eilen tuosta esikoisten suhtautumisesta uuden tulokkaan sukupuoleen, ja mua kiinnostaisi tietääm että miten teidän esikoiset ovat tuohon sukupuoli-asiaan suhtautuneet? Meillä eilen miehen tyttö selkein sanoin ilmaisi, että hän haluaa pikkusiskon ;)
Alkaa kypsyttää tää käsien neulottuminen ;( Viime yönä nukuin katkonaisesti koko yön valvoen 04-5.30 ja sen jälkeen menin sohvalle nukkumaan.Sain roikotettua vasenta kättä sohvan ulkopuolella...tosin alkaa tuo oikee olla jo kohta yhtä paha! PERHANA!! Miten tätä jaksaa koko loppuraskauden, kun ei pysty nukkumaan, vaikka kuinka väsyttäisi??! Olisin valmis jo ottamaan vaikka kortisonipiikin ranteisiin sillä tää ei TODELLAKAAN ole kivaa eikä ihan normaalia puutumista!!
Dirah: En nyt kuitenkaan missään vaiheessa epäillyt, ettetkö itse tietäisi miten teidän kelassa toimitaan...[b]ihmettelin[/b] ainoastaan. Mulle on aivan se ja sama miten muualla toimitaan, pääasia että täällä sen sai viedä ennakkoon:D Ei kannata ottaa niin vakavasti. Ja muutoinkin täällä on kaikilla omat mielipiteet muihinkin asioihin (mm. rauta...)eli ihan relax ;) Ei näitä juttuja kantsi ottaa niin henkilökohtaisesti.
Mianni: ONNEA POJASTA!!!!!!! :) :) Vitsit varmaan vähän erikoinen tunne!!!!! Ja *huh huh* sitä sun kaatumista ja luojan kiitos kaikki oli vauvalla hyvin, varmasti tollanen säikäyttää...hui :/
TÄÄLLÄ SATAA VETTÄ PIIIIIIITKÄSTÄ AIKAAA-IHANAAAAAAAA:D:D:D
Arvatkaas....Meitä pyydettiin eilen kummeiksi sille pienelle pojalle, jonka kerroin syntyneen tuossa heinäkuun alussa :) Oltiin kyllä todella otettuja sillä ei oltais uskottu saavamme moista kunniaa. Ristiäiset ovat 27.8. Hän on sitten meidän 3. yhteinen kummilapsi ja mun 4.
Yöllä sitten aloin stressaamaan vielä vauvan liikkeitäkin, kun siinä sängyssä pyöriskelin...en katsos hokannut, että vauvahan VOI MYÖS NUKKUA ja meikäläinen häiritsi poikaa keskellä yötä, tyhmä minä:(
Eilinen työpäivä meni ihan OK, laitoin tukivyön ja se vissiin auttoi-ei selkä ollut ollenkaan niin väsyksissä illalla :)
Onko teistä muut käyttäneet tukivyötä? Mä ainakin suosittelen sitä. Käytin jo alkuraskaudessa, kun oli kaikenmaailman kipuiluja selässä.
Niin ja suonta veti taas tänä yönä monta kertaa vuoroin kummastakin jalasta....että nää mun yöt alkavat olla aika syvältä :( En kohta viiti mennä nukkumaan enää ollenkaan, kun tietää, ettei kuiteskaan saa nukuttua kuin muutaman tunnin ja taas tarvii nousta ylös...mutta sitähän se tulee sitten syksylläkin olemaan eli parempi kai tottua vaan:D
Tuosta raudasta vielä niin mä otin eilen ekaa kertaa sitten tupla-annoksen eli 2 tablettia ja masu on pitkästä aikaa löysällä eli pitää kattoo kuinka tässä vielä käy...että pitääkö tuo pistää vaihtoon vai mitenkä.
Nyt alkaa sormet olemaan niin tunnottomat ja tulessa, että lopettelen tällä erää. Jospa menis herättämään isännän, jolle tänään uni näyttää maistuvan-on sen ansainnut kyllä :)
Mukavaa päivää kaikille !
Toivottelevat: Je_Ni & Pikku-isäntä 32+3
Ensinnäkin, VOI V***U nyt ne liitoskivut sitten on tulleet :( Inhottavaa. Onneksi menivät noin tunnin aikana pois heräämisen jälkeen, mutta ARGH kun oli inhottavaa kävellä. Aika pitkään niitä saikin odotella.
