Lasten osteoporoosi lisääntynyt Helsingissä -maidon juonti vähentynyt?
Kannattaa antaa lasten juoda ihan oikeaa maitoa, jossa kalsiumia ja D vitamiinia.
Kasvisintoilu on lapsille vahingollista.
Kommentit (48)
Maidon ja hapanmaitotuotteiden laktoosit ja monet maitohappobakteerit suojaavat suoliston limakalvoakin.
Siksi minä, 60 v nainen olen nyt lisännyt maitotuotteiden kulutusta. Juustoakin syön nyt enemmän kuin ennen, siinä myös K 2vitamiinia . Sitä saa muuten myös kananmunista ja vasikanmaksasta.
Maksalaatikkoa siis lisää!
Aiemmin juotiin paljon piimää, sitä oli ravintoloissakin aina tarjolla seisovassa pöydässä. Hapanmaitotuotteet ovat tutkitusti terveellisiä, jogurtit ja muut. Piimähän voisi olla hyväksi, löysin tämän artikkelin:
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2009/03/18/hapanmaitotuotteet-hellivat-va…
Hei, luin jostakin että valkoihoisilla esiintyy osteoporoosia enemmän kuin mustaihoisilla ja latinalaisamerikkalaista syntyperää olevilla.
Hoidossa tärkeintä tasapainoinen ruokavalio, riittävä kalsiumin ja D-vitamiinin saanti, riittävä liikunta, tupakoinnin lopettaminen, liiallisen alkoholin käytön välttäminen ja kaatumisten ehkäisy.
Maidossa kalsiumia on runsaasti. Kaikkien pitää saada noin 800 milligramma kalsiumia päivittäin. Sen saa noin kolmesta lasillisesta vaikkapa maitoa, piimää, jogurttia, viiliä tai rahkaa ja kolmesta viipaleesta juustoa.
Ihmisen ikääntyessä kalsiumin imeytyminen heikkenee, joten on tarve saada ravinnosta enemmän kalsiumia.
Joo mulla murtuma selkärangassa. Kivulias. Lieköhän osteoporoosia? Onko kellään kokemuksia.
Eläinperäinen maidon kalsium imeytyy luustoon huomattavasti paremmin kuin esimerkiksi pähkinöistä saatu kalsium.
Miten lie jos söisin kananmunan kuoria?
Pieni lapsi tarvitsee ehdottomasti maitoa, luonnollisinta olisi imettää mutta lehmänmaito on hyvä korvike.
En juo ollenkaan maitoa ja luutiheyttä mitattu sairauden vuoksi johon joudun käyttämään kortisonia. Ihan normaali luutiheys. Itse asiassa maito tuskin on edes hyödyksi luustolle, suomessa on erittäin paljon osteoporoosia ja täällä myös käytetään erittäin paljon maitotuotteita.
Tärkeämpää on riittävä d-vitamiinin saanti ja riittävä liikkuminen, varsinkin sellainen missä tulee tärähdyksiä luuhun. Toisen nisäkkään maitoa taas kukaan ei tarvitse, ei oikeasti yhtään kukaan.
Kaupan ja kahviloiden tuotteissa ei ole maitoa viinereissä ei pullissa eikä piirakoissa.Meille on tuotu rahat auki maitovarkaat myös.Sanovat että ei saa juoda maitoa meille mutta itse he juovat ja pakastavat myös kuljettavat ulkomaille.Ei saa uskoa valehteleva rosvoja.
Vierailija kirjoitti:
Ap, D-vitsku imeytyy suhteellisen kehnosti rasvattomasta maidosta. Sen lisäksi Hgissä asuu valtava määrä lapsia joiden kulttuuriin ei maidonjuonti kuulu ja jotka näillä leveysasteilla eivät ihon värinsä takia pysty auringosta d-vitamiinia ottamaan tarvittavaa määrää kuten suomalaiset.
Ja muutenkaan oppineisuus ei kuulu tuohon kulttuuriin vaan kaikki vastaukset tulee yhdestä kirjasta.
Lasten kiusaajia veget kun pidetään lapsia vegenä ja ne haistaa herkkuruokien hajut kun muut syö ja juo.Jotkut veget syö kalaa ja munia .Älytöntä.
Suurin osa vegeistä myy tuotteita rahasta mutta sitäkin itse lampaan paistia.
Vierailija kirjoitti:
En juo ollenkaan maitoa ja luutiheyttä mitattu sairauden vuoksi johon joudun käyttämään kortisonia. Ihan normaali luutiheys. Itse asiassa maito tuskin on edes hyödyksi luustolle, suomessa on erittäin paljon osteoporoosia ja täällä myös käytetään erittäin paljon maitotuotteita.
