Koronavirus juuri niin levittynyt kuin huhutaan
Kommentit (52578)
Korona loppuu joskus ainakin sillä tavalla, että jäljellä on ihmispopulaatio, joka ei kuole koronaviruksen aiheuttamaan tautiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas nyt ihmehäröilyä, sekoilua, ja jopa pelottelua eri tahoilta. Ja tietenkin näin jälkikäteen. Jälkiviisaana. Eli elokuussa tulee se uusi lockdown jne . No, ensinnäkin eihän Suomessa mitään lockdownia edes ikinä ole ollut.. Ja tämä Pietarin sekoilu oli kyllä täysin käsittämätön aivopieru sekä Suomen johdolta että THL:ltä. Tuliko se siis kuitenkin yllätyksenä, että kisat on Pietarissa, ja suomalaisia jalkapallofaneja lähtee sinne bussilasteittain?? Tätä ei vaan nyt Suomessa ymmärretty, eikä siis oltu rajoilla valmiina. Satoja ihmisiä kun vain "pääsi" testauksen ohi ajalla. Täysin ala-arvoinen suoritus.
Tuo sekoilu todisti sen, ettei matkailun ja rajojen avaaminen tule onnistumaan. Jos rajaviranomaiset ja sotet ei selviä edes muutamasta kymmenestä bussilastillisesta suomalaisturisteja niin kuinka ne selviytyy lentokoneista ja risteilylaivoista joissa matkustajia on satoja ja tuhansia?
Jossain kuusamossako ne tosiaan kuvittelee testaavansa tuosta noin vaan jonkun saksasta lentävän turistilauman eikä kukaan pääse levittelemään viruksiaan suomalaisiin?
Ei se ties mistä printattu/kaapattu rokotustodistus eikä edes rajalla tehtävä testi poista tulijalla olevaa tartuntaa eikä estä viruksen leviämistä. Ja niin kauan kun nämä virukset leviää ei me tästä pandemiasta päästä. Pakkokaranteeni rajoilla on se ainoa keino saada tartunnat stoppaamaan. Se on myös huomattavasti helpompi ja halvempi toimintatapa kuin nämä pelaamiset kaiken maailman todistusten, suositusten ja rajoitusten kanssa.
Pitäiskö myös rajan yli lentäviltä linnuilta edellyttää koronapassia? Nekin kun voivat levittää koronaa.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni kaikki Pietarin matkaajat tulisi vangita ja altistuneet ampua. Vain tämä pysäyttäisi villiviiruksen ja tyydyttäisi minun voimafantasioitani.
Nyt. Ei. Ole. Oikea. Aika. Tehdä. Mitään.
Samaa mieltä. Ajattelin myös kirjoitella koko kesän futisääliöistä kaikille kommenttipalstoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeisimmistä sivuista päätellen koronankieltäjillä ja muilla kulkutautimyönteisillä marinisteilla ei kasetti kestä vieläkään todellisuutta, jonka "koronahysteerikoiksi" haukutut on hyväksyneet jo reilu vuosi sitten.
No mä en oikein ymmärrä koronahysteriaa. Ymmärsin keväällä 2020 (olin itsekin koronahysteerikko), koska koko maailmassa oli pulaa hengityssuojaimista. Mutta jo toukokuussa 2020 niitä alkoi saada varsin hyvin ja sen jälkeen hinnatkin ovat vain laskeneet. Saatavuudessa ei ole ny tminkäänlaista ongelmaa. Joten miksi panikoida nyt, kun pystyy huolehtimaan omasta suojautumisestaan? Keväällä 2020 ei pystynyt, koska suojavarusteita ei ollut. En tiedä, ovatko palstan "koronahysteerikot" samoja, jotka miltei rakastavat maskejaan, mutta jos ovat, niin ihan oikeasti kannattaa vaihtaa kirurginmaski hengityssuojaimeen. Jotkut ffp3-hengityssuojaimet ovat vieläpä monikäyttöisiä (huomasin tämän itsekin vasta pari kuukautta sitten ja olin aiemmin pitänyt niitä kertakäyttöisinä) ,
Hengityssuojain on toki kalliimpi kuin kirurginmaski, mutta jos kuuluu "koronahysteerikkoihin", eiköhän silloin ole jo aikoja sitten pistänyt elämässään tauolle useampiakin asioita, joihin ennen pademiaa meni rahaa? Kannattaisiko käyttää säästyneitä rahoja itsensä ja oman terveytensä suojaamiseen? Ja voin sanoa, että tekee mielenterveydellekin ihan hyvää, kun ei tarvitse karttaa jokaista kanssaihmistä kuin spitaalista.
