Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koronavirus juuri niin levittynyt kuin huhutaan

Vierailija
03.03.2021 |

Ketju lukitun tilalle, olkaa hyvät.

Kommentit (52578)

Vierailija
12381/52578 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

UK:ssa tää on käytännössä jo ohi.

Intian tuplamutantti voi olla tästä hieman eri mieltä.

Vierailija
12382/52578 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 - covidin vuosikymmen.

Ei tämäkään ikuisuutta kestä. Milloin loppuukaan? Kukaan ei tiedä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
12383/52578 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

4.4. Delhistä Hong Kongiin suuntautuneelta lennolta on tähän mennessä löydetty 47 tartuntatapausta. Kaikilta matkustajilta vaadittiin koronatesti ennen lähtöä ja maahantullessa.  Valtaosa tartunnoista on todettu karanteenihotellissa, isoin osa niistä 12. lennon jälkeisenä päivänä. 

Frightening: a single flight from Delhi to Hong Kong has so far led to 47 imported cases (& counting). All were required to do pre-departure testing and all were tested upon arrival. Yet, most of the cases were detected in hotel quarantine (most detected on day 12).

https://twitter.com/KarenGrepin/status/1383785013548777475

Asia on näköjään johtanut Hong Kongissa toimenpiteisiinkin:

HK flight bans (again):

Flights from India, Pakistan and the Philippines banned for 14 days starting April 20 (midnight)

Those who stayed there for more than 2 hrs also banned

21-day quarantine, with additional requirements: 7-day self-monitoring and day 26 test

https://twitter.com/gigi_choy/status/1383804226938171394

Noo, tätä menoa ulkomaille halajavat voivat pitää lomaa kerran neljässä vuodessa, olettaen että kolmen vuoden lomat voi säästää neljännen vuoden karanteeneihin.

Vierailija
12384/52578 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyykö jostakin tilastoa, paljonko Suomessa joutui viime vuonna sairaalahoitoon koronan vuoksi, ja paljonko joutuu keskimäärin influenssan vuoksi?

Vierailija
12385/52578 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

UK:ssa tää on käytännössä jo ohi.

Intian tuplamutantti voi olla tästä hieman eri mieltä.

Tänään joku 1000 tartuntaa siellä. Vähemmän kuin Suomessa suhteutettuna asukaslukuun. Ei siellä enää mikään leviä. Kukaan ei vaan halua tunnustaa tätä, koska se tarkottaisi, että tukahduttaminen kannattaa.

Vierailija
12386/52578 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iltalehdessä Asko Järvinen sanoo, että kuukausi pitäisi vielä jaksaa pidätellä menohaluja. Milloin nämä oppivat, että nämä ylioptimistiset lupaukset syö ihmisten jaksamista. Alkukeväästä piti ottaa kahden viikon loppukiri. Se jatkuu edelleen ja maitohapot jyllää jo.

Järvisen sanomana pidän todella suurena lukuna sitä, että 20-40% on oireettomia taudinkantajia. Siis jopa 40%?

Se on varmaa, että oireettomia taudinkantajia on jotka tartuttavat. Vaikka sairastuisin huomenna koronaan, eli tulisi kunnon oireet päälle, niin olen jo tänään tartuttanut lähellä olevia, eli altistanut.

Vierailija
12387/52578 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Israelissa on maskipakko päättynyt.

Saanemme tulevina viikkoina nähdä rokotteiden tehon.

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/af03fa04-8edb-48ce-8431-7694bb63778c

Vierailija
12388/52578 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on 28.3.2021 mennessä kirjattujen tietojen mukaan hoidettu teho-osastoilla yhteensä 678 COVID-19-positiiviseksi varmistettua henkilöä. Sairaalahoidossa? 

Vierailija
12389/52578 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teho-osastoilla on nyt huolestuttavan paljon nuoria potilaita.

Todista se.

Näitä länkytyksiä EN enää usko jos en saa todisteita ja sillä siisti.

Aika sama mitä sinä uskot ja et, mutta ylilääkäri Asko Järvinen tietää osastojen tilanteen ja tänään sanoi näin:

– Tautia on kuitenkin paljon. Juuri nyt sairaalassa osastoilla ja tehohoidossa on paljon entistä nuorempia koronapotilaita, Järvinen toteaa.

https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/736a3234-de08-409a-9dd1-dcf23…

Vierailija
12390/52578 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iltalehdessä Asko Järvinen sanoo, että kuukausi pitäisi vielä jaksaa pidätellä menohaluja. Milloin nämä oppivat, että nämä ylioptimistiset lupaukset syö ihmisten jaksamista. Alkukeväästä piti ottaa kahden viikon loppukiri. Se jatkuu edelleen ja maitohapot jyllää jo.

