Harkitsen alkoholin pois jättämistä
Olen viimeaikoina huomannut että alkoholi laukaisee masennuksen oireet itselläni, ja koen että ehkä minun tulisi siksi jättää se aine kokonaan pois elämästäni. Elääkö joku teistä täällä raitista elämää? Kertokaa miinukset ja plussat.
Kommentit (37)
Itse en ole ottanut alkoholia n 4 vuoteen, en ihan tarkalleen tiedä aikaa koska viimeksi join. Ihanaa on herätä kun ei ole krapulaa, eikä posket punota. En kaipaa sitä baarien sosiaalista elämää siiderin tai oluen edessä. Raikas ilma ulkona kävellen on ihan parasta nykyään, ja leffat kotona. Alakuloisuuskin on kadonnut kokonaan.
En ole kokonaan lopettanut alkoholin juomista, mutta on sekin käynyt joskus mielessä. Siinä tuskin menettäisi oikein mitään.
Juon muutaman kerran vuodessa. Kun juon, yöunet jäävät huonoksi, ja seuraava päivä menee ihan koomassa. Tähän ei edes tarvita montaa annosta. Ikä tekee tehtävänsä.
Ainoa miinus on rasittavat alkoholin tyrkyttäjät, joita ei jaksaisi kuunnella. Plussia muun muassa mieliala pysyy hyvänä, terveempi olo, ei migreeniä, treenaaminen kulkee paremmin.
Vaihda alkoholi yrtin kohtuukäyttöön. Terveytesi kiittää, juu.
Vierailija kirjoitti:
Jep ja sit oot kokoajan omissa maailmoissas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep ja sit oot kokoajan omissa maailmoissas.
Puhuin KOHTUUKÄYTÖSTÄ, en jatkuvasta pössyttelystä, pelle!
Vierailija kirjoitti:
siivoat kanssa alkoholia runsaasti käyttävät pois ystäväpiiristä, niin helppo pysyä päätöksessäsi!
Tosiystävät tunnistat muuten siitä että he eivät tuputa sinulle alkoholia jos sanot lopettaneesi. Voi tulla järkytyksenä se miten alko pyörittää ihmissuhteita. Toisia tapajuojia ajatus raittiudesta ahdistaa suunnattomasti.
Jätin minäkin kolasta rommin, kerran. Pahaa oli.
Erikoisia kommentteja. Kaikilla elämänlaatu tuntuu parantuneen, kun krapulat jäi pois. Voihan alkoholia käyttää ilman krapulaakin. Minä tykkään juoda viinilasin ruoan kanssa, eikä minulla koskaan ole krapulaa, koska en lapsiperhearjessa yksinkertaisesti ehtisi sellaista potemaan.
No nyt olen raskaana ja mietin, että mitä jos raskauden jälkeenkin jättäisin ne yksittäiset viinilasit juomatta? Paranisiko elämäni? En ole ihan varma. Terveys ei vanhetessa lisäänny ja onhan se alkoholi ylimääräinen rasite...
Alkoholi ei missään kohtaa ole ollu ongelma eikä ole nytkään. Juon todella harvoin, edes sitä yhtä annosta. Juon jos juhlissa on tarjolla tai joskus esim. illanistujaisissa. En pidä krapulasta. Viimeksi olen juonut jouluna kaksi lasia punaviiniä, sen jälkeen en ole juonut ainuttakaan annosta, ei vaan huvita.
Luovuin alkoholista ja nyt yritän kovasti sokerista luopumista. Molemmat aiheuttavat itselleni mielialan laskua. Olisinpa tiennyt tämän jo vuosikymmeniä sitten, niin ei olisi mennyt niin paljon arvokasta elämää lievän masennuksen kourissa. Toki ilman alkoa on vähän tylsää joskus. Mutta mielummin se kuin henkiset krapulat!! Olen hyväkarppaillut pari viikkoa ja huomannut, että nopeat hiilarit aiheuttavat sitä samaa mielialan laskua kuin alkoholikin, ei tosin niin voimakkaasti mutta silti. Kuulun ihmisiin, jotka reagoivat todella voimakkaasti nopeisiin hiilihydraatteihin.
Jätin kokonaan vajaa kaksi vuotta sitten. Päällimmäinen syy se, että alkoholi laskee serotoniinitasoa ja siten edesauttaa masennusta, jota olen aiemmin sairastanut ja johon minulla on taipumus. Ikä tuntui myös lisäävän alkoholin jälkeistä morkkista/alakuloa. Ja eipä toisaalta alkoholi enää muiltakaan osin tuonut oikein mitään lisäarvoa keski-ikää lähestyvän miehen elämään: lähinnä vain turhia kaloreita, huonompaa unenlaatua ja heikompaa palautumista urheilusta. Ainoa miinus on alkoholimyönteisessä yhteiskunnassa jonkinlainen hankaluus joissain tilanteissa kieltäytyä tarjotusta alkoholista silloin kun se merkitsee tarjoajalle vieraanvaraisuutta ja jonkin asian juhlistamista (esim onnittelumaljat). Tunne siitä, että kieltäytymiselle pitäisi antaa jokin selitys. Mutta kai se osaksi on kiinni myös omasta asenteesta ja omista ajatuksista.
Ei kai raittiissa elämässä mitään miinuksia ole
Minä jätin alkoholin talveksi kokonaan pois, koska huolestuin rasvamaksan ja kakkostyypin diabeteksen mahdollisuudesta. Atooppinen ihottuma parani alkoholin lopettamisen seurauksena ja iho on nyt kauttaaltaan kosteampi.
Olen raitis, se litku ei vaikuta mielialaani yhtään mitenkään.
En oikeastaan enää käytä alkoholia, en esim osta kotiin mitään. Joskus harvoin voin juoda juhlajuomana ja silloinkin usein saatan jättää väliin, koska inhoon sitä pöhnästä oloa, mikä alkoholista tulee. Ite kuulun myös niihin joita rupee masentaa viimestään seuraavana päivänä.
+ajatukset ja mieliala pysyy kirkkaina ja positiivisina
+unenlaatu ei kärsi
+ei kulu rahaa
+ei tuu darraa
+hauskanpito perustuu oikeesti hauskoille asioille
+jaksaa seuraavana päivänä urheilla ja tehdä asioita
+aivosolut ei tuhoudu yhtä nopeesti
+oon laihtunu
-joskus harvoin tulee olo et ihmiset ei ymmärrä päihteettömyyttä
Juu ei siinä hirveästi menetä jos lopettaa juomisen. Jää vaan monet morkkikset väliin.