Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis anteeksi mitä? TE-palveluista tuli kirje...

Vierailija
26.02.2021 |

... jossa kutsuttiin koulutukseen, jonka "kohderyhmänä ovat alle 30-vuotiaat työnhakijat, jotka etsivät omaa alaa ja eivät vielä ole suorittaneet 2. asteen tutkintoa".

Olen kyllä ihan ylioppilaaksi valmistunut ja vieläpä korkeakoulustakin, että mitähän 2. asteen tutkintoa tuossa tarkoitetaan? :D

Ja siis olen ollut aika pitkään sairauslomalla ja jutellut töihin paluusta lääkärin kanssa, mutta hänkin oli sitä mieltä että vielä kannattaa keskittyä kunnolla hoitoon.

WTF, otan ton kirjeen kyllä aika lailla vttuiluna...

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No menet siihen koulutukseen. Miksä siinä on ongelma vai makoiletko mieluummin kotona suklaata ja siideriä mussuttaen?

Otappa silimä näppiin ja lue aloitus uudelleen!

Vierailija
42/69 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niissä kirjeissä ja sähköposteissa aika usein lukee myöskin, että tilaisuuteen osallistuminen on vapaaehtoista tai sitten, ettei se vaikuta työttömyysetuuteen, jos siihen ei osallistu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoita sinne vastine ja toivo vastaus mahdollisimman pehmeälle paperille, niin se pääsee siihen tarkoitukseen mihin se parhaiten soveltuu.

Kannattaa ensin lukea se kirje kokoaan ennen kuin vastailee mitään. Lähettelevät ehdotuksia, jotka ei ole mikään pakko osallistua mihinkään eikä niihin tarvii vastata. Pitääkö tästäkin tehdä taas sellainen sensaatiouutinen?

Vierailija
44/69 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä äänestettiin ja tätä saatiin. Mutta jos töitä löytyy alemmalta koulutustasolta niin sittenhän sitä pitää opiskella, ei kai tässä mitään ihmeellistä ole. Tietysti parempi jos itse löytää omaa koulutusta vastaavaan paikan mutta se ei taida olla yhteiskunnan asia vaan yksinkertaisesti auttaa työllisyydessä oli se sitten mitä tahansa. Ehkä on reilua ehkä ei, siihen en ota kantaa.

Opiskelu ei ole ihan tuosta vaan mahdollista. Amikseen ei pääse, jos on jo korkeakoulututkinto. Toiseen korkeakoulututkintoon taas on todennäköisesti opintotukikuukaudet loppu, eikä muutenkaan oikein voi olla 3-4 vuotta pois työmarkkinoilta.

Työttömänä ei saa opiskella, vaikka siinä rinnalla hakisi ahkerasti töitä, kävisi jokaisessa saamassaan haastattelussa ja aloittaisi työt heti seuraavana päivänä kun niitä vain saisi, eli lopettaisi opinnot.

Kannattaa hyödyntää korona-aikaa ja väliaikaista lakimuutosta. Työkkäri ei arvioi opintojen pää- ja sivutoimisuutta, joten opiskella voi ihan vapaasti menettämättä tukiaan. Nythän on tarjolla paljon ilmaisia avoimen kursseja työttömille.

Vierailija
45/69 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä äänestettiin ja tätä saatiin. Mutta jos töitä löytyy alemmalta koulutustasolta niin sittenhän sitä pitää opiskella, ei kai tässä mitään ihmeellistä ole. Tietysti parempi jos itse löytää omaa koulutusta vastaavaan paikan mutta se ei taida olla yhteiskunnan asia vaan yksinkertaisesti auttaa työllisyydessä oli se sitten mitä tahansa. Ehkä on reilua ehkä ei, siihen en ota kantaa.

Opiskelu ei ole ihan tuosta vaan mahdollista. Amikseen ei pääse, jos on jo korkeakoulututkinto. Toiseen korkeakoulututkintoon taas on todennäköisesti opintotukikuukaudet loppu, eikä muutenkaan oikein voi olla 3-4 vuotta pois työmarkkinoilta.

Työttömänä ei saa opiskella, vaikka siinä rinnalla hakisi ahkerasti töitä, kävisi jokaisessa saamassaan haastattelussa ja aloittaisi työt heti seuraavana päivänä kun niitä vain saisi, eli lopettaisi opinnot.

Aikuisopiskelija voi olla muuallakin kuin amiksessa ja niihin voi hakea vaikka työkkärin kautta. Itse työllistyin tällaisen kautta. Koulutuksen päätyttyä tein yhden hakemuksen ja heti sain vakipaikan. 