Järvisen sanomana pidän todella suurena lukuna sitä, että 20-40% on oireettomia taudinkantajia. Siis jopa 40%?

Se on varmaa, että oireettomia taudinkantajia on jotka tartuttavat. Vaikka sairastuisin huomenna koronaan, eli tulisi kunnon oireet päälle, niin olen jo tänään tartuttanut lähellä olevia, eli altistanut.

Minä taas yksineläjänä mietin, millaista olisi elää niin ettei voisi itse kontrolloida omaa suojautumistaan. Siis jos olisi lapsia ja puoliso, jotka päivittäin kohtaavat lähikontaktissa lukemattomia ihmisiä. Olen töissä ulkomailla ja tulin tänne koronan aikana. Ei ole ketään tuttuja työpaikan ulkopuolella ja asun yksin. Töissä tehdään paljon etätöitä ja toimistolla kohtaamiset ovat hyvin kontrolloituja. Omat työhuoneet, maskit ja turvavälit huoneiden ulkopuolella. En käytä julkista liikennettä, ja töiden lisäksi vain lenkkeilen. Kaiken vapaa-ajan vietän yksin. Nyt on jo alkanut tuntua, että normaaliin, mikä se sitten tulevaisuudessa onkaan, on minulle vaikea palata. Ihmisten kohtaaminen ilman maskeja, ravintolassa tai teatterissa käyminen, ihmisten ”päästäminen” lähelle jne. Vaatii sopeutumista, ja pientä huoltakin tunnen siitä miten sopeudun takaisin sosiaalisuuteen.

Vierailija
12391/52578 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Israelissa on maskipakko päättynyt.

Saanemme tulevina viikkoina nähdä rokotteiden tehon.

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/af03fa04-8edb-48ce-8431-7694bb63778c

Oikeastaan vasta sitten se nähdään, kun uskaltavat avata lentokenttänsä ja rajansa.

Vierailija
12392/52578 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jospa vuoden lopussa näkyy jo valoa.

Usko Järvinen

Vierailija
12393/52578 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas yksineläjänä mietin, millaista olisi elää niin ettei voisi itse kontrolloida omaa suojautumistaan. Siis jos olisi lapsia ja puoliso, jotka päivittäin kohtaavat lähikontaktissa lukemattomia ihmisiä. Olen töissä ulkomailla ja tulin tänne koronan aikana. Ei ole ketään tuttuja työpaikan ulkopuolella ja asun yksin. Töissä tehdään paljon etätöitä ja toimistolla kohtaamiset ovat hyvin kontrolloituja. Omat työhuoneet, maskit ja turvavälit huoneiden ulkopuolella. En käytä julkista liikennettä, ja töiden lisäksi vain lenkkeilen. Kaiken vapaa-ajan vietän yksin. Nyt on jo alkanut tuntua, että normaaliin, mikä se sitten tulevaisuudessa onkaan, on minulle vaikea palata. Ihmisten kohtaaminen ilman maskeja, ravintolassa tai teatterissa käyminen, ihmisten ”päästäminen” lähelle jne. Vaatii sopeutumista, ja pientä huoltakin tunnen siitä miten sopeudun takaisin sosiaalisuuteen.

Samoja ajatuksia minulla.

Nyt olen jo huomannut, että ulos lähtemisessä tuntuu vaivalloiselta jo se, että täytyy pukeutua ihan oikeisiin vaatteisiin🧍 Maskin ansiosta ei kuitenkaan tarvitse meikata.

Ainakaan en ole omalla työpaikalla yksin näiden kokemusten kanssa. Muutenkin moni on huomannut viihtyvänsä kotona. Meillä on ainakin puolet jäämässä pysyvästi etätyöhön.

Vierailija
12394/52578 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälleen on hyvä hetki muistuttaa - että päiviä kuluu tässä pandemiassa, välillä mennään parempaan suuntaan rajoitusten takia, välillä sitten mennään huonompaan suuntaan kun rajoituksia puretaan. 

Jos kuitenkin haluatte, että tämä arpominen loppuu, niin meidän pitää lopettaa se. Itsestään se ei lopu eivätkä rokotteet lopeta tätä pandemiaa vielä pitkään aikaan.

