## SYYSkeijujen ke-to ##
Kommentit (66)
kerrotkos sitten elaine millaista oli siellä synnytysvalmennuksessa, niin tiedetään varautua ;))
ja PIIAS, en usko että sulla olisi pelkoa raskausmyrkytyksestä tmv..mullahan aluksi tässä viikoilla 31 luultiin neuvolassa, että on alkava myrkytystila, koska verenpaine oli TOSIII korkeella, heitteli ihan jossain siellä 140 jotain / 90...pelästyin itsekin kauhiasti..kun viel virtsassa oli jotaki häikkää ja jouduin viemään purnukoita labraan..
pissatessa myös kirveli jne..eli kaikki oireet oli kasassa, kun oli sit taas seuraavallakin käynnillä leukkareita yks plussa virtsassa..kumminkaan ei labratestissä löytynyt mitään virtsatieinfektiota saati sit muutakaan bakteeritulehdusta tms..
sit käväsin neuvolalääkärillä ja hän meinas et taitanee sittenki olla kyseessä pelkkä hiivatulehdus..ja käytin sitä canesten kuuria sen kolmepvää ja kaikki oireet hävisivät heti samantien!! eli on toikin hassua, kun ei tiiä mikä on ja mikä vaivaa ja aina ne neuvolassa epäilee ekaks sitä virtsatietulehdusta ja taas kesti kauheen kauan aikaa, kun ravas kaikenmaailman testeissä ja huolehti ihan turhaan itekseen ja ressaili, et onkohan se raskausmyrkytystä, kun paineetki on kohollaan..
ja kolmannella neuvolakäyntikerralla virtsa olikin sitten puhdasta ja verenpaineet laskeneet oikeisiin lukuihin...kyllä mä itse huokasin niin isosti helpotuksesta että...elikästä toi hiivakin näköjään voi olla tollanen ns. " piilevä" , kun ei mulla mitään kutinaa ollut..eikä mul oo ikinä koskaan ennen ollut edes koko hiivaa, niin kiva kun ei tiennyt edes sitä epäillä..
tuskinpa se vaikutti silti mun verenpaineisiini, mutta nekin sit laski kumminkin ja koko myrkytys epäilyt karistettiin heti pois :))
#huoh#
Totta varmaan on, että ollaan vähän myöhässä liikkeellä. Katsotaan sitten, miten saadaan vauvojen tultua järjestäydyttyä. :) Me asutaan muuten Ruotulassa.
Viimeiset kaksi viikkoa töitäkin pitäisi saada tässä puristettua. Sitten voi keskittyä rakentamaan pesää!
höyris 33+2
Taas pitkästä aikaa rohkasin itseni ja päätin kirjotella jotain tänne.
Nukkuminen on ollut mullakin ihan älyttömän vaikeaa joko herään yöllä vessaan tai siihen kun on huono asento ja selkää alkaa särkeä tämä kuumuus saisi pikkuhiljaa kanssa hellittää.
Olin tänään TAYS:ssa kontrollissa sokereitteni takia ja lääkäri sanoi että 3 viikon päästä katsotaan jos raskaus käynnistettäisiin hieman etuajassa.
Tää Tampereen keijujen tapaaminen vois olla ihan kiva idea, me ei kyllä asuta itä-Tampereella mutta Tampereella kuitenkin
Kerttu84 Me ollaan ainakin tulossa perjantaina synnytysvalmennukseen TAYS:iin.
Terkuin: Leena 33+4
Huh, huh taas on tullut siivottua koko päivän kun miehellä sattuu olemaan vapaata... ei se kyllä mielellään olisi urakkaan ryhtynyt ja kyllä taas tirautin muutaman kyyneleenkin " on se ihme kun ei apua saa edes siivoukseen..." Oon itkenyt tän raskauden aikana enemmän kun viimeseen 5 vuoteen... En muista edellisistä raskauksista samaa.
Meille tuli juuri antennimies käymään, kun ei digiboxi taas näy ja täytyyhän se saada kuntoon kun uusi BB alkaa tämän kuun lopulla, JEE!
KERTTU84: kun ilmeisesti asustelet siellä Tampereella päin niin mistä olet löytänyt noita ruskeita Tutan vaatteita? Muistelin kanssa että olisi sellaisia ruskeita bodeja jossa on valkoisia palloja joskus näkynyt mutta sitten kun niitä etsii ei tule missään vastaan??!! En siis ole löytänyt mistään tavarataloista niitä...
EHKÄISY: viimeksi on täällä ollut käytössä laastari jonkin aikaa, mutta jätin sen pois koska oli aika hiljaista aikaa makuukammarissa niin tuntui turhalta maksaa kalliisti kun ei silloin ollut niin käyttöäkään. Sen jälkeen käytettiin apteekista saatavia emätinpuikkoja joka laitetaan n. 10 min ennen yhdyntää... tykkäsin kovasti tai sitten keskeytettyä yhdyntää koska tunnen kyllä milloin on ovulaatio!