Sitten muuta, ensiksi varmistustietoa tuosta raudan liikasaannista:
Dirah:
Raudanliikasaanti edellyttää päivittäin vähintään 60 mg nauttimista painokiloa kohti...eli esim. 65 kiloisella tämä tarkoittaa 39 rautatabletin napsimista päivittäin ;)
Esim. avoimen yliopiston ravintosuosituksista löytyy googlettamalla tällainen:
Raudan suurimmaksi sallituksi päiväannokseksi on esitetty 60 mg/vrk. Jos rautavalmistetta käyttää ilman lääkärin ohjeita, korkein sallittu rauta-annos on 50 mg/vrk. Miesten raudan saanti on suositusten mukaista, kun taas naisten absoluuttinen raudan saanti on niukkaa suosituksiin nähden (taulukko 38). Sen sijaan naisten energiavakioitu raudan saanti (1,5 mg/MJ) on suositusten mukaista (1,4 - 2,1 mg/MJ).
Tässä ei puhuta painokiloista vaan kokonaissaannista. Rautaahan on, kuten sanoitkin, elimistössä aika paljon varalla, joten täytyyhän se ottaa huomioon myrkytysrajoja " laskiessa" myös se sekä ravinnosta saatava rauta. Oletko nyt ihan varma että puhut asiaa? Mikään löytämäni lähde kun ei tue sanomaasi, käytin kylläkin vain Googlea enkä jaksa mennä kaivelemaan vanhoja lääketieteellisen pääsärikirjoja... (Joo, pyrin sinne pari vuotta sitten :) Laittaisitko mulle jonkin lähteen, jossa tuetaan sanomaasi?
Kuten eilen todettua niin minä en oikein usko yhtään lähdettä sellaisenaan vaan yhdistelen mielelläni niistä yhteen. Minusta kuitenkin tuo 39 rautatabletin " sallittu" määrä per päivä on niin eri luokassa kuin nuo löytämäni suositukset, että jotain mätää täytyy jossain välissä olla.
NAZU: Täällä ei ole kyllä mitään lauseiden yhdistelemistä tiedossa... :) Tänä aamunakin kyllä kovasti on matkinut sanoja ja hakenut uusia, joten luulen että joku " naps" on tapahtunut. Jonkun verran verbejä tytöllä on ollut sanavarastossa jo pidempään mutta ne ovat hänelle ihan samalla tavalla vain sanoja kuin substantiivitkin, ihan selvästi.
Ja MIANNI: Kiva että joku ymmärtää tuon mun näkemyksen vauvan " lähestymisestä" kun tietää hänestä sukupuolen :) Tuntuu, että moni asiantuntijakaan ei oikein ymmärrä, mitä haen takaa. Taitaa johtua siitä, kun edustan ns. pehmeää alaa eli psykologiaa enkä lääketiedettä.
Nyt jatkan töitä, kun äiti on vahtimassa muksua. Hyvää keskiviikkoa!
Coe rv 29+3
Raudan päivittäinen annos ei tulisi ylittää 60 mg:aa (paitsi laakarin valvonnassa ja ohjeiden mukaan). Yliannostusta ei voi saada ruoasta, mutta rautatableteista voi hyvinkin. Tuo Dirahin mainitsema 39 tbl saa aikaan jo myrkytyksen. Ja Dirah et maininnut edes valmisteen vahvuutta. Minulla on lisarautana Spartocine 250mg eli tuolla maaralla, siis 39 kpl, saisin vuorokausiannostukseksi 9750mg!!! Akuutin rautamyrkytyksen oireina esiintyy oksentelua ja veristä ripulia, veren hyytymistaipumista, happomyrkytystila (metabolinen asidoosia) ja lopulta shokki. Raudan kuolettava kerta-annos on 250 mg /kg. Jos Dirah tosiaan olet huolissasi, etta taalla vaara tietoa jaetaan, tarkista myos omat tietosi ennenkuin noin asiasta tuohdut=)
Terkuin Milian (sh)
...en ota missään nimessä mitään kirjoitteluja henkilökohtaisesti. Mä ainakin pyrin korjaamaan vääriä tietoja ja antamaan myös oman näkökulman...miten musta tuntuu että vakikirjoittajat täälläkin aika pitkälle määrää mistä puhutaan ja mihin saa puuttua...ja musta on ihan hyvä jokaisen korjata, jos tuntuu että annetaan odottajille ihan virheellistä tietoa.
