teinit viikonlopun yksin kotona, miten järjestäisitte
14 ja 16 vuotiaat pojat olisivat jäämässä kaupunkiin, koska eivät halua lähteä mökille.
Miten järjestäisitte valvonnan? Pyydättekö jotain tuttua käymään vahtimassa vai oletteko pelkästään soitoilla varmistaneet, että kaikki ok.
Vanhemman kanssa on ollut vähän ongelmaa, mutta ajattelin, että yhdessä pärjäisivät. Pelkään vaan, että järkkäävät jotkut bileet tai jotain..
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
No nyt mä ymmärrän,miksi nykynuoriso on rajatonta.
Ketju täynnä kyvyttömiä vanhempia.
Ei todellakaan ole ok jättää alaikäisiä nuoria keskenään kotiin ryyppäämään.
Vanhemmat, kasvakaa aikuisiksi.
Älkääkä vastuuttako naapureita. Aika paska nakki heille.
No kivempi se on naapureiden kannalta soittaa vanhemmille kuin poliisille.
Jos ei ole 100% luottamusta että toimivat niin kuin sovitaan (kotona ollaan tiettyyn aikaan, ei bileitä, ei pelata koko yötä jne.) en jättäisi keskenään kotiin. Joko lähtisivät mökille tai hommaisin jonkun aikuisen sinne kotiin vahtimaan. Jos luotatte poikiin ja jätätte kotiin, varmistaisin silti että lähellä on aikuinen joka on koko mökkireissun ajan valmiudessa ja menee paikalle jos jotain sattuu, pelottaa yöllä jne. ja lapsille tieto, että keskellä yötäkin saa tämän ihmisen soittaa paikalle ihan tosi pienestäkin asiasta.
Vierailija kirjoitti:
mä jätin 14 vuotiian yksin kotiin viikonlopuksi.
Hyviä puolia omistaa introvertti lapsi, katsoo netflixiä ja syoherkkuja yksin
Lasta ei omisteta.
Luulisin, että se 14-vuotias haluaisi kavereita. Ei introverttiys sitä tarkoita. Ei etenkään 14-vuotiaana. Minä olisin hyvin huomissani lapsesta.
Pelottaa yöllä? 16-vuotiasta? Voi hellanlettas taas. Moni asuu jo yksin tuon ikäisenä opiskelejun takia. Voi elämä!
Varaa heille runsaasti teiniruokaa, vähän viiniä ja riittävästi ehkäisyvälineitä. Jos olet muistanut aikanaan hoitaa suykupuolivalistuksen, niin heiköhän pojat pärjää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasta ei omisteta.
Luulisin, että se 14-vuotias haluaisi kavereita. Ei introverttiys sitä tarkoita. Ei etenkään 14-vuotiaana. Minä olisin hyvin huomissani lapsesta.
Mä oisin 14 vuotiaan tehnyt just noin. Ehkä jos viikon olisi saanut olla yksin, niin joku ilta olisin nähnyt kavereita.
Vierailija kirjoitti:
Ai nykyään?
Ennen vaan jätettiin. Nyt mietitään adiaa. Ja ennen ylilyönnit oli karmeita. Nykyään on pari kaveria 5 siideriä.poliiseilla.
16 vuotias olisi ok jättää, mutta 14 vuotias on aika herkkä isompien houkutuksille.
Vierailija kirjoitti:
Pelottaa yöllä? 16-vuotiasta? Voi hellanlettas taas. Moni asuu jo yksin tuon ikäisenä opiskelejun takia. Voi elämä!
Joo ja moni ei ole ollut edes yötä yksin kotona. Ihmisiä on erilaisia, erilaisista lähtökohdista. Minulla on kaveri 25v. joka edelleen on usein vanhemmillaan yötä, koska pelottaa yksin olla kotona. Työssä käyvä normaali ihminen, vanhemmat tosin varmaan toivovat, että löytäisi kumppanin tai sitten he olisi yhdessä siellä öitä :D
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin naapurille, että jos huomaavat, että alkaa kokoontua enemmän porukkaa tai tulee jotain ongelmaa, niin ilmoittavat teille. Ja sanoisin teineille, että naapurille on sanottu. Ja sitten soittelisin muuten välillä.
Asun teiniperheen naapurissa ja he todella olettavat, että toimin vahtina. Syksyllä siellä oli joku kunnon rähinä, poliisikin tuli paikalle ja naapuri sunnuntaina ryntäsi meille huutamaan, että tekee ilmoituksen, kun jätettiin nuoret selviämään ilman apua. Vastasin, että ihan siitä vaan, ne ei ole mun lapsia enkä ole niistä vastuussa.
Vastaus ap:n kysymykseen: en jättäisi teinejä omaan kotiini, liian paljon varastettavaa. Jos niillä olisi oma kämppä, ei siellä kutsumattomat vieraat kovin paljoa pahaa saisi aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kävi niin, että niin vastuullinen lapsi 16v järjesti tosiaan bileet kun olimme mökillä. Naapureita oltiin infottu, että jos siellä alkaa porukkaa olemaan niin soitto meille.
