Ferritiini 40. Tajuton väsymys ja aivosumu.
Lääkärin mukaan arvo on huippu hyvä ja kyllähän se viitearvoissa on mutta voiko se aiheuttaa väsymystä?
Kommentit (57)
Ei kaikki maailman oireet johdu ferritiinistä. Arvo on ihan hyvä.
No ollaanpa nyt iha rehellisiä. Syy oireisiisi ei ole noinkin hyvä ferritiini, vaan ihan joku muu.
Vierailija kirjoitti:
En usko, että on ferritiinistä nyt kyse, vaan jostain muusta.
Mulla oli ferritiini 7 (nyt 17), ja olin toki vähän väsynytkin välillä, mutta melko normaalisti pystyin tpimimaan.
Voi kun raudanpuute vaikuttaa eri tavalla eri ihmisiin.
Mullakin oli ferritiini 7, enkä pystynyt toimimaan juuri ollenkaan, olin aika pitkään sängyn pohjalla. Ruokahalua ei ollut ja liikkumista en ajatellutkaan. Ja olotila napsahti päälle ihan yhtäkkiä, vaikka väsymystä ja huonoa oloa oli ollut jo pitkään. Totuin oloon kunnes tuli stoppi.
Pitkään jatkunut raudanpuute vaikuttaa kaikkeen elimistössä, jopa kognitiivisiin kykyihin hiustenlähdön ja väsymyksen lisäksi, ei ole ihan pikkujuttu. Sulla on käynyt tuuri, älä yleistä sen takia.
oletteko kaikki lihavia? Liikutteko ollenkaan?
Tuntuu että jokainen ylipainoinen syyttää nykyään ferritiiniä , viimeksi se oli kilpirauhanen.
Liikaa rautaa ei kannata väkisin elimistöön tunkea vaan usein paremman lopputuloksen saa kun C-vitamiinia alkaa ottamaan todella runsaasti, se parantaa raudan imeytymistä. Alkukaviheessa voi ottaa jonkun aikaa muutama tuhat mg:tä ja sitten myöhemmin vähentää annostusta.
Katsoin juuri eri maiden viitearvoja. Englanninkielinen Wikipedia sanoo, että alle 50 mikrogrammaa litrassa on raudan puutetta.
Ranskankielinen Wikipedia sanoo ferritiinin viitearvoiksi 20-204 mikrogrammaa litrassa. Naisella.
Suomessa yläraja on 120 mikrogrammaa.
Oma ferritiinini on 44 rautakuurin jälkeen. Sairaanhoitaja ei nähnyt tarvetta syödä enää rautaa. Höh. Itse kuitenkin ajattelen, että ferritiini voisi olla korkeampi.
Miksi muissa maissa suositellaan korkeampia tasoja? Eikö Suomessa oteta asiaa tosissaan?
Moni lääkäri ajattelee, että ferritiini on vain joku muotioikku.
Väsymys tai jaksamisen ongelmat on sellainen oire minkä voi aiheuttaa moni eri asia. Kaikki mahdolliset aiheuttajat ei näy verikokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Katsoin juuri eri maiden viitearvoja. Englanninkielinen Wikipedia sanoo, että alle 50 mikrogrammaa litrassa on raudan puutetta.
Ranskankielinen Wikipedia sanoo ferritiinin viitearvoiksi 20-204 mikrogrammaa litrassa. Naisella.
Suomessa yläraja on 120 mikrogrammaa.
Oma ferritiinini on 44 rautakuurin jälkeen. Sairaanhoitaja ei nähnyt tarvetta syödä enää rautaa. Höh. Itse kuitenkin ajattelen, että ferritiini voisi olla korkeampi.
Miksi muissa maissa suositellaan korkeampia tasoja? Eikö Suomessa oteta asiaa tosissaan?
Moni lääkäri ajattelee, että ferritiini on vain joku muotioikku.
Sehän onkin, joka tuutista tulee juttua tästä.
Olisihan se kiva, jos olisi helppo numeerinen mittari joka kertoisi suoraan miten elimistö toimii ja mikä on jaksamisen taso.
Minulla hb ollut aina hyvä, mutta ferritiini juuri 40 luokkaa. Transferriini myös matala ja MCV.
Aloitin rautakuurin ja ihan käsittämätön muutos tapahtui virkeydessä.Juuri tuo ap:n mainitsema aivosumu hävisi kokonaan.
Aloita ihmeessä fe-kuuri.
Onpa täällä monella käsittämättömän alhaiset rautavarastot!
