Anoreksia
Näin terkkari mulle sano:"oot liian laiha. Sä joudut nyt osastohoitoon. Tää ei voi jatkua näin".
Mitä mun pitäis tehä, kun ne ei ymmärrä et en oo sairas. En oo ees laiha. Mun bmi on 15.1. Oon joo laihduttaa viimeaikoina, mut en ees paljon. Oon 168cm pitkä ja painan noin 45kg. Aattelin laihduttaa vielä vähän, ku reidet edelleen läskit ja sit oon tyytyväinen.
Kertokaa, miten saan kaikki uskoon et oon terve
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Kuule ap, sulla on syömishäiriö, ja sen oireiluun kuuluu sairaudentunnottomuus. Syömishäiriöstä kertoo se, että väität reisiesi olevan läskit, vaikka olet vaikeasti alipainoinen.
Olen ollut samassa tilanteessa ja väittänyt aivan samoja asioita. Ota apu vastaan. Toipumisia!
13-v, 168cm, 45kg ei ole vaikeasti alipainoinen, vaan hoikka ja normaali.
Se tietysti vaikuttaa jos hoikkuus johtuu siitä ettei syö mitän ja liikkuu liikaa, se on huono, mutta jos on luonnostaan hoikka, niin jotkut vain on.
Ei ole ok haukkua alipainoiseksi, kuten ei normaalipainon ylärajalla oleviakaan lihaviksi! >:[
Anoreksiahan voi hoitamattomana johtaa ajan mittaan kuolemaan. Et varmaan halua kuolla vaan haluat elää.
Sairaus voi muuttaa ajatuksia. Ihan niin kuin masennussairaus saa ihmisen ajattelemaan, että kaikki on pilalla, vaikka oikeasti ei olekaan. Tai psykoosissa ihminen voi ajatella, että naapuri kyttää ilmastointikanavan kautta. Samoin anoreksiassa tulee kehoon ja syömiseen liittyviä ajatusvääristymiä, jotka hidastavat hoitoon pääsyä. Sinun pitää vaan hyväksyä, että terveydenhoitaja tietää sinua paremmin, miten asiat ovat ja tahtoo sinun parastasi.
Oletko puhunut vanhempiesi kanssa?
Ja muille: kyseessä on lapsi, ottakaa se nyt huomioon kommenteissanne.
13-vuotiaalla 168-senttisellä on hyvin mahdollisesti ollut juuri kasvupyrähdys, jonka vuoksi on laiha. Lapset ovat usein laihoja luonnostaan, jos paino ei lähde vähitellen nousemaan niin siitä voi päätellä jotain. Terveydenhoitaja näkee myös kasvukäyrän tarkemmin. Jos kiloja tippuu, on syytä huolestua. Lasten painon ei kuulu pudota ellei ole ylipainoa ja silloinkin hyvin tasaisesti, ei pikadieettinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule ap, sulla on syömishäiriö, ja sen oireiluun kuuluu sairaudentunnottomuus. Syömishäiriöstä kertoo se, että väität reisiesi olevan läskit, vaikka olet vaikeasti alipainoinen.
Olen ollut samassa tilanteessa ja väittänyt aivan samoja asioita. Ota apu vastaan. Toipumisia!
Se tietysti vaikuttaa jos hoikkuus johtuu siitä ettei syö mitän ja liikkuu liikaa, se on huono, mutta jos on luonnostaan hoikka, niin jotkut vain on.Ei ole ok haukkua alipainoiseksi, kuten ei normaalipainon ylärajalla oleviakaan lihaviksi! >:[
No jos otsikoi asiansa sanalla "anoreksia" ja kertoo syövänsä 300kcal päivässä vai paljonko se nyt oli, niin kyllä hänellä on ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Anoreksiahan voi hoitamattomana johtaa ajan mittaan kuolemaan. Et varmaan halua kuolla vaan haluat elää.
Sairaus voi muuttaa ajatuksia. Ihan niin kuin masennussairaus saa ihmisen ajattelemaan, että kaikki on pilalla, vaikka oikeasti ei olekaan. Tai psykoosissa ihminen voi ajatella, että naapuri kyttää ilmastointikanavan kautta. Samoin anoreksiassa tulee kehoon ja syömiseen liittyviä ajatusvääristymiä, jotka hidastavat hoitoon pääsyä. Sinun pitää vaan hyväksyä, että terveydenhoitaja tietää sinua paremmin, miten asiat ovat ja tahtoo sinun parastasi.