Olen kirjoittanut ketjuun aiemminkin ja kertonut, että mulla on sytostaattihoito menossa. Vasta ekan rokoteannokseni olen saanut. En silti ole hysteerinen koronaviruksen suhteen, koska nyt pystyn suojaamaan itse otseni eikä mun tarvitse välittää siitä, mitä muut ihmiset tekevät tai jättävät tekemättä. Vuosi sitten mulla ei ollut edes sytostaattihoitoa vielä ja silti panikoin enemmän kuin nyt.
Kyllä minulla on FFP-suojaimet ollut jatkuvasti käytössä, mutta sen käyttö 10 tuntia päivässä (työmatkat+aika työpaikalla) alkaa olla todella hankalaa, varsinkin kuumalla säällä. Helpostihan sitä käyttää kun piipahtaa asioilla, mutta on ihan eri asia joutua käyttämään suojainta 10 tuntia päivässä. Kaikki sympatia koronapotilaita hoitaville tässä asiassa.
Mä uskon, että kuulut pieneen vähemmistöön. Mitä ympäristöä seuraa, suurin osa käyttää kuitenkin tavallisia maskeja. Tosin...hengityssuojainten käyttö näyttäisi viime aikoina lisääntyneen lähes samassa suhteessa kuin maskittomuuskin. Eli osa niistä, jotka haluavat suojata itsensä paremmin, ovat myös alkaneet tehdä niin. Itse en koe ulosvirtausventtiilillä varustettua hengityssuojainta yhtään sen hankalammaksi kuin kirurginmaskiakaan. Inhottavahan molemmat helteillä toki on, mutta mieluummin siltikin hengityssuojain kuin kirurginmaski.
Optimistit tuntuvat luottavan siihen, että Suomessa vaihdetaan hybridistrategia tukahduttamisstrategiaan. Mä olen tässä suhteessa pessimisti. En ole vielä toistaiseksi nähnyt yhtäkään merkkiä, joka antaisi edes pienen vihjeen siitä, että päättäjät ja viranomaiset edes harkitsisivat strategian vaihtamista. Pääministeri joskus loppuvuodesta 2020 kerran lipsautti suustaan sanan "tukahduttaminen", mutta sen koommin mikään päättäjä- tai viranomaistaho ei ole maininnut tukahduttamisesta yhtään mitään.
En ole denialisti, en välinpitämätön enkä mitään muutakaan, miksi palstalla usein ihmiset leimataan. Päinvastoin. Mutta seuraan aikaani ja olen realisti. Koska päättäjät ja viranomaiset ovat valinneet linjan, jossa haluavat pysyäkin, minä kansalaisena valitsen oman linjani. En kuitenkaan suostu enää pelkäämään.
Tuntuu kyllä enemmänkin siltä, että optimistit kuvittelee edelleen tämän hybridistrategian toimivan ja koko koronan katoavan *puff* kuin tuhka tuuleen päivänä minä hyvänsä.
Nämä sitten pettyy kerta toisensa jälkeen ja aina alkaa samanlainen kiukuttelu ketjussa.
Koronarealistit (eli koronahysteeriksi haukutut) taasen on ymmärtäneet jo aikaa sitten että tämä tilanne tulee jatkumaan tällaisena soutaa-huopaa-tempoiluna eikä minkäänlaisia pikavoittoja ole olemassakaan. Aina toistetaan se sama virhe, että kun hieman alkaa tilanne helpottamaan niin sen ei malteta antaa parantua tarpeeksi vaan aina hätäillään joko rajoitusten purkamisen kanssa ja/tai ainakin kansalaisille annettavassa infossa ja sitten nämä optimistit alkaa taas elämään kuten ennen koronaakin ja kas, hyvä tilanne sössitään. Nämä optimistiset marinistit ei ymmärrä, ettei paluuta entiseen ole vaan maailma on muuttunut pysyvästi. Nyt vaan pitää opetella heidänkin elämään sen tosiasian kanssa.