(Je-Ni: tuo Kela-asia ei musta liity rautaan mitenkään, mutta totesit täällä itse, että KAIKILLA muilla mennyt näin, ja pidit mun kirjoittamaa outona, joten itse ainakin pyrin sitten valottamaan, että se mitä kirjoitin piti paikkansa, ja kuten huomasit, muitakin oli joiden kohdalla oli näin toimittu;)
RAUDASTA: www.rautainfo.fi ja siellä on ihan erikseen tuo raudan liikasaanti.
Jos 60 mg annosta PAINOKILOA kohti pidetään liikasaantina, niin sehän on matikkaa: 60 mg X 65 kiloa = 3900 mg päivässä. Tabletteihin jaettuna 3900 : 100 mg = 39 tablettia.
" Suomalaiset miehet saavat ravinnosta rautaa keskimäärin 13,2 mg ja naiset 10 mg vuorokaudessa. Raskauden aikana lisäraudan tarve on tuolloin noin 50 - 100 mg vuorokaudessa 21. raskausviikolta lähtien (Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin suositus 2004)."
Nämä tiedot on siis rautainfon sivuilta, josta oli kaikista helpoiten luettavissa. On toki lääkevalmistajan ylläpitämä sivusto, mutta ihan vastaavaa tietoutta löytyy mm. Yliopistojen tutkimuksista, yliopiston apteekin sivuilta jne jne. Laittaa vaan hakusanaksi anemia ja/tai raskaus, raudanpuute, raudan liikasaanti jne jne.
Löytyy paljon tietoutta mm. raudanpuutteen vaikutuksesta sikiöön (sikiön kasvu, keskushermoston kehittyminen jne jne)
Ja siis en ole missään vaiheessa lähtenyt sanomaan, että hei, kaikki joukolla rautaa syömään:), kaikki eivät rautalisää tarvitse, mutta on niitä jotka tarvitsevat.
Lämpimin terveisin
Dirah
NO onpas ristiriitaista tietoa saatavilla!!! Joka tapauksessa en itse ainakaan ole huolissani raudan liikasaannista, koska raskauden aikana tuo tarve kasvaa aivan valtavasti. Itse ainakin kysyn tätä neuvolassa seuraavan kerran kun sinne menen, onko vaaraa, ja koska raudansyönti yleensä tule lopettaa...
Kirjoitin, että TÄÄLLÄ kaikki muut saavat toimia saman käytännön mukaan kuin minäkin ja tarkoitin, että täällä kelassa missä minä asioin.
En jaksa moisesta asiasta enää vääntää...kuten sanoin, on aivan sama mulle miten muualla...kunhan ihmettelin. Joks riittää??!
kommenttina tuohon yliannostusasiaan ja sairaanhoitajana aina tulee huomioduksi valmisteiden vahvuudet (juu tiedetaan, nipotan virka-ajan ulkopuolellakin...). Sen enempaa tuohon lisaraudan tarpeeseen puuttumatta=)
Nyt menen nukkumaan, kello on taalla jo kohta yksi yolla...
T.Millian taas
Uskaltaako tänne omia juttuja laittaakaan ;o)
Neuvolasta kotiuduttu ja reilun tunnin siellä istuin ja juttelin terkan kanssa. Teki hyvää.
Paino oli noussut reilusti, muttei sanonut siihen mitään muuta kun että on niin tasaisesti noussut, ettei haittaa ollenkaan :) Turhaan jännitin =)
Sydänäänet jumpsutti kovasti ja sanoi että vauvan on hyvä olla mun lantiossa ;) Vähästä sitä saa mielensä hyväksi :D
Hemppa oli laskenut, rautatabuja pitäis siis taas alkaa syömään, mutta ongelmana onkin vain mun vatsalle sopivan tabun löytäminen :) Ei raudasta sen enempää ;)
Seuraava käynti 3 viikon päästä.
Nyt väsyttää ihan sikana ja ihanaa päästä päikkäreille muksun kanssa. Mies menee iltaan..
Päivän jatkoja!
Je_Ni:
Kirjoitin, että TÄÄLLÄ kaikki muut saavat toimia saman käytännön mukaan kuin minäkin ja tarkoitin, että täällä kelassa missä minä asioin.
En jaksa moisesta asiasta enää vääntää...kuten sanoin, on aivan sama mulle miten muualla...kunhan ihmettelin. Joks riittää??!
En mäkään ymmärrä miksi pitää vääntää..jos itse esität, että pidät outona, toki yritän selventää, että en ihan höpöjä kirjoittele. Musta oli mielenkiintoista, että sun kanssa puhutaan Kelasta, niin otat esille ihan toisen aiheen, sieltä taustatukea hakien...Musta varsinkin jostain kelan toimintatavoista tappeleminen on ihan hassua, kun on kerran huomattu että niitäkin on monia.