Tuskin terveydenhoitaja mun asiat mua paremmin tietää... en oo sairas. En tajuu miks te kaikki oletatte niin. Jos aiemmin olin läski ja nyt muka liian laiha niin mikä on hyvä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tietysti vaikuttaa jos hoikkuus johtuu siitä ettei syö mitän ja liikkuu liikaa, se on huono, mutta jos on luonnostaan hoikka, niin jotkut vain on.Ei ole ok haukkua alipainoiseksi, kuten ei normaalipainon ylärajalla oleviakaan lihaviksi! >:[
No jos otsikoi asiansa sanalla "anoreksia" ja kertoo syövänsä 300kcal päivässä vai paljonko se nyt oli, niin kyllä hänellä on ongelma.
Ei ole vaikeasti alipainoinen.
Nuorena voi painaa hyvinkin vähemmän kuin aikuiset 168cm pitkät.
Se on totta, että 300kcal on liian vähän.
Nuorena saa myös syödä enemmän kuin aikuisena, eli tarvii enemmän ravintoa.
Kaloreita ei kuulu laskea ollenkaan.
Pitää syödä vatsa täyteen ja muutaman kerran (esim. 4-5 kertaa) päivässä välipalat mukaan laskettuina.
Syömisestä ei pidä tehdä projektia eikä ottaa stressiä.
Toivon niin, että voisit katsoa peiliin ja sanoa, että oon ihan hyvä näin!
Ja sitten voit ottaa kynän ja paperia ja kirjoittaa huolet ylös.
Painon mittailu on merkki muista huolista. Parhaimman olon saat, kun saat ne muut, oikeat huolet ylös ja sitten niistä puhumaan jollekin. Omalle vanhemmalle ensin.
Jos et pysty, niin yritä vähän kerrallaan äläkä luovuta. Vanhemmat on joskus tyhmiä kiireissään eikä heti ymmärrä, että olet tosissasi.
Voit puhua myös opettajalle tai terveydenhoitajalle tai soittaa mannerheimin lastensuojeluliiton puhelimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorena voi painaa hyvinkin vähemmän kuin aikuiset 168cm pitkät.Se on totta, että 300kcal on liian vähän.
Nuorena saa myös syödä enemmän kuin aikuisena, eli tarvii enemmän ravintoa.Kaloreita ei kuulu laskea ollenkaan.
Pitää syödä vatsa täyteen ja muutaman kerran (esim. 4-5 kertaa) päivässä välipalat mukaan laskettuina.Syömisestä ei pidä tehdä projektia eikä ottaa stressiä.
Painon mittailu on merkki muista huolista. Parhaimman olon saat, kun saat ne muut, oikeat huolet ylös ja sitten niistä puhumaan jollekin. Omalle vanhemmalle ensin.
Jos et pysty, niin yritä vähän kerrallaan äläkä luovuta. Vanhemmat on joskus tyhmiä kiireissään eikä heti ymmärrä, että olet tosissasi.Voit puhua myös opettajalle tai terveydenhoitajalle tai soittaa mannerheimin lastensuojeluliiton puhelimeen.
Voiko kunpa joku ymmärtäis mua...en oo sairas, mut en halua lihoa. Oon liian läski. Ja kyl mul lähtee hiuksia välillä tosi paljon ja usein on kylmä. Onko se sairauden merkki?
No tolla 300 kcal/pv kuurilla pääset kyllä suljetulle osastolle tahdonvastaiseen pakkohoitoon aika nopeasti. Ellet pääse teholle elvytykseen ensin.
Jos nyt tänään vaikka syöt vatsasi täyteen, niin ymmärrä, ettei painosi siitä nouse. Painon vaihtelua päivän aikana ei lasketa painoosi eikä kehonkoostumukseesi. Jos sulla on vatsasi sisällä kerrankin ruokaa, et ole lihonut puolta kiloa - paria (jos nestetasapaino kans normalisoituu). Sussa ei ole yhtään tämän hetkistä enempää läskiä silloin. Yhden kilon lihominen rasvaksi vaatii tuhansia kilokaloreita. Sen verran ei liho päivässä läskinä. Jos nyt syöt vatsan kerrankin kylläiseksi niin vaaka kyllä näyttää jopa kilon heti enemmän. Se ei ole kilo lihottua rasvaa, kehonkoostumuksesi on silti sama. Se on se ruoka minkä söit mikä tulee punnitukseen mukaan. Ei se mitään lihomista silti ole, näytät ihan samanlaiselta.
Nyt syömään! <3
Vierailija kirjoitti:
No tolla 300 kcal/pv kuurilla pääset kyllä suljetulle osastolle tahdonvastaiseen pakkohoitoon aika nopeasti. Ellet pääse teholle elvytykseen ensin.