Koronarealistit teki sen jo.
Mun mielestä koronarealistit eivät ole koronahysteerisiä. Pidän itseäni nimenomaan koronarealistina, mutta koska keväällä 2020 olin koronahysteerinen, mielestäni ero koronarealistin ja koronahysteerisen välillä on selvä. Koronarealisti ymmärtää, mikä tässä maassa on tavoitteena ja jos päättäjien ja viranomaisten näkemys ei miellytä, koronarealisti huolehtii itse itsesään. Koronahysteerikko taas odottaa ikuisesti, että Äiti Marin tai edes Isä Salminen pitäisi hänestä huolta kuten vanhemmat taaperoistaan. Denialisti taas on se, joka ei edes usko koko pandemian olemassaoloon tai ei ainakaan pidä koronavirusta sen vaarallisempana kuin muitakaan meidän ihmisten keskuudessa jatkuvasti liikkuvia viruksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas nyt ihmehäröilyä, sekoilua, ja jopa pelottelua eri tahoilta. Ja tietenkin näin jälkikäteen. Jälkiviisaana. Eli elokuussa tulee se uusi lockdown jne . No, ensinnäkin eihän Suomessa mitään lockdownia edes ikinä ole ollut.. Ja tämä Pietarin sekoilu oli kyllä täysin käsittämätön aivopieru sekä Suomen johdolta että THL:ltä. Tuliko se siis kuitenkin yllätyksenä, että kisat on Pietarissa, ja suomalaisia jalkapallofaneja lähtee sinne bussilasteittain?? Tätä ei vaan nyt Suomessa ymmärretty, eikä siis oltu rajoilla valmiina. Satoja ihmisiä kun vain "pääsi" testauksen ohi ajalla. Täysin ala-arvoinen suoritus.
Tuo sekoilu todisti sen, ettei matkailun ja rajojen avaaminen tule onnistumaan. Jos rajaviranomaiset ja sotet ei selviä edes muutamasta kymmenestä bussilastillisesta suomalaisturisteja niin kuinka ne selviytyy lentokoneista ja risteilylaivoista joissa matkustajia on satoja ja tuhansia?
Jossain kuusamossako ne tosiaan kuvittelee testaavansa tuosta noin vaan jonkun saksasta lentävän turistilauman eikä kukaan pääse levittelemään viruksiaan suomalaisiin?
Ei se ties mistä printattu/kaapattu rokotustodistus eikä edes rajalla tehtävä testi poista tulijalla olevaa tartuntaa eikä estä viruksen leviämistä. Ja niin kauan kun nämä virukset leviää ei me tästä pandemiasta päästä. Pakkokaranteeni rajoilla on se ainoa keino saada tartunnat stoppaamaan. Se on myös huomattavasti helpompi ja halvempi toimintatapa kuin nämä pelaamiset kaiken maailman todistusten, suositusten ja rajoitusten kanssa.
Muka Euroopan tiukimmat korona'maahantulorajoitukset, höpsistä vain taas.
Tämä harhautus näkyy hyvin edunvalvontaviestinnässä kuin poliittisessa vaikuttamisessa, ja siinä miten ne mediaan läpipäästetään. Tässä Norjan voimassa olevia.Suomi on välinpitämättömien koronasaastuttajien pesä.
Ja täysi kehitysmaa mitä tulee koronamaahantulorajoituksiin.
Te annatte aivopestä itsenne liian helposti.
Hyviä trollattavia.
Suurin osa ihmisistä näyttää ajattelevan omilla aivoilla eivätkä kuuntele sokeasti virkamiehiä eivätkä sometrolleja.
Omassa kunnassa on maskisuosituksesta luovuttu jo viikkoja sitten, eikä mistään rajoituksista ole tietoakaan. Ei täällä ole viimeisten parin viikon aikana ollut koronatartuntojakaan kuin muutama. Nollapäiviä on ollut jo useita.
