Lapsi pelkää päikyn hoitajaa, mitä tehdä?
6v lapsi (viskari, vasta täytti 6v) on itkeskellyt illan, kun joutuu talvilomaviikolla yhteen tiettyyn ryhmään päiväkodissa. Ryhmiä yhdistellään siis, kun omasta ryhmästä vain pari lasta paikalla. Meillä vanhemmilla ei ole mahdollista pitää lomaa.
On ollut viime kesänä vähän aikaa tuossa ryhmässä, on sitä mieltä että eräs hoitaja on ilkeä ja pelottava, ei usko häntä (esim että on käynyt pissalla ennen päivälepoa). Lapsi oikeasti vaikuttaa ahdistuneelta. Tiedän tämän hoitajan, on ehkä ulkonäöltään aika terävä, jyrkät kulmakarvat jne, voin kuvitella että osa lapsen huolesta voi siitäkin johtua. Omassa ryhmässä lapsi viihtyy hyvin, on rohkea ja rakastaa päiväkotia.
Mutta mitä minä voin nyt tehdä? En kai mä voi päiväkodissa puhua suoraan, että mites nyt kun tuo mun lapsi pelkää sitä "pirkkoa" ja itkee vaan illat ja aamut!? Se ois aika loukkaavaa. Mut jotainhan ois kuitenkin pakko tehdä, koska lasta ahdistaa. Mut mitä? Oon mä yrittänyt lapsen kaa puhua, mut ei auta.
Kommentit (4)
No tätä just itse mietin, että voinko mä vaan reilusti ottaa puheeks. Mut minkä ne sit asialle voi edes?
Kysyinkö lapselta mitä hän siinä ihmisessä pelkää? Kun syy on selvillä, otetaan yhteys asiaan liittyviin henkilöihin ja mietitään yhdessä ratkaisuja.
Ilman muuta kerrot päiväkodissa lapsen pelosta hoitajaa kohtaan. Tai voit soittaa johtajalle, jos et "kehtaa" työntekijöille sanoa. Ei tilanne etene, jos et osa lapsen pelkoa puheeksi. Rohkeutta, t. varhaiskasvatuksen ope