Voiko osakeyhtiö jättää velkansa maksamatta?
Voiko osakeyhtiö siis ottaa velkaa niin paljon kuin saa ja jättää maksamatta? Ja velat ei tule yrittäjän itse maksettavaksi?
Kommentit (25)
Tietenkin voi. Yrittäjän itsensä maksettavaksi tulee ainakin kahdessa tapauksessa: yrittäjä on vastuussa yrityksessä tapahtuneesta rikoksesta kuten veropetoksesta ja silloin, kun yrittäjä on yksityishenkilönä yritysvelan takaaja.
Vierailija kirjoitti:
Rikostako suunnittelet?
En vaan ihan mielenkiinnosta, kun toiminimellä kaikki velat tulee itse maksettavaksi. Niin voiko tosiaan olla niin että kun on osakeyhtiö niin yrittäjä pääsee koira veräjästä veloista? Aika epäreilua jos on niin.
Ap
Toimitusjohtaja on vastuussa. Riippuu tapauksesta miten käy.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin voi. Yrittäjän itsensä maksettavaksi tulee ainakin kahdessa tapauksessa: yrittäjä on vastuussa yrityksessä tapahtuneesta rikoksesta kuten veropetoksesta ja silloin, kun yrittäjä on yksityishenkilönä yritysvelan takaaja.
Mutta eikö osakeyhtiö ole itse vastuussa veloista eli ei yrittäjä? Olen muutaman kerran kuullut että kun osakeyhtiö on kaatunut niin yrittäjät ei ole joutuneet maksamaan velkoja.
Ap
Vaikka yksityishenkilö ei lähtökohtaisesti ole vastuussa oy:n veloista, niin se ei koske tuollaisia tilanteita eli ne lankeaa sulle.
Vierailija kirjoitti:
Rikostako suunnittelet?
Taitaa ihan laillista konkurssia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikö osakeyhtiö ole itse vastuussa veloista eli ei yrittäjä? Olen muutaman kerran kuullut että kun osakeyhtiö on kaatunut niin yrittäjät ei ole joutuneet maksamaan velkoja.
Ap
Kuten edellinen sanoi, yhtiö on vastuussa yhtiön veloista, mutta jos yrittäjä antanut henkilötakauksen, niin sitten hän vastaa.
Se on rahoittajan riski antaa yhtiölle lainaa ilman takauksia ja tämän takia pienemmät yhtiöt eivät yleensä lainaa saakaan tai ainakin korko on kovempi. Maksukyky siis käydään läpi.
Eikä tässä mitään varsin epäreilua ole, kun säännöt tiedossa kaikille jo ennalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kuten edellinen sanoi, yhtiö on vastuussa yhtiön veloista, mutta jos yrittäjä antanut henkilötakauksen, niin sitten hän vastaa.
Se on rahoittajan riski antaa yhtiölle lainaa ilman takauksia ja tämän takia pienemmät yhtiöt eivät yleensä lainaa saakaan tai ainakin korko on kovempi. Maksukyky siis käydään läpi.
Eikä tässä mitään varsin epäreilua ole, kun säännöt tiedossa kaikille jo ennalta.
Mutta yhteiskunnallisesti kyseessä on epätasa-arvoinen rakennelma, joka vääjäämättä johtaa eriarvoisuuden kasvuun, ja siksi vaatii kompensaatiota muille kuin siitä hyötymään pystyville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikostako suunnittelet?
En vaan ihan mielenkiinnosta, kun toiminimellä kaikki velat tulee itse maksettavaksi. Niin voiko tosiaan olla niin että kun on osakeyhtiö niin yrittäjä pääsee koira veräjästä veloista? Aika epäreilua jos on niin.
Ap
Käytännössä pienempi firma ei saa lainaa ilman yrittäjän henkilötakausta tai muita vakuuksia, eli artisti maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikostako suunnittelet?
Ap
Käytännössä pienempi firma ei saa lainaa ilman yrittäjän henkilötakausta tai muita vakuuksia, eli artisti maksaa.
Asiakkaille, jotka konkurssin tullessa eivät saa tilaamiaan ja maksamiaan tavaroita tai palveluja, tulee tappiota kuitenkin.
Senhän takia niitä osakeyhtiöitä perustetaan, että jos huonosti käy, yrittäjä ei joudu korviaan myöten velkoihin. Toki jos kirjanpidossa tms. on epäselvyyksiä, yrittäjä voi joutua tästä tuomiolle. Ja vaikka konkurssipesässä olisi varoja, yleensä esim. verovelat maksetaan ensin pois, muut sitten jos jotain jää.
