Kissojen aivastelu
Mistä voi johtua kissojen aivastelu, jota jatkunut jo pari kuukautta? Aivastelu ei ole jokapäiväistä, saattaa mennä viikko kokonaan ilman. Aiemmin kuitenkaan kissat eivät mielestäni aivastelleet ollenkaan. Soitin maanantaina eläinlääkäriin ja puhelin seurauksena madotin kissat. Monta päivää menikin ilman aivastelua, mutta tänä aamuna toinen taas pärski. Kissat ovat sisäkissoja. Kissaflunssan todennäköisyys on aika olematon, kun kengätkin jätetään eteiseen, jonka ovi on kiinni ja kissat eivät sinne pääse.
Kommentit (16)
Vierailija kirjoitti:
Huono sisäilma? Hometta? Astma?
Mutta meitä asuu tässä myös kuusi ihmistä ja meillä ei ole mitään oireita? Kyse ei ole astmasta, koska toisella kissalla on astma ja kissa yskii, ei aivastele astmakohtauksen aikana. Kuulostaa ihan erilaiselta.
Kissasi saattaa olla allerginen kissoille.
Vierailija kirjoitti:
Kissasi saattaa olla allerginen kissoille.
Allergiaa olen miettinyt, mutta mystistä että se iski molemmille kissoille yhtäaikaa. Virus kuulostaa todennäköisemmältä, mutta sen tartunnan saaminen on suoranainen ihme
olisiko kyse jostain kodin kemikaalista, pyykinesuaine, siivouskemikaalit? kokeile vaihtaa tuoksuttomiin. tai jokin ruokaaine esim valkosipu, jonka tuoksu ärsyttää kissojen herkkaa nenää
helena lapinniemi
Mun toinen kissa pärskii myös, mutta ihan terve se on. Luulen että on vaan herkkä nenä, ei esimerkiksi kestä haistella kuivattua kissanminttua yhtään siinä missä toinen ei aivastele oikeastaan ikinä.
Lymfooma ja eritoten nenäontelon lymfooman mahdollisuus kannattanee sulkea pois. Omalla kohdalla kissallani oli tämä.
Meillä useampi kissa ja nyt on karvanlähdön aika ja kun pesevät itseään niin usein aivastelevat. Menee irtokarvoja nenään pestessä ja kutittaa. Seuraa ny rauhassa niitä.
lämmityskautena sisällä kuiva ilma, aivastelen itsekkin ja silmät vuotaa
Harjaa kissaa ylimääräisistä karvoista.
Meidän kissa aivastelee jos menee torkkupeiton slle. Pölyä kenties vaikka peittoa pestään. Harvoin noin kuitenkaan käy.
Pakkasella ilma sisältää hyvin vähän kosteutta. Sisätiloja joudutaan lämmittämään ja kun korvausilma on erittäin kuivaa, sisäilmakin kuivuu. Siksi ne kissat pärskii, kun nenä kuivuu. Ja ihan sama tapahtuu ihmisillekkin.
Hampaista johtuu. Reikiä jotka on tulehtunut.
Siis puhelun seurauksena