Edukas on typerä sana. Muita?
Milloin se edes on levinnyt käyttöön, muistan alkaneeni kuulla sitä vasta kymmenkunta vuotta sitten.
Kommentit (859)
"Ketä" kun kysytään kuka tuo ihminen on.Raivostuttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavan, kun tarkoitetaan tavallista. Todella ärsyttävää.
Tämä on savolaismurteissa ihan normaali käyttö ko. sanalle. Murteissa nyt on paljonkin ärsyttäviä käytäntöjä, jos aletaan etsimällä etsiä.
Mun koko suku on Savosta enkä ole kuullut tuota vastenmielistä sanontaa kuin vasta viime vuosina.
Ei pidä paikkaansa. Minä, kohta kuusikymppinen ihminen, olen kuullut sitä käytettävän lapsesta asti. Kuopiosta olen.
Mikä tässä ei pidä paikkansa? Se, ettei joku ole kuullut sanontaa käytettävän kuin vasta viime vuosina? Mistäpä sinä tiedät koska kukakin on mitäkin kuullut. Myös minun sukuni on savosta ja koskaan en ole kuullut sukuni taholta käytettävän tavan sanaa. Ja kyllä, tämä pitää paikkansa.
Minä yli kuusikymppinen muistan tuon tavan-sanan lapsuudestani, jonka vietin Pohjois-Karjalassa. Oli ihan yleisessä käytössä merkityksessä tavallinen, mutta ehkä sen käyttö nykyään on vähenemään päin. Muistelen, että esim. Katri-Helena, joka on kotoisin Tohmajärveltä, olisi joskus jossain haastattelussa käyttänyt tavan-sanaa.
Vierailija kirjoitti:
Eeppinen ja epic.
Näitä ja monia muitakin anglisismeja käytetään ihan kummallisissa yhteyksissä ymmärtämättä ollenkaan, mitä sanat oikeasti tarkoittavat.
Joillekin kaikki on aina niin eeppistä. Kirja, elokuva, reissu jne. on aina enemmän tai vähemmän eeppistä. Joskus jopa vessassa käynti on muuttunut eeppiseksi jonkin johdosta. Kas kun ei spektaakkeli. "Viikonloppuna tuli pidettyä bileet pitkästä aikaa. Ai että, mikä spektaakkeli niistä tuli, kun hekin tulivat bileisiin." Hehkutetaan sitten.
Vierailija kirjoitti:
"Ketä" kun kysytään kuka tuo ihminen on.Raivostuttavaa.
Ketä-vihaaja rantautui ketjuun 😁
Sekoili itsensä suihkuun (jalkapalloilija tai muu joukkuepelin "ammattilainen" sai itkupotkuraivarit 10 miljoonan TV-katsojan edessä ja hänet vihellettiin ulos kentältä)
Onhan näitä. Moni varmaan mainittu jo monta kertaa.
Halpuuttaa
Juurikin näin.
Masuasukki
Ranut
Ottaa koppia
Laatuaikaa
Pauttiarallaa
Hops kirjoitti:
Esihenkilö on yksinkertaisesti vain typerä
Totta! Ihan järjetöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eeppinen ja epic.
Näitä ja monia muitakin anglisismeja käytetään ihan kummallisissa yhteyksissä ymmärtämättä ollenkaan, mitä sanat oikeasti tarkoittavat.
Joillekin kaikki on aina niin eeppistä. Kirja, elokuva, reissu jne. on aina enemmän tai vähemmän eeppistä. Joskus jopa vessassa käynti on muuttunut eeppiseksi jonkin johdosta. Kas kun ei spektaakkeli. "Viikonloppuna tuli pidettyä bileet pitkästä aikaa. Ai että, mikä spektaakkeli niistä tuli, kun hekin tulivat bileisiin." Hehkutetaan sitten.
"Vessareissuni oli melkoinen eepos."
Lienee-verbi on ärsyttävä kun sitä käytetään tosi usein väärin.
Juuri eilen toisessa ketjussa joku kirjoitti ”tarkoittaa lie sitä että…”
Vierailija kirjoitti:
Lienee-verbi on ärsyttävä kun sitä käytetään tosi usein väärin.
Juuri eilen toisessa ketjussa joku kirjoitti ”tarkoittaa lie sitä että…”
Lienee ei ole edes verbi, vaan se on olla-verbin muoto.
Mainoksessa esiintynyt sana: yhdemmäisyys. Mitä h..ttiä se tarkoittaa??
-Nami. Pieni lapsi voi sanoa, mutta aikuisen suusta kuultuna kamalaa lässytystä.
-Rapsakka. Se on rapea.
-Edukas. Tämä tuli jo aloituksessa.
-Omassa kotona. Miksi ei voi sanoa omassa kodissa tai kotonaan?
-Tavan. Ymmärrän, se on murretta mutta kuulostaa pahalta.
-Koska-lauseiden käyttö. Tänään oli kylmää koska syksy.
Vierailija kirjoitti:
Tavan, kun tarkoitetaan tavallista. Todella ärsyttävää.
Son vishin jostakin murtheesta?
Maakuntalehtemme varussotilas ja johtajapappi?
Vierailija kirjoitti:
Masu, kun phutaan aikuisen ihmisen, siis myös raskaana olevan naisen vatsasta. Tenavalla voi olla masu kipeä, mutta ei aikuisella.
Aikuisen peppu.
Mä oon kuullut edukas-sanan jo 1980-luvun alussa, ellen peräti 1970-luvun lopulla. Naapuritalossa tuolloin asunut rouva tykkäsi sitä sanaa viljellä puheessaan.
Hän pyöritti miehensä kanssa erästä liikettä ja käytti ilmaisua "laitetaan virikan piikkiin" tosi usein. Osti jotain firman tilille, niin se oli sitten laitettu virikan piikkiin.
Hän oli hauska nainen. Keitti kahvia suunnilleen silmät kiinni, kun ei yhtään mitannut puruja suhteessa veden määrään. Sitten se kahvi oli aina niin saatanan vahvaa, että lusikka seisoi. Se on, kun ihminen on oma persoonansa, niin sitten on sanojen käyttökin sen mukaista.