Jos nyt tänään vaikka syöt vatsasi täyteen, niin ymmärrä, ettei painosi siitä nouse. Painon vaihtelua päivän aikana ei lasketa painoosi eikä kehonkoostumukseesi. Jos sulla on vatsasi sisällä kerrankin ruokaa, et ole lihonut puolta kiloa - paria (jos nestetasapaino kans normalisoituu). Sussa ei ole yhtään tämän hetkistä enempää läskiä silloin. Yhden kilon lihominen rasvaksi vaatii tuhansia kilokaloreita. Sen verran ei liho päivässä läskinä. Jos nyt syöt vatsan kerrankin kylläiseksi niin vaaka kyllä näyttää jopa kilon heti enemmän. Se ei ole kilo lihottua rasvaa, kehonkoostumuksesi on silti sama. Se on se ruoka minkä söit mikä tulee punnitukseen mukaan. Ei se mitään lihomista silti ole, näytät ihan samanlaiselta.
Nyt syömään! <3
Ällöttää pelkkä ajatuskin, että söisin enemmän. 300 kcal on ihan hyvä mulle.
Mää vaan kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorena voi painaa hyvinkin vähemmän kuin aikuiset 168cm pitkät.Se on totta, että 300kcal on liian vähän.
Nuorena saa myös syödä enemmän kuin aikuisena, eli tarvii enemmän ravintoa.Kaloreita ei kuulu laskea ollenkaan.
Pitää syödä vatsa täyteen ja muutaman kerran (esim. 4-5 kertaa) päivässä välipalat mukaan laskettuina.Syömisestä ei pidä tehdä projektia eikä ottaa stressiä.
Jos et pysty, niin yritä vähän kerrallaan äläkä luovuta. Vanhemmat on joskus tyhmiä kiireissään eikä heti ymmärrä, että olet tosissasi.Voit puhua myös opettajalle tai terveydenhoitajalle tai soittaa mannerheimin lastensuojeluliiton puhelimeen.
Voiko kunpa joku ymmärtäis mua...en oo sairas, mut en halua lihoa. Oon liian läski. Ja kyl mul lähtee hiuksia välillä tosi paljon ja usein on kylmä. Onko se sairauden merkki?
Voi olla merkki siitä, että keho käy väärillä kierroksilla.
Mannerheimin lasten- ja nuorten puhelin voi auttaa.
Mieti mitä murheita sinulla on.
Niitä voi hoitaa. Laihuus ei auta muihin murheisiin lopulta, vaikka kontrollointi voi aluksi tuntua auttavan. Se vain voi tuntua siltä aluksi.
Puhu vanhemmillesi.
Vaikka sinulle tulisi yli 10 kg lisää, olisit silti edelleen erittäin hoikka, S-kokoa jollei XS.
T: ensimmäinen vastaaja
Vierailija kirjoitti:
Vaikka sinulle tulisi yli 10 kg lisää, olisit silti edelleen erittäin hoikka, S-kokoa jollei XS.
Mä en tarvii lisää kiloja. Yäk
Mää vaan kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs sä sitten tarviit?
Vierailija kirjoitti:
Mää vaan kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs sä sitten tarviit?
Niin, mitä?
Kyllä tuossa kohtaa olisi terkkarin jo laittaa M1:sellä hoitoon. Tai vaan ambulanssilla ensiapuun, josta tilannetta kartoitetaan tarkemmin.
Olen ollut 13-vuotias anorektikko ja ajatellut tismalleen samalla tavalla kuin sinä. Omasta mielestäni olin täysin terve kun BMI oli 13.2. Sinä et ole oikeasti terve. Tuosta tekstistäsi paistaa läpi, että ruumiinkuvasi on häiriintynyt ja kasvavalle lapselle BMI 15 on aivan liian vähän ja tuon painon perusteella todellakin olet liian laiha. Terkkari on oikeassa, että et enää ole terve ja joudut kohta osastolle.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut 13-vuotias anorektikko ja ajatellut tismalleen samalla tavalla kuin sinä. Omasta mielestäni olin täysin terve kun BMI oli 13.2. Sinä et ole oikeasti terve. Tuosta tekstistäsi paistaa läpi, että ruumiinkuvasi on häiriintynyt ja kasvavalle lapselle BMI 15 on aivan liian vähän ja tuon painon perusteella todellakin olet liian laiha. Terkkari on oikeassa, että et enää ole terve ja joudut kohta osastolle.
Snap? Voinko jutella sulle?
Tärkeintä : ole lempeä itsellesi <3
Ja kaikesta huolimatta nuku hyvin! Hyvät yöt!
Aloittajahan oikein huutaa huomiota. Tasan tarkkaan tietää että on sairas. Mene sinne hoitoon niin saat apua.