Kun työnantaja tiedotti rajoitusten purkamisesta, lisäsi hän viestiin, että jokainen saa ehdottomasti käyttää maskia edelleen ja jatkaa etätöitä niin halutessaan. Ja kaikki ovat jatkaneet vanhojen, jo poistuneiden suositusten noudattamista.
Kaupungilla ja kaupoissakin ihmiset näyttävät käyttävän edelleen maskeja ja hengityssuojia. Yksittäisiä maskittomia näkyy kaupoissa, mutta niin näkyi silloinkin kun maskisuositus oli voimassa.
Mikään ei näytä muuttuneen suositusten muuttuessa.
Tätä palstaa kun lukee niin luulisi että jokainen luopuu heti maskista kun suositus poistuu. Lienevätkö kaikki "maskupakon" poistumista toivovat jotain itätrolleja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeisimmistä sivuista päätellen koronankieltäjillä ja muilla kulkutautimyönteisillä marinisteilla ei kasetti kestä vieläkään todellisuutta, jonka "koronahysteerikoiksi" haukutut on hyväksyneet jo reilu vuosi sitten.
No mä en oikein ymmärrä koronahysteriaa. Ymmärsin keväällä 2020 (olin itsekin koronahysteerikko), koska koko maailmassa oli pulaa hengityssuojaimista. Mutta jo toukokuussa 2020 niitä alkoi saada varsin hyvin ja sen jälkeen hinnatkin ovat vain laskeneet. Saatavuudessa ei ole ny tminkäänlaista ongelmaa. Joten miksi panikoida nyt, kun pystyy huolehtimaan omasta suojautumisestaan? Keväällä 2020 ei pystynyt, koska suojavarusteita ei ollut. En tiedä, ovatko palstan "koronahysteerikot" samoja, jotka miltei rakastavat maskejaan, mutta jos ovat, niin ihan oikeasti kannattaa vaihtaa kirurginmaski hengityssuojaimeen. Jotkut ffp3-hengityssuojaimet ovat vieläpä monikäyttöisiä (huomasin tämän itsekin vasta pari kuukautta sitten ja olin aiemmin pitänyt niitä kertakäyttöisinä) ,
Hengityssuojain on toki kalliimpi kuin kirurginmaski, mutta jos kuuluu "koronahysteerikkoihin", eiköhän silloin ole jo aikoja sitten pistänyt elämässään tauolle useampiakin asioita, joihin ennen pademiaa meni rahaa? Kannattaisiko käyttää säästyneitä rahoja itsensä ja oman terveytensä suojaamiseen? Ja voin sanoa, että tekee mielenterveydellekin ihan hyvää, kun ei tarvitse karttaa jokaista kanssaihmistä kuin spitaalista.
Olen kirjoittanut ketjuun aiemminkin ja kertonut, että mulla on sytostaattihoito menossa. Vasta ekan rokoteannokseni olen saanut. En silti ole hysteerinen koronaviruksen suhteen, koska nyt pystyn suojaamaan itse otseni eikä mun tarvitse välittää siitä, mitä muut ihmiset tekevät tai jättävät tekemättä. Vuosi sitten mulla ei ollut edes sytostaattihoitoa vielä ja silti panikoin enemmän kuin nyt.
Jokin taho, ehkä thl, oli tehnyt tutkimuksen ffp-suojaimien ja kirurgisten maskien uudelleenkäytöstä. Keittämällä puhdistettua hengityssuojainta pystyi käyttämään useita kertoja uudelleen ilman, että suojausteho merkittävästi laski, se taisi olla noin 90 prosentin luokkaa useankin keittämisen jälkeen. Siis parempi teho, kuin jos molemmilla esim ystävää tavatessa olisi kirurginen maski. Olen tuon rohkaisemana keittänyt ffp2-maskeja, mutta vain kerran, en jotenkin pysty luottamaan, että teho oikeasti säilyy. Keitettyjä suojaimia olen käyttänyt lähinnä nopeasti tai hiljaiseen aikaan kaupassa tms käydessä, jos on isommat ostokset tai muuten vietän pidemmän hetken ostoskeskuksessa tms niin laitan ihan uuden maskin.
