Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Noniin, luulen että mulle on puhjennut jo elämäntavoista johtuva kakkostyypin diabetes. Mitäs nyt?

Vierailija
02.03.2021 |

Ikää 47v, painoindeksi 35, en liiku ollenkaan ja napostelen liikaa, tissuttelen usein iltaisin viiniä. Oireita on alkanut jo (jalkojen kihelmöinti, jalan haava ei parane, suupieli auki, jaksottaisia näköhäiriöitä - joskus ei näe lukea tekstitystä, aterian jälkeinen totaaliväsymys).

Alanko nyt itse laihduttamaan vai lähdenkö tästä lääkäriin? Määrääkö hän heti lääkityksen, vai ensin elämäntavat kuntoon? Onko välitöntä vaaraa jollekin kohtaukselle tms?

Äidilläni oli myös aikuisiän diabetes ja piikitti, menehtyi 72-vuotiaana haimasyöpään.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriin.

Vierailija
2/29 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriin. Ensin otetaan labrat ja katsotaan lääkityksen ja seurannan tarve, sitten elämäntavat remonttiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriin, joka todennäköisesti sanoo että pääasiallinen hoitomuoto on elämäntapojen muutos. Laihduttaminen on kaikkein tärkeintä. Näillä voi saada jopa koko homman peruttua.

Vierailija
4/29 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäriin. Ensin otetaan labrat ja katsotaan lääkityksen ja seurannan tarve, sitten elämäntavat remonttiin.

Tässäpä ytimekkäästi mitä olin itsekin tulossa sanomaan.

Vierailija
5/29 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin lääkäriin, sitten diabeteshoitajalle. Hän opastaa oikeanlaiseen ruokavalioon, jota pitää edes yrittää noudattaa. Älä anna periksi. Ja määrätty lääkitys otettava säännöllisesti ohjeen mukaan.

Vierailija
6/29 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän pitkistä sokereistakin riippuu, yritetäänkö hoitoa ensin pelkästään elämäntapoja kehittämällä vai otetaanko esim. tablettilääkitys heti käyttöön verensokerin laskemisen tueksi. Jos sokeriarvot näillä laskee hyvin, voi lääkityksen lopettaa ja jatkaa verensokeriystävällisen ruokavalion ja elämäntapojen noudattamista. Jos arvot eivät näillä laske, tarvittaessa voidaan aloittaa pistoshoito.

2. tyypin diabeteksessa ei välitöntä vaaraa ole, ellei sitten jalan haava pääse huomaamatta pahaksi ja tulehdu tjv., mutta diabeteksen liitännäissairaudet, kuten sydän- ja verisuonitaudit, ovat vakavia hoitamattomana.

Joissakin kunnissa elämäntapa- ja tablettihoitoiset tyypin 2 diabeetikot ohjataan terveydenhoitajan vastaanotolle ohjaukseen ja pistoshoitoiset diabeteshoitajalle.

Kannattaa hakeutua lääkärin vastaanotolle pikimmiten, jotta asia etenee. Tsemppiä!

Vierailija
7/29 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikuntaa, liikuntaa ja liikuntaa. Ku hyvä olo tulee liikkumisesta niin ruokailutavat muuttuvat sen myötä fiksumpaan suuntaan.

Normaali annoksia ruokaa. Kasviksia ja marjoja. Vettä päivittäin 1-2L. Loppuu jatkuva herkkujen ajattelu.

Jo pienikin muutaman kilon painonpudotus voi auttaa diabetesoireilua.

Aivot muistavat,että ku liikkuu niin siitä tulee se hyvä olo. Näin ollen ei tee enää mieli makeaa.

Kannattaa käydä lääkärissä tarkistamassa tilanne. Sit hommata oma verensokerimittari ja aloittaa heti elämäntaparemontti.

Tsemppiä pystyt siihen ja elämänlaatusi kohenee taatusti!!!