Vierailija
46/69 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa hyödyntää korona-aikaa ja väliaikaista lakimuutosta. Työkkäri ei arvioi opintojen pää- ja sivutoimisuutta, joten opiskella voi ihan vapaasti menettämättä tukiaan. Nythän on tarjolla paljon ilmaisia avoimen kursseja työttömille.

Koskee lomautettuja, ei työttömiä.

Vierailija
47/69 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No menet siihen koulutukseen. Miksä siinä on ongelma vai makoiletko mieluummin kotona suklaata ja siideriä mussuttaen?

Varmaan se, että koulutus on tarkoitettu täysin eri kohderyhmälle ja on täysin hyödytön ap:lle?

Vierailija
48/69 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se koskee työttömiäkin.

Vierailija
49/69 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne vaan opiskelemaan, tuossakin kuvassa iloisen näköisiä nuoria.

https://www.keuda.fi/koulutustarjonta/koulutushaku/tutkinnot/startti-am…

Vierailija
50/69 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön sairas

Vierailija
51/69 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä haluaisin tehdä töitä, mutta se ei ole tällä hetkellä mahdollista. Lääkäri on kirjoittanut mulle sairauslomaa ja todistus on toimitettu asianmukaisiin paikkoihin. Eikö se muutenkin ole hyvä hoitaa terveys ensin kuntoon?

Mulla on työkokemusta niin omalta alalta kuin sen ulkopuoleltakin. On hyvät suositukset omalta alalta ja näyttöä saavutuksista.

Ei mulle oo tullut mieleenkään, että valehtelisin tutkinnoistani. Sitä paitsi eikö siitä voisi jäädä kiinni ja saada seuraamuksia?

Ja siis joo, ei tossa sanota että olis pakko osallistua. Huvittaa vaan kun tossa sanotaan, että "koulutuksen tavoitteena on osaamisesi kehittyminen siten, että pystyt hankkimaan 2. asteen tutkinnon ja/tai työllistymään". Musta tuntuu, että oon jo osoittanut pystyväni hankkimaan toisen asteen tutkinnon. :D Työllistymisessä auttaminen olis tietty ihan positiivista jos se olis tällä hetkellä ajankohtaista enkä itse löytäisi töitä. Mutta autetaanko siinä löytämään oman alan töitä? Ei vaikuta siltä. Sitä paitsi tuohon koulutukseen ei edes niin vain mennä, vaan hakijat kutsutaan MAHDOLLISESTI valintahaastatteluun. Että ottaiskohan ne mua edes sinne? Luulis että paikat säästetään niille, jotka eivät ole yläasteen jälkeen kouluttautuneet mitenkään. 

Ymmärrän, että voin (kai) jättää asian vain huomiotta eikä tarkoitukseni ole tehdä tästä mitään skandaalia, teki vain mieli kirjoittaa. 

Ap

Vierailija
52/69 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Amikseen ei pääse, jos on jo korkeakoulututkinto."

Siis mitä? Totta kai voi päästä! Älä nyt levittele väärää tietoa. Aina myös tämä "opintotukea ei saa toiseen koulutukseen" -jargon ottaa päähän. Ottakaa niistä ehdoista selvää. Lisäksi on mahdollista hakea ns. omaehtoisen opiskelun tukea, opiskelua ammatillisena kuntoutuksena, lyhytkestoisia opintoja, sivutoimista opiskelua, hakea työvoimakoukutuksiin tai käydä töissä opintojen ohella. Missä on tahtoa, siellä on tie. (Mutta kun mitään näistä vaihtoehdoista ei voi edes selvitellä, koska x, y ja z).

Vierailija
53/69 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mee töihin!

Ei ole kenelläkään töitä. Kaikilta on kysytty. Edes lumilapiontia tai rappujen harjausta ei tarvita. Ei ole mitään, koska infra on liian tehokas ja rekat tuo kauppaaan ruokaa, putket vettä ja johdot sähköä.

Vierailija
54/69 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä oon vähän miettinyt samaa että kun tuossa seinässä on automaatti josta tulee aina sen verran kuussa rahaa jolla pärjää, että miksi tässä pitäisi vielä erikseen tehdä jotain työtä? Kaupasta saa ruokaa. Asunnossaon lämmintä. Sähköt toimii. Hanasta tulee vettä. Suihku toimii ja vessanpönttökin toimii. Tässä on tietokona jonka avulla näkee mitä maailmassa tapahtuu ja sillä voi pelata ja kuunnela musiikkia. En tarvitse mitään muuta. Jos alkaa ahdistamaan kämpässä, niin ovesta vain ulos.

