Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis anteeksi mitä? TE-palveluista tuli kirje...

Vierailija
26.02.2021 |

... jossa kutsuttiin koulutukseen, jonka "kohderyhmänä ovat alle 30-vuotiaat työnhakijat, jotka etsivät omaa alaa ja eivät vielä ole suorittaneet 2. asteen tutkintoa".

Olen kyllä ihan ylioppilaaksi valmistunut ja vieläpä korkeakoulustakin, että mitähän 2. asteen tutkintoa tuossa tarkoitetaan? :D

Ja siis olen ollut aika pitkään sairauslomalla ja jutellut töihin paluusta lääkärin kanssa, mutta hänkin oli sitä mieltä että vielä kannattaa keskittyä kunnolla hoitoon.

WTF, otan ton kirjeen kyllä aika lailla vttuiluna...

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain minäkin kirjeen Te-toimistosta ja siinä kerrottiin, että pitäs alkaa osallistumaan johonkin ihme nettijuttuun. Muuten ihan jees, mutta en ole koskaan ollut työtön ja en oikein ymmärrä mistä he minut edes löytäneet, koska kaiken järjen mukaan työssäkäyvä ei ole heidän järjestelmissään.

Vaikuttaa aika luotettavalta paikalta jos jään työttömäksi joskus. Enkä ton kirjeen jälkeen ihmettele yhtään miksi ihmisillä on karenssia.

Ota yhteyttä TE-toimistoon ja kerro kirjeestä sekä siitä, mikä tilanteesi on. Heitä luulisi kiinnostavan noin paha moka ja se, miten sellainen on päässyt edes tapahtumaan.

Ei tarvitse tehdä mitään. Yrittäköön laittaa karenssiin henkilön joka ei työttömyyskorvausta edes saa.

Vierailija
22/69 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

miksi olet te-listoilla jos et kykene viel työhön?

Eihän se mikään uusi juttu ole, että työkkärin listoilla on työkyvyttömiä ihmisiä. Jostain sitä rahaa on saatava. Jos esim kela hylkää sairaspvä rahan tai eläkkeen, niin työkkärin pitää ilmoittautua.

Termi on "vajaakuntoinen työnhakija".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä äänestettiin ja tätä saatiin. Mutta jos töitä löytyy alemmalta koulutustasolta niin sittenhän sitä pitää opiskella, ei kai tässä mitään ihmeellistä ole. Tietysti parempi jos itse löytää omaa koulutusta vastaavaan paikan mutta se ei taida olla yhteiskunnan asia vaan yksinkertaisesti auttaa työllisyydessä oli se sitten mitä tahansa. Ehkä on reilua ehkä ei, siihen en ota kantaa.

Vierailija
24/69 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ap.,mutta itse olen kirjoilla Te-toimistossa työttömänä työnhakijana vain rahan takia. Ilman tätä en saisi edes työmarkkinatukea, joka tosin on niin pieni, että naurattaisi jos ei itkettäisi. Todella nöyryyttävää, että tuki on vain 540 euroa. Sillä sitten pitäisi elää.

Olen siis työtön tradenomi eli ihan tutkintokin minulla on. En tiedä, miten toimeentulotuen hakeminenkaan onnistuisi, jos en olisi edes työtön. Varmaan vaatisivat ilmoittautumaan työttömäksi Te-toimistoon.

Vierailija
25/69 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylioppilaaksi kirjoittaminen ei ole mikään ammatillinen tutkinto.

Ammattikoulun käyneet ovat suorittaneet ammatillisen koulutuksen.

Lukio kyllä lasketetaan toisen asteen kouluun, mutta se on yleissivistävä koulutus, siitä ei valmistu mihinkään ammattiin.

Se on pohjakoulutus esim. korkeakoulu opintoihin.

Aloittajalla on korkeakoulututkinto... Mutta tietysti pitää olla valmis kouluttautumaan uudelleen vaikka sitten amiksessa, jos aiemmalla tutkinnolla ei voi työllistyä. Mutta en silti lähtisi laittamaan ap:n kaltaista peruskoulun jälkeen lopettaneiden sekaan "koulutukseen".

Vierailija
26/69 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä äänestettiin ja tätä saatiin. Mutta jos töitä löytyy alemmalta koulutustasolta niin sittenhän sitä pitää opiskella, ei kai tässä mitään ihmeellistä ole. Tietysti parempi jos itse löytää omaa koulutusta vastaavaan paikan mutta se ei taida olla yhteiskunnan asia vaan yksinkertaisesti auttaa työllisyydessä oli se sitten mitä tahansa. Ehkä on reilua ehkä ei, siihen en ota kantaa.

Opiskelu ei ole ihan tuosta vaan mahdollista. Amikseen ei pääse, jos on jo korkeakoulututkinto. Toiseen korkeakoulututkintoon taas on todennäköisesti opintotukikuukaudet loppu, eikä muutenkaan oikein voi olla 3-4 vuotta pois työmarkkinoilta.

Työttömänä ei saa opiskella, vaikka siinä rinnalla hakisi ahkerasti töitä, kävisi jokaisessa saamassaan haastattelussa ja aloittaisi työt heti seuraavana päivänä kun niitä vain saisi, eli lopettaisi opinnot.

