Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ferritiini 40. Tajuton väsymys ja aivosumu.

Vierailija
25.02.2021 |

Lääkärin mukaan arvo on huippu hyvä ja kyllähän se viitearvoissa on mutta voiko se aiheuttaa väsymystä?

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Huippuhyvä on yli 100.

Vierailija
2/57 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rautakuurille ja seuranta 3kk päästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvo on normaali.

15 olisi heikohko, 10 tai alle huono.

Vierailija
4/57 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuo ON hyvä arvo keskimääräiseen naiseen nähden. Mulla 10 ferritiini ja lääkärin mielestä pikein hyvä ja viitearvossa, ei tarvi tehdä mitään.

Eikä ole aivosumua, juoksen ja urheilen.

Sun aivosumusi johtuu jostain muusta.

Vierailija
5/57 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veressä on muitakin aineita kuin rauta.Pitää ottaa koko verenkuva mene yksityiselle ottamaan ei ole kallis.

Vierailija
6/57 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 12. Ja käskettiin vaan syödä rautakuuri. Valmiste toisensa perään aiheuttaa vesiripulin. Ei taatusti mikään imeydy. Olen niin loppu, että meinaan nukahtaa työmatkalla rattiin ja koko illan vaan nukun. Töissä kituutan kun pelkään viran menevän sivu suun. En pääse rautatiputukseen, kahdesti jo sanottu että pitää vaan kuuri syödä ja katsoa useampi kuukausi. En tiedä mikä siinä on, että sitä pihdataan. Ihan epätoivoinen olo.

Vierailija
7/57 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 12. Ja käskettiin vaan syödä rautakuuri. Valmiste toisensa perään aiheuttaa vesiripulin. Ei taatusti mikään imeydy. Olen niin loppu, että meinaan nukahtaa työmatkalla rattiin ja koko illan vaan nukun. Töissä kituutan kun pelkään viran menevän sivu suun. En pääse rautatiputukseen, kahdesti jo sanottu että pitää vaan kuuri syödä ja katsoa useampi kuukausi. En tiedä mikä siinä on, että sitä pihdataan. Ihan epätoivoinen olo.

Niitä on nestemäisinä. Mene Prisman vitamiinihyllylle. Sieltä löytyy useampia. Eivät sekoita mahaa niin kuin pillerit.

Vierailija
8/57 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama mulla, otin selvää mistä sitä rautaa saa. Parhaiten rauta imeytyy liharuuasta, sikäli paska että vuosikausiin en ole syönyt lihaa, vain kalaa ja kasviksia. Otin sitten purkista, mutta koska olen myös vatsavaivainen, valitsin vatsaystävällisen Gentle Iron-merkkisen tuotteen luontaistuotekaupasta. Arvot ei lähteneet nousuun. Ostin paristi mustaamakkaraa kaupasta, söin linssejä ja vihreitä vihanneksia missä rautaa ja imeytymistä auttavaa c-vitamiinia. Lopulta ostin jopa peurajauhelihaa (en syö lihaa eettisistä syistä) ja opettelin taas syömään sitä suunnilleen kerran kuussa. 

Rautapillereitä ei sitten saa ottaa samaan aikaa maitotuotteiden tai kahvin kanssa, silloin rauta ei imeydy.

Nyt vuoden kuurin jälkeen vihdoin parempi olo, en ole käynyt vielä mittauttamassa, mutta uskoisin että ferritiini on nyt parempi. Hemoglobiini on koko ajan ollut hyvä- 135 tasoa.

Vierailija
9/57 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene yksityiselle -pyydä lähete rautapiikille, sitten tilaat yksityisen sairaanhoitajan kotiin tiputtamaan sen sulle. Toimii.

Vierailija
10/57 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on huippuhyvä 140, mutta sinulla on täysin tavallinen. Väsymys tuskin kuitenkaan johtuu siitä. Oletko mitannut D-vitamiini arvosi? D-vitamiinin puute aiheuttaa uupumusta ja monia muita ongelmia.

Vierailija
11/57 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

40 ei ole hyvä arvo oikeasti, ainoastaan hyvä Suomen omituisia viiterajoja vasten. Se ei kuitenkaan ole täysin alhaisemmasta päästä eli ole erityisen huono (kuten alle 10). On yksilöllistä, missä vaiheessa raudanpuute aiheuttaa oireita, eli on ihan mahdollista, että sinun oireesi johtuvat siitä. Aivan yhtä hyvin ne voivat kuitenkin johtua jostain muustakin. Onko muita tutkimuksia tehty, esim. kilppari, D-vitamiini, verenkuva? Onko stressiä, univajetta?