KIVUNLIEVITYS: esikoiselta paraservikaalipuuduts oli tosi hyvä. Kakkoselta epiduraali joka ei vaikuttanut yhtään ja laittaminen oli inhottavaa. Nyt en tiedä yhtään mitä sitä kokeilisi... spinaaliahan ne ovat kovasti kehuneet mutta laitetaankohan Tayssissa edes? Epäilen...
Ja jos sitä edes synnyttään pääsee jos vaavi viihtyy perätilassa ja joutuisi vaikka sektioon...
LIIKUNTA: kyllä sitä odottaa että pääsee jollekkin dieetille tiputtamaan näitä kiloja, mutta aion kyllä liikunnan suhteen aloitella hitaasti ja omaan tahtiin, vaunukävelyitä ym. jos sitten uuven vuuen puolella aloittaisi jotakin jumppaa... näkee nyt miltä tuntuu!
Ja kyllä tuntuu uskomattomalta tosiaan että keijujen viikot ovat jo tätä luokkaa... jännittää kyllä koska enismmäinen tai siis toinen keiju ilmoittelee vaavin olevan maailmassa kun yksihän meistä jo on saanut omansa!
t. Tuittu 34+4
Enpäs vielä päässytkään tosi hommiin, mutta ei varmaan kauaa enää mene tai mistäs sitä tietää ;)
Supistuksia tulee MONTA päivässä ja KIPEITÄ!! Edes kävelemään ei pysty sillä hetkellä ja henkeä ahdistaa. Viime yön sain nukuttua hyvin, mutta pari edellistä valvoin supistusten kourissa. Vauvakin osaltaan vaikuttaa, kun painaa tuonne alas kipeästi.
Kovasti on liikekannalla ollut ja potkuja satelee ylös =D
Kuinkahan väsynyt sitä sitten on kun se H-hetki koittaa jos nämä supparit jo näin väsyttävät?
EHKÄISYSTÄ: Pillereillä ja kumilla ollaan tähän asti pärjätty, mutta tämän vauvan jälkeen taidan ottaa kierukan. Toisaalta mikään hormoonipitoinen ei oikein innosta, kun suvustani löytyy rintasyöpä tapauksia.... ettei omat riskit kasva. Pitänee keskustella sitten jälkitarkastuksessa eri vaihtoehdoista, kun niitäkin tuntuu olevan monia ja uusiakin tullut.
HIKOILU: Minäkin hikoilen kuin pieni porsas! Luulen sen johtuvan magnesiumista (?) voiskohan? Kun olin syömättä pari päivää niin hikoilu väheni huomattavasti, mutta sitten lihaskrampit palasivat,joten mieluiten syön magnesiumia ja hikoilen kun kärsin kivuliaista krampeista...
Jaahas, jaksaiskohan sitä mennä vääntämään korvapuusteja pakkaseen, että olis edes jotain mitä tarjota yllätysvieraille =D Meillä käy aika usein miehen serkkuja kylässä tai esikoisen kavereita äiteineen leikkimässä.
*tiitiäinen 34+*
Täällä on pari päivää viihdytetty itseä äpkl:lla, kun on meinannut maha ja alaselkä olla niin kovilla kivuilla ettei mitään määrää ja vauvan liikkeetkin on huomattavasti vähentyneet.
Eilen oli ihan kontrolli käynti, mutta lääkäri ei saanut herätys yrityksistä huolimatta vauvaa liikkumaan. Onneksi hengitys oli normaali ja syke hyvä, niin en ehtinyt panikoida. Oikeestaan vasta illalla säikähdin miettimään missä mennään.
Yön ja aamun olin tosi kipee ja koska en aamullakaan liikkeitä tuntenut soitin äpkl ja he pyysivät käymään uudestaan.
Onneksi omalääkärini oli tullut yli kk kestävältä kesälomaltaan ja pääsin hänen vastaanotolleen käyrien oton jälkeen.
Vauvan pulssi sahasi 112-198 välillä. Kätilö sitä hienotunteisesti ihmetteli, mutta lääkäri ei asiaan puuttunut. Muutama pieni supistuskin tuli mittauksen aikana. Kaikki on kuitenkin hyvin ja pääsin kotiin. Sektio tehdään viimeistään 12.9. Siksi päiväksi on leikkaussali varattuna, ellei tahdo vaavi aikasemmin pois.
PIIAS. Minulla on ollut samanlaisia oireita. Käsi on olkapäästä alaspäin puuduksissa ja kämmenselkä on, kuin nuppineulatyyny ja sormet muistuttaa jotain Mauno Koiviston " siro sormia" yleensä parissa päivässä helpottanu puutuminen, mutta turvotus loppuu varmaan raskauteen...
