Kumpi on kielellisesti oikein "Suomessa vallitsevat poikkeusolot" vai "Suomessa vallitsee poikkeusolot"?
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eksistentiaalilauseena eli jotain olotilaa kuvaavana lauseena "vallitsee" on oikein.
Ehkäpä tutumpi esimerkki "housut" valaisee asiaa:
"Minulla on housut jalassa" eikä "minulla ovat housut jalassa"
"Housut ovat mustat" eikä "housut on mustat".
Suomen kielessä on muutama hassu poikkeus sibstantiiveissa, jolloin monikossa olevaa substantiivia jatketaan yksikkömuodossa olevalla predikaatilla.
Housut ja sakset ovat kaksi yleisintä esimerkkiä, koska ei ole "Saksi" tai "Housu" -substantiiveja. Kaikessa muussa käytetään predikatiivin monikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eksistentiaalilauseena eli jotain olotilaa kuvaavana lauseena "vallitsee" on oikein.
Ehkäpä tutumpi esimerkki "housut" valaisee asiaa:
"Minulla on housut jalassa" eikä "minulla ovat housut jalassa"
"Housut ovat mustat" eikä "housut on mustat".
Suomen kielessä on muutama hassu poikkeus sibstantiiveissa, jolloin monikossa olevaa substantiivia jatketaan yksikkömuodossa olevalla predikaatilla.
Housut ja sakset ovat kaksi yleisintä esimerkkiä, koska ei ole "Saksi" tai "Housu" -substantiiveja. Kaikessa muussa käytetään predikatiivin monikkoa.
Ei ole kyse "muutamasta hassusta poikkeuksesta vaan nimen omaan eksistentiaalilauseen muodosta. "Housut" tai "sakset" ovat ehkä vähän huono esimerkki mutta sama pätee sellaisiinkin substantiiveihin, jotka voivat esiintyä ihan normaalisti yksikössäkin.
Tarjoilu:
"Siellä oli parhaat tarjoilut" eikä "siellä olivat parhaat tarjoilut".
Piste:
"Hänellä oli parhaat pisteet" eikä "hänellä olivat parhaat pisteet".
Korva:
"Sinulla on kauniit korvat" eikä "sinulla ovat kauniit korvat".
Montako esimerkkiä pitää olla??
Siksipä se juuri on yksikössä kun se on aiemmin mainittu eksistentiaalilause. Samaten "Suomessa vallitsee" on eksistentiaalilause ja verbi on yksikössä.
Ilmauksessa "Suomessa vallitsevat poikkeusolot" "vallitsevat" on adjektiivi ja on sen takia monikossa.