Onko se lapsuudenkodin peruja, jos mies jättää tavaroita hujan hajan. Esim aamiais- ja ruoka-astiat keittiön pöydälle ja odottaa, että vaimo siirtää ne tiskipöydälle/-koneeseen?
Onko äiti passannut lapsensa pilalle?
Näin ainakin anoppilassa aina tapahtuu. Ruoka-astiat jätetään keittiön pöydälle ja kuka lähtee mihinkin omiin puuhiinsa syömisen jälkeen. Anoppi sitten jää siivoomaan muiden jälkiä pöydästä.
Mä yritän olla sitten yksin avuksi ja siirtää ainankin omat ja puolison (sekä lasten) tiskit tiskipöydälle, ettei anopin tartte kaikkea tehdä.
Kotona mies on samanlainen, jättää tiskit keskelle ruokapöytää (pahimmassa tapauksessa ruuantähteet lautasella) ja lähtee vaan tietokoneen kimppuun.
Mun mielestä olis kohteliasta ja toisen huomioimista että jokainen siirtäis likaiset astiansa edes tiskipöydälle.
Onko anoppi passannut poikansa pilalle?
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
On ja ei. Mieheni oli aluksi sellainen että kaikki tavarat jäi niille sijoilleen. On oppinut matkan varrella tekemään oman osansa. Miehen isä kun käy täällä meillä niin jättää ulko-ovet auki ja valot päälle jokapaikkaan. Ilmeisesti vaimo kulkee perässä laittamassa ulko-ovenkin kiinni miehensä puolesta.
Piti lisäämäni tähän vielä että miehen äidin mielestä kyse on geeneistä, koska miehensä ja poikansa ovat samanlaisia, kaikki jää ja perässä joutuu kulkemaan. Samalla kuitenkin toinen poika ja tytär on erilaisia, eli heillä ei tätä geeniä sitten ole. Mä vähän uskon että mieheni ja hänen miehensä ovat vain saaneet rellestää , ja muut lapset eivät ole kehdanneet niin tehdä, ja anoppini on vain huokaillut kun "eihän näille mitään voi". Isä on näyttänyt lapsille huono mallia jonka minun mieheni kopioi, kun pääseehän siinä itse helpommalla kun esittää että on jotenkin vammainen, ja muut tekee puolesta. Yhteen mennessämme se ei kuitenkaan millään muotoa sopinut, joten toimintatapaan tuli muutos.
On tottunut siihen, että joku muu hoitaa tavarat paikoilleen. Mitä luultavammin tämä henkilö on ollut oma äiti. Tää on yksi pahimmista virheistä, minkä äiti voi kasvatuksessa tehdä. Omia lapsiaan ei koskaan pitäisi hyysätä ja palvella.
Se miten toimitte kun käytte syömässä anoppilassa ei tosin kerro mitään. Yleensä kun laitetaan ruokaa vieraille, niin isäntäväki myös korjaa astiat koneeseen. Kaikilla on oma tapa tehdä asiat omassa kodissa, niin ei kannata mennä sitä sotkemaan, elleivät he sitä toivo. Ja jos on ahdas keittiö, niin parempi olla menemättä pyörimään sinne.
Sinuna jättäisin ihan kylmästi tavarat lojumaan mihin mies ne sitten jättääkin. Joko mies oppii itse laittamaan ne paikalleen, tai sitten eroatte. Älä ainakaan lapsia tee tuollaisen itsekkään laiskamadon kanssa. Opettaa vielä lapsensakin sovinistisiksi kus*päiksi.
Luonnekysymys, ei kasvatuksesta eikä äidistä/isästä johdu
Lapsuudestahan se tulee. Ei ole hakattu tarpeeksi, että olisi oppinut siivoamaan jälkensä.
Nii kaun kuin mahdollistat tuo sotkemisen se jatkuu. Sanomiset ei auta vaan pelkästään siivoamatta jättäminen. Siis kokonaan kyllä hän odottaa jos sinä viimein teet hänen hommansakin. Meni siihen sitten vaikka 2 kk.
Anna hänen hukkua paikkansa.
kauanko olet nyt tätä itse valitsemaasi miestä katsellut?
Tota noin. Olen keski-ikäinen mies. En laita tiskejä koneeseen. Jätän pöydälle, ja vaimo laittaa. Lapsuudenkodissa laitoin tiskit koneeseen. Jaa miksi? Lapsuudenkodissa äiti vaati laittamaan koneeseen. Tapa siirtyi parisuhteeseen, kunnes huomasin sen täysin turhaksi. Aikani kun katselin, miten vaimo siirsi jokaisen laittamani astian eri paikkaan, ja kyttäsi vieressä neuvoja antaen, lopetin. Ei ole meikäläisellä pätevyyttä hommaan. Tehköön vaimo niinkuin haluaa. Meillä menee silti ihan hyvin, ja mennyt yli 20 vuotta. Ajattelin vaan herättää ajatuksia, voisiko olla tästä kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä kasoisin itseäni peiliin ja ihmettelisin ja syvästi, että miten päädyin tuollaisen kumppanin kanssa yhteen. Onko miehellä vastaavasti hyvin varakas isä -ukko ja odotit, että miehesikin on...