Futisfoorumilta lainattua:
”HUS:silta soiteltiin ja karanteeni napsahti 6.7 asti Helsinki 1 / Lakkapää 2. HUS:in epidemiaosaston lääkärin mukaan jokainen bussi Belgia-pelin jälkeen tullaan asettamaan karanteeniin, sillä testaus petti rajalla ja kuka tahansa on saattanut altistua. Karanteeni ei välttämättä koskisi lentokoneella/omalla autolla tulleita. Kertoi myös, että he pohtivat mahdollisuutta asettaa kaikki Pietarissa tietyllä aikavälillä matkailleet karanteeniin, mutta tämä vielä pohdinnassa.
Käskettiin jakamaan sanaa eteenpäin sillä he eivät kerkeä soittamaan kaikille juhannuksen alla. Toivottiin kaikkia välttämään kontakteja puheluun asti, mutta virallista karanteenia ei kenelläkään ole ennen kuin se määrätään. Nyt osoitetaan me Pietarin Veteraanit vastuullisuus ja hoidetaan homma kotiin ilman suurempia tartuntaketjuja. ”
Että Euroopan tiukimmat korona'maahantulorajoitukset, höpsistä vain.
Tämä harhautus näkyy hyvin edunvalvontaviestinnässä kuin poliittisessa vaikuttamisessa, ja siinä miten ne mediaan läpipäästetään.
Norjan voimassa olevia säännöksiä.
Suomi on välinpitämättömien koronasaastuttajien pesä ja
kehitysmaa mitä tulee koronamaahantulorajoituksiin.
Tässä Salmiselta tieto, missä päin varsinkin on näitä kisatartuntoja nyt:
Suuri osa pääkaupunkiseudulla, Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla. Tartuntoja on myös Turussa, Hämeenlinnassa, Kuopiossa, Jyväskylässä ja jopa Oulussa. Näitä on ympäri Suomea.
Vierailija kirjoitti:
”HUS:silta soiteltiin ja karanteeni napsahti 6.7 asti Helsinki 1 / Lakkapää 2. HUS:in epidemiaosaston lääkärin mukaan jokainen bussi Belgia-pelin jälkeen tullaan asettamaan karanteeniin, sillä testaus petti rajalla ja kuka tahansa on saattanut altistua. Karanteeni ei välttämättä koskisi lentokoneella/omalla autolla tulleita. Kertoi myös, että he pohtivat mahdollisuutta asettaa kaikki Pietarissa tietyllä aikavälillä matkailleet karanteeniin, mutta tämä vielä pohdinnassa.
Käskettiin jakamaan sanaa eteenpäin sillä he eivät kerkeä soittamaan kaikille juhannuksen alla. Toivottiin kaikkia välttämään kontakteja puheluun asti, mutta virallista karanteenia ei kenelläkään ole ennen kuin se määrätään. Nyt osoitetaan me Pietarin Veteraanit vastuullisuus ja hoidetaan homma kotiin ilman suurempia tartuntaketjuja. ”
Tämähän olisi tosi hyvä:kaikille pakollinen karanteeni. Vähän myöhässä, mutta sittenkin. Oliko linkkiä sille forumille? Kiitos, kun tiedotit.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa trollilta.
Laki ei taivu tuohon, että varmuuden vuoksi määrättäisiin karanteeniin. Ja aika myöhäistä se olisikin nyt juhannuksen jälkeen :-D
Vierailija kirjoitti:
Suuri osa pääkaupunkiseudulla, Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla. Tartuntoja on myös Turussa, Hämeenlinnassa, Kuopiossa, Jyväskylässä ja jopa Oulussa. Näitä on ympäri Suomea.
