Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koronavirus juuri niin levittynyt kuin huhutaan

Vierailija
03.03.2021 |

Ketju lukitun tilalle, olkaa hyvät.

Kommentit (52578)

Vierailija
12341/52578 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime vuonna uskottiin, että plasmansiirrot aiemmin koronan sairastaneilta voivat parantaa koronaan sairastuneita. Tämä on nyt kuollut ja kuopattu idea, eli ei osoittautunut toimivaksi.

https://www.nytimes.com/2021/04/17/health/covid-convalescent-plasma.html

Saattoivat varmaankin edistää vasta-aineita väistävien mutaatioiden kehittymistä

Vierailija
12342/52578 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole rokotekriittinen, mutta en usko koronarokotteiden tuovan helpotusta tähän viirukseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
12343/52578 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johtaja mikä mikä Salminen: koronarokote voi jäädä joka vuotiseksi.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007926616.html

Toivottavasti tosiaan käy näin eli koronarokotteen suhteen toimitaan jatkossa kuten influenssarokotteidenkin. 

Heh, heh!

Tuo bisneskeissi toteutuu, kuin toteutuukin, jippii!

Onneksi tuo tukahduttaminen ei mene lypsettävän karjan läpi, kiitos media ja poliitikot.

-Mika & co

No aivan. Eikös se nyt ole ihan hyvä juttu, jos ne, jotka kuuluvat riskiryhmiin, ottavat joka vuosi influenssarokotuksen lisäksi koronarokotuksenkin? Ja voihan olla, että jatkossa ne ovat samassa piikissä kuten nyt on jo influenssarokotteessa possunuharokotekin. Mulle riskiryhmäläisenä ainakin on ihan normaalia huolehtia, että rokotukset on kunnossa. En koe liian vaivalloiseksi käydä kerran vuodessa työterveyshuollossa piikillä. 

On se hyvä niille, jotka haluavat tehdä terveydestä bisnestä.

Minullakin kakkostyypin diabetes, johon määrättiin bisnestyylinen hoito. En kuitenkaan suostunut suoraan, vaan halusin selvittää vaihtoehtoja ja löysin jenkkiyliopiston tutkimusprojektin, jossa oli saatu hyviä tuloksia ruokavalioon perustuvalla hoidolla. Pithän sitä kokeilla.

Oli helppo ja yksinkertainen menetelmä ja tehosi kahdessa kuukaudessa. Sokerit ennen noin 50% yli suositusten ja kahden kuukauden kuluttua tippui suositusten ylärajalle. Eikä ole noussut sen jälkeen kun olen hoitanut ruokavaliolla. Hoitohenkilökunta alkuun epäili, kun kerroin miten olen hoitanut, mutta eivät voineet väittää tutkimustuloksia vastaankaan. Taso on pysynyt hyvänä, vaatii hiukan kurinalaisuutta ruokavalion muodossa. Muutos aikaisempaan on tosi pieni.

Jos en olisi itse ollut aktiivinen ja selvittänyt mahdollisuuksia, olisin jatkuvalla lääkekuurilla, koska diabetes-hoito on sillä tavalla bisnes-orientoituneesti ohjeistettu Suomessa. En jatka keskustelua aiheesta, koska ei kuulu ketjun varsinaiseen aiheeseen.

Rokotuksista ei ole tulossa pakkoa. Ihan turha kuvitellakaan, että koronan takia otettaisiin käyttöön tartuntatautilain mukainen pakkorokotus. Jokainen siis päättää itse, ottaako rokotteen vai ei. Myös kaikki riskiryhmäläiset päättävät itse - ihan kuten joka vuosi päättävät niin influenssarokotteidenkin osalta -  ja jokainen meistä  IHAN KAIKKIEN KÄYTTÄMIENSÄ LÄÄKKEIDEN osalta, minkä vaihtoehdon valitsevat. Jos sinä et ota rokotetta tai et käytä lääkkeitä, ei sun napaasi pitäisi millään tavalla kaivella, jos joku toinen ottaa rokotteen tai käyttää lääkkeitä. Sulla on oikeus sun tapaan ja mulla mun tapaan. 

Ymmärrän kuitenkin sun pointin. Minäkin olen päässyt eroon sytostaateista, joita jouduin pistämään itseeni kerran viikossa vuosien ajan. Reumani tosin etenee, mutta olen saanut ei-lääkkeellistä apua kivunhoitoon. Tai pikemminkin kivunhallintaan. Kun mulla murtui edellisen kerran  nilkka, menin vasta 5 viikkoa myöemmin lääkäriin. En olisi mennyt silloinkaan, mutta oli työreissu ulkomaille eikä siellä olisi onnistunut ilman kipulääkkeitä. 

Vierailija
12344/52578 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalassa työntekijänä otat influenssapiikin tai vaihdat työpaikkaa. Niin vapaaehtoinen.

Vierailija
12345/52578 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten, jos muunnokset ovatkin helpommin leviäviä, niin eihän tuo tukahdu kesälläkään. Esim. Jos kassajonossa saa tartunnan.

FFP3 ja FFP2. Käsidesiä. Etäisyys.

Mutta kun nämä entiset keinot ei enää just riitä eikä tepsi näihin muunnoksiin. Lisäksi tuon etäisyyden pitäminen on todella hankalaa yksipuolisesti ja sen tarpeellisuus tuntuu olevan edelleen liian monelle ihan mahdotonta ymmärtää. Ja tämä jopa ulkona kun esim fillarilla mennään ohi niin läheltä että hyvä ettei hihaan hipaista..

