Kannattaako e-pillerit aloittaa aknen takia?
Olen käyttänyt jo yli vuoden lääkevoiteita, mutta eivät ole vieneet ongelmaa kokonaan pois. Uusin lääkevoide, johon 3 kk sitten sain reseptin, on tosin auttanut niin paljon että varsinaisia finnejä tulee vieläkin välillä yksittäisiä (tällä hetkellä kaksi), ja loput ovat lähinnä punaisia arpia eli muualta iho on tasainen. Iho siis parantunut kyllä jonkun verran.
Ongelma ei ole kuitenkaan kokonaan poistunut, ja lääkäri määräsi minulle 3 kk sitten tuon uuden voiteen lisäksi myös e-pillerit. Tarvetta minulla olisi periaatteessa myös ehkäisyyn, koska olen suhteessa, mutta ollaan mainiosti pärjätty kondomillakin, koska en ole uskaltanut pillereitä aloittaa mahdollisten sivuvaikutusten takia.
Uskaltaisinko kokeilla noita pillereitä? Niin paljon lukenut myös siitä, että akne tulee pahempana takaisin, kun ne lopettaa. Ikää minulla on 22 vuotta, jos se jotain merkitsee.
Millaisia kokemuksia teillä on?
Kommentit (36)
Kannattaa, myös ehkäisyn takia, vakituisessa suhteessa pillerit ovat paljon helpommat kuin kondomi.
Miksi et käytä sellaisia e-pillereitä, joissa on aknelääke mukana? Iho pysyy hyvänä, eikö tule eitoivottuja vauvoja.
Joo ja ei. Ongelma todennäköisesti palaa, kun lopetat pillerit. Roaccutanilla sen voisi hoitaa pysyvämmin pois.
Tyttöystävä on itse lääkäri ja kärsinyt aknesta. Hänelle ainakin yhdistelmäpillerit auttoivat todella hyvin ja hän ei joudu enää edes käyttämään aknevoiteita. Nykyaikaiset yhdistelmäpillerit ovat kuulemma varsin turvallisia ja vähähaittavaikutuksisia. Ehkäisytehokin kuulemma päihittää kondomin, jos vain ottaa pillerit aina ajallaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et käytä sellaisia e-pillereitä, joissa on aknelääke mukana? Iho pysyy hyvänä, eikö tule eitoivottuja vauvoja.
Minulle määrättiin Yaz pillerit ensisijaisesti tähän akneen, joten kai niissä on sitä lääkettäkin mukana.
- Ap
Vierailija kirjoitti:
Joo ja ei. Ongelma todennäköisesti palaa, kun lopetat pillerit. Roaccutanilla sen voisi hoitaa pysyvämmin pois.
Yhtälailla ongelma voi palata Roaccutanin jälkeen. Lisäksi siitäkin voi jäädä pysyviä sivuvaikutuksia, esim. liian kuiva iho tai limakalvot.
Itse kokeilisin kuitenkin Roaccutanin ensin, jso pillerit eivät tunnu hyvältä ratkaisulta. Ongelma tulee siinä, ettei Roaccutania saa ilman riittävän tehokasta ehkäisyä, eli niitä pillereitä.
Vierailija kirjoitti:
Tyttöystävä on itse lääkäri ja kärsinyt aknesta. Hänelle ainakin yhdistelmäpillerit auttoivat todella hyvin ja hän ei joudu enää edes käyttämään aknevoiteita. Nykyaikaiset yhdistelmäpillerit ovat kuulemma varsin turvallisia ja vähähaittavaikutuksisia. Ehkäisytehokin kuulemma päihittää kondomin, jos vain ottaa pillerit aina ajallaan.
Käyttikö pillereitä miten pitkään ja tuliko akne lopettamisen jälkeen takaisin, vai käyttääkö siis vieläkin?
