Kysyin luokalliselta 15-16-vuotiaita, mitä Jouko Turkan teoksia tiedätte? Vastaus oli pöyristyttävä
"Ai kuka?" Siis tähänkö on tultu, että Jouko Turkkaa ei tunneta? Olin ihan punaisena myötähäpeästä.
Maikka
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketä se on? ;-)
Nuorisokielellä kysyttynä siis. Varsinkin Seitsemän veljestä oli kaiken kansan katsoma ja kohisema televisiointi vuodelta 1989. Alle kolmekymppisten on ymmärrettävästi vaikeampi päästä jyvälle, kenestä on kyse. Mitä jos koulussa vain sivistettäisiin näistä kulttuurihahmoista, ilman pöyristystä, että eikö nuoriso tunne heitä valmiiksi?
Joillain kansanosilla oli vielä tuohon aikaan vain 2 tv-kanavaa, mistä illalla valita. Ei nettiä.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, no eivät ole olleet minun opissani yläkoulussa. Minä käyn läpi esittävien taiteiden historiaa suomen kielen ja kirjallisuuden tunneilla, ja mainitsen materiaalissani myös Jumalan teatterin kakanheittoskandaalin. Harmi, että pitää karsia asioita tuntien vähyyden takia, ja moni yleissivistävä asia jää mainitsemattakin. Mutta sitä vartenhan ne oppilaat tulevat lukioon, että sivistyvät siellä lisää.
Semmost se on. Sinä olet maininnut Turkan, minun tunneillani on esim. katsottu Andalusialainen koira ja tutustuttu Juhannustanssien sensuroituun pätkään. Kaikkea ei ehdi yläkoulussa käydä läpi, enkä kävisi fleksaamaan millään, mitä on ehditty käsitellä. T. Jo aiemmin kommentoinut yläkoulun äikän ope
Vierailija kirjoitti:
Kiimaiset poliisit tv-sarja kuulunee sivistymättömän sukupolvenkin yleissivistykseen.
Miksi?
Eihän sitä ole sittemmin missään esitetty.
Kuten ei sitä 7- veljestä sovitustakaan
Meille 70- luvulla syntyneille Turkka on syöpynyt lähtemättömästi mieleen, mutta mitä syytä nykynuorilla olisi syytä tuntea hänet?
Olen 32 ja nimi kuulosti tutulta, mutta en kyll olisi osannut nimetä yhtään mitään..
Miksi tuollainen vassarihullu, sadistinen kiusaaja valta-asemassa, pitäisi tietää?
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä mullakaan mitään hajua, vaikka mulla on akateeminen koulutus ja kovapalkkainen työ.
Ei tuosta tiedosta olisi ollut mitään apua tässä elämässä. Paljon tärkeämpää on esim. ymmärtää sijoittamisesta jotain ja osata olla sosiaalinen.
Olen ennenkin sanonut, että akateeminen koulutus on yliarvostettua.
Tiedän Jouko Turkan nimeltä, mutta en osaisi nimetä yhtään teostaan. Tulee mieleen vain joku örinäkohtaus, jostain elokuvasta, jonka nähtyäni totesin ettei leffa kiinnosta enää. Sitten muistan parit lööpit jostain iltapaskalehdestä, jonka mukaan tyyppi oli persoonana varsin epätoivottava. olen vm 1978
Jotenkin se olisi nyt pystyttävä estämään, että mistään tulevaisuuden oppikirjasta ei tulla lukemaan "J. Turkka oli aikansa merkittävimpiä taiteilijoita" (tai ohjaajia). Siis tällä tyypillä oli muutama hännystelijä teatterikouluissa eikä juuri KUKAAN edes todellisuudesta vieraantuneesta yläluokasta halunnut nähdä hänen sirkustaan tv:stä eikä muualtakaan.
Turkan unohtumisen tavallaan ymmärrän mutta se hämmästytti, että kirjallisuustieteen luennolla parikymppiset kansakunnan toivot eivät tienneet Bill Clintonia ja Monica Lewinskyä. Metoo, feminismi ja rodullistaminen ovat kai tärkeämpiä.
Mulla oli muuten aikoinaan Pirkkalassa sama kävelyreitti kuin Turkalla. Siellä se rantakiviä tutki ja möykkäsi mutta hymyili ystävällisesti, kun toisinaan törmättiin.
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen vain 7 veljestä räkä poskella, mutta olihan juu se Jumalan teatteri... paskaako siellä heitettiin yleisön niskaan?
Sitä itseään.
Myöhemmin seliteltiin, että se oli sian kakkaa. Mutta kyllä se taisi olla sitä ihteään...
