Jenkkeihin muutto, muuttaakko vai ei?
Mies sai pari viikkoa sitten mahdollisuuden päästä Jenkkeihin töihin. Työt alkaisivat siellä elokuussa. En yhtään tiedä, mitä teemme. Meillä on 5 lasta, 1-15v. Olemme jo puhuneet tästä lapsille, ja he ovat todella innoissaan. Periaatteessa itseänikin kiinnostaisi asua ulkomailla, ja pystyisin jatkamaan töitäni sieltä käsin.
Mutta sitten taas mieleeni tulee kaikki huonot puolet. Kauhea muuttorumba miljoonien hoidettavien asioiden kanssa, lasten koulujen ja hoitopaikkojen järjestäminen, pienempien kielitaidottomuus jne.. Lisäksi tämä pandemia. Onko järkeä muuttaa toiselle puolelle maailmaa tässä tilanteessa?
Joka toinen päivä olen ihan innoissani lähdössä, joka toinen päivä taas meinaan perua koko jutun. Muu perhe olisi todellakin halukas lähtemään. Vinkkejä?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Itse muutin 16 vuotiaana jenkkeihin. Kyllä se oli kuin paratiisi suomeen verrattuna. Taakse jäi ankea epäsosiaali ilmapiiri ja paska koulu missä opettajat vihasivat työtään ja oli jatkuvaa koulukiusaamista.
Tulevaisuuden näkymätkin kirkaistuivat kummasti kun jenkki high school oli helppo ja ovet huippuyliopistoihin avautuivat. Taisin olla 25v kun palkka sitten ylitti sadan tonnin rajan. Suomessa moni kaveri jo alkoholisoitunut tai piririippuvainen siinä iässä.
Lasten takia tuo muutto kannattaa tehdä.
Ai jesta :0
Syitä miksi en ikinä muuttaisi Amerikkaan:
- Olemattomat lomat - käytännössä ei lainkaan lomapäiviä ellei firma itse halua niitä antaa, mikä on hyvin harvinaista. Saa siis tottua raatamaan niska limassa ilman lomia vuosikausia
- Ei julkista terveydenhuoltoa. Tähtitieteellisen kallista. Jos joudut ambulanssin kyytiin? Saat kymmenien tuhansien dollarien laskun. Vaikka olisi työpaikan puolesta sairasvakuutus joutuu silti useimmiten maksamaan omasta taskusta pari tonnia vähintään.
- Ei julkista liikennettä, kävelyteitä, tai pyöräteitä. Joutuu täysin autokulttuurin armoille.
- Puolet koko maan väestöstä kannattaa fanaattisesti Trumpia. Mieti asiaa hetken. Haluatko oikeasti elää paikassa jossa Trumpismiin liittyvät ajatusmaailmat ja arvot ovat arkipäivää?
Ei ihminen vanhana kadu sitä, minkä teki, vaan sitä, minkä jätti tekemättä!
Ilman muuta muutat San Franciscoon, siitä tulee upea kokemus teille kaikille!
Olen itse muuttanut kymmenisen kertaa maasta toiseen perheen kanssa ja käytännössä hoitanut yksin kaikki siviiliasiat, muutot, lasten koulut jne., miehen paneutuessa täysillä uuteen työhönsä. Kyllä se sujuu!
Pienten lasten kanssa ei ole mitään ongelmaa ja isommatkin oppivat kielen nopeasti. Nuorimmaisemme aloitti yhden muuttomme jälkeen täysin ummikkona koulun uudessa maassa ja pantiin vieläpä aloittamaan koulunkäyntinsä suoraan 2. luokalta. 4. päivänä hän tuli kotiin ja sanoi, ”mulla on jo kolme kaveria, vaikken ymmärräkään, mitä ne sanoo”. Parin viikon kuluttua hän oli jo yökylässä. Kouluvuoden lopussa hänet palkittiin parhaana kielioppitesteissä!
Lapset ehdottomasti Suomeen yliopistoihin. Mikäli YOn aikoo suorittaa Jenkeissä, ei ole enää koskaan mahdollisuutta palata, koska minkään muun maan palkoilla ei makseta suurta asuntolainaa vastaavaa opintolainaa.
Vierailija kirjoitti:
- Olemattomat lomat - käytännössä ei lainkaan lomapäiviä ellei firma itse halua niitä antaa, mikä on hyvin harvinaista. Saa siis tottua raatamaan niska limassa ilman lomia vuosikausia
- Ei julkista terveydenhuoltoa. Tähtitieteellisen kallista. Jos joudut ambulanssin kyytiin? Saat kymmenien tuhansien dollarien laskun. Vaikka olisi työpaikan puolesta sairasvakuutus joutuu silti useimmiten maksamaan omasta taskusta pari tonnia vähintään.