Tamperetta ei mainittu :-)
Futisfoorumilla päivitetään hyvin bussimatkustajien koronatartuntoja, kiitos heille siitä. Tartuntoja näyttää tippuvan koko ajan lisää. Tästä voi laskea, kuinka pajon tartuntoja busseissa on ollut tähän mennessä:
”Päivitetty tilanne:
16.6
Pietari 2 (meno Helsingistä): Positiivinen 1
Helsinki 2 (tulo Pietarista): Positiivinen 1
21.6
7:00 Tampere-Lahti-Kouvola-Pietari: Positiivinen 1, Koronavilkku 1-2
8.00 Helsingistä (valkoinen bussi): Koronavilkku 1, Koronavilkku 2
22.6
02.00 Helsinkiin (Lehdon liikenne, nimilistallinen): Koronavilkku 1, Koronavilkku 2
02.00 SMJK/Vekka / Savo-Karjalan päiväreissubussi: Koronavilkku 1-2, Positiivinen 1
10.00 Tampere: Positiivinen 1, TAYS tiedottanut altistumisista, Positiivinen 2-3, Positiivinen 4 (YV:llä ilmoitettu)
14:00 Tampere: Positiivinen 1, Altistumisia 1, Koronavilkku 1-2 (YV:llä ilmoitettu), TAYS tiedottanut altistumisista (YV:llä ilmoitettu), Positiivinen 2, Positiivinen 3
16.00 Tampere: Koronavilkku 1, Oireellinen 1, Oireellinen 2, Positiivinen 1, Positiivinen 2
12.00 Helsinki 1 (Lakkapää 2): Positiivinen 1, Positiivinen 2, Koronajäljitys soittelee matkustajia läpi, Positiivinen 3, Matkustajia määrätty karanteeniin tekstiviestitse, Positiivinen 4, Positiivinen 5
14.00 Helsinki (Lakkapää): Koronavilkku 1, Positiivinen 1, Positiivinen 2
SMJK Helsinki (ilmaistointi rikki, rengas hajosi): Positiivinen 1, Positiivinen 2
16:00 SMJK/JMT/Oranssi bussi: Positiivinen 1, Positiivinen 2-3, Positiivinen 4
16:30 Helsinki (Lakkapää): Positiivinen 1
Nevatours 4: Positiivinen 1, Positiivinen 2-3
Nevatours 5: Koronavilkku 1, Koronavilkku 2, Positiivinen 1
Nevatours 6 Positiivinen 1
Nevatours 7: Oireellinen 1, Positiivinen 1, Positiivinen 2, Positiivinen 3
Kymenmatkat I 11.00 (GBY-412): Positiiivinen 1-2
Kymenmatkat II 11.00 (CJC-991, ilmastoinnillinen bussi, leppoisa savolaiskuski): Positiivinen 1, Karanteenipäätös, Positiivinen 2
Elämysmatkat 1: Positiivinen 1
Elämysmatkat 2: Positiivinen 1-2, Koko bussi menossa karanteeniin?
Elämysmatkat 5: Koronavilkku 1
Lento 9.20 Pietari-Moskova-Helsinki: Positiivinen 1
Finnair Lento 14.00 Pietari-Helsinki: Oireellinen 1, Positiivinen 1”
Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirissä eletään poikkeuksellista epidemiatilannetta, sillä uusia koronapotilaita ei ole ollut Tyksissä viikkoon. Kyseessä on ensimmäinen kerta tänä vuonna. Yli 70-vuotiaiden tartuntoja ei ole ollut kahteen viikkoon lainkaan. Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin johtajaylilääkäri Mikko Pietilän mukaan rokotteiden teho alkaa näkyä yli 70-vuotiaiden tilanteessa.
Koronatilanne on maakunnassa kaikkiaan hyvä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen mukaan ilmaantuvuus Varsinais-Suomessa on tällä hetkellä 17,5. Viikko sitten ilmaantuvuus Varsinais-Suomessa oli 18,6. Koko maassa ilmaantuvuus on nyt 18,9.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa trollilta.
Laki ei taivu tuohon, että varmuuden vuoksi määrättäisiin karanteeniin. Ja aika myöhäistä se olisikin nyt juhannuksen jälkeen :-D
Altistuneethan juuri määrätään karanteeniin. Tässä tartuntoja on niin paljon, että jokainen bussimatkustaja on altistunut.
Tämähän on oikeastaan ihan normaalimenettelyn mukaista toimintaa.