🇺🇦🇮🇱
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiimaiset poliisit tv-sarja kuulunee sivistymättömän sukupolvenkin yleissivistykseen.
Miksi?
Eihän sitä ole sittemmin missään esitetty.
Kuten ei sitä 7- veljestä sovitustakaan
Meille 70- luvulla syntyneille Turkka on syöpynyt lähtemättömästi mieleen, mutta mitä syytä nykynuorilla olisi syytä tuntea hänet?
No tuskin kovin monelle on syöpynyt mieleen. En minä muista Turkkaa muuten kuin että joskus olen nimen jossain kuullut/lukenut. En muista ulkonäöltä. Yhtään ainutta hänen teosta en tiedä, enkä varmaankaan ole nähnyt ja ei kyllä kiinnostakaan tietää, eikä katsoa mitään laadutonta paskaa (viimeksi mainittua osaan tuottaa itsekin - tosin laadukasta sellaista).
N vm. -74
Vähän aikaa katsoin silloin aikaan sitä Seitsemää veljestä tv:stä, mutta siihen se jäi. Ei vastannut lainkaan taidemakuani.
Jouko Turkan takia suomalaiset elokuvat ovat teatraalisia
"HEH, nää kivet on mun ystäviä, per...., sä sä et ymmärrä, juma...." Ihminen joka olisi kaivannut enemmän suljettua osastoa kuin julkisuutta. Muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta tuotti Suomeen todella huonon näyttelijä sukupolven ja kaikki ohjaukset olisi saanut jäädä tekemättä. Ei saisi haukkua kuolleita mutta Turkka on Suomen kulttuurin pohjanoteeraus ja jos nuoret eivät tunne, parempi niin.
4/5 noin yleisesti ottaen. Omasta perspektiivistäni katsottuna toki vain 0/5 – vanha 1960-luvulla syntynyt kulttuuriälykkö kun olen. ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jouko Turkka olisi "hirressä" tänä päivänä.
Syystä.
Jatkoksi olisi joutanut Jörn Donner, en ymmärrä, miksi hänen teoksiaan on nytkin Areenassa, vaikka tietää, mikä ihmishirviö hänkin on ollut. Ei vain pysty katsomaan.
"Sohvaperuna" sukupolven laaja tieto varasto leviää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, no eivät ole olleet minun opissani yläkoulussa. Minä käyn läpi esittävien taiteiden historiaa suomen kielen ja kirjallisuuden tunneilla, ja mainitsen materiaalissani myös Jumalan teatterin kakanheittoskandaalin. Harmi, että pitää karsia asioita tuntien vähyyden takia, ja moni yleissivistävä asia jää mainitsemattakin. Mutta sitä vartenhan ne oppilaat tulevat lukioon, että sivistyvät siellä lisää.
Semmost se on. Sinä olet maininnut Turkan, minun tunneillani on esim. katsottu Andalusialainen koira
Huh, aika kova. Luulisi, että nykyajan korrektissa ilmapiirissä AKn esittäminen voitaisiin tulkita naisvihamielisenä, ja joku oppllaskin voisi traumatisoitua, kun hänen turvallista tilaa on rikottu.
Ainakaan Teattetikoulussa tuon näyttäminen johtaisi varmaan toimenpiteisiin oppilaiden osalta, ja vaatimuksiin anteeksipyynnöstä.
Vierailija kirjoitti:
Juu, minäkään nelikymppinen en tiedä muita kun sen ällöttävän 7 veljestä. Edelleen ihmettelen, miten se oli taidetta.
Miten joku nelikymppinen voi olla näin tietämätön? Kyllä Seitsemän veljestä on Aleksin Kiven kirjoittama.
Moni ihmishirviö historiassa on sentään tehnyt maailmanluokan taidetta. Meillä valitettavasti puoluekortti ratkaisee ja aikoinaan ei saanut tukia, jos ei ollut tarpeeksi punainen. Donner pääsi alkuun SKDL:n kortilla ja sen huomasi jutuista loppuun asti. Kissantappovideosta tunnettu Teemu Mäki on taiteilijaseuran puheenjohtaja ja proffana korkeakoulussa. Turkka ei siis eroa muista. Tuet jaetaan muillakin taiteen aloilla samalla tavoin. Samasta syystä nykytaide on täyttä kuraa, eikä noita vanhoja kehdata muistella. Uusia taas ei voi kritisoida, kun muuten lähtee tuet. Mattimeikäläiset taas eivät pääse kertomaan, ettei keisareilla ole vaatteita. Eikä hyvät taiteilijat saa tukea tai huomiota, jolloin taidetta on mahdotonta tehdä. Noin yhteenvetona: unohtakaa tukitaiteilijat.