Kun sain raskausmyrkytyksen esikoista odottaessani, turposin viikossa huomattavasti. Selän runsas turpoaminen, jalkapohjien kutina, turvotus käsissä ja jaloissa Rr 200/140( vaikka verenpainelääkitys oli " tapissa" ), Proteinit ja ketoaineet +++ (ja jotain muitakin oli plussalla), sokrut nousi (insuliini käytössä, kun oli raskausajandiab.)
Kun pahenemisvaihe alkoi turposin niin, että painoa tuli viikossa n.10kg joten se ei jääny kyllä huomaamatta. Tokihan oireet ovat yksilöllisiä ja jos joku mieltäsi painaa kannattaa jutella neuvolassa asiasta ja varmistaa, että kaikki on kunnossa. Ettei tarvitse stressata epätietoisuuden kanssa.
NERONJA. Hikistelyä täälläkin... Aivan järkyttävä, miten sitä on pää märkänä ja jaloista oikein virtaa hiki, ei kiva! Ja siitä kohdunlaskeumasta. Ei minullekaan kukaan koskaan ole moisesta puhunut. Nyt eka kertaa törmäsin koko asiaan, kun luin kirjotuksesi. Siis mitä kaikkea kannattaa/pitää varoa? Olis mukava, jos jaksaisit kirjoittaa siitä asiasta lisää.
Nyt pakenen taas suihkuun vilvoittelemaan, kun mies lähti esikoisen kanssa retkelle. Palaavat kuulema vasta illalla...
Terkuin : Kittura
P.S. Vauvanvaatteita olen peseskellyt ja käyttänyt niihin MiniRisk pulveria ja jotain herkkäihoisten (allergia ja astmaliiton logolla varustettu pullo) huuhteluainetta. Aika pian vauvan syntymän jälkeen varmaan käytämme kaikki samaa perus pesupulveria.
Ihanaa, että monilla muillakin ei ole yöt juhlaa. Minulla oli taas viime yö supistustenyö. Ennätin nukkua 2,5h kun heräsin siihen että maha on kivikova koko ajan ja polttaa ja kivistää. Nousin ylös ja siitä sitten supistelikin kivun kanssa 3 min välein kunnes taas maagiseen klo 05 aikaan supistukset alkoivat laantua, tilalle astui todella kova ärsyttävä selkäkipu ja klo 05:45 saattoikin käydä uudestaan nukkumaan :-\ Koira oli yöllä hyvä, silmät täpästäen kömpi makkarista olkkariin sellainen ilme kasvoillaan että onko ihan pakko taas pitää valoa päällä kun nukkuakin vois, aikansa se tuijotteli minua tosi loukkaantuneen näköisenä kunnes hyppäsi sohvalle viereen ja nuoleskeli kädestä kun vaikeroin tuskissani. Tänään sitä on urakalla nukuttanut :-)
Parasta tässä oli se, että mies oli siellä mummolassa lasten kanssa että kun viimein sain unen vaille kuus, niin sain täydessä hiljaisuudessa vedellä sitä puoleen yhteentoista ja vielä senkin jälkeen nauttia hiljaisuudesta ja rauhasta ympärilläni. Pelottaa tosissaan kun ensi viikolla alkaa miehen työt, kuopuksen hoito ja esikon eskari että millainen pirttihirmu minusta tulee jos tämä yövalvominen näiden tuskien kanssa jatkuu. Tuntuu kyllä nyt että masu on tipahtanut alas, huomenna on neuvola, toivottavasti vauva olisi asettunut nyt että jotain edistymistä olisi tapahtunut.
VATSAVAIVAT: Herttinen mitä pieruja tuli eilen!!! Yökkäsin hajusta, onneksi olin yksin kotona, vatsaa turvotti ja poltti kovasti. Yöllä ensin luulin että koiran maha pitää kamalaa ilmasotamekkalaa kunnes tajusin että ulvonta tulee omasta mahastani, varmasti siksikin supistukset tuntuivat kipeältä että oli paljon ilmaa mahassa. Suoli toimii normaalisti ja ruokavalioni on suht terveellinen ja kuitupitoinen ja juon paljon vettä. Oletteko muut kokeneet samanlaista, miten helpotatte oloanne? Muutenkin yöllä tuntui vatsanväänteet sellaisilta että oksennus tulee, onneksi ei tullut.
