Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

teinit viikonlopun yksin kotona, miten järjestäisitte

Vierailija
03.03.2021 |

14 ja 16 vuotiaat pojat olisivat jäämässä kaupunkiin, koska eivät halua lähteä mökille.
Miten järjestäisitte valvonnan? Pyydättekö jotain tuttua käymään vahtimassa vai oletteko pelkästään soitoilla varmistaneet, että kaikki ok.
Vanhemman kanssa on ollut vähän ongelmaa, mutta ajattelin, että yhdessä pärjäisivät. Pelkään vaan, että järkkäävät jotkut bileet tai jotain..

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pystyy luottamaan lapsiin, jättää heidät kotiin. Valvontaa ei tarvitse. Jos ei pysty luottamaan, lapset lähtevät mökille. Niin yksinkertaista.

Puhelun voi tietenkin soittaa jossain vaiheessa iltaa.

Vierailija
2/67 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin naapurille, että jos huomaavat, että alkaa kokoontua enemmän porukkaa tai tulee jotain ongelmaa, niin ilmoittavat teille. Ja sanoisin teineille, että naapurille on sanottu. Ja sitten soittelisin muuten välillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pystyy luottamaan lapsiin, jättää heidät kotiin. Valvontaa ei tarvitse. Jos ei pysty luottamaan, lapset lähtevät mökille. Niin yksinkertaista.

Puhelun voi tietenkin soittaa jossain vaiheessa iltaa.

Lastenkasvatusguru puolestaan neuvoi, että siinä vaiheessa, kun teinismi on pahimmoilleen  , voisivat vanhemmat hetkeksi luopua mökkeilystä.

Vierailija
4/67 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin naapurille, että jos huomaavat, että alkaa kokoontua enemmän porukkaa tai tulee jotain ongelmaa, niin ilmoittavat teille. Ja sanoisin teineille, että naapurille on sanottu. Ja sitten soittelisin muuten välillä.

Tuollaisesta ei kyllä se luotettavakaan teini jaksaisi kauaa olla luotettava, kun kuitenkin epäillään ja kytätään.

Vierailija
5/67 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tulossa tuo aika kohta eteen ja todella vaikea tietää mitä tehdä. Teinille pitää opettaa vastuullisuutta ja on hyvä välillä olla yksin. Oma teini on kyllä fiksu ja vastuullinen.

Sitten mietin mitä itse ja kaverit touhuttiin tuon ikäisenä, niin huhhuh. Minä asuin sentään kerrostalossa, niin en uskaltanut mitään bileitä järjestää, koska naapurit. Mutta omakotitalossa asuvilla kavereilla on aina bileitä ja ei kertaakaan ei säästytty vahingoilta. Kerran oli vakavampi tilanne tulipalon kanssa. Ja minäkin olin mukamas ihan fiksu ja vastuullinen teini...

Vierailija
6/67 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai se muuta valvontaa vaadi kuin viskit ja konjakit piiloon ja jotain halvempaa tilalle.

Meillä laitettiin 80-luvulla sinolia kossupulloon ja kun tultiin takaisin niin oli pojat todella huonossa kunnossa ja haisivat kuin puliukot konsanaan. Eivät tienneet miltä viinan pitää maistua niin olivat sitten hampaat irvessä kitanneet. Oppivat kerrasta läksynsä.

Vierailija
7/67 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minä taas olin se kiltti ja kunnollinen tyttö joka kyllä sitten tilaisuuden tullen järjesti bileet. Siinä kyllä sitten olin vastuullinen että bileet alkoivat ajoissa ja loppuivat ennen kuin taloyhtiön määräämä hiljaisuus alkoi.

Vierailija
8/67 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisesta ei kyllä se luotettavakaan teini jaksaisi kauaa olla luotettava, kun kuitenkin epäillään ja kytätään.

No mutta ap sanoi, että vanhemman kanssa on ollut ongelmaa, eli ehkä joku peruste on, ettei ihan täysin luota. Parempi varmistaa kuin katua.

Jos kaikki menee hyvin, niin sittenhän seuraavan kerran luotetaan enemmän.

Vierailija
9/67 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP vastaa

Meillä tämä vanhempi on kerran ollut yksin kotona yön, jäi silloin kiinni, että oli iltapuhelun jälkeen lähtenyt vielä kavereilleen ja tullut sitten kotiin yöksi. Eli ihan täyttä luottamusta ei ole.  Tosin nyt ajattelin, että molemmat vahtivat toisiaan.. 

