Tytär 17 v lukion toisella, todella älykäs 9-10 oppilas ja haluaa lukion jälkeen kokiksi?!
Ei siis mitään järkeä, ei usko, että kokkina ei tienaa yhtään mitään ja työajat ovat 15 tuntia / päivä. Kuinka saisin puhuttua hänelle järkeä?
Kommentit (55)
Itse opettajana (lukiossa) suosittelen aina opiskelijoille, että etsivät sen hyväpalkkaisen työn, koska raha on se mikä tässä elämässä kuitenkin ratkaisee. Omat kiinnostuksen kohteet kuten historia, musiikki, kokkaaminen jne jne... Voi ottaa harrastuksesi. Näin on paljon sitä rahaa, mutta voi myös harrastaa.
Minä olen tällainen ap:n tytön kaltainen tapaus. Hyvä koulumenestys ja enkä ihan tyhmimmästä päästä. Minun annettiin tehdä kuten halusin. Enkä ole katunut kyllä yhtään.
Tein alkuu niitä kokin hommia ja tykkäsin. Myöhemmin kouluttauduin lisää, mutta ruoka pysyi läsnä kokoajan.
Nyt teen vaativia tuotekehitystöitä isossa elintarvikeyrityksessä. On niin minun työtä kuin ikinä voi olla. En tähän työhöni olisi päässyt ilman keittiökokemustani.
Eli ruoka-alalla on mahdollista kehittyä, jos haluaa, muuhunkin kuin kauhanvarressa roikkumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Tyttäreni halusi leipuri-kondiittoriksi. Valmistui.Pari vuotta pähkäiltyään kävi iltalukion ja nyt opiskelee opettajaksi. Lapset tekevät omat virheensä.
Miksi sitten opiskelee tuollaiseen koiranvirkaan, eikä leipuri-kondiittoriksi?
Vierailija kirjoitti:
Itse opettajana (lukiossa) suosittelen aina opiskelijoille, että etsivät sen hyväpalkkaisen työn, koska raha on se mikä tässä elämässä kuitenkin ratkaisee. Omat kiinnostuksen kohteet kuten historia, musiikki, kokkaaminen jne jne... Voi ottaa harrastuksesi. Näin on paljon sitä rahaa, mutta voi myös harrastaa.
Juuri näin. Jos älykkäänä opiskelee itselleen kokin ammatin ja jotain muitakin töitä joita ei arvosteta, niin lopulta päätyy työttömäksi, kun saman rahan saa lopulta työttömänäkin ja on aikaa vaikka harrastaa kokkailua omalla ajallaan. Jaksaa vielä käydä uimassa tai salillakin päivän päätteeksi. Saa terveemmän elämän kuin orjana jossain ravintolassa heikolla palkalla.
Sitten voi kypsytellä ajatusta uusista opinnoista.
Hullu lähtee heikolla palkalla tekemään töitä.
Pitää odottaa että palkat kohoaa tässä maassa.
Se on ainoa keino poistaa työttömyyttä. Tarjota kelvollista korvausta työnteosta.
Eniten ihmettelen opettajia ja heidän kurjaa työtään. Miten sitä työtä jaksaa painaa.
Opettajien lähipiiriä käy sääliksi, jäävät aina kakkoseksi työlle.
Tämän takia usein opettajat ovatkin sinkkuja tai eronneita katkeroita, kun ei sitä työtä voi sovittaa parisuhteeseen oikein mitenkään. Halvalla menee terveys ja ihmissuhteet.
Anna tehdä mitä haluaa opiskella voi myöhemminkin jos ei tykkää kokkina olosta.
Oma tyttäreni valmistui 9.4 keskiarvolla
Yläasteelta ja meni silti amikseen, opiskeli datanomiksi ja ammattikorkeaan ja nyt tekee 4000€ Kuukausi palkalla töitä
Vierailija kirjoitti:
Ajattele kuinka moni sinunkin työkaveri on tehnyt kiinnostuksen kohteestaan ammatin: musiikinopettaja, historianopettaja, kotitalousopettaja jne.
Ikävää, jos sinä et ole kiinnostunut siitä, mitä opetat. Se valitettavasti heijastuu opetukseen.
