Kaikkea kokeilleena-kalorien laskennalla laihtuu.
Olen ollut viimeiset vuoden enemmän ja vähemmän erilaisilla dieeteillä-keto,vhh,kasvisruokailu,runsasproteiininen,pt:n ohjeet-näitä yhdessä ja erikseen. Muutama vuosi takaperin laihduin todella paljon Jutan dieetillä, sillä ilmaisversiolla. Ne kilot tulivat parissa vuodessa takaisin, dieetti oli siis hyvä mutta uusi parisuhde ei. Olen lähtötilanteessa lievästi ylipainoinen, BMI 26,liikuntaa säännöllisesti harrastava.
Täältä luin jonkun ketjun kalorilaskennasta ja ajattelin kokeilla. Latasin ilmaisen laskurin kännykkään 3 viikkoa sitten,ja ajattelin ettei se ota jos ei anna. En halua jättää mitään pois ruokavaliosta mitä haluan syödä,ongelmana on ihan kotiruoassakin ne määrät, ei niinkään laatu.
Olin aluksi ihan järkyttynyt,etten pysty syömään määrällisesti juuri mitään tuohon laskurin ilmoittamaan 1600 kaloriin. Tätä kesti viikon, ja aloin hahmottamaan miten jaan nuo kalorit pitkin päivää jotta energiaa tulee tasaisesti. Nyt alkaa tulla tuloksia,eikä nälkä vaivaa. Kolmessa viikossa melkein -4 kiloa pois, varmasti niitä nesteitä ym., mutta peilissäkin alkaa näkyä muutosta eikä vatsa turvota. On ollut myös "hyvä pakko" kehittää ruokatottumuksia, vanhan kaurapuuro-raejuusto-aamupalan tilalle aamuisin rahkapirtelö maapähkinävoilla, tällaisia pieniä muutoksia jotka helppo toteutaa.Sitten pasta lounaaksi on ihan ok.
Olen myös jaksanut harrastaa liikuntaa koko ajan, lenkkeilyä ja kuntosalia.
Tämä nyt tällaisena alkuhehkutuksena, mutta vaikuttaa kamalan helpolta. Näpyttelet vain ruoat sinne laskuriin ja pystyt koko ajan seuraamaan tilannetta. Myös juodut vedet merkitään, en lotraa,mutta huomaan että kun minimi 1,5 tulee täyteen paino yleensä humahtaa taas alaspäin seuraavana päivänä.
Kommentit (3)
Totta kai se toimii, kun oikeasti syö vähemmän kuin kuluttaa. Paitsi tietysti niillä joilla on esim. sellainen lääkitys, että lihoo vaikka söisi pelkkää tuorekurkkua ja joisi vissyvettä.
Mullekin kaloreiden laskeminen on ollut ainoa toimiva keino. Dieetit, joissa kieltäydytään joistan syomisistä, ei mulla toimi, koska dieetin jälkeen palatessani taas normaaliin syömiseeni, paino alkaa nousta. Ruokavalioni täytyy siis laihduttaessanikin olla sellainen, että voin noudattaa sitä myös laihduttamisen jälkeen. Kaloreita laskemalla voin siis syödä mitä tahansa, mutta vain sen tietyn määrän päivässä. Kaloreita laskemalla voin valita, juonko lasillisen punaviiniä tai syönkö donitsin vai vaihdanko sen johonkin toiseen, missä on saman verran kaloreita. Koitan jakaa kalorit aika tasaisessa suhteessa päivän eri aterioille ja vältän tilanteita, joissa söisin puoleen päivään mennessä suunnilleen kaikki päivän kalorit. Tällä tavalla annoskoot pienenee ja mun paino-ongelmani ovatkin johtuneet pääasiassa liian suurista annoksista.
Sama juttu, ainoa mikä toimii. Syömisten merkkaamisessa on sekin hyvä puoli, ettei tule syötyä ohimennen mitään turhaa, kun se pitäisi sitten jaksaa merkitä ylös.