Vierailija
8/29 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, liittyykö nuo sun vaivat mitenkään diabetekseen, mutta ehdottomasti kannattaa mennä lääkäriin. esim. tuo suupielen haavauma on kai yleisimmin joku hiivatulehdus. Mutta juu lääkäriin ehdottomasti, kun sulla on tuollaisia oireita. Kakkostyypin diabetes ei yleensä aiheuta mitään oireita, joten nuo voi olla jotain muutakin.

Vierailija
9/29 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain lääkkeet 10v sitten, toimii. Vaikka edelleen ne huonot elintavat. Nykyään on lääkkeet melkein kaikkeen, niin voi edelleen nauttia elämästä.

N 98kiloa

Vierailija
10/29 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kevennät vähitellen. Energiapitoisten herkkujen sijaan voit tehdä popkorneja tai pilkkoa hedelmiä suureen kulhoon jo ennenkuin istut sohvalle. Ne on niitä pieniä muutoksia.

Viiniä et tarvi. Osta vaikka kuplavettä tai kiva lasi, josta on kiva juoda tavallista vettä.

Kun lähtötaso on nolla, pienikin liikunta auttaa. Olet itse vastuussa. Lääkäri auttaa sitten jos et itse onnistu. Vaikka onnistut kyllä jos tahdot.

Vierailija
11/29 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Mitäs nyt? Lääkäriin hakemaan diagnoosi, apteekista lääkket, diabeteshoitajalta ohjeet, ja sitten koronapiikille. Ja alat liukkaasti tehdä jotain niille elintavoille jos ajattelit vielä pitkään pysyä hengissä!

Vierailija
12/29 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastaajille <3

Täytyy varata aika lääkäriin vaikka oma rlämä nyt hävettääkin.

Ap

Vierailija
13/29 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

no aika 6 ja puol arvoinen suoritus tähän asti. Mieti missä tilanteesa haluat olla 15 vuoden päästä ja ala toimimaan sen mukaisesti

Vierailija
14/29 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastaajille <3

Täytyy varata aika lääkäriin vaikka oma rlämä nyt hävettääkin.

Ap

Varaa heti huomenna. Et ole lääkärin ensimmäinen etkä viimeinenkään diabetespotilas, ei ole mitään syytä hävetä.

Vierailija
15/29 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä muka ei ala väsyttää raskaan aterian jälkeen? 

Vierailija
16/29 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa aika lääkäriin _ja_ muuta elintapoja.

Vierailija
17/29 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on sairaiden paratiisi.

Vierailija
18/29 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin lääkäriin. Sitten mietit miten voisit parantaa elämääsi. Ei mitään muutoksia kerralla liikaa, koska siten vain epäonnistut ja koet olosi huonommaksi. Muutoksia voi tehdä ihan pienin pienin askelin, kunhan tekee. Jokainen meistä tietää millainen olisi se terveellinen elämä, mutta jos ei arvosta itseä, niin ei sitä koe tärkeäksi.

Eli ensin lääkäri, sitten mieti mikä on pienin muutos jonka pystyt pitämään joka päivä. Vaikkapa et syö jotain herkkua tai liikut portaat, tai menet nukkumaan aiemmin tai juot hieman vähemmän. Sitten kun olet saanut vakioitua sen muutoksen, mietit toisen uuden terveellisen askelen ja sitä harjoittelet 1-4 viikkoa. Lisäät näitä ja koitat saada itsetuntosi ja arvostuksen korkeammalle.

Usein ihmiset menee laidasta laitaan ja yrittää liian nopeasti parantaa elämäntapojaan. Ensin juodaan putkeen ja sitten ollaan tipattomalla. Nämä on tuomittuja epäonnistumaan. Vain pysyvät muutokset pitää.

Vierailija
19/29 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla suupielen pitkään vaivanneet halkeamat paranivat vahvalla rautakuurilla.

Vierailija
20/29 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketä muka ei ala väsyttää raskaan aterian jälkeen? 

Ei minua ainakaan. Bmi 21.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan viisi