Ääniyliherkkyys aikuisella
Onko tämä sitä? En käytännössä pysty elämään kotonani ilman vahvimpia kuppikuulosuojaimia. Kilkahdukset ja kalkahdukset ja lapsien kirkuna ovat kuin puukkoja tärykalvoihin. Keskittymisestä ei tule mitään enää ilman näitä. Ennen ei ollut tätä mutta vanhemmiten vaiva pahenee vain. Siis mitä helvattaa?
Kommentit (20)
Sitä. Olen hankkinut kunnon kuulosuojaimia.
Mulla myös. Olen nyt saikulla ja pelottaa, kun pitää taas aloittaa perhepäivähoitajan työt. Ihan kauhea kipu suorastan tulee korviin kimeistä äänistä, kilahduksista, huudahduksista ym.
En tiiä, mut mulla on jotain sellast kanssa. esim. hammaslääkärin instrumenttien äänimaailma on pahempi kuin itse ne toimenpiteet. Ehkä noloo, mut pakko mennä sinne kuulosuojaimet päässä :D Miten sä siedät sellaisia ääniä? Tämä alkoi mulla äärimmäisen raskaasta elämänvaiheesta, jossa mm. pitkittynyttä stressiä ja kroonista kipua, ja pahenee nykyäänkin stressistä ja erityisesti univelasta.
Sama täällä. Kertokaa, mitkä ovat ne parhaat kuulonsuojaimet, joilla haldaatte tilanteen edes suunnilleen. Ostoksille mentävä tästä.
Välillä tekis mieli kuurouttaa itsensä tahallaan että voisi vihdoin ja viimein elää hiljaisuudessa. Olisi vaan haaste esim. peleissä.
Vierailija kirjoitti:
En tiiä, mut mulla on jotain sellast kanssa. esim. hammaslääkärin instrumenttien äänimaailma on pahempi kuin itse ne toimenpiteet. Ehkä noloo, mut pakko mennä sinne kuulosuojaimet päässä :D Miten sä siedät sellaisia ääniä? Tämä alkoi mulla äärimmäisen raskaasta elämänvaiheesta, jossa mm. pitkittynyttä stressiä ja kroonista kipua, ja pahenee nykyäänkin stressistä ja erityisesti univelasta.
Oletko minä? Koin burnoutin töissä ja tämä tuli sen jälkeen. Ennen burnista ei ongelmia. Univelka ja stressi todellakin pahentavat asiaa. -AP
Samaa vaivaa ollut, ennen ei koskaan ongelmaa! Tämä on ollut uusi vaiva. En keksi mitään syytä, paitsi että valvotun yön jälkeen vaivaa enemmän.
Kuulostaa enemmän mielenterveydelliseltä ongelmalta. Tämä ei ollut herja vaan ihan vakavissani heitin.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa enemmän mielenterveydelliseltä ongelmalta. Tämä ei ollut herja vaan ihan vakavissani heitin.
Jos sinulla ei ole kyseistä oiretta, älä oleta ettei sitä voi olla kenelläkään muulla. On ihan todellinen ongelma.
Koronasta tuli ääniyliherkkyys ja paljon muutakin. Nyt kärsitään
Oma herkkyys kasvoi trauman jälkeen ja kerrostalon normi äänetkin ovat välillä sietämättömiä.
Korvatulpista tulee tulehduksia, ja kuulokkeet aiheuttaa päänsärkyä koko ajan käytettynä.
Musta masennus on tehnyt ääniyliherkän. Hyvää musiikkia pystyn kuuntelemaan kovemmalla, muuta en. Ja voi olla että traumat ja stressi myös vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Välillä tekis mieli kuurouttaa itsensä tahallaan että voisi vihdoin ja viimein elää hiljaisuudessa. Olisi vaan haaste esim. peleissä.
Ainakaan tinnitusta kuuroutuminen ei paranna. Ja sitten ei kuulisi mitään ääniä millä maskeeraa tinnitusta peittoon.
Mielestäni normaalisti ihmisten kuulo ON herkkä. Miksi kukaan kestäisi kilkahduksia ja kirkumista koska se tulee kovalla volyymilla. Paitsi ne joilla on putkikuulo ja keskittyminen. Tai ovat jotenkin oudosti tottuneet, vai onko kuulossa vikaa kun ei häiritse. :D
Olen 95% ajastani kotona korvatulpat päässä. Olen myös nukkunut korvatulpilla viimeiset 15 vuotta jokaikisen yön.
Kerrostaloasuminen ei ole ihmisiä varten.
Tiedättekö ketään ääniyliherkkyydestä normalisoitunutta?
Täällä myös ääniyliherkkä aikuinen!! Olen ollut aina herkkäkorvainen, ja huomaan herkkyyden pahentuneen vuosien saatossa.
Nukkumiseen tarvitsen täyden hiljaisuuden ja korvatulppia olen käyttänyt joka yö, viimeisen 20v ajan. Konserteissa ja elokuvissa luonnollisesti korvatulpat korvissa, ilman en pystyisi olemaan hetkeäkään. Laitan tulpat joskus jopa kahviloissa tai ostoskeskuksissakin, joissa kovaääniset kuulutukset sattuvat korviin. Astioiden kilinä tai lasten kiljunta sattuu erityisen pahasti.
Ostin jopa jokin aika sitten, isot Peltorin kuulosuojaimet keskittymisen avuksi. Suurin osa etätyöajasta meneekin nyt Peltorit korvilla, sekä usein myös lukiessa korvilla.
Sitähän se. Sietämätön vaiva.