EHKÄISYSTÄ: Kiitos kommenteistanne! Minäkin olen pohtinut LAASTARIN kokeilemista. Siitä pääsis ainakin helpommin eroon kun kapselista jos se ei sovikaan. Pillerit kun eivät tunnu sopivan minulle. PERSONAA tehdään vielä, sitä saa netin kautta tilattua, käytettynä laitetta on saanut esim. Vauva-lehden kirpparilta. Se on vaan niin työläs ottaa käyttöön että jaksaisko tuota enää. Kierukkaa olen myös miettinyt, mutta minulla on erittäin taaksepäin suuntaunut kohdunkaula jollain ihme mutkalla varustettuna, eli alatutkimus ja aikoinaan inseminaatiot sattuivat ihan pirusti tuon rakenteen takia, ajattelin että aiheuttaako kierukka jotakin ongelmia tuollaisessa ympäristössä. Tuttavallani on kuparikierukka, ja se on sopinut hänelle tosi hyvin, kaverini otti juuri hormonikierukan ja sanoi kärsineensä tiputtelusta ekat 3 kk mutta nyt ei tuu menkkoja enää ollenkaan. Kuulosti vähän siltä ettei olisi minun vaihtoehto. Onneksi imetys suojaa aluksi niin ei ihan heti vielä asiaa tarvi päättää.
KIVUNLIEVITYS: vahvinta ilokaasua ja joko epiduraali tai spinaalipuudutus. Jos sairaalasta sattuis saamaan vyöhyketerapiaa, ottaisin sitä myös.
Voihan väsy, jospa jatkaisi vauvan haalarin ompelemista ja menisi sen jälkeen suunnittelemaan ulos perennapenkkiä uusiksi ja odottelemaan perhettä takaisin.
Voimia kaikille öistään kärsineille, yritetään jaksaa yhdessä.
Ruusunen ja pikku Ruu 34+5
PS: Kunhan vko 36 lähtee meneen, meillä alkaa sellainen naimisen loiske ettei mies ehdi edes hengähtää, haluan että tämä lapsi syntyisi pian jos kerta yöt jatkuu tämmösinä. Aiemmin ei olis voinu seksi vähempää kiinnostaa, mutta nyt voisin suoritella tointa koko ajan, mies vaan pistää vastaan koska hän haluaa että vauva syntyisi vasta syyskuussa.....miehellä tahtonsa, naisella keinonsa..... :-)
Tänään oli neuvolakäynti, ja täti ei meinannut saada vauvan asennosta selvää. Tähän asti on ollut RT:ssa, mutta nyt täti meinasi että pää taitaa löytyä ylhäältä! Eli lähete tuli NKL:lle, viikon sisällä mennään tarkistamaan mikä tilanne on.
Muuten neuvolassa, ja muutenkin, kaikki ok! Huomenna tentti, sen jälkeen olisinkin aivan valmis synnyttämään. Kaikki on valmista vauvan tuloa varten :)
- Mytty rv 35 + 6
Tämä päivä on ollut aivan onneton. Mitään ei jaksa..
Alkaa riittää tämä kesäleskenä olo... Sanoin miehellekin että nyt en enää jaksa leikkiä yksinhuoltajaa.
Koko kesän se on saanut ihan rauhassa laittaa sitä autoa siellä maalla, mutta nyt mulle riittää. Kun ei öitäkään saa kunnolla nukuttua, niin rupee oleen virta aika lopussa. No perjantai-iltana ukon pitäis sitten kotiutua.
Huomenna on taas lääkäri Jorvissa. Kiva kun pääsee pikkuista moikkaamaan. Ja lähinnä kattomaan että kaikki on edelleen kunnossa.
Kerkisin taas vähän säikähtään, kun oli vesselillä vaihteeksi hiljainen päivä maanantaina. Taisi olla vaan häkeltynyt kun äiti teki reippaan kävelyn; 1h30min reipasta kävelyä rattaita työntäen, koira hihnassa toisessa kädessä.. Tiesin kyllä kävelleeni kun perille mummin luo päästiin. (Pummasin sitten kyllä seuraavana päivänä autokyydin takaisin.)
Juu, mutta nyt tuntuu taas pää tyhjenneen kaikesta järkevästä. Täytyy kai siirtyä sohvaperunaksi vielä hetkeksi ennen nukkumisen yritystä.
-kirsikka rv 33+6-
...tai siis ekasta puoliskosta, jatko on sitten vkon päästä, toiv.pysytään kasassa ;)
Valmennus oli siis Taysissa ja me miehen kanssa oltiin ainakin ihan tyytyväisiä sisältöön ja kätilöön joka valmennuksen piti. Siellä käytiin läpi mistä ovista tullaan ja mihin mennään, milloin pitää lähteä sairaalaan, synnytyksen vaiheet joista tällä kerralla tarkemmin avautumisvaihe ja jonkin verran sivuttiin ponnistusvaihetta. Siitä sitten jatketaan ensi kerralla. Katsottiin tervetuloa synnyttämään -video, varsinainen synnytysvideo on ensi kerralla, käytiin läpi rentoutumis-/kivunlievitysmahdollisuudet ja mitäs muuta...Kätilöllä oli mukana myös esim. epiduraali-piikki, kalvojen puhkaisuun käytettävä " koukku" yms.välineistöä joihin sai tutustua jos halus.
