Tytär 17 v lukion toisella, todella älykäs 9-10 oppilas ja haluaa lukion jälkeen kokiksi?!
Ei siis mitään järkeä, ei usko, että kokkina ei tienaa yhtään mitään ja työajat ovat 15 tuntia / päivä. Kuinka saisin puhuttua hänelle järkeä?
Kommentit (55)
Kummilapseni oli tuollainen.
Oli kokkikina/keittäjänä, kunnes kyllästyi paskaan palkkaan ja jatkoi opintoja.
Paljonko tytär saa WAIS-IV? 100 IQ:lla voi saada ysejä ja kymppejä lukiosta
Provo. Noin tyhmällä ihmisellä ei ole noin fiksua lasta.
Kuulostat ihan poikani kaverin vanhemmalta.Lasta ei pakota opiskelemaan sinne mihin sinä haluat !!!!!!!!!!!
Jos lahjakas tekee sitä mihin on intohimoa, niin todennäköisesti tulee pärjäämään alalla paljon paremmin kuin joku keskiverto, joka on vain ajautunut alalle. Tyttäresi voi kahdenkymmenen vuoden päästä omistaa ravintolaketjun tai olla maan arvostetuin michelin-kokki.
Paras kuitenkin aloittaa siitä, että pyrkii kesätöihin keittiöhommiin. Näkee sitten mitä ala on.
Tyttäreni halusi leipuri-kondiittoriksi. Valmistui.Pari vuotta pähkäiltyään kävi iltalukion ja nyt opiskelee opettajaksi. Lapset tekevät omat virheensä.
Tämähän on provo ja seurausta omasta kommentistani H. Gullichsenia koskevassa ketjussa.
Nykysin naiset voi tienaa sievoisia summia myymällä itseä, niin huono palkka ei ole ongelma, jos se työ on intohimo.
Yhdistelmätutkinto lukio-kokki ja voi työskennellä ravintola-alalla opiskeluaikana sekä vähän aikaa jälkeen. Siitä voikin sitten jatkaa opiskeluja minne haluaa. Ei kokin tutkinto hukkaan mene eikä ole pois jatko-opinnoista. Käytännössä harva kokin tutkinnon suorittanut niitä töitä koskaan tekee. T. Kokki
Mun kaveripiiriin kuului samanlainen. Halusi keittäjäksi. Sitten tuli eka harjoittelu.
Lopetti saman tien, kun tajusi, millist siellä keittiössä on olla töissä ja seuraavassa haussa kauppakorkeaan sisään.
Oma tytär puhui yhtä pehmosia aikanaan. Vinkkasin, että menee nyt lukioon kuitenkin. Ruuanlaittoa voi harrastaa kotonakin. Työkseen hän tylsistyy siihen duuniin nopeasti.
Hakeutui kesätöihin ravintoloihin ja sittemmin lähti opiskelemaan historiaa ja tähtää opettajaksi.
t. kokki
Jutussa pari asiaa pieleen. Tyttö vasta 13 ja seiskan todistus. Hyvin sillä amikseen kurvaa.
Vierailija kirjoitti:
Tyttäreni halusi leipuri-kondiittoriksi. Valmistui.Pari vuotta pähkäiltyään kävi iltalukion ja nyt opiskelee opettajaksi. Lapset tekevät omat virheensä.
leipuri-kondiittoriksi opiskelu virhe? :D Höpöhöpö.
Puhu sille kesätyö keittiölle, varmasti mieli muuttuusen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
leipuri-kondiittoriksi opiskelu virhe? :D Höpöhöpö.
Tässä tapauksessa kyllä. Itse sanoi. Ei halunnutkaan nousta aamulla aikaisin ylös tai mennä linjastolle töihin. Valmistumisen jälkeen ei tehnyt pätkääkään leipurin töitä vaan oli kouluavustajana.
Mitä se älykkyys siihen liittyy? Ei kaikkia älykkäitä kiinnosta lähteä lääkäriksi tms. Tiedän useita älykkäitä, jotka tykkää tehdä ns duunarin töitä. Kuten itse, olisin pärjännyt lukiossakin, mutta jos mielenkiinto on muualla, miksi kävisin kouluja vain muiden mieliksi. Teen sitä työtä mitä itse haluan. Enkä ole katunut, edelleen samalla alalla, kuin 20v sitten. Välillä vaihdellen työtehtäviä, niin saa lisää haasteita ja mielenkiintoa. Sivistää voi itseään muutenkin.
Joo kyllä se niin on, että vanhemmat voivat hiljaa toivoa ihan mitä vaan, mutta nuori itse päätöksen tekee. Voi mieli vielä lukiossa muuttua tai sitten muutaman vuoden työskentelyn jälkeen. Miten muuten jaksaisi korkeakoulussa päntätä, ei ainakaan vanhempiensa pakottamana. Eikä se hyvä menestys lukiossa välttämättä mitään älykkyyttä tai kyvykkyyttä osoita, ainoastaan että jaksaa päntätä
Ehkä painostus lukiossa menestymiseen on niin kova vanhempien taholta, että haluaa täysin toisentyyppiseen jatkokoulutukseen
Näitä kympin tyttöjä, jotka haluavat kuitenkin parturikampaajaksi tai lastenhoitajaksi on ollut aina. Anna mennä sinne minne itse haluaa, kun kuitenkin tulee pärjäämään elämässä.
Noh, parempi se kokin palkka kuin työttömyyskorvaus.