- Ei julkista liikennettä, kävelyteitä, tai pyöräteitä. Joutuu täysin autokulttuurin armoille.
- Puolet koko maan väestöstä kannattaa fanaattisesti Trumpia. Mieti asiaa hetken. Haluatko oikeasti elää paikassa jossa Trumpismiin liittyvät ajatusmaailmat ja arvot ovat arkipäivää?
- Vähän väliä on pitkiä viikonloppuja ym. + nettptulotaso on aivan toinen
- Terveydenhuolto työllisille on kunnossa vakuutuksilla
- Julkinen liikenne kyllä shaittia, mutta uber/lyft halpoja
- Politiikkaa on jokapaikasa
Muuttakaa ihmeessä! Unohtumaton kokemus teille kaikille, ja ainahan voitte palata takaisin Suomeen, jos siltä oikeasti tuntuu.
Asun itse tällä hetkellä Miamissa, tulin miehen perässä tänne ja nyt meillä on jo kaksi lasta, sekä itselläni hyvä työpaikka. Muutto ei ollut helppo, mutta kyllä siitäkin selvisi, kun vain jaksoi keskittyä. Toki itse muutin yksin, teillä siinä mielessä eri tilanne.
Itse ainakin muuttaisin saman tien, jos olisi mahdollisuus!
Vierailija kirjoitti:
Lapset ehdottomasti Suomeen yliopistoihin. Mikäli YOn aikoo suorittaa Jenkeissä, ei ole enää koskaan mahdollisuutta palata, koska minkään muun maan palkoilla ei makseta suurta asuntolainaa vastaavaa opintolainaa.
Yhdysvalloissa on edullisempiakin yliopistoja kuin Ivy League ja toisaalta, jos siellä lukee itsensä vaikka lääkäriksi, niin mitäpä sitä tänne tulla muutaman tonnin palkoille, kun siellä olisi miljonääri.
Vierailija kirjoitti:
Et kyllä taida tietää kovin paljon San Franciscosta. San Franciscossa on BART ja Muni, eli suht toimiva julkinen liikenne. Kävelytiet ja pyörätiet löytyy. Kaupunki on myös erittäin demokraattinen ja republikaanit vähemmistössä. Jos perheelle ollaan valmiita kustantamaan viisumit, niin kyllä silloin saa myös kunnollisen terveysvakuutuksen eikä joudu makselemaan tuollaisia summia omasta pussista. Lomia on vähemmän kuin Suomessa, mutta jos tekee siellä muutaman vuoden keikan ja tienaa sen aikana tarpeeksi hyvin, niin kyllä sitä kestää hetken aikaa vähemmillä lomilla. Suomeen palattua voi taas lomailla.
Just silloinhan kannattaa mennä, kun lapset ovat pieniä. Oppivat uuden kielen kuin itsestään.
Jos ois hyväpalkkainen työ, niin on se hieno kokemus. Mua sapettaa vietävästi ku en 2019 menny käymään siellä kun vielä pystyi, kun kaveri asuu siellä. 1000e tuntu liian isolta summalta pelkistä lennoista, ja oisin vaan arkisin 8-16 maannu sen sohvalla ku se olis ollu duunissa.
Vierailija kirjoitti:
Jos ois hyväpalkkainen työ, niin on se hieno kokemus. Mua sapettaa vietävästi ku en 2019 menny käymään siellä kun vielä pystyi, kun kaveri asuu siellä. 1000e tuntu liian isolta summalta pelkistä lennoista, ja oisin vaan arkisin 8-16 maannu sen sohvalla ku se olis ollu duunissa.
Hetkonen... Olisit mennyt käymään kaverisi luona ulkomailla ja hänen ollessa töissä olisit maannut sohvalla odottamassa kaveria. Kuulostat tosi oma-aloitteiselta tyypiltä.
Lähtekää ihmeessä! Itse asuin ja työskentelin New Yorkissa pari vuotta kun siihen tarjoutui mahdollisuus. Oli aivan huikea kokemus ja olen niin iloinen että uskalsin lähteä!
No tottakai muutatte kun kerran mahdollisuus on. Älä huoli, saattaa nyt tuntua isolta hommalta, mutta ajan kanssa kaikki sujuu varmasti hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Total bullshit.
Asuin vuoden Los Angelesissa, ja oli kyllä elämäni paras vuosi. Ajattele lapsiasi, tämä voi olla heillekin todella upea kokemus.
Muuttaisin ehdottomasti.