Aika avoimesti ja rehellisesti kätilö minun mielestä puhui eri vaihtoehdoista, sanoi esim. suoraan sen että aquarakkuloiden laitto sattuu tosi paljon. Muutenkin asenne oli mielestäni kiva siinä suhteessa ettei ollut ehdoton mihinkään suuntaan vaan oli sitä mieltä, että kivunlievitys on hyvä apu, mutta myös ilman sitä voi synnyttää.
Siitä jäi erityisen hyvä mieli, että halusi keskustella meidän kanssa ihan erikseen, olimme siis ainoat kaksosia odottavat ryhmässä. Oli kyllä ihana puhua kaksosten synnytyksestä edes lyhyesti koska kukaan ei ole siitä juurikaan meidän kanssa tähän mennessä puhunut. Esim. sellainen asia jota missään ohjeissa ei sanota ja on kuitenkin aika oleellinen eli syöminen/juominen synnytyksen aikana tuli nyt esiin. Eli kun joka paikassa käsketään ottaa naposteltavaa/mehua tms. mukaan niin kaksosten synnytyksessä minun pitää olla oikeastaan kokonaan ravinnotta koska pitää olla valmius siihen jos joudutaankin yllättäen leikkaukseen! Eipä ollut tullut mieleen!
Eli kokonaisuudessaan positiivinen kokemus vaikkei tiloja Taysissa pääsekään kiertämään (tämä on ollut synnytysvastaanoton asiakkaiden toive, eivät ole kokeneet mukavana kun ryhmiä siellä kiertänyt), saleihin Taysissa ei ilm. ole koskaan päässytkään katsomaan.
Tällainen kokemus siis meillä :)
:) elaine + pikku possut rv 33+1
ps. Manta: Hallila taitaa muuten olla oikeasti Etelä-Tamperetta eikä Itää...tosi hyvä kotiseututuntemus mulla... ;)
Kovin kuulostaa tutulta oma olotila, kuin monella muullakin. Kolme viimeistä yötä on mennyt ihan harakoille aamuyöstä. Vessareissulle kun olen herännyt, en ole saanut enää sen jälkeen unta. Sängyssä vain pyörin hikisenä ja kylläpä sitten nukuttaa kun kello soi ja täytyy nousta. No, kai se on vaan yritettävä ajatella, että kohta sitä ei kuitenkaan saa nukkua kokonaisia öitä. :)
EHKÄISY: En oikeastaan ole vielä miettinyt sinne asti. Alkuun varmaan kortsu kun muuta ei voi, mutta sitten varmaan jotakin pidempi aikaista. Ehkä voisin harkita kuparikierukkaa mutta mitään hormonaalista en kaipaa. Tosin en ole tutustunut tuohon kuparikierukkaan vielä kovin paljon mutta voisi olla yksi vaihtoehto.
KIVUNLIEVITYS: epiduraalin sain ekassa synnytyksessä ja minun kohdallani se toimi loistavasti. Sain juuri sitä kivunlievitystä mitä halusinkin ja se auttoi. Tulevassakin synnytyksessä sen varmaan otan, jos kaikki sujuu sinne asti hyvin. Vähän olen vaan tutuilta ja kavereilta saanut sellaisia kokemuksia, että toinen voi tulla hyvinkin pikaisesti ettei epiduraalia ehditä antaa. Millaisia kokemuksia teillä, joilla jo väh. kaksi synnytystä on takana, on tuosta kakkosen maailmaan tulosta verrattuna ykköseen?
VAATTEIDEN PESU: Pesin esikoisen vaatteet vauva-aikana hajusteettomalla bio luvililla, vai oliko se nyt arielin ja huuhteluaineena hajusteeton comfort. Nyt ostin samoja ja niillä meinaan pärjätä. Ainakin poitsun iho kesti hyvin ko. tuotteita ja siksi ostin niitä nytkin. Omat, miehen ja pojan vaatteet nykyisin pestään samoilla tuotteilla mutta jotakin lievää tuoksua niissä on.
Sitten vähän kurjempaan asiaan. Olin siis muutama viikko takaperin viikon sairaslomalla töistä selkäkipujen vuoksi. Sain kaikki lääkärintodistukset yms. ja lähetin ne palkanlaskentaan asiallisesti. No, tänään tuli postissa palkkakuitti kun huomenna on palkkapäivä ja arvatkaapa mitä?? Eipä ollut palkkaa maksettu KOKO tuolta viikolta jonka olin poissa!! Ja kaikkien työlainsäädäntöjen yms. mukaan se mulle kuuluu, sen verran kauan olen tuossa työpaikassa ollut. Kylläpä ottaa päähän ja lujaa! Aamulla lähtee pari vihaista puhelua ja saavat maksaa sen palkan. Niinhän se lain mukaan menee. Toivottavasti selviää..