Jos hb on hyvä, voiko lisäraudan syönti nostaa sitä liikaa? Liian paksu veri kun aiheuttaa niitä veritulppia.
Minulta ei ole koskaan katsottu ferritiiniä. Saako kokeen teetättää terv.keskuksessa, vai kuuluuko mennä yksityispuolelle?
Terv. nimim. Hiukset tippuu päästä. 😥
Suomessa naiset tykätään pitää väsyneinä ja vaivaisina. "Normaalin" alaraja on aivan liian alhainen ja oireita vähätellään. Onneksi ihmiset ovat valveutuneita, verikokeissa voi käydä ilman lääkärin lähetettä ja rautalisää saa apteekista ilman lääkärin määräystä. Väärinhän se on, että ihmiset "pakotetaan" tulkitsemaan omia verikokeitaan, hoitamaan itseään ja kyselemään netissä. Herätkää lääkärit! Onneksi osaaviakin lääkäreitä on, mutta valitettavasti harvassa.
Mutta ferritiini 40 ei ole kovin huono, ei tosin kovin hyväkään. Etsisin syytä myös muualta (kilpparit?). Voihan sitä rautalisää kokeilla pienen kuurin, auttaako oireisiin.
Liikarautakin on haitallista, joten järki käteen myös näissä rautatankkauksissa, ihmiset hyvät.
Vähän kyseenalaista miten maallikot esittää asiantuntijaa ja diagnosoi minkä tahansa raudasta johtuvaksi.
Rautakuurin aloitettua ensin nousee hb ja myöhemmin ferritiini. Kun varastot alkavat täyttyä, laskee hb omalle tasolleen.
Itsellä oli aluksi f alle 7 ja kaikki muutkin rauta-arvot ohi viitteiden. Hb oli 112
Hb nousi korkeimmillaan 165. Muut arvot alkoivat parantua. Sitten vasta alkoi hitaasti ferritiini nousta.
Rautaa ei voi saada liikaa, jos ei satu sairastamaan raudan liikakertymistä aiheuttavaa perinnöllistä sairautta.
3 vuoden tankkauksella olen saanut ferritiinin nousemaan n.40. Hb on 154.
Sitä rautaa pitää sitten ottaa reilusti, 1 kuuri tai 1 pilleri tai nestelitkut ei riitä.
Itse olen ottanut välillä 400mg obsidania päivässä ja tällöin on ferritiini noussut alle 1 yksikön /kk. Ei ole kiireisen hommaa eikä pikakuuri.
Aivosumu on parantunut, hiukset, joita lähti tukoittain pysyvät päässä, väsymys on hellittänyt, levottomat jalat parantuneet, ei palele, päätä ei särje, kynnet ei liuskoitu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 12. Ja käskettiin vaan syödä rautakuuri. Valmiste toisensa perään aiheuttaa vesiripulin. Ei taatusti mikään imeydy. Olen niin loppu, että meinaan nukahtaa työmatkalla rattiin ja koko illan vaan nukun. Töissä kituutan kun pelkään viran menevän sivu suun. En pääse rautatiputukseen, kahdesti jo sanottu että pitää vaan kuuri syödä ja katsoa useampi kuukausi. En tiedä mikä siinä on, että sitä pihdataan. Ihan epätoivoinen olo.
Niitä on nestemäisinä. Mene Prisman vitamiinihyllylle. Sieltä löytyy useampia. Eivät sekoita mahaa niin kuin pillerit.
Minulla nestemäinen sekoitti mahan ohan yhtä pahasti kuin tabletitkin.
Itsellä aivosumun syynä oli burnout.
Jäin pois töistä, 6 kk päästä alkoi olla jo sumuttomia hetkiä, sitten päiviä.
Ferritiini 40 on hyvä arvo eikä selitä noita oireita.
Onhan tuo suht ok. Itsellä 6.5.
Väsyttää ja hengästyttää. Ärtynytkin olen ja keskittyminen heikkoa, mutten tiedä johtuuko tuosta.
Aivosumu voi johtua maksan huonosta kunnosta. Mittauta maksa-arvoja.
Oletko kokeillut Bertil's kelasin Fe -valmistetta? Se imeytyy elimistöön pidemmällä kuin muut valmisteet, joten ei aiheuta ripulia. Itselläni se nosti sekä hemoglobiinin että myös ferritiiniä ylös nopeasti.
Se ei ole lääkäreiden listoilla, siksi he eivät sitä määrää. Neuvoivat apteekissa, kun kysyin.
Rautatiputusta pihdataan siksi, että se ei ole ongelmaton, lisäksi siitä saattaa tulla tosi huono olo.