Toinen asia on sitten se, jos harkitaan kaikkien tietyssä maassa matkustaneiden määräämistä karanteeniin altistuksen perusteella. Tämäkin voinee olla mahdollista, kun tartuntatilanne on niin heikko, että sen voi saada ko. maassa mistä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tamperetta ei mainittu :-)
Tay on aiemmin tiedottanut, että tartuntoja oli myös Tampereella. Ehkä eivät ole vielä THL:n tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän olisi tosi hyvä:kaikille pakollinen karanteeni. Vähän myöhässä, mutta sittenkin. Oliko linkkiä sille forumille? Kiitos, kun tiedotit.
Linkki futisfoorumille:
Vierailija kirjoitti:
Tutkimusanalyytikko: ”Nyt taisi tulla koko epidemian pahin superleviämistapahtuma” – Suomen koronatilanne heikkenee vauhdilla
Koronatartuntojen määrä kasvaa Suomessa nyt ennätysmäisen nopeasti. Tutkimusanalyytikko Ilkka Rauvolan mukaan tartuntojen kasvu nousi perjantaina uudelle tämän vuoden ennätystasolle.
5,0 prosenttia päivässä, eli tällä vauhdilla tartuntojen määrä 4,3-kertaistuu kuukaudessa”, hän kommentoi Twitterissä.
Terveyden ja hyvinvoinninlaitoksen THL:n mukaan perjantaina ilmoitettiin 145 uudesta tartunnasta.
Nyt taisi tulla koko epidemian pahin superleviämistapahtuma. Nyt on ilmeisesti käynyt ilmi, että seitsemällä prosentilla testatuista oli korona”, Rauvola analysoi.
https://www.talouselama.fi/uutiset/te/bea334bb-12f2-4913-9542-ffb8ff23d…
Tämä laittaa miettimään.
Kun seuraan Helsingin omia, ilmeisesti THL:ä lukuja ajantasaisempia lukuja, kuvaavaa on, että viikonpäivävaihtelun huomioiva uusien tartuntojen 7 päivän määrän keskiarvo on viikossa kasvanut 143 %:a.
Vielä toukokuun alusta aina kesäkuun 20. päivän tienoille 7 päivän keskiarvo oli suuressa trendissä laskeva, joskin tuossakin oli pari jaksoa, jolloin oli lievää nousua. Ei kuitenkaan lähellekään mitään viimeisen viikon kaltaista.
Vaikka luonnollisesta viikonpäiväkohtaisesta vaihtelusta johtuen yhden päivän luvuilla ei ole suurempaa merkitystä, Helsingin tilanteesta Helsingin omien lukujen valossa saa kuvan, kun katsoo viimeisen viikon päiväkohtaisia lukuja. Alkaen 19.6., viimeisen viikon päiväkohtaiset luvut ovat: 10, 15, 17, 32, 41, 53 ja 71.
Varmaankin kokonaistilanne selviää pian, mutta mikäli nyt olisi käynnistynyt eksponentiaalinen kasvu, luvut näyttäisivät juuri tältä. Ei auta kuin toivoa, että tässäkin on kyse vain hetkellisestä poikkeamasta, sillä lähtötason oltua niinkin matala kuin 10 uutta tartuntaa päivässä, kyseessä voi olla tilastotieteitä lukeneille tuttu pienten lukujen ongelma, jossa lukujen ollessa pieniä, sattumanvaraiset seikat saattavat aiheuttaa suhteellisesti suuria muutoksia.
Vierailija kirjoitti:
Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirissä eletään poikkeuksellista epidemiatilannetta, sillä uusia koronapotilaita ei ole ollut Tyksissä viikkoon. Kyseessä on ensimmäinen kerta tänä vuonna. Yli 70-vuotiaiden tartuntoja ei ole ollut kahteen viikkoon lainkaan. Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin johtajaylilääkäri Mikko Pietilän mukaan rokotteiden teho alkaa näkyä yli 70-vuotiaiden tilanteessa.
Koronatilanne on maakunnassa kaikkiaan hyvä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen mukaan ilmaantuvuus Varsinais-Suomessa on tällä hetkellä 17,5. Viikko sitten ilmaantuvuus Varsinais-Suomessa oli 18,6. Koko maassa ilmaantuvuus on nyt 18,9.
Mikko Pietilä kertoi huhti-toukokuussa, että kesä on Varsinais-Suomessa peruttu.
Da Pjotr.