Muuten olo vaihteleva. Yöt siis jokseenkin rikkonaisia, selkää kivistää välillä ja supisteleekin jonkin verran. Ei mitään kovin kivuliaita vielä mutta huoma kyllä ihan selvästi kun vatsa kovettuu ja painetta tuntuu peräsuolessa asti. Vauva liikkuu tosi paljon, välillä myllää niin että kylkiluut ovat hellänä. Mutta ihanaa se on, tietää että toisella on kaikki hyvin. Pari kertaa päivässä vähintään pienellä taitaa olla myös hikka, sellaista pientä pumpsutusta masussa tuntuu. :)
Jeps, mutta nyt jännäämään kuinka Pitkämäen käy keihäsfinaalissa. Mies tykkää tosi paljon yleisurheilusta sitä pienenä harrastettuaa, joten tulee itsekin katottua kisoja.
T: Anmari rv 33+4
Vieläköhän mahtuisi yksi myöhäinen keskustelija mukaan? Eksyin pari viikkoa sitten tuolta kirpputorin kautta tänne keskusteluihin ja olen käynyt lähes päivittäin seuraamassa muiden syyskuisten keskusteluja. Nyt vihdoin uskaltauduin mukaan :)
Meille on tulossa toinen vauva, esikko täytti tässä juuri vuoden. Eli ikäeroa tulee lähes vuosi ja 2 kk. Raskaus on mennyt ihan mukavasti, eli olen kärsinyt lähinnä normaaleista raskausvaivoista (närästystä, selkäkipuja). Harmittavin vaiva, joka nyt ei varsinaisesti liity raskauteen, on muutama kuukausi sitten havaittu nivustyrä, joka haittaa liikkuessa ja nostellessa esikoista. Samoja tuntemuksia on ollut nyt viime aikoina kuin muillakin syyskeijuilla, eli yöt ovat levottomia, välillä supistelee (ei onneksi kivuliaasti) ja helteet alkavat jo vähitellen riittää. Tässäpä tätä omaa napaa ;)
KIVUNLIEVITYKSESTÄ synnytyksessä. Viimeksi sain epiduraalin, ilokaasua, aqua-rakkuloita ja alkuvaiheessa vielä jotakin lääkettä (eli lähes koko tarjolla ollut arsenaali). Paras näistä oli ehdottomasti epiduraali, joka minulla lopetti kivut seuraavaan supistukseen. Myös ilokaasu toimi mukavasti. Eli näitä olisi tarkoitus kokeilla tälläkin kertaa.
Joku toinenkin ihmetteli NEUVOLAKÄYNTIEN vähäisyyttä. Samaa olen itsekin pohtinut, sillä minulla on nytkin vielä kolme viikkoa seuraavaan käyntiin. Jotenkin tuntuu, että viime raskaudessa kävin jo tässä vaiheessa useammin neuvolassa, mutta ehkä uudelleensynnyttäjien käynneistä täällä Vantaalla tingitään.
VAUVAN PYYKKEJÄ olen ajatellut pestä jollakin hajusteettomalla aineella, merkillä ei taida olla niin väliä. Nyt on käytössä varmaan nestemäinen Omo.
Tsemppiä helteisiin kaikille syyskeijuille!
terv. joannam ja masuasukki 33+2
ilmoittaudun itä-Tampereen keijuksi(joka siis taas aktivoitunut...)
Me ei mennä enää mihkään synnytysvalmennuksiin,siellä saa vaan entistä hurjemman synnytyshimon päälle :)
(sorry,jatkoa tulee kohta kun luen loput viestit)
Femmis 35+1
Kirjoitin päivällä pitkän viestin mutta se katos jonnekkin nettiavaruuteen ja oli niin huono olo etten jaksanut uudestaan heti kirjoittaa.
joannam tervetuloa mukaan kirjoittelemaan. Kivaa kun uusia syyskeijuja tulee mukaan joukkoomme. Muutenkin kiva kun keijut innostuneet kirjoittamaan enemmän.
Tänään oli neuvola käynti aamulla.
rv 37+0
Painon muutos viikossa -1050g
Verenpaine 107/66
Pissa puhdas
Sf-mitta 32.5cm
Tarjonta: RT
Syke:135
Liikkeet:++
Vauva ei edelleenkään oo kiinnittynyt ja ajoittain onkin mahassa
edelleen poikittain. Nytkin oli siellä ihan vinossa.
Onneks ens torstaina on käynti kättärillä niin samalla näkee vauvan
asennon.
Olo on kamala. Pahoinvointia, päänsärkyä, tuntuu että jalat menee
ajoittain tunnottomiksi jne jne. Ei jaksa enään olla raskaana. Ruoka
ei oikein maistu. Oon koko päivänä saanut 2 leipää syötyä niin ja 1
jäätelön.