Toki näihin uusiin variantteihin ei edes riitä mikään metri kaksi vaan etäisyyttä pitää olla enemmän vaikka olisi mikä maski kasvoilla.

Kannattaa nyt ihan oikeasti perehtyä ffp3-hengityssuojaimiin. Niitä käytetään silloin, kun mennään eristyshuoneeseen hoitamaan potilaita, joilla on yleisvaarallinen tartuntatauti (kuten korona ihan millä tahansa variantilla). Voit toki halutessasi pysyä kotona ja poistua sieltä sitten joskus vuosien päästä, mutta minä entisenä infektio-osaston sairaanhoitajana luotan ffp3-hengityssuojaimiin silloin, kun haluan suojata itseni viruksilta. En kuitenkaan mene käsittelemään vastaantulijoiden eritteitä enkä imemään heiltä limaa hengitysteistä. 

Vierailija
12346/52578 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkonakin voi äänestää kuntavaaleissa

https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/4104613

Vierailija
12347/52578 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdysvaltalaismies kärsinyt koronaoireista yli vuoden. Saa nähdä koska näille aletaan jakelemaa mt-diagnoosia

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/yhdysvaltalaismiehen-painajainen-ja…

Vierailija
12348/52578 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Malta maksaa turisteille 200€. Mitä mieltä me tästä olemme?

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/6213a8b6-948d-41a2-92f4-962ce253136a

Vierailija
12349/52578 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Malta maksaa turisteille 200€. Mitä mieltä me tästä olemme?

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/6213a8b6-948d-41a2-92f4-962ce253136a

Maltalle 😍😍😍

Vierailija
12350/52578 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

200€ montako tuoppia sillä saa maltalla?

Vierailija
12351/52578 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äkkilähdöt maltalle

https://www.rantapallo.fi/malta/

Vierailija
12352/52578 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rajoitusten purku alkaa, Hus-johtaja pelkää neljättä aaltoa: ”Olen käyttänyt esimerkkinä golf-lomailijaa”

Jos kaikki matkustusrajoitukset puretaan, on vaarana, että matkoilta haetaan virusta Suomeen, tai maahan pääsee väkeä maista, joissa terveysturvallisuus ei ole kunnossa, Lehtonen näkee. Viime syksyn tilanteen toistuminen pitäisi välttää.

https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/b1b61d03-99f8-4097-bcd5-44d21c00…

Ei "on mahdollista", vaan näinhän käy.

Vierailija
12353/52578 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heinäkuun alussa pitäisi olla teinin konfirmaatio ja rippijuhlat, mahtaneeko kannattaa alkaa juhlia suunnitella vai tuleeko koko ripari ja juhlat peruuntumaan/siirtymään..

Vierailija
12354/52578 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eikö kenelläkään ole korvaavia ideoita koronan peruuntuneisiin tapahtumiin?

Vierailija
12355/52578 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
12356/52578 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nature-lehden artikkelissa oltiin jo vuonna 2015 huolestuneita lepakoiden koronaviruksista kehitettyjen ihmisiin tarttuvien hybridivarianttien pandemiariskistä.

Engineered bat virus stirs debate over risky research 

Lab-made coronavirus related to SARS can infect human cells.

An experiment that created a hybrid version of a bat coronavirus — one related to the virus that causes SARS (severe acute respiratory syndrome) — has triggered renewed debate over whether engineering lab variants of viruses with possible pandemic potential is worth the risks.

In an article published in Nature Medicine1 on 9 November, scientists investigated a virus called SHC014, which is found in horseshoe bats in China. The researchers created a chimaeric virus, made up of a surface protein of SHC014 and the backbone of a SARS virus that had been adapted to grow in mice and to mimic human disease. The chimaera infected human airway cells — proving that the surface protein of SHC014 has the necessary structure to bind to a key receptor on the cells and to infect them. It also caused disease in mice, but did not kill them.

Although almost all coronaviruses isolated from bats have not been able to bind to the key human receptor, SHC014 is not the first that can do so. In 2013, researchers reported this ability for the first time in a different coronavirus isolated from the same bat population.

The findings reinforce suspicions that bat coronaviruses capable of directly infecting humans (rather than first needing to evolve in an intermediate animal host) may be more common than previously thought, the researchers say.

But other virologists question whether the information gleaned from the experiment justifies the potential risk. Although the extent of any risk is difficult to assess, Simon Wain-Hobson, a virologist at the Pasteur Institute in Paris, points out that the researchers have created a novel virus that “grows remarkably well” in human cells. “If the virus escaped, nobody could predict the trajectory,” he says.

https://www.nature.com/news/engineered-bat-virus-stirs-debate-over-risk…

Vierailija
12357/52578 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teho-osastoilla on nyt huolestuttavan paljon nuoria potilaita.

Vierailija
12358/52578 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoria, perusterveitä ihmisiä on sairastunut vakavasti. Toisaalta satavuotiaskin on voinut selvitä koronasta lievillä oireilla.

Vierailija
12359/52578 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heinäkuun alussa pitäisi olla teinin konfirmaatio ja rippijuhlat, mahtaneeko kannattaa alkaa juhlia suunnitella vai tuleeko koko ripari ja juhlat peruuntumaan/siirtymään..

Lähipiirin kanssa itse pitäisin juhlat.

Vierailija
12360/52578 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lietsokaa paniikkia

Ketju on lukittu.