Vinkkejä migreeniin?
Kärsin keskipahasta migreenista suunnilleen kerran kuussa. Onko jotain, millä voisin vaikuttaa siihen, että kohtauksia tulisi harvemmin?
Kommentit (2)
Minulle teetettiin sellainen kisko suuhun jota aluksi pidin joka yö ja sitten kävin aika useasti tarkistuttamassa hammaslääkärissä, jolloin sitä aina muokattiin sopivaksi. Luultavasti minulla oli ollut tosi kireellä jotkut ligamentit jotka ohjaavat esim leuan asentoa ja tämä kisko tuli helpottamaan sitä jännitystä ja uskomattoman paljon sitä kiskoa jouduttiinkin muokkaamaan. Nyt laitan kiskon aina silloin tällöin kun tiedän että on stressiä tai esim. kuukautiset ja auttaa kyllä.
Minulla migreeni liittyy kaikista eniten hormoneihin eli kk aikaan jos on jotain erikoisempaa niin on aina riski että iskee migreeni. Vuorotyö oli yksi asia joka lisäsi ja yllättävin tieto oli se, että myös makean syönti voi laukaista migreenin,joka kai sitten perustuu liian nopeaan verensokerin nousuun. Nyt myös tämä kuumuus on näyttäny lisänneen oireita. Muutenkin verensokeri kannattaisi yrittää pitää tasaisena ja elää muutenkin säännöllistä ja terveellistä elämää...Joskus taas tuntuu että se tulee ihan mistä vaan ...
Söin vuosia estolääkkeenä betasalpaajaa ja kerran kuukaudessa kahdeksi päiväksi lamaannuttavat kohtaukset loppuivat.
Kun päätimme aloittaa lapsen yrittämisen, jätin lääkkeet tietenkin pois. Kolme kuukautta kesti ennen kuin tärppäsi, ja kohtaukset tulivat takaisin tuoksi ajaksi. Raskauden aikana kohtauksia ei tullut, ja nyt nelivuotiaan äitinä olen sairastanut migreeniä vain muutaman kerran.
Betasalpaaja pitää verenpaineen tasaisena, ja näin ei migreenin syntyyn " tarvittavaa" aivokuoren verisuonien äkillistä laajenemista tapahdu.