Mustakin on aika outoa, että kun tänne tulee uusi kirjoittaja, ollaan joukolla lynkkaamassa.
Kaiken kaikkiaan luulin että raskaus ja odotus on niin ihana asia, että tällaisella palstalla siitä voisi nauttia täysin voimin, yhdessä ha hyvässä hengessä, mutta näyttää olevankin vallalla jonkinlainen " my way or the highway" meininki....omia ajatuksia saa siis esittää, kunhan ne on samoja kuin muilla :) (mutta miten voisikaan olla, kun on jo nähty että toimintatapoja on monia, ja yhtä monta erilaista raskautta kuin odottajaa)
Itse olen sitä mieltä, että antaa kaikkien kukkien kukkia :)
Mitä tulee tohon rauta-asiaan, niin itse olen hyvin pahoillani, jos esitän virheellistä tietoa. Kaikki mitä väitin, pohjautuu vaan siihen mitä tietoa on löytynyt, ja itsellä jotain tuntumaa on, kun olen anemiasta kärsinyt.
Mutta olen ehdottomasti sitä mieltä, että sitä terveydenhoitajaa ja lääkäriä on viisainta kuunnella....ja tietty omaa järkeä :)
(mietin ihan samaa, että mitähän uskaltaa kirjoittaa...)
DIRAH:
Tuossa rauta-annostusasiassa luulen että on mennyt sekaisin tarve, vuorokausisuositus ja myrkytysraja. Jos myrkytysraja on 60 mg/kg niin 69-kiloisella se tosiaan on 3900 mg - mutta " kerta-annos" viittaa käsittääkseni juurikin siihen, että kropasta löytyy sillä hetkellä 3900 mg puhdasta rautaa. Jos vaikka rautaa on raskauden alussa se 500 mg eli " riittävästi" , ja siihen tulee joka päivä raskauden 280 vuorokauden ajan lisää YLIMÄÄRÄISTÄ (eli ei-tarvittavaa rautaa joka jää elimistöön) 10 mg niin aika lähelle myrkytyslukemaa jo pääsee - 3300 mg:aan. Ilmeisesti odottajan kokonaistarve on kuitenkin vain 1100-1200 mg.
Edelleen minusta on ihan aiheellista myös kyseenalaistaa terveydenhoitajalta saamiaan määräyksiä tai ehdotuksia. Ja tosiaan, jos joku sattuu kirjoittamaan että 39 rautatablettia " voi ottaa" ilman myrkytystä, niin kyllähän siitä on aiheen keskustella.
Ja siis älä nyt mitään vakkarikirjoittaja/uusi kirjoittaja -juttuja ala kehitellä. Ei minulla ainakaan ole mitään hajua kuka täällä on vakkari ja kuka ei. Luulin, että sinä olet alusta pitäen ollut mukana. En riitele ihmisten kanssa, vaan asiat riitelevät keskenään.
Coe
Juu, kyllä on kipakkaa keskustelua käyty heti aamutuimaan, mutta onhan se hyvä että ajatuksia vaihdetaan! =) Ja eipä niitä tabuja varmaan kukaan kuitenkaan ylettömiä määriä suuhunsa tunge! =)
Mä olen kummastellu että mulla ei oo tässä raskaudessa toi hemppa laskenutkaan alle 120 vaikka aina ennen on. Syy voi tietty olla se että nyt oli jo lähdöt korkeammalla ja kesällä kai tulee muutenkin syötyä terveellisemmin tuoreita hedelmiä ja vihanneksia.
Onneksi Mianni selvisit säikähdyksellä eilisestä kaatumisestasi ja onnea iloisen poika uutisen kuulemisesta samalla! =) Samoilla päivillä kun mennään niin mietin vaan, että kyllä nää meidän masuvauvat on sitten isoja, kun voisin kuvitella tämän minun masukkini olevan sen noin 1300g myös...
Harsoista oli kanssa ollut puhetta, eilen Prismassa käydessäni huomasin että siellä oli PikkuPiian harsopakkauksia, en kyllä tiedä minkä laatuisia lienevät, mutta kuitenkin.
Meillä on pienin nukkunut nyt kaksi yötä omassa huoneessa ja koko yön aina siellä pysynyt! Nyyh, ei vaan kivahan se on että viihtyy siellä.
