Onko kyllästyminen hyvä syy vaihtaa kaikki pussilakanasetit uusiin?
Kaipaisin vaihtelua. Kyllästyttää kaikki vanhat lakanat. Mitään muuta vikaa niissä ei ole.
Kommentit (70)
Ihan turhanpäiväinen syy. Ei pussilakanoita näe kun nukkuu, ja muutenhan niille on aivan sama miltä näyttävät. Ainakin meillä ovat päivisin päiväpeiton alla piilossa.
Vanhat pussilakanat on tehty sitäpaitsi laadukkaammasta kankaasta kuin uudet, kannattaa pitää ne eikä hävittää.
Olen käyttänyt monia pussilakanoita ja tyynyliinoja loppuun. Jossain vaiheessa kangas on ohentunut niin että repeää. Siinä vaiheessa ne voi hävittää ja hankkia uudet tilalle.
Ainakin se on ymräristöystävällinen teko. Samalla voi vaihtaa sängyt, kalusteet, laitteet ja kämpän, kun kerran kyllästyttää.
Maapallo pelastuu juuri tällaisella ajattelulla. Voi myös tehdä useita lapsia, ja opettaa heidät samanlaiseen ajatteluun.
Mä ymmärrän ap sua. Itse oon sellainen kotihiiri. En ikinä reissaa enkä käy missään. Mua kivat lakanat ja verhot piristää, kun koti näyttää erilaiselta. Ja ne lakanathan muuten näkyy, kun en ikinä käytä mitään päiväpeitteitä. On yhtä näkyvät kuin verhot. Harvoin silti ostan, mutta jos ois isompi kämppä niin voisin ostaa useamman parin kaappiin, jota vaihdella vuodenaikojen tms. mukaan. Nyt mulla on vain kahdet erilaiset. Toisista tykkään ja toisista en. Aina piristää kun on käyttövuorossa ne joista tykkään.
Ei kannata kaikkia vanhoja hylätä ja ostaa uusia, koska sitten kyllästyt niihin uusiin myös yhtä aikaa. Osta mieluummin yhdet/kahdet uudet lakanat ja heitä vastaava määrä vanhoja pahimpia pois: sitten voit toistaa tämän puolen vuoden päästä niin koko ajan tulee vähän vaihtelua kokonaisuuteen.
Matonkudemateriaalista varmaan moni himokutoja ilahtuis. Meilläkin täti on niin innokas mattojen kutoja, että se oli käynyt jo mummon vaatekaapillakin leikkelemässä käyttökelpoisia vaatteita kuteiksi. Jonkun pitäis ehdottomasti antaa tuollaisille jotain kuluneita tekstiilejä lahjoituksena, niin ei tarvi alkaa käyttökelpoisia vaatteita paremman puutteessa saksimaan. Se se vasta tuhlausta on.
Meillä suurin osa liinavaatteista on ostettu vuosina 1996-2001. Finlaysonin ja Marimekon vaaleita tai muuten neutraaleja kuoseja. Täysin ehjiä, välillä pesen valkoiset kloritella. En viitsi ostaa uusia kun nuo on ihan kunnossa.
Kyllä, jos keksit vanhoille jotain muuta käyttöä. Suosittelisin että laitat ne johonkin Roskalava-ryhmään Facebookissa, niin köyhä perhe saa lakanat.* Ne voivat olla tosi arvokasta tavaraa vaikka monilapsisessa perheessä.
* sillä oletuksella, että lakanat ovat siistit ja ehjät! Jos ovat hajalla niin räteiksi tai matonkuteiksi.
Hyväkuntoiset lakanat kannattaa hyvällä omallatunnolla lahjoittaa eteenpäin. En näe mitään ongelmaa jos päätyvät kuitenkin käyttöön. Uusiokäyttöön matonkuteina tai siivousrätteinä käyttäisin vasta sitten kun ovat hajalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllästyminen on kaikkein YLEISIN syy pussilakanasettien vaihtamiseen.
Vanhat pussilakanasetit voi viedä Finlaysonin myymälään. Siellä otetaan vastaan puhtaita, pestyjä lakanoita, tyynyliinoja, pussilakanoita, yms. Tekstiilien ei tarvitse olla ehjiä. Ainoa vaatimus on se, että ne ovat puhtaita.