Mökiltä kesti lähes 3h ajaa takaisin, joten soitimme poliisit tyhjentämään kämpän. Bileet onneksi vasta aluillaan ja mitään kummempaa ei käynyt. Ehkä olisivat muutenkin juhlineen fiksusti, en tiedä.
Mutta kyse oli siitä, että lapsi lupasi olla pitämättä pippaloita ja olin muutenkin puhelinyhteydessä häneen ja valehteli, että on juu kunnolla eikä juo, eikä pidä bileitä (bileet olivat siis sillä hetkellä käynnissä jo). Valehtelu oli pahinta.
Säikähti kyllä kun poliisit tulivat ovelle ja tyhjensivät kämpän ja soittivat vielä kavereiden vanhemmat läpi.
Luottamus meni pitkäksi aikaa.
Poliisit tekevät automaattisedti lastensuojeluilmoituksen. Lähtukö 16-vuotias heti sosiaalipäivystäjän mukaan, kun ei ollut valvojaa paikalla?
Kuinka pitkään lastensuojelun asiakkuus jatkui?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kävi niin, että niin vastuullinen lapsi 16v järjesti tosiaan bileet kun olimme mökillä. Naapureita oltiin infottu, että jos siellä alkaa porukkaa olemaan niin soitto meille.
Mökiltä kesti lähes 3h ajaa takaisin, joten soitimme poliisit tyhjentämään kämpän. Bileet onneksi vasta aluillaan ja mitään kummempaa ei käynyt. Ehkä olisivat muutenkin juhlineen fiksusti, en tiedä.
Mutta kyse oli siitä, että lapsi lupasi olla pitämättä pippaloita ja olin muutenkin puhelinyhteydessä häneen ja valehteli, että on juu kunnolla eikä juo, eikä pidä bileitä (bileet olivat siis sillä hetkellä käynnissä jo). Valehtelu oli pahinta.
Säikähti kyllä kun poliisit tulivat ovelle ja tyhjensivät kämpän ja soittivat vielä kavereiden vanhemmat läpi.
Luottamus meni pitkäksi aikaa.Poliisit tekevät automaattisedti lastensuojeluilmoituksen. Lähtukö 16-vuotias heti sosiaalipäivystäjän mukaan, kun ei ollut valvojaa paikalla?
Kuinka pitkään lastensuojelun asiakkuus jatkui?
Ei tehty lasua. Kummisetä haki lapsen heille.
No eiköhän naapurit soita poliisit muutenkin, jos tulee möykkää ja häiriötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kivempi se on naapureiden kannalta soittaa vanhemmille kuin poliisille.
Poliisi tulee paikalle, vanhemmat ei. Ja se 14v humalassa kotona on paha tikki lastensuojelun kannalta.
Me laitetaan 14v j 15v pojat hotelliin tuollaisissa tilanteissa. Puhelimet ja rahaa mukaan, siellä pärjää varmasti ja löytyy taivaskanavat maksutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luottamus meni pitkäksi aikaa.Poliisit tekevät automaattisedti lastensuojeluilmoituksen. Lähtukö 16-vuotias heti sosiaalipäivystäjän mukaan, kun ei ollut valvojaa paikalla?
Kuinka pitkään lastensuojelun asiakkuus jatkui?Ei tehty lasua. Kummisetä haki lapsen heille.
Aivan varmasti lastensuojeluilmoitus tehdään, kun poliisit soitetaan kotibileisiin, löytyy alkoholia eikä vabhempia ole kaupungissa. Miksi kerrot satuja?
Vierailija kirjoitti:
Hyvinkin voi pelottaa. Tämä kyseinen 16-vuotias ei asu yksin eli ei ole tottunut olemaan öitä ilman vanhempia kotona. Ja kyllä kotoa muuttanuttakin voi pelottaa yöllä yksin omassa asunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pitkään lastensuojelun asiakkuus jatkui?Ei tehty lasua. Kummisetä haki lapsen heille.
Aivan varmasti lastensuojeluilmoitus tehdään, kun poliisit soitetaan kotibileisiin, löytyy alkoholia eikä vabhempia ole kaupungissa. Miksi kerrot satuja?
Poliisi ei riko virkavelvollisuurta. He tekevät ilmoituksen, vaikka näkisivät 1 kk vajaa 18-vuotiaalla yhden siiderin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasta ei omisteta.
On hänellä kavereita, on vain yksinviihtyvää tyyppiä.
Realikavereita näkee tavallisesti koulussa ja joskus viikonloppuisin mutta enemmmän pelaa nettikavereittensa kanssa.
Ja kylläsä laillisesti ”omistat” alaikäisen lapsen.
Vanhempi juottaa nuorempaa ettei se voi vasikoida. Nähty on.