Aikuinen korkeakouluopiskelija, miten pärjäät rahallisesti?
Onko täällä aikuisena korkeakouluopintoja suorittavia? Oletteko opintotuella ja -lainalla? Miten pärjäätte rahallisesti?
Minulla ei ole säästöjä, ja opintolainan ottaminen yksinasuvana työttömänä aikuisena on iso kynnys, kun työllistyminen ja työkyky ei ole 100% varmaa. Pahinta olisi jäädä työttömäksi tai sairastua, ja maksaa toimeentulotuesta isoa lainaa pois joka kuukausi.
Kannattaako riskeerata, vai harkita vaan lyhyempää kouluttautumista? Matalapalkka-alat ei enää kiinnosta, ne on nyt nähty.
Kommentit (23)
Käyn töissä iltaisin ja viikonloppuisin. Muuten en varmaan pärjäisi.
Aika vähän taitaa korkeakoulussa olla alle 18v ikäisiä, eikös siellä ole aikuisia kaikki?
Lainan saa anteeksi, jos sairastuu?
Minä olen opiskellut kuntoutustuella. Siitä hyötyy, jos on ollut aiemmin tuloja ja pääsee läpi terveydenhuollon kontrollijärjestelmästä.
Vierailija kirjoitti:
Aika vähän taitaa korkeakoulussa olla alle 18v ikäisiä, eikös siellä ole aikuisia kaikki?
Silti moni taitaa ymmärtää, mitä ap tarkoittaa. Mielenkiintoista pohtia, miksi sinä et...
Kävin töissä koko opiskeluajan ja maksoin siten opiskeluni.
Olen elänyt puolison tuella ja säästöillä. Koronaa ennakoiden nostin opintolainan, siltä osin mitä tukikuukausia oli jäljellä. Ja tietysti ne loput opintotuet.
Valmistuin 90-luvun lama-aikaan. Ei ollut töitä. Itse maksoin kaikista tukitöistä ym. variksenpelättinä seisomisesta lainat pois.
Kyllä sinunkin pitää pystyä samaan, opiskelemaan ja lopettaa tuo yhteiskunnan rahoihin tarkoituksella turvautuminen.
Nämä ekat kaksi vuotta olen opiskellut kuntoutustuella. Syksyllä siirryn opintotuelle ja -lainalle. Valmistun näillä näkymin vähän etuajassa ja saan puolet lainasta anteeksi, joten uskon että saan jäljelle jäävän summan maksettua vielä joskus pois. Alaa opiskelleista pari prosenttia työttöminä tilastojen mukaan enkä halua uskoa että oma tuuri tulee olemaan niin huono että kuuluisin heihin.
Työttömänä omaehtoisesti, puolison tuloilla ja työn ohessa. Noita yhdessä ja erikseen.
Käyn töissä. Ensin 8h töissä ja sitten illat opiskelua. Nyt onneksi Koronan takia kaikki on etänä. Rankkaa on mutta minkäs teet, opintotuella en elätä itseäni.
Nostan maksimi opintuet ja lainat. Lisäksi teen töitä 1-2 päivää viikossa.
Saan työkyvyttömyyseläkettä n. 1300€ kuussa, joten pärjään hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Valmistuin 90-luvun lama-aikaan. Ei ollut töitä. Itse maksoin kaikista tukitöistä ym. variksenpelättinä seisomisesta lainat pois.
Kyllä sinunkin pitää pystyä samaan, opiskelemaan ja lopettaa tuo yhteiskunnan rahoihin tarkoituksella turvautuminen.
Kiva että oot 30 vuotta sitten valmistunut, mutta nyt on 2021 ja nimenomaan kysyttiin kuinka selviytyä, eikä miten saada jotain tukia.
Vierailija kirjoitti:
Lainan saa anteeksi, jos sairastuu?
Ei saa, miksi saisi?
Aikuiskoulutustuella voi opiskella, jos on alanvaihtaja ja työpaikka olemassa. Sitten työttömänä olevien on mahdollista opiskella työttömyystuella ensimmäiset 2 vuotta. Jos saa ansiosidonnaista, niin sillä pärjää hyvin. Työmarkkinatukikin on suurempi kuin opintotuki, että jos työttömänä halajaa alanvaihdosta tai ylipäänsä ammatillista/korkeakoulutusta, kannattaa työkkärin kanssa keskustella omaehtoisista opinnoista ensin, että olisiko mahdollista opiskella työttömyystuella tuettuna. Ei tarvitse ihan niin paljon sitä lainaa ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Aikuiskoulutustuella voi opiskella, jos on alanvaihtaja ja työpaikka olemassa. Sitten työttömänä olevien on mahdollista opiskella työttömyystuella ensimmäiset 2 vuotta. Jos saa ansiosidonnaista, niin sillä pärjää hyvin. Työmarkkinatukikin on suurempi kuin opintotuki, että jos työttömänä halajaa alanvaihdosta tai ylipäänsä ammatillista/korkeakoulutusta, kannattaa työkkärin kanssa keskustella omaehtoisista opinnoista ensin, että olisiko mahdollista opiskella työttömyystuella tuettuna. Ei tarvitse ihan niin paljon sitä lainaa ottaa.
Tarkennan vielä, että työttömyystuella tuettujen opintojen edellytyksenä on, että olet vähintään 25-vuotias, mutta aikuisista täällä puhuttiinkin.
Saan aikuiskoulutustukea ja käyn koulun lomat töissä. Eli pärjään paremmin kuin nuoret kanssaopiskelijat.
Miehen tulot mahdollistaa opiskelun.