Vierailija
55/69 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Buhahahaa ha haa, kärsikää lorvijat kärsikää!

Terkuin työssäkäyvä 🤣

Eivät sulje toisiaan pois, työkkärin listoilla oleminen ja työssä käyminen. Hyvää pienen maailman avartamista sinullekin!

Vierailija
56/69 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä haluaisin tehdä töitä, mutta se ei ole tällä hetkellä mahdollista. Lääkäri on kirjoittanut mulle sairauslomaa ja todistus on toimitettu asianmukaisiin paikkoihin. Eikö se muutenkin ole hyvä hoitaa terveys ensin kuntoon?

Mulla on työkokemusta niin omalta alalta kuin sen ulkopuoleltakin. On hyvät suositukset omalta alalta ja näyttöä saavutuksista.

Ei mulle oo tullut mieleenkään, että valehtelisin tutkinnoistani. Sitä paitsi eikö siitä voisi jäädä kiinni ja saada seuraamuksia?

Ja siis joo, ei tossa sanota että olis pakko osallistua. Huvittaa vaan kun tossa sanotaan, että "koulutuksen tavoitteena on osaamisesi kehittyminen siten, että pystyt hankkimaan 2. asteen tutkinnon ja/tai työllistymään". Musta tuntuu, että oon jo osoittanut pystyväni hankkimaan toisen asteen tutkinnon. :D Työllistymisessä auttaminen olis tietty ihan positiivista jos se olis tällä hetkellä ajankohtaista enkä itse löytäisi töitä. Mutta autetaanko siinä löytämään oman alan töitä? Ei vaikuta siltä. Sitä paitsi tuohon koulutukseen ei edes niin vain mennä, vaan hakijat kutsutaan MAHDOLLISESTI valintahaastatteluun. Että ottaiskohan ne mua edes sinne? Luulis että paikat säästetään niille, jotka eivät ole yläasteen jälkeen kouluttautuneet mitenkään. 

Ymmärrän, että voin (kai) jättää asian vain huomiotta eikä tarkoitukseni ole tehdä tästä mitään skandaalia, teki vain mieli kirjoittaa. 

Ap

Sinun lääkärin lausunto ei välttämättä merkkaa mitään jos Kelan lääkäri päättää että olet työkykyinen.

Eikö noissa ole käytäntö se että te-toimisto pyytää kurssinvetäjältä listan ketkä ovat sinne hakeneet ja jos sinun nimi puuttuu listalta niin saat karenssin.

Eikö koulutustodistus kuulu näyttää jos te-toimiston virkailija pyytää tai työnantaja sitä vaatii nähtäväksi ennen työsuhteen allekirjoitusta, siinä viimeistään jää kiinni valehtelusta.

Kannattaa kirjautua omiin tietoihin te-toimiston sivuille ja katsoa mitä velvotteita sinne on laitettu.

Vierailija
57/69 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienituloisten puolesta...

Vierailija
58/69 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isälleni tuli kirje te-toimistolta, jossa käskettiin heti ottamaan yhteyttä työtilanteesta. Muuten hyvä, mutta isä oli kuollut 2 vuotta sitten...

Vierailija
59/69 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niihin on pakko hakea.

"Koulutukseen hakeudutaan täyttämällä koulutushakemus työhallinnon internet-sivuilla (www.te-palvelut.fi -> haussa oleva työvoimakoulutus, hakutunnuksena koulutuksen numero 698117 tai jättämällä hakulomake työ- ja elinkeinotoimistoon. Mikäli täytät sähköisen hakemuksen ilman pankkitunnuksia, on Sinun vahvistettava hakemuksesi TE-toimistossa ennen hakuajan päättymistä."

Vierailija
60/69 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työkkärissä töissä ja lähetän mahdollisimman paljon erilaisia kurssien esittelyjä, teen niitä jopa ylitöinä.

Syy: esimies katsoo jokaisen työntekijön tiedoista kuka on ”ahkerin” ja lähettää eniten esittelyjä, työpaikkoja, ehdotuksia jne.

Viikon paras työntekijä mainitaan viikkopalaverissa.

Olen pätkätöissä ja haluan toki että työt jatkuu. Joten kirjettä lähtee tulemaan.

En ehdi lukemaan asiakkaan tietoja tarkkaan, joten laitan vaan isolla kädellä menemään. Joskus voi joku huti tulla.

Mutta töissä minä vaan olen ja teen mitä käsketään.