Tärkeämpää on riittävä d-vitamiinin saanti ja riittävä liikkuminen, varsinkin sellainen missä tulee tärähdyksiä luuhun. Toisen nisäkkään maitoa taas kukaan ei tarvitse, ei oikeasti yhtään kukaan. [/quoteEi ole Suomessa osteoporoosia enemmän kuin muissakaan vaaleaihoisten maissa. :)
Mutta helsinkiläislapsilla se on yleistynyt.
Yx ulkomaa rosvo kertoi kylässä oleville vierailleen kuinka kukaan ei juo maitoa eikä Venäjällä juoda maitoa ollenkaan niin perheen isä tuli töistä tuoden 5 litraa piimää ......ei meillä juoda....
Menkääs nyt takaisin sinne itämaahan syömään omaa leipää ettei syntivelka kasva .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on juotu maitoa vuosikausia, ja meillä siihen suhteutettuna ilmenee todella paljon osteoporoosia. Miten tämä selittyy, kerta maitootuotteisiin lisätään D-vitamiinia? On tutkimuksia, joiden mukaan maidosta saatu kalsium ei ole luuystävällistä, päinvastoin. Saa nähdä, kuinka pitkään meilläkin suositellaan niin aggressiivisesti maitotuotteiden syöntiä ihan vain maataloutemme takia.
Harva aikuinen nainen juo maitoa. Maidosta saatu kalsium on eläinperäistä ja nimenomaan hyvin imeytyvää toisin kuin kasviperäinen kalsium, joka imeytyy huonosti. Tämän vuoksi vegaaneilla kalsiumin puute on yleistä.
Maidossa on liikaa proteiinia suhteessa kalsiumiin. Liiallinen proteiini vaikeuttaa kalsiumin imeytymistä. Lisäksi kalsiumin suhde luuston terveyteen on ylipäänsä kyseenalainen. Esim. Japanissa suositeltu kalsiumannostus on huomattavasti pienempi kuin vaikkapa Suomessa eikä maitotuotteiden käyttö ole yleistä. Ei silti huomattavaa osteoporoosia kansassa, toisin kuin Suomessa, jossa osteoporoosi on varsin yleistä.
Maidon juonti EI vahvista luita, kuten täällä luullaan. Jos vain maitoa lipittämällä saisi lujat luut, olisi suurin osa maapallon ihmisistä huonossa jamassa. Kuitenkaan esim aasiassa ei kyseistä vaivaa (osteoporoosia) ole, vaikka siellä ei kukaan juo maitoa.
Suomessa ihmiset on aina vetäneet maitoa kaksinkäsin ja silti luut olleet heikot.
Veljeni ei ole koskaan juonut maitoa, sanoi jo ihan pienenä, että se maistuu pahalle. Nyt on 60v ja ei ole luissa vikaa.
Varmaankin luuston tarvitseman kalsiumin
ja Dvitamiinin ja muut tärkeät aineet kuten K vitamiinin voii saada pilleripurkistakin.
Kasvisintoilijoiden tuleekin tuhlata hirveästi rahaa erilaisiin keinotekoisiin ravintolisiin joilla korvata eläinperäisiä luonnolliset ravintoaineet jotka ihmiselle välttämättömiä.
Ja mikäs väestönryhmä onkaan lisääntynyt helsingissä. Ja mikäs väestönryhmä ei juo maitoa? Puhutaan vain asioista suoraan, eikös vain?
Sehän ulostuu mitä syö kirjoitti:
Lasten kiusaajia veget kun pidetään lapsia vegenä ja ne haistaa herkkuruokien hajut kun muut syö ja juo.Jotkut veget syö kalaa ja munia .Älytöntä.
Voi luoja. Ei kai ne silloin mitään vegejä ole jos syövät kalaa ja munia. Ja tuskin edes väittävät olevansa.
Itse en syö punaista lihaa, enkä broileria(ihan vaan sen takia, että esim broilerin kasvatus on täyttä eläinrääkkäystä.)
Silti työkaverini pitävät minua vegaanina, koska eivät tajua, että vegaani on ihan jotakin muuta. En vain jaksa selittää heille ruokajuttujani, koska oikeastaan se ei heille kuulu.
Enkä koe, että olisin jotenkin velvollinen selittämään ihmisille syömisiäni.
Vegaanilapsi on sellainen juttu, jota ei pitäisi olla olemassakaan. Sopiihan sitä ihmisen täysi-ikäisenä hullutella jos huvittaa mutta kyllä lasten pitää saada kunnon ravintoa siihen täysi-ikäisyyteen asti.