Ensin ajattelin, että molemmat olisivat voineet mennä kavereilleen yöksi, mutta enhän sielläkään pysty vahtimaan mitä tekevät.

Mikä se kännykkään ladattava sovellus oli phonelle, josta voi tarkkailla sijaintia?

Vierailija
10/67 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä järjestettäisiin teinit mukaan mökille.

Vierailija
11/67 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillähän alle 16 vuotiaat kulkee mökillä ja reissuissa mukana.

Jos 16 vuotias mokaa, niin sekin kulkee sitten mukana.

Naapureiden kanssa on ollut puhetta silmällä pidosta. 16 vuotias saa kutsua kavereitaan, mutta vaan tietyt näin korona-aikana. Lanittavat sitten koko viikonlopun ja ehkä juovat. Sellaista tää on ollut tässä viime vuoden ajan.

Kämppä on ollut tiptop joka kerta kun ollaan tultu kotiin. Siistimpi kuin lähtiessä. En valita.

Vierailija
12/67 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmuudella juopottelevat. 

No luultavasti, toisaalta nuorten alkoholin ja päihteiden käyttö on vähentynyt. Minä en pelkäisi pientä kaljoittelua tai polttelua, vaan että kutsuvat kaikki tutut meille, juhlat lähtisivät lapasesta ja jollekin tapahtuisi jotain tai vähintään omaisuutta menisi rikki.

Olen erityisen tarkka sisustuksesta ja rakastan tavaroitani, esimerkiksi minua ei haittaisi jos vaikka töllön menisi rikki, niitähän saa uusia kaupasta. Toki se joka rikkoi tai meidän teini saisi sen maksaa, mutta jos 100 vuotta vanha senkki tv:n alta menisi pilalle, niin tulisi itku. Paljon muitakin minulle korvaamattomia, mutta rahallisesti arvottomia tavaroita on meillä.

Ja ällöttäisi jos joku muu kävisi p*nemassa meidän sängyssä.

Vierailija
13/67 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP vastaa

Meillä tämä vanhempi on kerran ollut yksin kotona yön, jäi silloin kiinni, että oli iltapuhelun jälkeen lähtenyt vielä kavereilleen ja tullut sitten kotiin yöksi. Eli ihan täyttä luottamusta ei ole.  Tosin nyt ajattelin, että molemmat vahtivat toisiaan.. 

Ensin ajattelin, että molemmat olisivat voineet mennä kavereilleen yöksi, mutta enhän sielläkään pysty vahtimaan mitä tekevät.

Mikä se kännykkään ladattava sovellus oli phonelle, josta voi tarkkailla sijaintia?

Älä nyt sorru mihinkään kännykkäkyttäämiseen, mutta se on ihan hyvä nyt koronankin takia jotenkin varmistaa ettei bileitä pidetä.

Vierailija
14/67 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kävi niin, että niin vastuullinen lapsi 16v järjesti tosiaan bileet kun olimme mökillä. Naapureita oltiin infottu, että jos siellä alkaa porukkaa olemaan niin soitto meille.

Mökiltä kesti lähes 3h ajaa takaisin, joten soitimme poliisit tyhjentämään kämpän. Bileet onneksi vasta aluillaan ja mitään kummempaa ei käynyt. Ehkä olisivat muutenkin juhlineen fiksusti, en tiedä.

Mutta kyse oli siitä, että lapsi lupasi olla pitämättä pippaloita ja olin muutenkin puhelinyhteydessä häneen ja valehteli, että on juu kunnolla eikä juo, eikä pidä bileitä (bileet olivat siis sillä hetkellä käynnissä jo). Valehtelu oli pahinta.

Säikähti kyllä kun poliisit tulivat ovelle ja tyhjensivät kämpän ja soittivat vielä kavereiden vanhemmat läpi.

Luottamus meni pitkäksi aikaa.

Vierailija
15/67 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti juopottelevat, mutta se on ihan ok. Viette vaan kalliimmat viinat mukananne, ei nitä kannata muksuille juottaa.

Vierailija
16/67 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kävi niin, että niin vastuullinen lapsi 16v järjesti tosiaan bileet kun olimme mökillä. Naapureita oltiin infottu, että jos siellä alkaa porukkaa olemaan niin soitto meille.