Huomenna olisi neuvola ja sen jälkeen mennään keskimmäisen kanssa tutustumaan eskariin. Onneksi sain nuorimmaisen hoidon järjestymään, niin on aikaa kahdenkesken vähän tuolle keskimmäisellekkin. Tuntuu että hän jää aina jotenkin paitsioon näissä kahdenkeskisissä ajoissa.
Mutta olisi ilmeisesti lähdettävä ruoanlaittoon ja sitten tuonne hautovaan ulkoilmaan puiden ajoon tai marjan keruuseen...
Leppoisaa keskiviikkoa masusille!
Neljäs 29+4
coecahill:
DIRAH:Edelleen minusta on ihan aiheellista myös kyseenalaistaa terveydenhoitajalta saamiaan määräyksiä tai ehdotuksia. Ja tosiaan, jos joku sattuu kirjoittamaan että 39 rautatablettia " voi ottaa" ilman myrkytystä, niin kyllähän siitä on aiheen keskustella.
Ja siis älä nyt mitään vakkarikirjoittaja/uusi kirjoittaja -juttuja ala kehitellä. Ei minulla ainakaan ole mitään hajua kuka täällä on vakkari ja kuka ei. Luulin, että sinä olet alusta pitäen ollut mukana. En riitele ihmisten kanssa, vaan asiat riitelevät keskenään.
Coe
Äh...nyt menee ihan vääristelyksi....mä en missään nimessä ole kirjoittanut, että VOI OTTAA 39 rautatablettia ilman myrkytyksen vaaraa...voi olla että tässä on mennyt itse kullakin kirjoittajalla määrät sekaisin..itse ainakin löysin tuollaisia lukuja, myrkytysrajasta siis, tämä oli siis vaan esimerkki kuinka suurista määristä puhutaan.
Ja alunperin halusin korjata käsitystä, jonka joku antoi, että rautaa voi saada liikaa jos ottaa esim, tämän usein neuvoloissa suositellun 100 mg (päivässä) rautalisän raskauden aikana. Raudanliikasaannissa on kyse kuitenkin ihan hurjan paljon suuremmista määristä, kuin tuo 100 mg annos, jonka ainakin kuin netistä olevan ihan tarvittava raskauden aikana, jos rautavarastoja ei ole riittävästi.
Tähän nimen omaan puutuin, ja siihen lapsen kasvamiseen. Raudanpuute voi aiheuttaa sikiön kehityksen hidastumista, mutta missään nimessä en löytänyt mistään tietoa että rautavalmisteen syöminen aiheuttaisi vauvan kasvamisen liian suureksi. Tähän halusin puuttua, ja oikaista...ei sillä ettäkö kukaan eläisi näiden nettineuvojen mukaan, mutta paljonhan täällä vinkkejäkin kysellään, ja musta kellään täällä ei ole tarvittaa tietotaitoa siihen, että suositellaan raudan pois jättämistä omin päin kellekään, varsinkaan tällaisella perusteella joka on musta varsinkin ilman mitään pohjaa. (puuttuisiko joku myös tähän ;)
Ja kukaan tuskin omin päin myöskään rautaa syö, senhän varmasti sanoo jokaisen järkikin...
Äh...nyt menee ihan vääristelyksi....mä en missään nimessä ole kirjoittanut, että VOI OTTAA 39 rautatablettia ilman myrkytyksen vaaraa...
Sen takia kirjoitin " voi ottaa" lainausmerkeissä. Vaikka et tarkoittaisi sitä, niin joku voi saada päähänsä vaikka että " voi ottaa pari-kolme tabua päivässä ylimääräistä kun kerran vasta 39 tabletista saa liikaa... eihän kolme ole siihen verrattuna mitään..."
musta kellään täällä ei ole tarvittaa tietotaitoa siihen, että suositellaan raudan pois jättämistä omin päin kellekään, varsinkaan tällaisella perusteella joka on musta varsinkin ilman mitään pohjaa. (puuttuisiko joku myös tähän ;)
En tiedä kuka sinulle suositteli raudan poisjättämistä, minä luin vaan että sinulle suositeltiin juuri sitä oman järjen käyttöä eikä uskomista ehdottomasti terveydenhoitajaan. Jos tunnet että sopii tilanteeseen niin ok, mutta eikö ole ihan hyvä juttu, että tiedät asiasta enemmän ja tulit tutkineeksi sitä?
