Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pysähdytkö aina autolla ajaessa

Vierailija
23.02.2021 |

Kun on väistettävä oikealta tulevaa ja et näe kenenkään tulevan?
Eikö ainoa pysähtymispakko ole vain stop-merkin kohdalla, edes kolmion takia ei tarvi pysähtyä, niin mietin, kun joku tuntematon valitti, että pitää pysähtyä näillä teillä, missä oikealla tulevalla on etuajo-oikeus.
Jos siis ei näe kenenkään tulevan, niin ei tarvi pysähdellä.
Uhkasi poliisilla, jos vielä näkee ettei pysähdy. En jäänyt kinaamaan asiasta.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

?

Vierailija
2/13 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, en pysähdy tasa-arvoisissa risteyksissä, mikäli näen että risteyksessä ei ole ketään jota pitää väistää. Ei ole mitään syytä pysähtyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään tarvitse pysähtyä, jos ei ole stop-merkkiä, paitsi jos muuten ei tarpeeksi hyvin näe sinne oikealle ennen kuin ajaa risteykseen. 

Vierailija
4/13 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stop- merkki on ainoa joka määrää että on pysähdyttävä täysin, ts. nopeus on oltava nollassa oikeasti.

Vierailija
5/13 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ajoneuvosta ja näkyvyydestä. Suuremmilla ajoneuvoilla pitää lähes pysähtyä koska sivupeili peittää näkyvyyttä. Samoin autoillakin jos edessä on vaikka talo ettei näe kunnolla.

Vierailija
6/13 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hemmettiä? Pysähdyn vain stop-merkin ja punaisten valojen kohdalla ja jälkimmäisiinkään en todellakaan jää ihmettelemään, jos ketään ei ole tulossa.

Vierailija
7/13 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysähdy, mutta hiljennän vauhtia reilusti, jos minulla on väistämisvelvollisuus eikä näkyvyys ole kunnollinen. 

Vierailija
8/13 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysähdyn aina kun pääsen perille.

Vierailija
9/13 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kuka uhkasi? Ja sano sille uhkailijalle, että tutustuu tieliikennelakiin. Siellä sanotaan esimerkiksi:

14§

Väistämisvelvollisuus

Risteystä lähestyessään kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta. Hänen on väistettävä samanaikaisesti muuta tietä oikealta lähestyvää ajoneuvoa.

....

15§

Väistämisen osoittaminen. Ajo risteykseen

Kuljettajan, joka liikennesääntöjen tai liikennemerkin mukaan on väistämisvelvollinen, on hyvissä ajoin nopeutta vähentämällä tai pysähtymällä selvästi osoitettava, että hän aikoo noudattaa velvollisuuttaan. Hän saa jatkaa matkaa vain, jos hän muiden ajoneuvojen sijainti, etäisyys ja nopeus huomioon ottaen ei aiheuta vaaraa eikä estettä.

Lähestyessään risteystä tai sinne ajaessaan kuljettajan on sovitettava ajotapansa niin, ettei risteävän tien liikenne häiriinny, jos ajoneuvo joudutaan pysäyttämään risteykseen.

Eli mikään pakko ei ole pysähtyä.

Vierailija
10/13 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisi olla tuolla poliisilla uhkailijalla väärä käsitys laista. Itse olen muutaman kerran joutunut vastaavaan tilanteeseen ja olen ilmoittanut rauhallisesti, että "minulle kyllä sopii poliisin kutsuminen paikalle, soitatko sinä vai soitanko minä?". Eivät ole soittaneet. Välillä tekisi mieli itse soittaa, jos vaikka poliisi kävisi oikaisemassa henkilön väärinkäsityksen. En ole kuitenkaan soittanut, kun poliisilla lienee tärkeämpääkin tekemistä kuin valistaa turhantärkeitä pätijöitä.

Vierailija
11/13 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis kuka uhkasi? Ja sano sille uhkailijalle, että tutustuu tieliikennelakiin. Siellä sanotaan esimerkiksi:

14§

Väistämisvelvollisuus

Risteystä lähestyessään kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta. Hänen on väistettävä samanaikaisesti muuta tietä oikealta lähestyvää ajoneuvoa.

....

15§

Väistämisen osoittaminen. Ajo risteykseen

Kuljettajan, joka liikennesääntöjen tai liikennemerkin mukaan on väistämisvelvollinen, on hyvissä ajoin nopeutta vähentämällä tai pysähtymällä selvästi osoitettava, että hän aikoo noudattaa velvollisuuttaan. Hän saa jatkaa matkaa vain, jos hän muiden ajoneuvojen sijainti, etäisyys ja nopeus huomioon ottaen ei aiheuta vaaraa eikä estettä.

Lähestyessään risteystä tai sinne ajaessaan kuljettajan on sovitettava ajotapansa niin, ettei risteävän tien liikenne häiriinny, jos ajoneuvo joudutaan pysäyttämään risteykseen.

Eli mikään pakko ei ole pysähtyä.

En tiedä, kuka lie vanhempi herrasmies. Oli nähnyt etten pysähtynyt risteyksessä, josta ei ketään ollut tulossa oikealta. Oli kai seurannut minua ja uhkaili poliisille soitosta jos vielä näkee ajavan sillä tavalla.

En tosiaan jäänyt kinaamaan asiasta, mutta olihan pakko vielä tarkistaa tarkistaa asia, pysähteleekö muut näissä risteyksissä. En siis rikkonut lakia mitenkään. Ap

Vierailija
12/13 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ei tasa-arvoisiin risteyksiin tarvitse pysähtyä, jos näjyvyys oikealle on hyvä ja sieltä ei ole tulossa ketään väistettävää. Sellaista vauhtia on ajettava, että ehtii reagoida ja väistää, eli hitaammin, jopa matelemalla tai pysähtyen, jos näkyvyys oikealle on heikko. Mutta siis tavallisesti vain stop-merkki pakottaa pysähtymään.

Vierailija
13/13 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletusarvoisesti en pysähdy. Usein kyllä näkyvyys oikealle on sen verran heikko, että melkein tulee pysähdyttyä. Pakko ei kuitenkaan ole jos on aivan varma ettei sieltä ketään tule.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kaksi