Mökiltä kesti lähes 3h ajaa takaisin, joten soitimme poliisit tyhjentämään kämpän. Bileet onneksi vasta aluillaan ja mitään kummempaa ei käynyt. Ehkä olisivat muutenkin juhlineen fiksusti, en tiedä.

Mutta kyse oli siitä, että lapsi lupasi olla pitämättä pippaloita ja olin muutenkin puhelinyhteydessä häneen ja valehteli, että on juu kunnolla eikä juo, eikä pidä bileitä (bileet olivat siis sillä hetkellä käynnissä jo). Valehtelu oli pahinta.

Säikähti kyllä kun poliisit tulivat ovelle ja tyhjensivät kämpän ja soittivat vielä kavereiden vanhemmat läpi.

AP tässä

Meillä myös mökkimatka niin pitkä, etten kyllä ehdi bileitä keskeyttämään. 

Ja meillä tämän vanhemman kanssa yksi "karkaaminen" jo takana, joka söi aika lailla luottamusta. 

Asumme kerrostalossa, joten en usko, että mitään isoja bileitä pystyvät järjestämään.

En myöskään usko, että saan ketään "lapsenvahdiksi", isovanhempiakaan en voi näin korona-aikaan pyytää..

Vierailija
17/67 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP tässä

Ja meillä tämän vanhemman kanssa yksi "karkaaminen" jo takana, joka söi aika lailla luottamusta. 

Asumme kerrostalossa, joten en usko, että mitään isoja bileitä pystyvät järjestämään.

En myöskään usko, että saan ketään "lapsenvahdiksi", isovanhempiakaan en voi näin korona-aikaan pyytää..

En jättäisi kotiin jos luottamus on jo mennyttä.

Vierailija
18/67 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voisin jättää. Luottaisin.

Ainut mistä varmaan soittaisin perään tai viestittäisin useammankin kerran olisi se että onhan hella/uuni pois päältä.

Pelaisivat varmaan pleikkaa kavereiden aamuun asti. Ei olisi bileitä. Siis kaverit omissa kodeissaan.

16- ja 13-vuotiaat pojat.

Itse pidin aina kotibileet!

Ei menneet ikinä överiksi vaikka aika menoa olikin. Siivottiin hyvin ennen kun vanhemmat tuli. Kerran jäin kiinni kun oli unohtunut kaljapullon korkki maton alle. Ei olleet vihaisia kun oli kuitenkin paikat siivottu eikä tienneet kuinka isot bileet oli olleet.

Omani eivät ole yhtä tyhmiä kuin itse olin teininä. He siis itse sanoneet noin. Ja niin se taitaa ollakin.

Lapsesta riippuen siis toimisin.

Veikkaan että nyt 11-vuotias tyttöni ei tule jäämään yksin kotiin ilman valvontaa 15-vuotiaana. Eikä nytkään.

Vierailija
19/67 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP tässä

Ja siis ei niitä siinä vaiheessa edes bileiksi voinut kutsua kun poliisit tulivat. Muutaman, ehkä 5 siideriä olivat poliisit takavarikoineet ja tyyppejä joku 6 paikalla, tyttöjä ja poikia. Ei ollut edes musaa heillä.

Itseäni lähinnä pelotti se, että jos oltaisiin lupa vaikkapa annettu niin olisiko bileet levinneet käsiin? Äkkiäkös muut kaverit olisivat kuulleet, että jossain on kämppä tyhjänä. Meillä vielä melko arvokasta omaisuutta talossa.

Omassa nuoruudessa ainakin tuppasivat bileet lähtemään käsistä.

Eikä olla mitään tiukkapipoja, vaan lapsi on saanut tuossa iässä mennä aika vapaasti kunhan on omat hommat hoitanut. Olen tiennyt, että välillä on juonut ja ollut bileissä, kuuluu nuoruuteen ja kotia on aina voinut tulla.

Lähinnä se stressasi, että kämppä palasina kun palaamme, sen takia ei missään nimessä bileitä tai kaverikokoontumisia kun olemme poissa. Muulloin ovat kaverit tervetulleita.

Vierailija
20/67 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä jätin 14 vuotiian yksin kotiin viikonlopuksi.

Hyviä puolia omistaa introvertti lapsi, katsoo netflixiä ja syoherkkuja yksin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi viisi