Miksi ystäväni aina läksyttää ja haukkuu minua jostain?
Hänellä on todella tiukkoja mielipiteitä useastakin asiasta ja ihmisen olisi pakko olla samaa mieltä hänen kanssaan tai muuten päätyy haukkumisen, nimittelyn ja läksytyksen kohteeksi. En saisi myöskään stressata mistään omasta asiastani, sillä minun ongelmani ovat usein turhia tai mitättömiä hänen mielestään ja häneen verrattuna. Hän myöskin muistaa kaikki sanomani nolot salaisuuteni hamaan ikuisuuteen ja muistuttaa/häpäisee niillä riidan tullen toistuvasti.
Tulee sellainen olo, että hän on hyvin vaativa ja kokee olevansa muita parempi ja tiedostavampi monellakin tavalla, missä ei sinänsä olisi vikaa, jos hän olisi mukava muillekin. Silti häntä ei saa kritisoida mistään edes puolileikillään (tiedostavuuden vastapainona hän elää kerskakuluttaen ja shoppaillen sekä syö erittäin lihapitoista ravintoa reiluun ylipainoon saakka).
Riidan tullen hän sanoo erittäin rumasti, haukkuu idiootiksi ja arvottomaksi sekä sanoo häpeävänsä minua (olen liian noloa seuraa). Mistään positiivisesta asiasta en saa koskaan häneltä kehuja tai edes tunnustusta, vaan vähättelyä tai epäilyä siitä, ansaitsinko edes jonkun kivan asian. Muille hän juoruilee asiani ja puhuu minusta negatiiviseen sävyyn. Parhaimmillaan hän on todella hauskaa seuraa, jos siis sattuu olemaan hyvällä tuulella ja siksi olenkin pitänyt yhtä.
Mikä selittää hänen käytöksensä ja mikä minussa aiheuttaa sen, että tavallaan "ansaitsen" sen hänen käytöksensä minua kohtaan?
Kommentit (27)
Kokemuksesta voin sanoa, että jää enemmän aikaa niille oikeille ystäville, kun jättää tuollaisen kiusankappaleen pois lähipiiristään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaaa päteä. No ei vaaan. Olen myös miettinyt että mikä ero on itse henkilöllä ja sivustakatsojan rooolilla?
Että onko esim itse henkilöllä enemmmän painetta kuin ei osallistuvalla. Onko sivustakatsoja tällöin enemmän luovempi ja vapaampi?
Tietysti kaikki kokemus yms siiihen vaikuttaa. Että onko se enmmän katsomista ylhäältä alas vai alhaaalta mikä se perspektiiivi kokonaisuuteen on mistä se ajatus ja idis syntyyy.
Ystävä??? Millaisia sinun vihamiehesi mahtavat olla, kun läheisin ystäväsi on tuollainen...
Lopeta ystävyys, ota etäisyyttä. Ei sinun ole mikään pakko OLLA ystävä tuollaisen persereiän kanssa.
Niinkuin sanottu, jokaista kohdellaan kuten hän ANTAA itseään kohdeltavan. Sinä vaan lopetat sen itsesi sorsimisen ja haukkumisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaaa päteä. No ei vaaan. Olen myös miettinyt että mikä ero on itse henkilöllä ja sivustakatsojan rooolilla?
Että onko esim itse henkilöllä enemmmän painetta kuin ei osallistuvalla. Onko sivustakatsoja tällöin enemmän luovempi ja vapaampi?
Tietysti kaikki kokemus yms siiihen vaikuttaa. Että onko se enmmän katsomista ylhäältä alas vai alhaaalta mikä se perspektiiivi kokonaisuuteen on mistä se ajatus ja idis syntyyy.
Tiedotttomuus ja käsitttämättömyys on hulluuutta ihmisellä. Täytyy selvitttää se mitä ei tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedotttomuus ja käsitttämättömyys on hulluuutta ihmisellä. Täytyy selvitttää se mitä ei tiedä.
Tiedotttomuus ja hulluuus voi olla myös hallitsemisen väline ja juurikin varmaan kiusaamisessakin se tuleee ilmi ositttain.
Vierailija kirjoitti:
Olet onnistunut saamaan kumppaniksi tyypin, jota yleisesti narsistiksi kutsutaan.
Minua on siunattu myös parilla tällaisella. Käytös pahenee ajan kanssa, joten on viisainta, että nostat kytkintä.
Koska se on kuitenkin vaikeaa, pidä puolesi ja esitä toive muuttaa käytöstä. Kun se ei tepsi, käske häntä lopettamaan ja sano ettet kuuntele, ellei puheet muutu. Älä myöskään kuuntele. Suuntaa harrastuksesi ja mielenkiinnon kohteesi muualle, irti hänen vaikutuspiiristään.
Jos jäät, eikä hän muutu, huomaat joku päivä olevasi mihinkään yksin kykenemätön, arvoton ja iloton, laput silmillä varpaillaan kulkeva, jonka täytyy varoa sanojaan ja tekojaan.
Jotkut haaskaavat tähän koko elämänsä, minä olen ollut viime vuodet sinkku.
Breakthrough. Moni hissukka jää odottamaan päsmärin lupaa ja mielipidettä omille siirroilleen.
Kun alat harrastamaan jotain muuta, muiden ihmisten kanssa, siitä ei nimenomaan kannata kertoa päsmärille yhtään mitään. Eikä kysyä lupaa.
Päsmäri haluaa tietää ajatuksesikin, raiskata mielesi sisäelimiä myöden. Mutta muistakaa että kenellekään, ainakaan ei-sukulaiselle ei tarvi kertoa aivan kaikkea. Tiedostakaa oma tahtonne, oma elämänne, oma tilanne. Päsmäri ei voi sietää että muilla on jotain omaa, mutta jos hän ei tiedä siitä, ongelmaa ei ole.
Erityisesti kiinnittää huomiota siihen ettei hän tule kotiisi. Tapaatte vain muualla, jos on pakko tavata ollenkaan.
Ystävä? Millä perusteella?