Aika moni yrittäjä tuntuu haistavan konkurssin ennakolta ja ryhtyy siirtämään omaisuutta pois yrityksestä... näin on ollut ainakin jokaisessa konkurssikypsässä yrityksessä, jossa itse olen ollut tarvittaessa töihin kutsuttavan työntekijän ominaisuudessa. Aina on palkkoja jäänyt saamatta, parhaassa tapauksessa ne on sentään saanut palkkaturvan kautta.
ELi voinko teoriassa perustaa yrityksen, johon nimeän toimitusjohtaja-bulvaaniksi kaljalavaa vastaan jonkun alkoholidementoituneen, mutta luottotiedollisen puliukon, jonka jälkeen firmalle hankitaan luottokortit ja otetaan velat, jonka jälkeen tyhjennän tilit ja ja poistun maasta?
Tokihan itsekin tuomion saisin, mutta mitä jos olisin virolainen ammattirikollinen, jota ei kiinnosta?
Tottakai voi. Itse asiassa, sillä voi myös tienata, koska Oy on oma juridinen yksikkönsä ja sinulla ei ole mitään tekemistä yhtiön kanssa, ellet sitten takaa lainoja tms. Tässä laillinen keino huijata paljon rahaa: a) perusta kaksi yritystä, toinen myy vaikka puhelimia rahoitusleasingilla ja toinen niitä ostaa. Rahoitusleasingissa pankki maksaa liisanneelle yritykselle puhelimen hinnan ja ostava yritys on velkasuhteessa pankille (tai leasingrahoittajalle yleensä). Tee tätä vuosi pari, jotta rahoituslaitokset luottavat yrityksiisi. c) Ala myymään feikkilisenssejä miljoonilla euroilla leasingilla yritykseltä toiselle. Saat rahat rahoituslaitokselta ja velkasuhde jää ostavalle yritykselle. Hävitä rahat offshoreen ja aja molemmat yritykset konkurssiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikostako suunnittelet?
Ap
Kyllä jos joku on niin hölmö, että antaa yritykselle lainaa ilman takauksia.
periaatteessa kyllä, ehkä täsmennyksenä vaihtaisin ap:n postauksen sanan yrittäjä osakkaaksi.
Mutta lainoilla on yleensä vakuuksia tai henkilötakaajia.
Vakuudet tietysti menetetään jos velat jää maksamatta ja jos vakuuksien sijaan osakas on takaajana osakeyhtiön lainoissa, niin hän joutuu vastaaman sen veloista.
Vierailija kirjoitti:
ELi voinko teoriassa perustaa yrityksen, johon nimeän toimitusjohtaja-bulvaaniksi kaljalavaa vastaan jonkun alkoholidementoituneen, mutta luottotiedollisen puliukon, jonka jälkeen firmalle hankitaan luottokortit ja otetaan velat, jonka jälkeen tyhjennän tilit ja ja poistun maasta?
Tokihan itsekin tuomion saisin, mutta mitä jos olisin virolainen ammattirikollinen, jota ei kiinnosta?
On siinä se pieni käytännön seikka, että jonkun pitää myöntää ne lainat. Oletan, että ihan pikkusummista ei olisi kyse, vaan sillä pitäisi pärjätä aika pitkään Suomen lain ulottumattomissa.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai voi. Itse asiassa, sillä voi myös tienata, koska Oy on oma juridinen yksikkönsä ja sinulla ei ole mitään tekemistä yhtiön kanssa, ellet sitten takaa lainoja tms. Tässä laillinen keino huijata paljon rahaa: a) perusta kaksi yritystä, toinen myy vaikka puhelimia rahoitusleasingilla ja toinen niitä ostaa. Rahoitusleasingissa pankki maksaa liisanneelle yritykselle puhelimen hinnan ja ostava yritys on velkasuhteessa pankille (tai leasingrahoittajalle yleensä). Tee tätä vuosi pari, jotta rahoituslaitokset luottavat yrityksiisi. c) Ala myymään feikkilisenssejä miljoonilla euroilla leasingilla yritykseltä toiselle. Saat rahat rahoituslaitokselta ja velkasuhde jää ostavalle yritykselle. Hävitä rahat offshoreen ja aja molemmat yritykset konkurssiin.
Rikosvastuussa olet kuitenkin, ellet huijaa jotain hölmöä johtoon laittamaan nimeään papereihin.
Muuten Oy ei maksa mutta henkilötakauksia ne firman lainat yleensä vaatii eli sitä kautta joutuu maksamaan. Osakkeenomistaja ei ole vastuussa yhtiön veloista, rajattu vastuu on osakeyhtiön tärkeimpiä tekijöitä. Ilman sitä ei voisi kerätä pääomaa yhtiöön.
Rikostako suunnittelet?