Miten te koiraihmiset voitte lähteä mihinkään spontaaniin tai edes suunniteltuun reissuun?
Näin korona-aikana spontaaneista reissuista tai ylipäätään reissuista voi vain haaveilla, ja tähän aikaa minulle sopisi koira oikein hyvin. Kotoilen, ulkoilen, en ole matkustanut minnekään vuoteen. Mutta entä, kun joskus taas voi lähteä matkalle? Minne laitatte koiran? Entä jos tulee vaikka hautajaismatka monen sadan km päähän? Sukulaisvierailu? Pitkä viikonloppu johonkin Euroopan kaupunkiin? Kaukomatka? Miten järjestätte koiran hoidon? Ei kai nyt kukaan 15 vuotta ole käymättä missään kauempana matkailemassa.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpommin kuin lapsia tehneet, mitä olen seurannut lähipiirin elämää (eikä kukaan kysy näin tyhmiä lapsistakaan).
Koirat tulevat yleensä mukaan, pärjäävät kyllä 12h keskenänsäkin jos on tarvis ja hoitolat on käytössä pidempien matkojen aikana. Kavereihin tai sukulaisiin ei ole tarvinnut turvautua koskaan, koiria on ollut aina 2-3, siihen päälle vielä pari käärmettä joita joku kyllä tuleekin sitten katsomaan matkojen aikana.
No ei ole kyllä kummoisesta koiranomistajasta kyse, jos jättää koiransa 12 tunniksi keskenään.
Lapset matkustavat mukana. Koira on hankala ottaa mukaan, kun yleensä esim. huoltoasemille ei saa ottaa koiraa mukaan.
No ihan normaaliarjessakin koirat ovat jokaikinen yö keskenään 8-9h kun nukumme, että en nyt tiedä onko tuo muutama tunti pidempään niin kynnyskysymys.
Huoltoasemakommentti on vähän outo, käyn tasan vessassa niillä ja nappaan ruuat mukaan autoon (kuen kaikki pikaruuat yms. en ikinä syö paikan päällä) ja matka jatkuu, eli ei eroa vain ihmisten kanssa matkustamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monissa hoteilleissa ainakin ulkomailla, on sääntö, ettei koiraa saa jättää yksin huoneeseen. Kannattaa ottaa selvää, ennenkuin varaa huoneen, saako koiran jättää yksin sinne.
Enkä ihmettele, että tällaisia sääntöjä on. Koirat kun voivat vieraassa paikassa yksin jäädessään tuhostella, paskoa ja kusta ja haukkua tai uikuttaa. Siksi en kyllä kovin helposti lähtisi koiran kanssa reissuun. Olen kyllä joskus ollut, mutta ei se kovin helppoa ole.
Minä olen reissannut paljonkin koiran kanssa. Jää rauhallisesti hotellihuoneeseen tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monissa hoteilleissa ainakin ulkomailla, on sääntö, ettei koiraa saa jättää yksin huoneeseen. Kannattaa ottaa selvää, ennenkuin varaa huoneen, saako koiran jättää yksin sinne.
Enkä ihmettele, että tällaisia sääntöjä on. Koirat kun voivat vieraassa paikassa yksin jäädessään tuhostella, paskoa ja kusta ja haukkua tai uikuttaa. Siksi en kyllä kovin helposti lähtisi koiran kanssa reissuun. Olen kyllä joskus ollut, mutta ei se kovin helppoa ole.
Minä olen reissannut paljonkin koiran kanssa. Jää rauhallisesti hotellihuoneeseen tarvittaessa.
Mutta silti ei kaikissa hotelleissa ole sallittu jättää koiraa sinne yksin.
Koira laitetaan hoitolaan, mummolaan, kasvattajalleen tai pyydän tyttären perheineen meille koiran ja kissojen seuraksi. Joskus on naapuri hoitanut kissoja. Koira voi myös lähteä reissuun mukaan, riippuen minne mennään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole vielä törmännyt tuollaiseen hotelliin, mutta varmasti sellaisiakin on. No nyt koronan takia ei tullut matkusteltua viime vuonna eikä varmaan tänä vuonnakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kannattaa varmaan sitten valita hotelli missä saa jättää.
Hollannissa ei ainakaan edes aamiaisen ajaksi saanut jättää koiraa yksin huoneeseen. Se oli jo hotellin infossa. Käytiin erikseen miehen kanssa aamiaisella.
Kotimaassa koira kulkee mukana, ulkomaanmatkojen ajaksi viedään hoitolaan. Koiraa ei tosin raaski jättää hoitolaan paria viikkoa pidemmäksi aikaa, joten pidemmät monen kuukauden matkat on tehty koirien välissä.
Hoitolaan pääsee yleensä parin päivän varoitusajalla, joten täysin spontaaneja reissuja ei voi tehdä. Tosin ollaan jo yli nelikymppisiä niin tässä iässä ei enää tule muutenkaan tehtyä mitään kovin spontaania.
Mikä se sellainen spontaani on, onko se sellainen kuukautissuoja?
En olisi ottanut koiraa, jos en olisi ollut varma, että lähipiiristä löytyy hoitajia. Koira on ollut vanhemmilla, tädilläni ja lapsen ystävällä hoidossa.
Kesällä usein lähtee suvun mökille ensimmäisen lähtijän kanssa ja palaa viimeisen mukana.