Nämä asiat eivät ole muuttuneet eivätkä muutu, vaikka välillä tilanne olisi parempikin:

- Tukahdutusstrategia on ylivoimaisesti paras strategia millä tahansa mittarilla mitattuna

- Maat, jotka ovat tukahduttaneet tämän vaarallisen kulkutaudin, elävät lähes täysin normaalia elämää

- Tämä asia ei vaadi mitään muuta kuin poliittisen päätöksen. Sen jälkeen se on pelkkä järjestely- ja toteuttamiskysymys.

Uskotteko te THL:ää? Uskotteko te Suomen hallitusta? Minä en usko. Tässä on kyse siitä millaista elämää me ja etenkin meidän jälkeläisemme voivat elää tässä maassa seuraavina vuosina. Voit auttaa osaltasi. Jokainen kannatus vie meitä lähemmäs sitä, että tämä etenee eduskuntaan.

https://tukahdutusstrategia.fi/

Vierailija
12395/52578 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tehtiin : ihmiset kuvaavat ratsu pollareita.

Mitä piti tehdä: osoittaa mieltä.

"Poliisi puuttunut koronamielenosoittajien kulkuun Helsingin keskustassa – virkavalta varautuu väkijoukon hajottamiseen"

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/poliisi-puuttunut-koronamielenosoit…

Siis eikös nyt juuri purettu näitä rajoituksia. Eihän tuossa videossa edes kukaan osoita mitään mieltä. Yksi kyltti vilahtaa videolla, mutta siitäkään ei saa selvää, ja Suomen lippu.

Näytti ihan siltä, että satunnaiset paikalle osuneet ihmiset ihmettelee, mistä on kyse.

Joskus on vaikea ymmärtää muiden ihmisten toimintaa. Ehkä joku voi avata, mistä tässä oli kyse.

Vierailija
12396/52578 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tehtiin : ihmiset kuvaavat ratsu pollareita.

Mitä piti tehdä: osoittaa mieltä.

"Poliisi puuttunut koronamielenosoittajien kulkuun Helsingin keskustassa – virkavalta varautuu väkijoukon hajottamiseen"

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/poliisi-puuttunut-koronamielenosoit…

Siis eikös nyt juuri purettu näitä rajoituksia. Eihän tuossa videossa edes kukaan osoita mitään mieltä. Yksi kyltti vilahtaa videolla, mutta siitäkään ei saa selvää, ja Suomen lippu.

Näytti ihan siltä, että satunnaiset paikalle osuneet ihmiset ihmettelee, mistä on kyse.

Joskus on vaikea ymmärtää muiden ihmisten toimintaa. Ehkä joku voi avata, mistä tässä oli kyse.

Niinpä. Nyt päättyi kuuden viikon sulku.

https://yle.fi/uutiset/3-11890045

Mitä vielä olisi pitänyt avata? Rajat ja vapaa matkustus mihin tahansa maahan?

Vierailija
12397/52578 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin päivähoidossa!

Suojautuminen on aloitettu vasta viime aikoina.

Ryhmiä yhdistellään ja henkilökuntaakin siirretään ryhmästä toiseen.

Sijaispula on lähes koko maassa. Mitä isompi paikkakunta, sitä suurempi pula.

https://yle.fi/uutiset/3-11883923

Ei hyvältä näytä.

Vierailija
12398/52578 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä sitä Suomen "laadukasta" lähiopetusta. Retuperällä koulu erityislapsilla ja lastensuojelu hiillostaa

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007927081.html

Vierailija
12399/52578 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä sitä Suomen "laadukasta" lähiopetusta. Retuperällä koulu erityislapsilla ja lastensuojelu hiillostaa

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007927081.html

Olipa pitkä ja hyvin kirjoitettu juttu. Lähiopetus ei todellakaan sovi kaikille.

Surullista, miten edelleen peruskoulun tavoite tuntuu olevan opettaa samalla tavalla kaikkia eli olla niiiiin "tasa-arvoinen" ja "tasapuolinen" eli tasapäistää kaikki "samaan muottiin".

Kyse on myös resursseista. Kaikissa kouluissa ei ole edes varaa omiin tehtäväkirjoihin, vaan tehtäviä kopioidaan vihkoon. Tehtäväkirjatkin menevät kiertoon seuraavalle vuosiluokalle. Ei ihme, ettei ole varaa erityisopetukseen. Surullista myös vanhemman ja perheen kannalta.

Tuossakin jutussa mainittiin ne 4000 koulupudokasta, joka on 0,7% kaikista Suomen peruskoululaisista. (550 236 v.2016 Tilastokeskus).

0,7% !!!!

Vierailija
12400/52578 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

voin kertoa että rasittavaa. Asun yksin mutta nyt lomailen jossain muutaman viikon.

Ketju on lukittu.