Tai sitten he ovat olleet nuoresta asti yhdessä eikä silloin osaa katsoa tuollaista asiaa. Tai sitten mies on yksin asuessaan siivonnut jälkensä, mutta ei tee enää niin.
ja kuinka monen vuoden jälkeen ap tulee palstalle itkemään tyhjänpäiväisestä asiasta?
Minä olen nainen mutta minut passattiin aivan täysin niin kauan kun asuin kotona lähes parikymppiseksi. Ikinä en pessyt esim vessaa tai tehnyt mitään muutakaan. Opin kuitenkin heti tekemään kaikki kotityöt kun muutin omilleni ja olen nyt siisti yli 40 v nainen.
Mutta minä tosiaan olen nainen, että ehkä tämä ei päde miehiin.
Kiikuta ne miehen paskaset lautaset siihen tietokonepöydälle tai kata sille lattialle, kuten koiralle, jos ei vielä siitäkään opi.
Vierailija kirjoitti:
Kiikuta ne miehen paskaset lautaset siihen tietokonepöydälle tai kata sille lattialle, kuten koiralle, jos ei vielä siitäkään opi.
näinkö sinä hoidat parisuhdettasi?
Mun miehen ja siskonsa kohdalla ainakin on lapsuudenkodin peruja, tavaraa jää hujanhajan pöytätasoille ja mihin sattuu. Mutta niin jää appivanhemmillakin, eli ei ole hemmottelusta kyse vaan koko perheen siisteyskäsityksestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei miehen kouluttamisella ole mitään tekemistä parisuhteen kanssa.
Ei, kyllä se aina johtuu perheen dynamiikasta ja siitä että miehellä annetaan siihen mahdollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei miehen kouluttamisella ole mitään tekemistä parisuhteen kanssa.
viriviritööttööt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuollainen parisuhde hoitamalla parane. Mieshän on avoimen aggressiivinen ja nöyryyttää vaimoaan pitämällä tätä palvelijana.
Tavat ja sopimukset työnjaosta voi olla erilaisia, mutta ei toki niin, että mies on hiljaa mielessään päättänyt, että tiskit kuuluu sinulle, aina.
Minun lapsuudenkodissani keittiö oli pieni ja asunnon perällä, ruokapöytä olohuoneessa. Meistä lapsista joku aina kattoi pöydän, toinen korjasi pois. Olisi tullut ruuhkaa, jos koko perhe olisi marssinut jonossa asunnon läpi pieneen keittiöön ja takaisin.
Ja kun meillä oli vieraita, vaikka kuinka läheisiäkin, he totta kai istuivat pöydässä tai siirtyivät seurustelemaan, kun oli aika siivota pöytä. Minulta meni vuosia oppia, että joku saattaa pitää minua epäkohteliaana, kun jätän vieraisilla tiskini pöytään.
Meilläkin on anoppilassa sama meininki, että anoppi laittaa ruoan yksin ja syödään yhdessä, jonka jälkeen anoppi korjaa kaikki astiat yksin pöydästä. Joskus laitetaan astiat tiskipöydälle, josta latoo ne koneeseen. Lähinnä ruokalautaset kasataan tiskipöydälle, mutta kahvikupit astioineen jää aina pöytään, kun väki lipuu tiehensä. Olen hidas ruokailija, joten olen yleensä viimeinen ja pyrin auttamaan edes sen verran, että astiat menee tiskipöydälle asti.
Kotona sen sijaan mies vie kyllä astiat keittiöön, mutta ei sen puoleen kyllä syökään ruokapöydän ääressä vaan koneella, niin kuin usein minäkin. Välillä mies narisee, että eikö voisi laittaa astiat suoraan koneeseen, mutta sitten kun teen niin, mies jättää tiskipöydälle :'D Koskaan ei molemmat laita astioitaan koneeseen, ellei olla sovittu, että vielä nämä ja sitten pyörimään.
Mutta meillä on kyllä mies lellitty pilalle muuten. Ei tee ruokaa, siivoaa vain pakon edessä, mutta napisee silti minulle, että keittiö pitäisi olla siisti ruoanlaiton jäljiltä, ettei halua siivota jälkiäni. Joo, ymmärrän kyllä, mutta mitä kotitöitä mies sitten tekee, jos ei tee ruokaa, ei siivoa, pese pyykkiä tai mitään muutakaan? Aina pitää olla patistelemassa tekemään. Saa nähdä kasvaako lapsesta yhtään isäänsä aktiivisempi vai päädynkö ennen pitkää anoppini rooliin itsekin...
Vierailija kirjoitti:
Lopeta miehen passaaminen. Et rarjoa ruokaa, jos sikailee. Ei varmaan itse edes laita ruokaa.
Voisit siellä anoppilassa herätellä ihmisiä sanomalla kaikille, että laittaisitko astiasi koneeseen/tiskipöydälle.
Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin vieraat, jotka alkavat kantaa astioita keittiöön. Ihan turhaan kaaosta ja säätöä, kun voisin itse nostaa lautaset haluamaani paikkaan, joko tasolle tai suoraan koneeseen ja vieraat voivat siirtyä sohvalle. Aikaa eikä vaivaa tuo "apu" ei tuo.
Jos ei nättiä sanomista usko, laita ämpäriin astiat. Siihen lappu: tiskikone pesee vain ne astiat, mitkä on sinne laitettu.