Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palkankorotuksen saaminen - pitääkö pyytää

Vierailija
01.03.2021 |

Olen tässä ollut pian 2 vuotta töissä ja vähän odotellut jos jotain edes pientä muistamista olisi tullut.
Hoidan työni hyvin ja vastuullisesti, kollega ei ole kovin tekevä niin hänen juttujaan joskus hoidan, autan muita ja vastailen tyhmiinkin kysymyksiin.

Mitään korotuksia ei ole tullut ja alkaa jo harmittamaan.
Ajattelin että kyllä hyvästä työstä palkitaan. No ei näköjään.
Kehityskeskusteluissa ei puhuta esimiehen toimesta palkasta sanallakaan.

Pitääkö ottaa hattu kouraan ja mennä ruokatauon jälkeen esimiehen puheille?

Täällä kyllä ilmeisesti pitää olla jo lähtökuopissa ennen kuin saa lisää rahaa.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kyllä palkankorotuksia pitää itse pyytää, jos työnantaja ehdottaa se on merkki siitä että palkka on ollut tosi huono

Vierailija
2/22 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan paikasta, sun työpaikassa selvästi pitää itse pyytää. Eikä se tietysti tarkoita, että sen saa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehityskeskustelut ovat oiva paikka ottaa korotus puheeksi. Kannattaa miettiä valmiiksi korotuksen perustelut.

Vierailija
4/22 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko työtehtävän vaativuus muuttunut, kompetenssisi kasvanut merkittävästi tai laskutuksesi asiakkailta noussut? Tätä kannattaa pohtia jollei todellisessa palkkakuopassa ole. Pelkkä "hyvä työntekijä" muutoin on harvoin meriitti palkankorotukselle.

Vierailija
5/22 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkankorotukseen voi vaikuttaa seuraaville kolmella keinolla:

Kiristys

Uhkailu 

Lahjonta

Vierailija
6/22 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain suuremmissa firmoissa tuntuu tuo palkankorotusautomaatti toimivan, kun esimies huolehtii asiasta eikä ole rahan kanssa niin tiukkaa. Pienemmissä joutuu itse hoitaa asian, koska pomot on niin pihejä että kyykyttävät duunareitaan tietenkin niin halvalla kuin mahdollista.

Vierailija
7/22 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka neuvotellaan taloon tullessa ja joissakin tapauksissa tehtävän ja työn vaativuuden muuttuessa merkittävästi. Omalla alallani olen nähnyt, että todella pitkään talossa olleet tarkistuttavat palkkansa menemällä 1-2 vuodeksi kilpailijalle töihin ja tulevat takaisin. Se vaatii tietenkin, että olet oikeasti hyvä ja haluttu työntekijä.

"Tunnollisesta työnteosta" ei todellakaan kannata odottaa palkankorotusta nykyään, kyllä joku voittaa toki lotostakin joskus mutta ei sen varaan kannata omaa elämäänsä suunnitella.

Jos haluat lisää liksaa, vaihda työpaikkaa. Jos saat selvitettyä olevasi kollegoihisi nähden selkeässä palkkakuopassa, ota asia esille esimiehesi kanssa erityisesti kehityskeskusteluissa, koska silloin pyyntösi on esimiehenkin pakko kirjata ylös. Almuja on turha odotella.

Vierailija
8/22 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko aloittaja ensimmäisessä työpaikassaan? Pakko olla, jos kuvittelee että kehityskeskustelut ovat joku palkantarkistustilaisuus. 😂

Vierailija
9/22 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtoehtona on myös hoitaa ne työhommat vähän sinne päin. Suosittelen tätä helppoa ja nopeaa tapaa. Tee vain minimi.

Vierailija
10/22 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihtoehtona on myös hoitaa ne työhommat vähän sinne päin. Suosittelen tätä helppoa ja nopeaa tapaa. Tee vain minimi.

Tämä varmasti lisää firman palkanmaksukykyä :D

No hyville työntekijöille annetaan palkankorotus ilman kerjäämistäkin. Itse saanut useita ihan itsestään.

Vierailija
11/22 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin pitää pyytää ja perustella. Näin esimiehenä tästä kyllä muistutankin (koska olen pehmo), että mitään ei saa jos ei pyydä.

Vierailija
12/22 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakin pitää pyytää ja perustella. Näin esimiehenä tästä kyllä muistutankin (koska olen pehmo), että mitään ei saa jos ei pyydä.

Miksi et anna hyville suoraan?

Vierailija
13/22 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä työnantaja maksaisi enemmän kun pidät pääsi kiinni etkä vaadi mitään? :D

Vierailija
14/22 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajilla on vain yksi tavoite: riistää työntekijöitä mahdollisimman paljon tarjoamalla heille mahdollisimman vähän. Jos työnantajat saisi vapaasti päättää, työntekijät olisi töissä 80 tuntia viikossa 2 euron tuntipalkalla.