Sain tänään ostettua liivinsuojia ja siteitä. Vielä pitäis
imetysliivit käydä ostamassa. Kaivoin kaappeja ja löysin sieltä imetysliivit joita ehdin poitsun kanssa noin 2 viikkoa käyttää. Meillä ei silloin imetys onnistunut ollenkaan. Ja ihmetykseski ne istui päälle tosi hyvin. Ajattelin ne ottaa mukaan sairaalaan ja kun koitudutaan käydä ostamassa uudet. Eihän sitä tiedä paljonko tissit sitten vielä turpoavat.
Sairaalakassi on edelleenkin pakkaamatta. Kassin sain jo kaapista
kaivettua, mutta en vielä sinne mitään laittettua.
Ehkäsy: Kaippa pillerit sitten otan. Kortsujen kanssa ei jaksa alkaa pelleilemään. Ehkäsylaastari kyllä on myös vaihtoehtona. Unohdan pillerin syönnin todella helposti.
Kivunlievitys: Epiduraalin haluan ihan ehdottomasti. Esikoisen kanssa se oli ainoa kivunlievitys ja toimi ihan loistavasti. Vei kaikki kivut pois.
Vauvan vaatteiden pesusta: Oon pessyt ne Ariel sensitivellä vai mikä se nyt olikaan.
Nyt meen poitsua nukuttamaan.
Öttis, poitsu ja masuasukki rv37+0!!!!!!
ois kiva nääs tavata teittii :)
Mä asun Linnainmaalla kanssa.
F+Pikkarainen 35+1
...Siis ennen kuin menen yrittämään jos tuo nukkumatti tulis vaikka tänä yönä.
Elaine80: Oliko se Taysin valmennus tyyppi sellainen aika pyöreä nainen?( Oli meitä 2 vuotta sitten valmentamassa ja oli tosi hyvä.)
Niin ja olisin kiinnostunut myös siitä tapaamisesta. Asutaan itse Peltolammilla. Aika pian sen pitäis olla että jaksais sinne vyöryä. Keskustan joku kahvila mm. siperian wayne' s coffee vois olla yksi vaihtoehto!
Jaahans nyt sitten sänkyyn yskimään. Tää on ihan kauhee tää mun köhä....
Huomenna olisi sitten se vika lääkäri käynti! Huomiseen ja hyvää(toivottavasti) yötä!
Joku kysyi tyyliin, että jos esikoisen synnytyksessä on saanut epiduraalin, niin onko sitä ehditty antaa seuraavissa. Mä sain tosiaan esikoisen aikaan epiduraalin ja oli silloin kyllä todella hyvä, mutta seuraavat on olleet niin nopeita, että epiduraali olisi ollut aivan turhan vahva puudute. Kun kakkosen synnytys käynnistyi, kohdunsuu oli synnärille mennessä jo 5 cm auki. Aluksi piti pärjätä ilokaasulla, sitten sain paracervikaalipuudutuksen (siis kohdunkaulaan laitettava) ja se vei kivut hetkeksi täysin pois. Sitten pitikin jo ponnistaa ja vauva oli syntynyt. Synnärillä ehdin olla 2 h ennen kuin vauva syntyi.
Kolmosen synnytys piti käynnistää rv 42+0 (kohdunsuu oli 3 cm auki, kun käynnistys tehtiin kalvot puhkaisemalla ja tippaakin varmaan laitettiin). Kipujen yllyttyä pyysin tällä kertaa itse tuota paracervikaalipuudutusta edellisen hyvän kokemuksen perusteella. Lääkäri halusi antaa sen laimennettuna. Ihan sopivasti se vei kipua pois, vaikkei ihan kokonaan ja taas oli pian vauva syntynyt. Tämä synnytys oli vielä nopeampi kuin kakkosen, kesto 2,5 h.
Nelosen synnytys käynnistettiin rv 42+1 (kohdunsuu oli 5 cm auki, kun kalvot puhkaistiin). Se mentiinkin sitten pelkällä ilokaasulla. Kätilöt vaan sanoi, että puudutteet voi häiritä synnytyksen etenemistä ja sillä kertaa ilokaasu oli kyllä ihan toimiva vaihtoehto (aikaisemmissa oli tuntunut, että menen vähän sekavaksi ja tulee huono olo). Synnytys kesti muistaakseni 1,5 tuntia eikä siitä jäänyt yhtään huono mielikuva puudutteiden puuttumisesta huolimatta, kun oli kuitenkin niin nopeasti ohi.
