Palkkatukityö ja muutto
Tuleeko putkaalinnaavankilaa, jos keskeyttää osa-aikaisen palkkatukityön paikkakunnalta muuton takia? Muuton syynä on puolison uusi työ, ja matkaa uudelle paikkakunnalle 120 km.
Kommentit (25)
Tulkoon vaikka karenssi sitten, emme aio ylläpitää kahta asuntoa mokoman riistotyön takia.
Jos sulla on määräaikainen työsopimus niin ei siitä noin vain pääse irti, varmaan sulla on nimi sopimuksessa?
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on määräaikainen työsopimus niin ei siitä noin vain pääse irti, varmaan sulla on nimi sopimuksessa?
Kyllä pääsee.
Saako sopimuksen rikkoa, jos ei enää niinku huvita? Ei työttömyyskorvausta ole pakko hakea
Jos olet allekirjoittanut määräaikaisen sopimuksen, jossa ei ole irtisanoutumisaikaa, työnantaja voi vaatia sinulta korvauksena esimerkiksi uuden työntekijän rekrytointi- ja perehdytyskustannukset. Näin kävi tuttavalleni, joka olisi halunnut päästä määräaikaisesta työpaikasta parempaan toistaiseksi jatkuvaan ja kuvitteli, että työnantajakin haluaa hänen etenevän urallaan. Ei halunnut. Työnantaja sanoi, että mikäli hän lähtee, hän joutuu korvaamaan noin 5000 euron kustannukset.
muista 6kk koeaika, jolloin voit häipyä ilman selityksiä
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi hankkia edes lyhyt osa-aikainen määräaikainen työ toisella paikkakunnalla. Kun luet palkkatuen ehdot ja työsopimuksen, näet että työpaikka vapailla markkinoilla ilman tukea on aina etusijalla. Ei siitä mitään muita seuraamuksia ole kuin pahimmassa tapauksessa karenssi. Jos on määräaikainen, niin siinä tapauksessa se uusi työpaikka olisi aivan laillinen syy keskeyttää palkkatukityö.
Älä höpise. Jos minä työnantajana olen sopinut aloittajan kanssa, määräaikaisesta työsuhteesta, minulle on ihan totaalisen yhdentekevää onko hänellä uudella paikkakunnalla töitä vai ei, kyse on meidän tekemästämme työsopimuksesta. Jos se on tehty määräaikaiseksi, minulla on lupa vaatia korvauksia sopimuksen rikkomisesta ellei ap pidäkään omaa osaansa sopimuksesta.
Vierailija kirjoitti:
muista 6kk koeaika, jolloin voit häipyä ilman selityksiä
Koeika ei ole läheskään aina 6kk, päinvastoin, siihen pitää olla perusteita että se on niin pitkä. Normaali kesto on 4 kk. Koeaika ei saa koskaan olla yli puolta koko työsuhteen kestosta.
Koeajallakaan ei voi häipyä ilman selityksiä.
Vierailija kirjoitti:
Tulkoon vaikka karenssi sitten, emme aio ylläpitää kahta asuntoa mokoman riistotyön takia.
Karenssi sinulle tulee joka tapauksessa mutta voi tulla myös korvausvelvollisuus. Työnantajan ei ole helppo saada tilallesi uutta työntekijää, josta saisi saman palkkatuen. Tiedän tämän, koska meillä on ollut jo useita kuukausia haku päällä eikä sopivaa löydy.
Siis työnantajalla ei ole mitään sitä vastaan, että lopetan kesken. Kyse on juurikin vain siitä, miten Te-toimistossa asiaan suhtaudutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karenssi sinulle tulee joka tapauksessa mutta voi tulla myös korvausvelvollisuus. Työnantajan ei ole helppo saada tilallesi uutta työntekijää, josta saisi saman palkkatuen. Tiedän tämän, koska meillä on ollut jo useita kuukausia haku päällä eikä sopivaa löydy.
Tännepä löytyy, meitä palkattiin samaan aikaan viisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette maksa työntekijälle palkkaa itse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä uskon sen, ettei teille löydy. Vaatimukset on varmaan ihan mahdottomat. Eli sellainen tyyppi, joka työllistyy helposti ilman palkkatukea, mutta kun sitä palkkatukea pitäis niinku saada, kun ei viitsitä itse maksaa sitä palkkaa.
Miksi Joe Biden on pressa kun vaalivilppikin tuli
Vierailija kirjoitti:
Siis työnantajalla ei ole mitään sitä vastaan, että lopetan kesken. Kyse on juurikin vain siitä, miten Te-toimistossa asiaan suhtaudutaan.
Mitäpä jos kysyt sieltä Te-toimistosta. Vai pelottaako työkkäri-täti?
Vierailija kirjoitti:
TE-toimistossa suhtaudutaan siten kuin säädökset asiasta sanovat eli
"TTL 2 a luvun 3 §:n 2 kohdan mukaan henkilöllä on pätevä syy erota työstä, jos kaikki seuraavat edellytykset täyttyvät:
1)henkilö muuttaa viikon kuluessa työsuhteen päättymisestä toiselle paikkakunnalle,
2)hänen puolisollaan on kyseisellä paikkakunnalla toimeentulon turvaava pysyväisluonteinen työ tai yritystoimintaa JA
3)työmatkoihin kuluisi päivittäin kokoaikatyössä keskimäärin yli kolme tuntia ja osa-aikatyössä keskimäärin yli kaksi tuntia."
Palkkatukityö rinnastetaan mihin tahansa työsopimukseen, joten jos et halua karenssia, kaikkien noiden kolmen kohdan tulee toteutua.
120 km matkan voi hyvinkin ennättää tekemään 1,5 tunnissa, joten ihan asuinpaikasta ja liikenneyhteyksistä riippuen karenssi voi napsahtaa.
Ei kukaan jää työpaikalla kaipaamaan palkkatukityöllistettyä, niitä saa aina uuden tilalle.
En saanut karenssia, kun työn lopettamisen syy oli muutto (kauas).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä uskon sen, ettei teille löydy. Vaatimukset on varmaan ihan mahdottomat. Eli sellainen tyyppi, joka työllistyy helposti ilman palkkatukea, mutta kun sitä palkkatukea pitäis niinku saada, kun ei viitsitä itse maksaa sitä palkkaa.
Palkkatuki on korkeintaan 1400 e/kk eikä sitä makseta kuin korkeintaan 12 kk ja silloinkin kyseessä on todella vaikeasti työllistyvä työntekijä.
Kannattaisi hankkia edes lyhyt osa-aikainen määräaikainen työ toisella paikkakunnalla. Kun luet palkkatuen ehdot ja työsopimuksen, näet että työpaikka vapailla markkinoilla ilman tukea on aina etusijalla. Ei siitä mitään muita seuraamuksia ole kuin pahimmassa tapauksessa karenssi. Jos on määräaikainen, niin siinä tapauksessa se uusi työpaikka olisi aivan laillinen syy keskeyttää palkkatukityö.