Finlaysonin keräämät tekstiilit kierrätetään matonkuteiksi.
Ja näitä Finlaysonin myymälöitä tietysti löytyy joka kylältä 🙄
Loistava uhriutuminen! Haluatko nyt oikeasti opetella pussilakanasettien kierrätystä vai haluatko keskittyä ulisemaan siitä, että Suomen jokaisessa kylässä ei ole Finlaysonin myymälää? :DDD
Haista nyt jo paska! Mulla ei ole autoa, enkä ole mikäön maailmanpelastaja muutenkaan. En lähde jollain juna-bussi-juna systeemillä mun 10v vanhoja helvetin pussilakanoita mihinkäön roudaamaan. Ne menee roskiin ja sillä siisti. End of.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllästyminen on kaikkein YLEISIN syy pussilakanasettien vaihtamiseen.
Vanhat pussilakanasetit voi viedä Finlaysonin myymälään. Siellä otetaan vastaan puhtaita, pestyjä lakanoita, tyynyliinoja, pussilakanoita, yms. Tekstiilien ei tarvitse olla ehjiä. Ainoa vaatimus on se, että ne ovat puhtaita.
Finlaysonin keräämät tekstiilit kierrätetään matonkuteiksi.
Ja näitä Finlaysonin myymälöitä tietysti löytyy joka kylältä 🙄
Loistava uhriutuminen! Haluatko nyt oikeasti opetella pussilakanasettien kierrätystä vai haluatko keskittyä ulisemaan siitä, että Suomen jokaisessa kylässä ei ole Finlaysonin myymälää? :DDD
Haista nyt jo paska! Mulla ei ole autoa, enkä ole mikäön maailmanpelastaja muutenkaan. En lähde jollain juna-bussi-juna systeemillä mun 10v vanhoja helvetin pussilakanoita mihinkäön roudaamaan. Ne menee roskiin ja sillä siisti. End of.
Että sellaset itkupotkuraivarit sieltä. LOL
- kiroilua ("haista paska", "helvetin pussilakanoita")
- lyhytnäköistä uhoamista ("ne menee roskiin")
- pätemistä ("sillä siisti", "end of")
Haluatko nyt oikeasti opetella pussilakanoiden kierrätystä vai haluatko mieluummin raivota, kiukutella ja haaskata luonnonvaroja? Jos heität kierrätyskelpoista materiaalia roskiin, se on sinun häpeäsi. Ei siis muiden ihmisten vika, Finlaysonin vika tai niiden "helvetin pussilakanoiden" vika.
Voi luoja, täällä emännät tappelee pussilakanoista :D
Mulla on kaksi pussilakanaa vuodelta 2008, molemmat vähän hiutuneita, haalistuneita ja on tainnut kuivurikin niitä vähän vinoon venyttää. Silti en ole niitä vielä saanut aikaiseksi heittää kierrätykseen. Kun onhan ne ihan toimivat vaikka ovatkin jo kulahtaneet mutta eivät vielä reikäisiä...
Suosittelen ajatonta tyyliä. Meillä on kahdet lakanat, toiset valkoista pellavaa ja toiset luonnonväristä. Ei kyllästytä.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen ajatonta tyyliä. Meillä on kahdet lakanat, toiset valkoista pellavaa ja toiset luonnonväristä. Ei kyllästytä.
Tavattoman tylsää. En ihmettele jos kotona masentaa olla.
Vierailija kirjoitti:
Painin saman asian kanssa. Meillä 13 pussilakanaa. 2 hengen talous. Kaikki ovat ehjiä ja nättejäkin. Nyt vaan haluaisin että kaikki olisivat puuvillaperkaalia. Osa jo onkin. Ja määrääkin voisin tiputtaa.
Ei ole oikein paikkaa minne nuo ehjät ja hyvät voisin laittaa. Kaikkein mieluiten lahjottaisin tarvitsevalle.
Voisiko joku vanhusten hoitolaitos tarvita puhtaita kauniita lakanoita? Mun asiakkailla, osalla on niin resuja ja vanhoja, että peitto ei pysy kunnolla sisällä... Ois ihana saada heille uudempia.