Rotukin on valittu sen mukaan, että todennäköisemmin sietää liikkuvaa elämää ja tykkää kaikista ihmisistä. Tuskin se ihan ihanteellista koiralle on, mutta ainakin labradorinnoutaja syö ja ulkoilee, ei hauku ja tykkää leikkiä ja riehua, ihan sama missä ollaan ja kenen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Hollannissa ei ainakaan edes aamiaisen ajaksi saanut jättää koiraa yksin huoneeseen. Se oli jo hotellin infossa. Käytiin erikseen miehen kanssa aamiaisella.
Riippuu hotellista. Olen jättänyt huoneeseen aamiaisen ajaksi Hollannissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpommin kuin lapsia tehneet, mitä olen seurannut lähipiirin elämää (eikä kukaan kysy näin tyhmiä lapsistakaan).
Koirat tulevat yleensä mukaan, pärjäävät kyllä 12h keskenänsäkin jos on tarvis ja hoitolat on käytössä pidempien matkojen aikana. Kavereihin tai sukulaisiin ei ole tarvinnut turvautua koskaan, koiria on ollut aina 2-3, siihen päälle vielä pari käärmettä joita joku kyllä tuleekin sitten katsomaan matkojen aikana.
No ei ole kyllä kummoisesta koiranomistajasta kyse, jos jättää koiransa 12 tunniksi keskenään.
Lapset matkustavat mukana. Koira on hankala ottaa mukaan, kun yleensä esim. huoltoasemille ei saa ottaa koiraa mukaan.
No ihan normaaliarjessakin koirat ovat jokaikinen yö keskenään 8-9h kun nukumme, että en nyt tiedä onko tuo muutama tunti pidempään niin kynnyskysymys.
Huoltoasemakommentti on vähän outo, käyn tasan vessassa niillä ja nappaan ruuat mukaan autoon (kuen kaikki pikaruuat yms. en ikinä syö paikan päällä) ja matka jatkuu, eli ei eroa vain ihmisten kanssa matkustamiseen.
Ei se minusta kyllä ole outo, koska eivät kaikki toimi kuten sinä, itse asiassa aika harva taitaa toimia. Ja kun ajattelee, miten nopeasti auto kesällä kuumenee (minuuteissa; jos et usko, kokeile itse), niin tuo vessassakäynti ja ruokien "nappaaminen" mukaan on aika pitkä aika.
Mun koirat nukkuvat samassa huoneessa mun kanssa, eivät ole yöllä jossain itsekseen. En ymmärrä, miten kukaan vastuullinen lemmikinomistaja puolustelee 12 h yksin -kommenttia koiran kohdalla
Koiralle aiheuttaa vähemmän stressiä, jos saa jäädä tuttuun ympäristöön ja 'omalle reviirilleen'. Siksi parhain järjestely on, että koiralle tulee hoitaja omaan kotiin, jos se vain on mahdollista.
Meillä on sosiaalistettu koirat useammankin hoitajan (kolme sukulaista ja neljä tuttavaa) kanssa, niin esimerkiksi viikon reissulla koirien hoitajia voi olla vaikka kolme, niin ei tule yhdelle ihmiselle 'taakaksi'. Olemme myös tehneet alusta asti selväksi, että ilmaiseksi ei koiria hoideta ja maksamme mielellään kunnon korvauksen. Se myös varmistaa kunnollisen ja vastuullisen hoidon, mitä todennäköisesti saisivat kyllä ilman korvaustakin, mutta näin on kaikilla hyvä mieli.
Miksi mun pitäisi lähteä varsinkaan spontaaneille reissuille? Täysin vastoin mun mielenlaatua, kaikki spontaani lähinnä ahdistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se minusta kyllä ole outo, koska eivät kaikki toimi kuten sinä, itse asiassa aika harva taitaa toimia. Ja kun ajattelee, miten nopeasti auto kesällä kuumenee (minuuteissa; jos et usko, kokeile itse), niin tuo vessassakäynti ja ruokien "nappaaminen" mukaan on aika pitkä aika.
Mun koirat nukkuvat samassa huoneessa mun kanssa, eivät ole yöllä jossain itsekseen. En ymmärrä, miten kukaan vastuullinen lemmikinomistaja puolustelee 12 h yksin -kommenttia koiran kohdalla
Tuo on nyt vain turhaa inhimillistämistä. Nämä koirat eivät ainakaan halua olla yötä sisällä, vaan tahtovat olla ulkona "töissä" vahtimassa/ nukkumassa onnellisena kiepillä hangessa. Eivätkä ole silloinkaan yksin, vaan keskenänsä puuhastelemassa mitä ikinä haluavatkaan sen sijaan, että joutuisivat kökkimään hiljaa sisällä kun haluaisivat touhuta ulkona. Kesällä kuuma auto ei ole ongelma, koska autoa ei koskaan jätetä aurinkoon suljetuksi, vaan siellä on iso koiraboksi takana ja takaluukku on auki/raollaan ja/tai koirilla on joko ilmastointi päällä tai koiraboksin tuuletin toimimassa.
Koiran saa vielä helposti hoitoon, meillä ainakin koirahoitajia riittäisi vaikka muille jakaa.
Ostin hevosen ja matkat loppuivat siihen :D sitä kun ei hoitoon saa mihinkään.