Miten valmistat itse currykastikkeet? Palljasta salainen reseptisi.
Kommentit (11)
Kuka nyt salaisen reseptin täällä paljastaisi?
Kypsennä mausteet öljyssä ja kuullota sipulit, lisää muut ainekset ja hauduta - maukasta ja täyteläistä.
Salaisuus on oikeesti siinä että laittaa todella reilusti niitä maustejauheita. Puhutaan noin 3-4 ruokalusikallisesta yhteensä. Reseptejähän on sitten yhtä monta kuin tekijääkin.
Vierailija kirjoitti:
Kypsennä mausteet öljyssä ja kuullota sipulit, lisää muut ainekset ja hauduta - maukasta ja täyteläistä.
Eii näillä vielä kuuhun mennä.
Cumin
Black Pepper
Black and Green Cardamom
Nigella or Black Seed
Cinnamon
Cloves
Ginger
Mace
Vierailija kirjoitti:
Cumin
Black Pepper
Black and Green Cardamom
Nigella or Black Seed
Cinnamon
Cloves
Ginger
Mace
Mitä tuo Mace on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Cumin
Black Pepper
Black and Green Cardamom
Nigella or Black Seed
Cinnamon
Cloves
Ginger
Mace
Mitä tuo Mace on?
Muskottipähkinän siemenvaippaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Cumin
Black Pepper
Black and Green Cardamom
Nigella or Black Seed
Cinnamon
Cloves
Ginger
Mace
Mitä tuo Mace on?
Mace on jenkeissä sumute, mitä jotkut kantaa mukanaan. En ole sille muuta merkitystä kuullut. Oisko pippuri?
Vierailija kirjoitti:
Itse tykkään paahtaa mausteet pannulla. Usein käytän kokonaisia korianterin, jeeran ja sinapinsiemeniä, jotka huhmaroin ennen paahtoa. Sitten lisään öljyä, inkivääriä, valkosipulia, sipulia ja pääruoka-aineen (lammas, kana, nauta, peruna-kukkakaali) ja maustan. Öljyä lisää ja tarvittaessa vettä tvs. Lopuksi jogurttia.
Vierailija kirjoitti:
Salaisuus on oikeesti siinä että laittaa todella reilusti niitä maustejauheita. Puhutaan noin 3-4 ruokalusikallisesta yhteensä. Reseptejähän on sitten yhtä monta kuin tekijääkin.
Ja paahtaa pannulla mausteet ensin, sitten vasta öljy ja sipulit + muut.
Vierailija kirjoitti:
Cumin
Black Pepper
Black and Green Cardamom
Nigella or Black Seed
Cinnamon
Cloves
Ginger
Mace
Ja ennenkuin kukaan laittaa kuminaa, niin cumin on juustokumina eli jeera, eikä tavallinen kumina, joka on englanniksi caraway :D
Kuullotan sipulia ja valkosipulia öljyssä ja lisään pari tl punaista currytahnaa.
Kaadan purkillisen kookosmaitoa pannulle ja ehkä 1/2 purkkia vielä vettä. Sitten kasvikset sekaan - kikherneet (tölkistä, ei kuivia), kukkakaalinpäät ja ehkä perunanpaloja.
Saatan laittaa paprikamaustettakin. Itse en kestä kovin tulista, mutta chiliäkin voi laittaa oman maun mukaan. Suolaa myös maun mukaan.
Hauduttelua ja mahdollisesti nesteen lisäystä (joko lisää kookosmaitoa tai vettä)
Kun kasvikset on pehmenneet niin heitän vielä cashewpähkinöitä curryyn. Jos oikein hifistelen, niin olen paahtanut ne pähkinät ensin toisella pannulla. Niiden ei tarvitse pehmetä paljoa.
Koristeeksi korianteria, paitsi jos se maistuu sun suussa saippualle.
ps. en todellakaan ole mikään kokki, mutta itse teen näin :)