Itse olen myynyt omiani torissa ja ostanut uudet käytetyt sieltä eli sain noin vaihtelua. Samalla rahalla mieluisemmat!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä on kulunut loppuunkin (lakanat) , kaikilla on käytössä 2 settiä. Olisko mennyt parivuoteen finlaysonin lakana 3-4v ohueksi, lopulta repesi. Pesen ja käy kuivurissa 2 viikon välein. Kun ei ole montaa, niin tulee käytettyä loppuun. Lapsella taisi lakana kestää 10 vuotta. Nyt löysin kaupan joka myy hotellilakanoita yksityisille, ja ostin sieltä kaikilla ihanat puuvillasatiiniset valkoraitaisen setit. Nyt korona aikana on vähän iloja, yksi niistä on nuo hotellilakanat :D
Finlaysonilla muuten nykyään ihan ruokottoman huonolaatuista aluslakanaa. Ostin 4 kpl ja ovat ensinnäkin ihan juosten kusten ommellut - lankoja sojottaa ja repsottaa siellä täällä - ja lisäksi jo alkaa päälle ihan paperinohuet niin, että läpi näkyy. Ei ole tämä merkki enää tae laadusta lakanoissa.
Ymmärrän sua AP, ja muut pussilakanoiden ja kodintekstiileiden estetiikasta nauttivat.
Minäkin haluaisin uusia kaikki meidän vuodetekstiilit. En ole ikinä ostanut yksiäkään pussilakanoita tai tyynyliinoja. Olen melkein 40v. Joka joulu ja joskus myös muuten vain ollaan saatu anopilta nimenomaan pussilakanoita. Nämä ovat varsin laadukkaita, ihan kaikki Marimekkoa ja ovat todella kestäviä. En siis voi rikkoontumisen takia heittää pois. Vanhimmat melkein 20v. En vain tykkää kuoseista juurikaan. Haluaisin yksivärisiä. Meillä on oikeasti varmasti 30:t pussilakana-tyynyliinasetit.
En ole vielä ratkaissut tätä juttua, että mitä tekisin ehjille laadukkaille pussilakanoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavattoman tylsää. En ihmettele jos kotona masentaa olla.
Näin me ollaan erilaisia. Minulla silmä ja mieli lepää, kun koti ja varsinkin makuuhuone on seesteinen ja rauhallinen. Ja pellava tuntuu ihanalta. Eikä ole tullut mieleenkään, että joku kokisi kirkkaan värisen lakanan auttavan masennukseen.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän sua AP, ja muut pussilakanoiden ja kodintekstiileiden estetiikasta nauttivat.
Minäkin haluaisin uusia kaikki meidän vuodetekstiilit. En ole ikinä ostanut yksiäkään pussilakanoita tai tyynyliinoja. Olen melkein 40v. Joka joulu ja joskus myös muuten vain ollaan saatu anopilta nimenomaan pussilakanoita. Nämä ovat varsin laadukkaita, ihan kaikki Marimekkoa ja ovat todella kestäviä. En siis voi rikkoontumisen takia heittää pois. Vanhimmat melkein 20v. En vain tykkää kuoseista juurikaan. Haluaisin yksivärisiä. Meillä on oikeasti varmasti 30:t pussilakana-tyynyliinasetit.
En ole vielä ratkaissut tätä juttua, että mitä tekisin ehjille laadukkaille pussilakanoille.
Myy torissa! Laita kohtuuhinta, niin ostajia löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Jos kukaan ei koskaan kyllästyisi tavaroihinsa vaan kaikki käyttäisivät kaiken aina loppuun ei kirpputoreilla ja second hand kaupoissa olisi mitään ostettavaa. Kunhan et pois heitä vaan laitat kiertoon en näe tässä mitään ongelmaa. Itse ostin aikoinaan opiskeluajan lakanani kirpputorilta, ja sain hyväkuntoiset laatulakanat halvemmalla kuin jos olisin ostanut jotkut halpikset uutena kaupasta.
Kyllä niissä olisi silti ostettavaa. Kun ihminen kuolee, myydään kuolinpesien tavaroita käytettyinä eteenpäin.
Siinä vaiheessa kun alkavat oireilla itsestään hajoamisesta. Sitten niistä voi tehdä lattiarättejä... Anteeksi, siivouspyyhkeitä :)