Vierailija
15/22 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai niitä pitää itse pyytää. Kannattaa myös miettiä perustelut, millä pyytää. Jos on todella huono palkka alan keskiarvoon nähden, koska on esim. tullut ihan juniorina taloon pienellä palkalla, mutta sittemmin kokemus ja osaaminen karttunut oikean ammattilaisen tasollle, se on jo itsessään syy. Ja vastuualueen laajeneminen, osaamisen merkittävä lisääntyminen, työnkuvan muutokset/laajeneminen, tehtävänimikkeen vaihtuminen. 

Usein on sellainnen käsitys että täytyisi vaihdella työnantajia, että saa lisää palkkaa, mutta kyllä mulla on it-alalla noussut alun junnuajan 2800 eurosta kuussa nykyiseen 4600 euroon kuussa, ihan samalla työnantajalla ollen. Tehtävänimike vaihtunut devaajasta arkkitehdiksi siinä välissä. Ja palkkaa olen aktiivisesti aina pyytänyt itse lisää kun olen katsonut siihen olevan aihetta. 

Vierailija
16/22 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et anna hyville suoraan?

"Hyvyys" ei ole mikään korotusperuste.

Vierailija
17/22 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja maksaa sen millä työntekijä _haluaa_ olla töissä. Jos työntekijä ei ilmaise haluaan korkeampaan palkkaan, niin sitä on turha odotella.

Vierailija
18/22 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse yksikönjohtaja ja käyn alaisten kanssa palkkakeskustelut kerran vuodessa, yleensä kehitys- ja tavoitekeskustelujen yhteydessä. Tämä tilaisuus ei ole palkankorotusautomaatti vaan se varmistaa sen että asia käsitellään ja tarvittaessa myös ilmoitetaan että tänä vuonna ei tule korotusta. Tällöin tarjoan myös niille hiljaisille ja aremmille tilan puhua aiheesta jotta se ei jää käsittelemättä siksi että joku ei uskalla avata suutaan. Alaiset ovat asiantuntija- ja päällikkörooleissa.

Edellisessä työssä firman puolelta oli saneltu että kehitys- ja tavoitekeskustelussa EI käydä palkkakeskusteluja. Myöskään ei oltu määritelty että milloin, firman mielestä varmaan mielellään ei milloinkaan.

Vierailija
19/22 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai niitä pitää itse pyytää. Kannattaa myös miettiä perustelut, millä pyytää. Jos on todella huono palkka alan keskiarvoon nähden, koska on esim. tullut ihan juniorina taloon pienellä palkalla, mutta sittemmin kokemus ja osaaminen karttunut oikean ammattilaisen tasollle, se on jo itsessään syy. Ja vastuualueen laajeneminen, osaamisen merkittävä lisääntyminen, työnkuvan muutokset/laajeneminen, tehtävänimikkeen vaihtuminen. 

Usein on sellainnen käsitys että täytyisi vaihdella työnantajia, että saa lisää palkkaa, mutta kyllä mulla on it-alalla noussut alun junnuajan 2800 eurosta kuussa nykyiseen 4600 euroon kuussa, ihan samalla työnantajalla ollen. Tehtävänimike vaihtunut devaajasta arkkitehdiksi siinä välissä. Ja palkkaa olen aktiivisesti aina pyytänyt itse lisää kun olen katsonut siihen olevan aihetta. 

Olet pari tonnia perässä pääkaupunkiseudun keskiarvoa, joten ehkä kannattaisi miettiä sitä työpaikan vaihtamista.

Vierailija
20/22 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse yksikönjohtaja ja käyn alaisten kanssa palkkakeskustelut kerran vuodessa, yleensä kehitys- ja tavoitekeskustelujen yhteydessä. Tämä tilaisuus ei ole palkankorotusautomaatti vaan se varmistaa sen että asia käsitellään ja tarvittaessa myös ilmoitetaan että tänä vuonna ei tule korotusta. Tällöin tarjoan myös niille hiljaisille ja aremmille tilan puhua aiheesta jotta se ei jää käsittelemättä siksi että joku ei uskalla avata suutaan. Alaiset ovat asiantuntija- ja päällikkörooleissa.

Edellisessä työssä firman puolelta oli saneltu että kehitys- ja tavoitekeskustelussa EI käydä palkkakeskusteluja. Myöskään ei oltu määritelty että milloin, firman mielestä varmaan mielellään ei milloinkaan.

Lisään tähän vielä että olen alaisilleni sanonut että näitä asioita voi tuoda tietooni milloin vaan, käsittelen ne sitten palkkakeskustelussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kaksi