Lapsi ja etävanhemman luo muutto
Lapsi aloittaa yläasteen ensi syksynä, täyttää 13 vuotta keväällä. On tahtonut muuttaa etävanhemmalle jo kauan (toi itse asian esiin 1-2 vuotta sitten ja mielipide pysyy). Lähivanhempi ei halua lapsen muuttavan. Saako lapsi muuttaa ilman lähivanhemman suostumusta (on yhteishuoltajuus)? Mitä seuraamuksia etävanhemmalle saattaa tulla, jos vain ilmoittaa että lapsi asuu täällä nyt?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
12-vuotias saa lain mukaan päättää missä asuu. Mitään seuraamuksia ei siis voi tulla etävanhemmalle tai lähivanhemmalle, toki elatus pitää sopia uudestaan.
Alapeukuttajat voisivat kertoa, oletteko eri mieltä lain sisällöstä vai suututtaako vain se, että lapsi saa päättää omasta elämästään.
Lapsi ei päätä asumisestaan, mutta yli 12-vuotiasta tai sitäkin nuorempaa, jos kehitystaso on riittävä, on asiassa kuultava.
On yleinen harhaluulo että lapsi päättäisi itse. Missään tapauksessa ei päätä, oikeudessa häntä kuullaan mutta se on kaukana tuosta tilanteesta. Mun tytär halusi vähän väliä muuttaa isälleen tuossa iässä, sanoin että ei puhettakaan että siksi muuttaisi että vain mieli tekee - lapsi tai nuori ei ole kykenevä arvioimaan tuollaista ratkaisua itse. Jos lähi vastustaa, ainoa keino on viedä asia oikeuteen. Mikäli lapsi on tähän asti asunut siellä missä nyt, muutosta on vaikea perustella jos kaikki muuttuu sen myötä lapsen elämässä. On eri asia siirtyä vanhan luokan mukana yläasteelle kuin kokonaan uuteen paikkaan ja kouluun. En sano etteikö tuo olisi mahdollista mutta jos lähi on hoitanut vanhemmuuden hyvin eikä kodin vaihtaminen toisi lapselle mitään muuta lisäetua kuin että "mä haluun" niin lapsen sana ei asiaa ratkaise.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
12-vuotias saa lain mukaan päättää missä asuu. Mitään seuraamuksia ei siis voi tulla etävanhemmalle tai lähivanhemmalle, toki elatus pitää sopia uudestaan.
En edes välitä elatusmaksuista (jotka toki olisivat lasten edun mukaisia), koska lähivanhemman luona on niin ongelmainen tilanne. Tiedän ettei lähi saavutetuista eduista halua luopua, ja lapsikin on lähinnä vallan väline. Ap
Älä sit missään nimessä sano lastenvalvojalla tai oikeudessa (jonne joudut jos asiaa alat edistämään) ettet välitä elatusmaksuista. Ne eivät nimittäin ole sinun rahojasi ja antaa todella tolkuttoman kuvan ettet ole kiinnostunut varmistamaan että lapsen etua taloudellisesti. Kuulostaa siltä että haluat vain saada mielesi mukaisen ratkaisun näkemättä lapsen etua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En edes välitä elatusmaksuista (jotka toki olisivat lasten edun mukaisia), koska lähivanhemman luona on niin ongelmainen tilanne. Tiedän ettei lähi saavutetuista eduista halua luopua, ja lapsikin on lähinnä vallan väline. Ap
Ja sulleko ei ole vallan väline :D Ihan marttyyrina oot luopumassa lapsen yksiselitteiseen etuun kuuluvista elatusmaksuista, miksi? Jos lähi vastustaa muuttoa, hänellä on oikeus soittaa poliisille jos vain pidät nuorta luonasi. Millainen sopimus teillä on tähän asti? Sitä tulee noudattaa edelleen. Et tuolla "minä se en tartte mitään, kunhan lasta ajattelen" -lätinällä asiaa edistä. Mikset vie oikeuteen koko juttua jos lapsella on niin paha olla lähin luona ja siellä on ongelmia? Se on ainoa keino hoitaa asia. Jos lähi vastustaa, lapsi ei virallisesti luoksesi muuta. Oleskelua ei voi estää mutta en suosittele sen tukemista, nämä tulee hoitaa virallista kautta. Mikset tee mitään jos lapsesi etu on vaarassa?
Kun molemmat vanhemmat on huoltajia niin 12v täyttänyt saa asua kumman luona vain, jos se tälle vanhemmalle sopii, jonka luokse haluaa. Ei siihen oikeudenkäyntiä tarvitse, kun muuttaa vain. Tuo virallinen osoitteenmuutos tietty on hankalampi. Siihenhän tarvii toisen huoltajan suostumuksen. Soitto lastenvalvojalle.
Onko lastenvalvojalla tehty joskus sopimus ja mitä siinä lukee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alapeukuttajat voisivat kertoa, oletteko eri mieltä lain sisällöstä vai suututtaako vain se, että lapsi saa päättää omasta elämästään.
Lapsi ei päätä asumisestaan, mutta yli 12-vuotiasta tai sitäkin nuorempaa, jos kehitystaso on riittävä, on asiassa kuultava.
Tämä tarkoittaa käytännössä sitä että jos kumpikin vanhempi haluaa lapsen luoksensa asumaan niin lapsi päättää kumman luona asuu.
Meillä tilanne, että 12 vuotias nyt ilmoittelee tekstiviestillä, milloin saapuu toisen vanhemman luokse. Kun ei halua mennä niinkuin on sovittu. Hän mielestään saa itse päättää ja äitinsä on tämän hänelle sanonut. Ja tietenkin hän nyt valitsee olla siellä, missä muutenkin saa tehdä mitä itse vain haluaa. Hieman ristiriitaista kasvatusta. Toisessa kodissa on säännöt ja järjestys. Ei mitään normaalista poikkeavaa diktatuuria, vaan perus kodin säännöt ja osallistuminen yhteisiin askareisiin arjessa.
Jos nuori joka tapauksessa tekee näin joka riidan yhteydessä, niin mitäs väliä sitten on vaikka lähivanhempaa vaihdettaisiinkin?