Muistatko, millaisista ehkä epäreiluista syistä teitä rangaistiin/kuritettiin lapsena?
Itse muistan ainakin sen, kun minulla oli aina ollut käytösnumero kymppi ja vitosluokan keväällä se olikin 8, niin tästä seurasi kotona remmiä. Ja mielestäni ei ollut mitään erityistä syystä tuohon arvosanan huononemiseen. Ehkä olin joskus jutellut tunnilla ääneen kaverin kanssa tai jotain vastaavaa pientä, mutta ei todellakaan mitään varsinaista huonoa käytöstä.
Kommentit (18)
Vierailija kirjoitti:
Itse muistan ainakin sen, kun minulla oli aina ollut käytösnumero kymppi ja vitosluokan keväällä se olikin 8, niin tästä seurasi kotona remmiä. Ja mielestäni ei ollut mitään erityistä syystä tuohon arvosanan huononemiseen. Ehkä olin joskus jutellut tunnilla ääneen kaverin kanssa tai jotain vastaavaa pientä, mutta ei todellakaan mitään varsinaista huonoa käytöstä.
Onhan tunnilla hiljaa oleminen myös osa hyvää käyttäytymistä, joten mikä tuossa oli epäreilua?
En saanutkaan kymppiä kokeesta, minulta varastettiin tavaraa koulussa, sanoin julkisella paikalla "pieru" (vanhempani kiroilivat itse törkeästi kotioloissa koko ajan ja käyttivät muista ihmisistä hirveitä nimityksiä), onhan näitä...
Me naurettiin enkun opelle kun se huusi ja kirkui mustahiuksinen nainen joku vappu nimeltä niin sehän heitti meidät luokasta käytävään jäähylle kovan huudon kanssa.Oli ihan hermonsa menettänyt yksilö.Kyllä joo selkään tuli useimmiten ei tiedä mistä ehkä pahoista puheista.
Aina kun jotain pahaa olo tapahtunut, se oli minun syy vaikken ollut edes paikalla.
Kuulema mökkimurtoihinkin olin syyllistynyt. Olin tuolloin 10v. Remmiä tuli että tuntui.
Aina kiellettiin menemästä uimaan saviseen likaojaan mutta aina mentiin silti iilimatojen sekaan.Lapset ei ajattele että elukat tekisi pahaa mutta koirien naamalle tuleminen on kyllä ällöttävää.
Nykypäivänä olisi remmin antamisen tapahtunut niin, että vanhemmat olisivat valittaneet opettajalle, että miksi meidän pikkulumihiutalleelle on annettu 8 ja vaatineet arvosanan korjaamista!
Vierailija kirjoitti:
Nykypäivänä olisi remmin antamisen tapahtunut niin, että vanhemmat olisivat valittaneet opettajalle, että miksi meidän pikkulumihiutalleelle on annettu 8 ja vaatineet arvosanan korjaamista!
Muutenkin ennen aikuiset olivat keskenään samalla puolella ja jos joku sanoi lapsen tehneen jotain, niin uskottiin sitä aikuista. Nyt lapsi on aika oikeassa ja muut aikuiset väärässä, jos kehtaavat moittia lasta.
Ala-asteella arvosanat oli 4-10.
Jossain välissä 1-3 luokkalaisille ne muutettiin A, B, C joista A oli paras.
Yläasteella ja lukiossa asteikko oli 4-10.
Amkssa taas 0-5.
Mikä hemmetti näissä on että arvoasteikkoja pitää jatkuvasti puljata?!
Sama homma kuin opintopiste, opintoviikko, osaamispiste jne..
Miksi oi miksi?
Kyllä meillä ainakin oli niin, että jokainen normaali oppilas sai käytösnumeroksi kympin ja jos oli kahdeksan, niin sitten oli jo jotain oikeasti pielessä.
Lapset elää rauhassa kirjoitti:
Aina kiellettiin menemästä uimaan saviseen likaojaan mutta aina mentiin silti iilimatojen sekaan.Lapset ei ajattele että elukat tekisi pahaa mutta koirien naamalle tuleminen on kyllä ällöttävää.
No on, yök!
Mua ällöttää kun miesystäväni haluaa aina tulla mun naamalle tai rinnoille!
Sain kaksi viikkoa kotiarestia kun myöhästyin vartin kotiintuloajasta, en myöskään saanut ruokaa tuona päivänä.
Kotiintuloaika oli kello 17 ja bussi oli myöhässä pienellä kylällä. Se ainoa joka kahden tunnin sisällä kulki.
Vierailija kirjoitti:
Sain kaksi viikkoa kotiarestia kun myöhästyin vartin kotiintuloajasta, en myöskään saanut ruokaa tuona päivänä.
Kotiintuloaika oli kello 17 ja bussi oli myöhässä pienellä kylällä. Se ainoa joka kahden tunnin sisällä kulki.
Ei kovin pieni kylä jos kahden tunnin välein menee bussi.
Meilläpäin pääkaupunkiseudun kehyskunnassa yksi bussi aamulla menee ja toinen tulee iltapäivästä takaisin.
Käy sääliksi väkivaltaisten perheiden lapsia, jossa lapsia rangaistiin. Ei sellainen kuulu normaaliin elämään.
10-vuotiaana varastin vanhemmilta keittiön kaapista 1200 markkaa, jotka oli vuokraa varten jemmattu. Jouduin lähes kuukauden ajan menemään jo klo 19.00 himaan.
Isäpuoli rankaisi aina meitä puolisiskoja vaikka se oli meidän puoliveli joka aina alotti riidan/kepposet. Isäpuoli oli aina oman penskansa puolella!. Ei siinä ihan fiksuja meistä kasvoi ja hyvissä väleissä ollaan mutta oli kyllä epäreilua kun me jouduttiin arestiin tms. mutta puoliveli ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tunnilla hiljaa oleminen myös osa hyvää käyttäytymistä, joten mikä tuossa oli epäreilua?
Olettaisin lukemani perusteella, että epäreiluksi on koettu: saada kotona remmistä käytösnumeron laskettua 5.luokalla kiitettävästä hyvään.
Tuo käytösnumeroiden jakaminen oli muuten omanakin kouluaikana hämärää touhua.
No mulla erittäin aggressiivinen narsistinen vanhempi. Piiskaa tuli kaikesta koko ajan, siis vahingoista, maitolasi kastui, ovi läimähti liian lujaa, housuihin tuli reikä, nauroin liian kovaa.
Ja ei olla väleissä.