Onko kasi sitten oikeasti huono numero kokeesta?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi englantia nykypäivän lapset osaavat selkeästi vanhempiaan paremmin.
Totta. Mutta välillä hämmästyttää, että esim. nuorehkon lääkärin englanti on huonompaa, kuin suomalaisen rallikuskin.
Ei ole huonompaa, sanavarasto vain erilainen.
Ja rallikuskit matkustavat paljon ja asuvat ulkomailla.
Lääkäri hallitsee oman alansa termistöä ja sanastoa. Lääkärit tekevät kaikki lisenssiaate työt ja gardut englanniksi. Käyttävät englantilaisia tietokantona jatkuvasti.
Mutta koska eivät päivittäin puhu kieltä, niin tottahan se puhuessa on jäykkää.
Seli, seli...
Olen ollut paikalla tulkkaamassa ja en voi käsittää, kuinka on päästy edes lukion englannista läpi, saatikka yliopiston.
Eihän englantia tarvitse lukiossa opiskella ollenkaan.
No ala-asteen englannilta se kuulostaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
se on jotenkin noloa, että kulmabaarin Pirre, puhuu sujuvampaa englantia, kuin monivuotisen koulutuksen saanut lääketieteen lisensiaatti.
Noloa kenestä? Sinusta?
Kaikkien niiden mielestä, jotka puhuu 10 kertaa sujuvammin, ilman vastaavaa opin polkua.
Joo, esim. minun.
8 oli mulla aikoinaan paras numero minkä sain. 6,7 ka on riittänyt yllättävän pitkälle.
Vierailija kirjoitti:
8 oli mulla aikoinaan paras numero minkä sain. 6,7 ka on riittänyt yllättävän pitkälle.
Ysiä huonompaa ei ole yhdessäkään tokarissa.
Kymppejäkin löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ysiä huonompaa ei ole yhdessäkään tokarissa.
Kymppejäkin löytyy.
Siellä "Kutosen Leena" jo alapeukuttaakin... :)
Houttel vos kuut pat piits vos päät...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
8 voi olla paras numero luokassa, jossa muut saavat 5-6 numeroita. Kokemusta on tästä! Sitten on ryhmiä, joissa 8 on huonoin numero, kun muut saavat 9-20. Kokemusta tästäkin samalta vuosikurssilta.
Ei luokassa tapahtuvaa arviointia tehdä gaussin käyrän mukaan. Kasi on kasi vaikka kaikki muut olisivat saaneet hylätyn. Ei se oppilaan osaaminen nouse, jos muut menestyvät heikosti.
En tarkoitakaan sitä vaan 8 osoittaa oikeasti hyvää osaamista ja jopa huippua, kun muut eivöät osaa lähestulkoon mitään. Kyse on yläkoulusta, jossa on runsaasti erilaisia painotusluokkia, joihin oppilaat hakeutuvat kiinnostuksen ja vanhempien sosiaalisen ja koulutuksellisen valveutuneisuuden mukaan. On ns. rupuluokkia, joissa ei ole mitään painotusta ja oppilasaines heikompaa ja painotusluokkia, jossa pitää olla tietty numero esim.matenmatiikasta jo kutosella. Tämä sisäinen tasokurssijärjestelmä voi hyvin Suomessa ja siitä ei puhuta.
No kun ei! Se kasi ei siitä huipuksi muutu sillä että muut menestyvät huonommin! Mitä kohtaa et ymmärrä?
Varmaan riippuu oppilaan tasosta ja todistuksen keskiarvosta. Yläasteella oli oppilaita jotka itkivät jos kokeesta ei saanut ysiä. Isä antoi aina 10 markkaa jos sain kokeesta kasin ja 20 markkaa ysistä tai kympistä. Yläasteen keskiarvo mulla oli 7.5.
Jos 7 on yleisesti ymmärrettävä keskinkertaisena arvosanana, on 8 keskinkertaista hieman parempi, mutta harvoin riittävä todistusvalinnoissa. 8 arvosana kertoo, että opitusta on olemassa jonkinlainen ymmärrys.
Noloa kenestä? Sinusta?