Raudanpuutteen syy tulisi aina selvittää, esim. se voi johtua sairaudesta jota tulee hoitaa. Siksi kai varoitellaan ettei oma-aloitteisesti tulisi aloitella rautakuureja. (Vaikka valmisteita onkin mittavasti saatavilla niin apteekeissa kuin ruokakaupoissa....) Koska sinun arvosi ei ole täysin huono ja alhainen, eikä lääkäri nähnyt tarvetta lisätutkimuksille, oma-aloitteinen rautalisän syöminen voinee tulla ihan hyvin kyseeseen.  Voit joutua tosiaan testailemaan mikä tuote soveltuu juuri sinun vatsallesi. Voit seurata paraneeko olosi kuurin myötä ja halutessasi käydä itse maksaen mittaamassa arvoa jatkossa.

Vierailija
12/57 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla ylipainoa ja urheiletko ollenkaan?

Vierailija
13/57 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullakin on ferritiini 12 ja työterveyslääkärin mukaan menee yli viitearvon eli on normaali eikä tarvetta toimenpiteille :'D

Sanoin hänelle, että aion syödä rautakuurin pääsenkö 3kk päästä kontrolliin, en päässyt, koska tarvetta ei ole.

Oli vanhempi mieshenkilö lääkärinä. Kuulemma on muotisairaus edelleen tämä raudanpuute hohhoijaa.

Olen nyt jo melkein vuoden syönyt rautaa epäsäännöllisesti, en kuurina, enkä tiedä paljon ferritiini on nyt.

Naurattaa vaan tuo lääkäreiden erilainen suhtautuminen.. Jos sinulla samoissa lukemissa on käsketty syödä kuuri ja minulle taas vähätelty että onpas nyt taas muotitautia... :D ihania nää mieslääkärit <3

Vierailija
14/57 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin onnellinen jos ferritiini olisi yli 40. 3 vuotta raudansyöntiä takana ja arvo noussut alun alle 7 vuodessa 12, toisessa vuodessa 26 ja nyt kolmannessa 36. Obsidania 200-400mg/vrk ja nestemäiset päälle.

Hiukset ei enää lähde ja ehkä vähän vointi parempi jo.

Vierailija
15/57 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ferriitiini oli 7 tai 8 ja ihan normaalisti menin. Kokeile Ferrodania, mulla se oli rauta, joka ei käyny vatsaan pahasti. Rautakuurilla mulla nousi johonkin 30 tienoille, olo ihan normaali edelleen.

Joten ehkä lähtisin jotain muuta sinuna tutkituttamaan, jos olo on huono, ei tuo ferritiini ehkä sitä selitä ja hyvähän se olisi löytää oikea syy.

Vierailija
16/57 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että on ferritiinistä nyt kyse, vaan jostain muusta.

Mulla oli ferritiini 7 (nyt 17), ja olin toki vähän väsynytkin välillä, mutta melko normaalisti pystyin tpimimaan.

Vierailija
17/57 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tutkittu muuta kuin ferritiini? Kilpparit jne? 

Itsellä oli ferritiini 7, jonka oireina oli aivosumu, hiukset ja kynnet lähti, hengästyneisyys, univaikeudet, väsymys, palan tunne kurkussa yms.

Selvitettiin pitkään syytä, miksi ferritiini noin alhainen (ferritiini on oire, ei sairaus). Keliakia, gynekologiset vaivat, suolisto-ongelmat jne tutkittu, kunnes tultiin siihen tulokseen, että 1,5 vuotta aikaisemmin sairastettu raju infektio (kesti 6 kk sairastelua), vaikuttanut niin paljon suolistoon, että arvot tippunut. Jouduin siis tuon 6 kk aikana syömään 10 antibioottikuuria, kortisonikuureja jne. 

40 on viitearvojen mukaan hyvä, mutta esim. fertiilissä iässä olevalla naisella tulisi arvon olla yli 100. 

Minun arvot saatiin nousemaan 8 kk aikana 7 -> 62, joista ensimmäiset 6 kk söin rautaa 200 mg + c-vitamiinia. 2 kk olin ilman, jotta nähdään pysyykö arvot kunnossa vai lähteekö laskuun (tällöin kontrollissa oli arvo 43). 

Raudaksi suosittelen Ferrodan-yhdistetty. Kokeilin ties kuinkaa montaa, mutta tuo oli vatsaystävällisin. 

Vierailija
18/57 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sun lääkäri kuullut koskaan inflamaatiosta tai poskionteloidrn tulehduksesta?

Vierailija
19/57 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ferritiini 30 ja ei enää seurata, aiemmin oli 15 ja söin rautaa, nestemäisenä ainakin puoli vuotta. Kannattaako rautaa silti syödä? Olen työtön.

Vierailija
20/57 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ferritiini 2, tujua rautakuuria vaan.

Ihan normaalisti töissä kävin.