Minä ajattelin opiskella professoriksi, mutta vanhemmat pakottivat levyseppä-hitsaajaksi.
Nyt luen iltakoulussa taiteita ja valmistun ensi vuonna professoriksi.
Oppii ainakin valmistamaan ruokaa. Se on hyvä taito. Voihan sitä myöhemmin opiskella lisää ja päätyä vaikka jonkun isomman elintarvikealan yhtiön palkkalistoille johtoryhmään.
Upea valinta. Voi sitten myöhemmin jos kyllästyttää lukea toisenkin ammatin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttäreni halusi leipuri-kondiittoriksi. Valmistui.Pari vuotta pähkäiltyään kävi iltalukion ja nyt opiskelee opettajaksi. Lapset tekevät omat virheensä.
Jonkun se on sinunkin lapsesi tai lapsenlapsesi opettettava .
Vierailija kirjoitti:
Minä ajattelin opiskella professoriksi, mutta vanhemmat pakottivat levyseppä-hitsaajaksi.
Nyt luen iltakoulussa taiteita ja valmistun ensi vuonna professoriksi.
Ok, eli olet oman elämäsi taiteilija-professori.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jonkun se on sinunkin lapsesi tai lapsenlapsesi opettettava .
Miten se liittyy asiaan?
Ehdota, että alkaa opiskelemaan elintarviketieteitä
Vierailija kirjoitti:
Melkein kaikilla ammateilla saa ihan tarpeeksi rahaa, jos työtunnit riittävät. Itse saan aika tasan mediaanipalkkaa ja jää säästöön yli tonni kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkein kaikilla ammateilla saa ihan tarpeeksi rahaa, jos työtunnit riittävät. Itse saan aika tasan mediaanipalkkaa ja jää säästöön yli tonni kuussa.
Pidän 2000€ nettoa melkolailla miniminä, kun asun syrjässä halvalla ja ajan 20v vanhalla autolla, mutta kai tuon summan tosiaan about joka hommasta saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattele kuinka moni sinunkin työkaveri on tehnyt kiinnostuksen kohteestaan ammatin: musiikinopettaja, historianopettaja, kotitalousopettaja jne.
Ikävää, jos sinä et ole kiinnostunut siitä, mitä opetat. Se valitettavasti heijastuu opetukseen.
Ööh... Missään en puhunut siitä miten itse tein, kiintoisaa että sen tuosta viestistä luit. Itse tein juuri sen virheen, että lähdin opiskelemaan kieliä koska ne kiinnostivat enemmän kuin muut asiat. Juuri siksi tuon neuvon annan, että eivät tekisi samaa virhettä. Minua aina välillä harmittaa, että en vain lähtenyt rahan perään muulle alalle vaan menin juuri sen "kiinnostuksen kohteen perään" ja nyt palkka on mitä on...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidän 2000€ nettoa melkolailla miniminä, kun asun syrjässä halvalla ja ajan 20v vanhalla autolla, mutta kai tuon summan tosiaan about joka hommasta saa.
Ha.
Laskepa 37h viikkotunneilla ja 10€ tuntipalkalla...
Jää ns. paskaduuneissa 2000€ bruttokin usein saavuttamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ööh... Missään en puhunut siitä miten itse tein, kiintoisaa että sen tuosta viestistä luit. Itse tein juuri sen virheen, että lähdin opiskelemaan kieliä koska ne kiinnostivat enemmän kuin muut asiat. Juuri siksi tuon neuvon annan, että eivät tekisi samaa virhettä. Minua aina välillä harmittaa, että en vain lähtenyt rahan perään muulle alalle vaan menin juuri sen "kiinnostuksen kohteen perään" ja nyt palkka on mitä on...
Lukion aineenopettajalla on hyvä palkka ja pitkät lomat.
Kyllä minäkin vähän järkytyin, kun lukiossa menestyvä lapseni kertoi, että haluaa muusikoksi tai näyttelijäksi. Olin ajatellut, että hän pärjäisi missä vaan, mutta haluaakin valita alan, joka on tosi epävarma ja kilpailtu. No, ei voi mitään.