Jos menen yksityiselle terveysasemalle, niin siirretäänkö sieltä tutkimukset julkiselle puolelle?
Olen kuullut niin tapahtuneen, että jos ihmisellä ei ole varaa maksaa jatkotutkimuksista ja toimenpiteistä yksityisellä puolella niin henkilön hoito ymt. siirretään julkiseen sairaanhoitoon. Onko se noin esim. työttömällä, työkyvyttömyyseläkeläisellä tai muuten vaan vähävaraisella ihmisellä?
Kommentit (12)
Ei siinä kysytä onko varaa, olin ortopedin yksityisvastaan otolla ja leikkaukseen siirryin julkisille.
Yksi kaveri ainakin kävi yksityisellä gynellä ja päätyi julkiselle puolelle magneettikuvaukseen endoepäilyn takia. En kyllä tullut kysyneeksi miten tuo prosessi meni eli pitikö mennä vielä julkisen puolen lääkärin kautta ennen kuin sai lähetteen magneettikuvaukseen. Jotenkin muistelen että sai lähetteen suoraan yksityiseltä? En ole varma.
Itse pyysin lähetteen yksityiseltä julkiselle. Ei kuulemma onnistu.
ainahan käytäntö on se että yksityiseltä haetaan lähete, ja se on sitten julkisen hommia....jos on vakavammasta kyse. Harvoilla on oikeasti varaa yksityisellä hoidattaa alusta loppuun joku asia mikä vaatii vaikka useamman viikon sairalassa oloa-
Vierailija kirjoitti:
Itse pyysin lähetteen yksityiseltä julkiselle. Ei kuulemma onnistu.
Tottakai saa, riippuu tietysti mistä kyse. Ei varmaan julkiseen tissienisonnukseen esim. saa lähetettä, mutta sairaustapauksissa tietenkin saa julkisen puolen erikoislääkärille tai magneettiin esim.
Olen niin täynnä tota kunnallista lääkäripalvelua, ettei tosikaan.
Olen kantanut säkkitolkulla rahaa vaivojeni vuoksi julkiselle lääkäripalvelupuolelle, ja kun se on ollut monin tavoin niin tehotonta.
Olen nytkin venttaillut jopa vuoden pari terveyskeskuslääkärin lupaamaansa erikoislääkärille lähetettä erään labratuloksen suhteen, ja mitään ei ole tapahtunut.
Onnekseni olen vielä hengissä, vaikka oireita tulee lisää entistenkin päälle.
Nyt alkaa mitta jo täyttymään.
Kokemukseni ovat erittäin huonot sairaaloiden erikoislääkäreistä tällä seudulla, missä asun. Ei ole haluakaan tutkituttaa esim. allergioiden aiheuttajaa tai vähän väliä uusiutuvaa tulehdus oiretta!
Työttömiä etenkään ei halutakkaan tutkia ja ohjailla erikoissairaanhoidon piiriin tutkimuksiin, koska se on kallista; ja työtön ei tuota yhteiskunnalle muuta kuin tappiota.
Työttömän odotetaan kuolevan tauteihinsa, niin sillä selvä!
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä etenkään ei halutakkaan tutkia ja ohjailla erikoissairaanhoidon piiriin tutkimuksiin, koska se on kallista; ja työtön ei tuota yhteiskunnalle muuta kuin tappiota.
Työttömän odotetaan kuolevan tauteihinsa, niin sillä selvä!
On huomattu joo että lääkärit tekee työttömistä työkyvyttömiä julkisella puolella. Pitää olla todella topakka että saa apua ja hoitoa ja pääsee takaisin työelämään. Aina voi kysäistä että kenen etu se on että potilas pysyy työttömänä, haluaako tohtori maksella enemmän veroja kenties?
Monia samoja sairauksia hoidetaan yksityisellä ja julkisella. Jos rahatilanne on sellainen, että tutkimuksiin ei ole rahaa, kannattaa usein valita julkinen.
Osa tutkimuksista voidaan tehdä jo siinä ensimmäisen käynnin yhteydessä, voidaan katsoa, kokeilla, käyttää ultraääntä yms, kannattaa varmistaa yksityispuolen hinta jo ennen kuin varaa ajan.
Yksityiseltä lääkäriltä saa herkästi lähetteen julkiselle. Itse olen saanut lähetteen yksityiseltä ihotautilääkäriltä ihopolille, koska olisi tullut niin kalliiksi maksaa laajat allergiatestit omasta pussista.