Vierailija
27/69 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukio kyllä lasketetaan toisen asteen kouluun, mutta se on yleissivistävä koulutus, siitä ei valmistu mihinkään ammattiin.

Ap sanoi valmistuneensa sen lisäksi myös korkeakoulusta.

Vierailija
28/69 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ap.,mutta itse olen kirjoilla Te-toimistossa työttömänä työnhakijana vain rahan takia. Ilman tätä en saisi edes työmarkkinatukea, joka tosin on niin pieni, että naurattaisi jos ei itkettäisi. Todella nöyryyttävää, että tuki on vain 540 euroa. Sillä sitten pitäisi elää.

Olen siis työtön tradenomi eli ihan tutkintokin minulla on. En tiedä, miten toimeentulotuen hakeminenkaan onnistuisi, jos en olisi edes työtön. Varmaan vaatisivat ilmoittautumaan työttömäksi Te-toimistoon.

Tradenomejahan haetaan koko ajan töihin, onko jokin erityinen syy ettet työllisty? Kiinnostaa siis, kun itse ajattelin vaihtaa alaa juuri tradenomiksi.

Vierailija
29/69 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin aloittamassa työt toukokuussa, silti maaliskuussa kutsuttiin karenssin uhalla saapumaan haastatteluun, jossa haettiin ehdokkaita työnhakukurssille. Toistin siellä tuon, että olen menossa töihin toukokuussa, eli jos tulen valituksi, tulen jättämään heti kesken. Valittiin kuitenkin, mutta päädyin toiselle varasijalle.

Minut laitettiin viikon kestävälle työnhakukurssille, jossa oli kaksipäiväinen fyysisen kunnon kartoitus. Arvatkaa vaan osallistuinko näihin. Menin kyllä paikalle, mutta mitään en tehnyt - näissä on läsnäolovelvollisuus, mutta ei osallistumispakkoa.

Vierailija
30/69 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli oletuksena on että jos hypoteettisesti ajateltuna kaikilla olisi korkeakoulututkinto niin kaikille löytyisi myös töitä valtion kautta, kätevää...

Vierailija
31/69 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö osaa lukea? Kohderyhmä oli alle 30-vuotiaat, joilla ei ole toisen asteen tutkintoa. Tähän ryhmään kuuluvat siis henkilöt, jotka eivät ole käyneet lukiota tai ammattikoulua. Siinä lukisi kyllä "joilla ei ole ammatillista tutkintoa", jos tarkoitettaisiin sitä.

Vierailija
32/69 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tradenomejahan haetaan koko ajan töihin, onko jokin erityinen syy ettet työllisty? Kiinnostaa siis, kun itse ajattelin vaihtaa alaa juuri tradenomiksi.

Tradenomeilla on korkeakoulutetuista korkein työttömyysaste. Varmaan koulutetaan liikaa, eikä työt kaupassa kelpaa.

Vierailija
33/69 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämämkoululaiset taas niin näppäriä että!

Vierailija
34/69 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet sairauslomalla, niin miksi olet työkkärin asiakas? Eihän sinne mennä kuin vasta sitten kun sairauspäivärahat loppuvat.

Lisäksi se sun valmennus on ainakin järjestelmässä olevien tietojen mukaan tarkoitettu myös niille, joilla ei ole työkokemusta sen hankkimansa koulutuksen jälkeen.

Vierailija
35/69 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tradenomeilla on korkeakoulutetuista korkein työttömyysaste. Varmaan koulutetaan liikaa, eikä työt kaupassa kelpaa.

Mistä tuon tempaisit? Taidepuolen työttömyys on ihan utopistinen tuohon verrattuna.

Vierailija
36/69 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olin aloittamassa työt toukokuussa, silti maaliskuussa kutsuttiin karenssin uhalla saapumaan haastatteluun, jossa haettiin ehdokkaita työnhakukurssille. Toistin siellä tuon, että olen menossa töihin toukokuussa, eli jos tulen valituksi, tulen jättämään heti kesken. Valittiin kuitenkin, mutta päädyin toiselle varasijalle.

Minut laitettiin viikon kestävälle työnhakukurssille, jossa oli kaksipäiväinen fyysisen kunnon kartoitus. Arvatkaa vaan osallistuinko näihin. Menin kyllä paikalle, mutta mitään en tehnyt - näissä on läsnäolovelvollisuus, mutta ei osallistumispakkoa.

Kiva että sulla on noin vakaa usko työllistymiseesi avoimille työmarkkinoille.

Mä kävin nuorena yhellä työkkärin kurssilla, jossa oli myös jotain lihaskuntotestejä fysioterapeutin kanssa. Se oli oikeestimielenkiintoista.

Vierailija
37/69 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin taitaa olla. Tradenomeista siis "hyvät tyypit" työllistyy ja muut eivät.

Vierailija
38/69 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on sairaiden paratiisi.

Vierailija
39/69 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP ei ole tainnut uskaltaa ilmoittaa koulutustaan työkkärille. Pelkää ilmeisesti työhönosoituksia. Mutta, kun näin on niin mene kurssille.

Vierailija
40/69 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko kuitenkin kyse vapaaehtoisesta koulutuksesta? Itsekin saan kurssi- ja koulutusehdotuksia sekä sähköpostilla että postitse ja yleensä kyse on täysin vapaaehtoisesta koulutuksesta, jota markkinoivat.