Parilla tutulla pillerit ovat aiheuttaneet jalkoihin laskimoveritulppia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttikö pillereitä miten pitkään ja tuliko akne lopettamisen jälkeen takaisin, vai käyttääkö siis vieläkin?
Käyttää vieläkin. Nyt kai kolmisen vuotta käyttänyt.
Pelkän aknen takia ei kannata aloittaa. Sivuvaikutusten ennakkopelon takia ei kannata jättää alottamatta.
Jos aloittaa, kannattaa kuunnella lääkäriä ja lukea pakkausselostetta, mitkä sivuvaikutukset on sellaisia että käyttö pitää lopettaa. Mm. Aurallisesta migreenistä kärsivät eivät saa edes syödä estrogeenia.
Jos ei ole vakavaa haittaa, kannattaa käyttää yli puoli vuotta koska voi mennä todella kauan kropalta tottua. Minulla sivuvaikutukset ovat hellittäneet vasta yli kuuden kuukauden lääkityksen jälkeen jopa noita vaihtaessa.
Ajoittain kuivat paikat on ollut itselleni aika pieni harmi siitä että vuodessa tulee kaksi finniä ja ehkäisy on kunnossa. Plussana myös se että kuukautiset helpottui huomattavasti. En tiedä tuleeko akne takaisin jos lopetan mutta se on sen ajan ongelma ja tiedänpähän että ainakin millä se sitten lähtee jos tulee takaisin.
Minulla ainakin kannatti. Olen nyt syönyt niitä n. 6 vuotta. Seksiä en ole harrastunut eli tietyllä tavalla kyllä ärsyttää syödä niitä koko ajan mutta kun yritin lopettaa niin tuli hirveä akne, isoja patteja naamaan ja selkään joista jäi arpia joten mielummin syön niitä ja olen ilman aknea. Mitään muita sivuvaikutuksia tai eroja en ole huomannut käytöllä.
Omalla kohdalla paras ikinä. Eipä tarvi pestä hiuksia 5 kertaa päivässä ja iho on normaali. Ihanaa!
Vierailija kirjoitti:
Parilla tutulla pillerit ovat aiheuttaneet jalkoihin laskimoveritulppia.
Jokainen pillereiden käyttäjä tietää tämän riskin ja lääkäri ei edes määrää jos on tiedossa altiutta tulpille.
Ei kannata. E-pillerit aiheuttivat itselläni valtavan määrän sivuvaikutuksia, en enää IKINÄ syö niitä, yhtään mistään syystä. Kuukautiset olivat monta vuotta poissa pillereiden lopettamisen jälkeen ja akne myös palasi takaisin kahta kauheampana.
Roaccutan on paras ja ainoa toimiva lääke akneen. Söin itse yhden kuurin ja sillä akne todella lähti. En missään nimessä suosittele pillereitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata. E-pillerit aiheuttivat itselläni valtavan määrän sivuvaikutuksia, en enää IKINÄ syö niitä, yhtään mistään syystä. Kuukautiset olivat monta vuotta poissa pillereiden lopettamisen jälkeen ja akne myös palasi takaisin kahta kauheampana.
Roaccutan on paras ja ainoa toimiva lääke akneen. Söin itse yhden kuurin ja sillä akne todella lähti. En missään nimessä suosittele pillereitä.
Pitäisköhän minunkin kokeilla tuota roaccutania ettei tarvitsisi koko ikää syödä pillereitä? Gynelle kun valittelin tuota niin hyvä ettei melkein kieltänyt niiden lopettamista.
Itse söin monta vuotta Cypretyliä akneen, kaikki finnit hävisi ja mitään huonoja sivuvaikutuksia ei ollut. Jouduin vaihtamaan vuosi sitten minipillereihin ja pelkäsin että akne tulisi takaisin, mutta ei onneksi tullut. Iho alkoi vähän rasvoittumaan ja joskus tulee yksittäisiä finnejä, mutta ei mitään häiritsevää.