Mutta kyllähän Vauvan palstaa lukee myös moni asiantuntija. Tuossa sait kommenttia sairaanhoitajalta, minä taas olen kommentoinut joskus psykologian yo:na esim. Lupicaialle pelkopolista. Edellisen odotuksen aikana samoissa odottajissa oli myös lääkäri, nyt en muista löytyykö tästä porukasta sellaista. Tietenkään ei kannata ottaa kaikkea ihan sellaisenaan, kuka tahansa voi satuilla mitä sattuu ja väittää olevansa vaikka lääkäri. Mutta ei täällä kaikki kirjoittajat automaattisesti ole myöskään ihan maallikoita kaikissa asioissa.
Ja kukaan tuskin omin päin myöskään rautaa syö, senhän varmasti sanoo jokaisen järkikin...
Käsittääkseni aika monikin ottaa rautaa ilman lääkärin ohjeistusta, varsinkin siis ne jotka eivät ole raskaana eivätkä aktiivisesti käy lääkärillä. Itsekin olen ottanut. Reseptivapaa tuotehan se on.
No nyt lopetan tämän keskustelun, varmasti olen sanonut sen mitä oli tarkoitus ja netissä nämä keskustelut tuppaa venymään niin pitkiksi. Tärkeintä mulle oli että saa tuon rauta-annostuksen jotenkin " järkeväksi" , kun oli niin hurjaa luokkaa tuo 39 tabun arvio. Siihen löytyi musta ihan ok selitys.
Coe
täällä taas rankka aamu,lapsi heräsi viiden aikaan kesken unien ja nyt on yhtä itkua ja kiukkua ja raivoa, tekee vain kiellettyä ja puree, raapii ja mäiskii...ottaa koville kun itelläkin jaksaminen vähissä ja sitten vielä aikaisin pitää nousta tuommoisen raivohärän kanssa, kauhea päivä siis tiedossa:(
lupicaialle onnea uuteen kotiin! pääset nyt oikein tosissaan toteuttamaan sitä pesänrakennusviettiä;)
huh,mianni kun hurjalta kuulosti sinun eilinen kaatuminen! onneksi kuitenkin kaikki hyvin:) ja onnittelut pojasta!
mekin saatiin äippäpakkaus! ihana oli päästä hypistelemään niitä pieniä juttuja..paljon oli söpöä,vaikka eihän kaikki aina voi miellyttää,kiva kuitenkin kun otettiin. poika oli aivan innoissaan kun avattiin paketti,riekkui mukana katselemassa kokoajan, sitten hänen piti päästä vauvalaatikkoon pötköttelemään,se olikin loppuillan juttu:) pakko oli piilottaa laatikko toistaiseksi tai siitä ei olisi enää mitään jäljellä kun vauva syntyy..
massuun ei kummempia, iso on! seisominen hankalaa, painaa kohtu varmaan jotain suonia tai hermoja,ja tuntuu että jalat puutuu alta aika yksikön. masussa potkutellaan ihanasti!
nukkuminen entistä hankalampaa.
turvotusta on PALJON, ja nämä helteet ei ainakaan auta asiaa.
mutta ihanaa on!! :)
onnittelut myös äippälomalaisille!!
mulla tuo ä-loma(loma on kyllä vähän väärä sana;)) alkaa yhdentoista päivän kuluttua!
tuplia ollaan taas katseltu,nyt ykkösenä semmoiset x-adventuresit, on niin kapeat vierekkäinistuttavat että mahtuu melkein joka paikkaan,eikä oo ees kauhian hintaiset. ja istuinten välissä on semmoinen seinä ettei isompi pääse pientä tökkimään..
ainoa miinus että niissä kai lapset on aina kasvot mennosuuntaan,eli äiti ei näe,tai on kyllä kurkistusluukku mutta kuitenkin, katsellaan vielä..myös oralla oli noita kapeita malleja..
mies ei vielä halua ostaa,vaikka oon sanonu että luultavasti tämä syntyy ennen la.ta jos vain vaistoihin on luottaminen, sanoo että kyllä sitten myöhemminkin ehtii syys-lokakuussa... jännittää vaan että jos osto jää sitten liian myöhään ja vauva syntyykin niin on kyllä hankala koko kokoonpanon kanssa lähteä vaunukaupoilla kiertelemään...
no nyt tuo ärripurri kaipaa taas huomiota, tai siis pakko mennä pelastamaan se mitä on pelastettavissa;)
aurinkoista keskiviikkoa massuille!
fiikuna ja mytty rv 31 tasan! (kuusi viikkoa niin vauva täysiaikainen!!!)