Saapa nähdä, miten tämä viides kerta menee. Mieli on synnytyksen suhteen täysin avoin. Tarvittaessa olen kyllä valmis vaikka epiduraaliin (jos mulle yleensä voi sitä tämän tukostaipumuslääkityksen takia edes antaa), mutta toisaalta olen myös valmistautunut synnyttämään pelkällä ilokaasulla. Saa nyt nähdä, miten synnytys lähtee käyntiin ja millä vauhdilla etenee.
neronja rv 36+3
Kiitos taas tosi paljon elainelle, kun kertoilit tosta valmennuksesta! Sehän kuullostikin oikeen mukavalta :) kiva kiva!
Ja ei se mitään, en mäkään tiedä mispäin se hallila on..mut mä en olekaan paikkakuntalaisia, vaan vasta vuosi sitten tänne muuttanut :)
FEMMAMAMMA: Katoin että olit avannut uuden pinon treen keijuille, hienoa! menen sitten tästä sinne jatkamaan turinoita :)))
Olo on jo sen verran raihnainen, ettei haluaisi enää viikkokausia olla raskaana. Esikoinen syntyi rv40+2 ja kuopus rv 38+2, joten tuosta rv38 nyt haaveilen. Tosin tänään sain vähän kylmää suihkua niskaan, kun lääkärissä todettiin että kaulaa on jäljellä se 3cm ja kohdunsuu kiinni (vaikka minua on supistellut ihan napakastikini viime päivinä ja itse olin varma, että jotakin muutoksia on tapahtunut!), joten taitaa haaveiluksi tuo synnytys rv:lla 38 jäädä!! No sen näkee sitten, toisaalta nämä synnytyksen käynnistymisasiat taitavat olla niin arvaamattomia, että nopeastikin voi tapahtua kaikenlaista.
Itselläni on kivunlievityksestä ja nimenomaan epiduraalista hieman erikoinen kokemus. Juuri tänään luin synnytyskertomusta ja siinä todettiin, että minulle laitettiin epiduraali klo 15.43 ja pojan syntymäaika on klo 15.56. Eli 13 minuuttia puudutuksen laitosta vauva oli syntynyt. Täälläkin edellä on useaan kertaan kirjoitettu että " en ehtinyt saada kivunlievitystä nopeasti edenneessä synnytyksessä" niin jotenkin tuntuu, että minun kohdalla kätilö ja lääkäri eivät olleet oikein ajan tasalla, kun ylipäänsä antoivat ko. puudutteen tuossa vaiheessa (enkä sitä olisi toki itsekkään pyytänyt, jos olisin tiennyt että vauva syntyy noin pian).Kaikkiaan tämä toinen synnytys kesti himpun alle kaksi tuntia.
Juuri tämän nopean, mutta kivuliaan synnytyskokemuksen jälkeen on nyt vaikea ajatella etukäteen mitä kivunlievitystä toivoo tai mitä voi saada tällä kertaa. Ilokaasusta minulle on molemmissa aikaisemmissa synnytyksissä ollut lähinnä " henkinen" apu, kun on turvautunut siihen maskin puristamiseen vasten naamaa, kovaan kipuun siitä ei ole ollut mitään apua.
Taitaa olla taas lämmin ja uneton yö tiedossa, viime yö meni jo vähillä unilla ja nyt on vielä lämpimämpi kuin viime yönä. Tulisi pian kunnon raikkaat syksyilmat, niin olo helpottuisi edes vähän.
Marsu73, torstain puolella rv37+0
Nuo siun käden oireet eivät kuulosta kovin kivalle, eikä ainakaan normaalille. Itse varmaan soittaisin terveyskeskukseen tai neuvolaan ja kysyisin et mitä tehdään. Kuulostaa ihan veritulpalle tai ruusulle, toivottavasti ei oo kumpaakaan. Voihan se olla, että se on vaan yksinkertaisesti ollut niin puuduksissa, että vihoittelee koko päivän. Toivottavasti huomenna olisi jo parempi.
Kivunlievityksestä: Esikolta sain ensin aquarakkulat ja IKINÄ, en IKINÄ enää anna niitä pistää!!! Siis se sattui niin pirusti, että se oli koko synnytyksen pahin osuus! No, se vei sitten kyllä kivun pois selästä, mutta mahan puolella supistukset tuntuivatkin sitten kahta kamalammalta. Sain myös kohdunkaulanpuudutuksen, joka veikin kivut pois ponnistusvaiheesen asti. Kakkosen tein ihan luomuna, kätilö ei tarjonnut puudutteita enkä itse tajunnut pyytää, mutta eipähän tuo niin kamalaa ollut ilmankaan. Ajattelin yrittää tämänkin tehdä luomuna, mutta senhän näkee vasta sitten kun on tosi kyseessä, kestänkö supparit vai en. Voihan se olla, että huutelen jo ovisummeriin, et epiduraalii tänne ja heti. Saas nähdä.
Taidanpa lähteä tästä päikkäreille, väsyttää tää kuumuus!
Niina ja pyöriäinen rv 34+5