Te jotka käytätte korvatulppia nukkuessanne
Haluaisin käyttää korvatulppia, mutta pelkään, että en heräisi herätyskelloon (kännykkä). Onko tämä ihan legit huoli teidän kokemuksenne mukaan?
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä kuulen hälytyksen äänen (ja tunnen värinän.) Suosittelen tulppia, nukun kuin pikkulapsi nykyisin
Tulpissa on vaan se huono puoli, että niihin "jää koukkuun". Aloin käyttämään korvatulppia alunperin miehen kuorsauksen takia, mutta nyt olen käyttänyt tulppia päivittäin jo vuosia enkä enää osaa nukkua ilman.
Mitkä tulpat on 1) niin mukavat että niillä voi nukkua koko yön joka yö ja 2) blokkaa vieressä olevan huutokuorsauksen??
Olen etsinyt tämmösiä tulppia ikuisuuksia vaan en löytänyt. Kuorsausongelma hoitui kun pisti ukon pellolle, mutta kunnon (mukavat!) vaimentivet olisi kivat kun naapurin jonnet remuaa kaiket yöt.
Mä nukun yövuoron jälkeen tulpat päässä. Herään kelloon kyllä, mutta en ihan niin nopeasti kuin normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä kuulen hälytyksen äänen (ja tunnen värinän.) Suosittelen tulppia, nukun kuin pikkulapsi nykyisin
Tulpissa on vaan se huono puoli, että niihin "jää koukkuun". Aloin käyttämään korvatulppia alunperin miehen kuorsauksen takia, mutta nyt olen käyttänyt tulppia päivittäin jo vuosia enkä enää osaa nukkua ilman.
Itse olen tehnyt niin etten vapaapäivinä yleensä käytä tulppia. Vain silloin jos on pakko herätä virkeänä aamulla aikaisin esim. töihin. Olen herkempi äänille jos tiedän että on aikainen herätys luvassa (koska alan sitten myös ahdistua kun mietin että jos en saakaan nukuttua tarpeeksi) joten siksi vapaapäivänä esim. se miehen kuorsaus ei yhtä paljon häiritse.
Näin on mennyt jo useita vuosia. En koe siis jääneeni koukkuun vaan tulpat edelleenkin ovat samaan tarkoitukseen kuin alussa (eli helpottamaan jos uni kovan mekkalan vuoksi on mahdotonta).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä tulpat on 1) niin mukavat että niillä voi nukkua koko yön joka yö ja 2) blokkaa vieressä olevan huutokuorsauksen??
Olen etsinyt tämmösiä tulppia ikuisuuksia vaan en löytänyt. Kuorsausongelma hoitui kun pisti ukon pellolle, mutta kunnon (mukavat!) vaimentivet olisi kivat kun naapurin jonnet remuaa kaiket yöt.
Ei ole löytynyt sellaisia tulppia, jotka kovaan kuorsaukseen tehoaisivat, eli mies joutui lähtemään toiseen huoneeseen nukkumaan.. Korvatulppia käytän silti edelleen.
Itse olen käyttänyt Moldex korvatulppia, joita saa esim. Ohlsonilta 100kpl purkissa. Pehmeitä, eli eivät ärsytä ainakaan omaa korvaa ja vaimentavat kohtuuhyvin.
Hei kiitos tosi paljon kaikille teille kommentoijille! Varauduin, että kukaan ei vastaa tällaiseen kysymykseen.
Minulla on koira, joka on jostain syystä päättänyt rampata öisin asunnossa pikkutunneilla. Herää varmaan lehdenjakajan juoksuun rapussa. Mitään hätää koiralla ei yöllä ole vaan tästä tuntuu syntyneen sille tapa.
Jostain syystä herään aina siihen koiran hipsutteluun, ja unen saanti on sitten sen jälkeen Herran hallussa.
Viesteistänne rohkaistuneena testaan viikonloppuna korvatulpat.
Minä käytän tulppia myös, koska puoliso kolistelee aina myöhään yöhön. Jossain vaiheessa yötä kuitenkin herään, otan tulpat pois ja jatkan unia. Tällöin kolistelu on jo loppunut. Minuakin pelottaa, etten heräisi kelloon tai vaikka palovaroittimeen...
Vierailija kirjoitti:
Vähän ohi, mutta herätyksestä kuitenkin, en herää sarastusvaloon.
Mun mies nukahti kerran ison kirkasvalolampun eteen 😄
Vierailija kirjoitti:
Minä käytän tulppia myös, koska puoliso kolistelee aina myöhään yöhön. Jossain vaiheessa yötä kuitenkin herään, otan tulpat pois ja jatkan unia. Tällöin kolistelu on jo loppunut. Minuakin pelottaa, etten heräisi kelloon tai vaikka palovaroittimeen...
Onkohan puolisosi meidän naapuri, joka myös kolistelee aina yömyöhään? Valitettavasti kolinat kuuluu kyllä korvatulppien läpikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan puolisosi meidän naapuri, joka myös kolistelee aina yömyöhään? Valitettavasti kolinat kuuluu kyllä korvatulppien läpikin.
Jaa-a. Vaan tuskinpa on Suomen ainoa.
Kyllä tulppien läpi kuulee merkitsevät äänet. Itse nukuin esikoisen vauva-aikana tulpat korvissa, kun vauva ähisteli niin paljon. Kun nälkä alkoi tulla vauvalla, ähistely lisääntyi ja sitten alkoi itku. Yleensä heräsin tulppien läpikin kovempaan ähistelyyn jo muutaman minuutin ennen itkua ja rupesin ottamaan rintaa esille syöttöä varten. Tulpat auttoivat siihen, etten vielä pieneen unissaan ähkimiseen herännyt.
Mun on pakko kans käyttää tulppia. Muuten liikennemelu valvottaa koko yön.
Mutta tulppien takia korvakäytävät KUTISEE, vaikka sis puhtaat uudet tulpat aina käytössä. Mikä auttaisi tähän? Ilman tulppia en voi olla, ja muuttamaan en nyt ainakaan vuoteen pääse tästä pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisiin korvatulppiin jää koukkuun? Kyllä se oli ikävää pakkopullaa aikoinaan kun niitä käytin. Ehkä nykyään on vähän paremmat korvatulpat kuin ennen.
Niitä tulppia on erilaisia. Toisia ei työnnetä syvälle korvakäytävään. Jos ei herää puhelimen kelloo. Sit osta kunnon herätyskello. Ikeasta, niin herää.
laita kellokytkimellä jokin valaisin tai vaikka koristevalorimpsu syttyyn päälle haluamaas aikaan
💡👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nukkunut vuosia silikonikorvatulpat korvissa. Puhelimessa sopivan ärsyttävä herätysääni täydellä volyymilla, niin kyllä siihen herää.
Niin herään minäkin. T: Seinänaapurisi
Ei kiinnosta tippaakaan. Normaalit ihmiset heräävät muutenkin siihen aikaan. Ja sinullekin tekee hyvää herätä ja alkaa tehdä työhakemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Mun on pakko kans käyttää tulppia. Muuten liikennemelu valvottaa koko yön.
Mutta tulppien takia korvakäytävät KUTISEE, vaikka sis puhtaat uudet tulpat aina käytössä. Mikä auttaisi tähän? Ilman tulppia en voi olla, ja muuttamaan en nyt ainakaan vuoteen pääse tästä pois.
https://www.altaalle.com/Macks-muovattavat-silikonikorvatulpat
Kyllä sen kuulee. Kirkas, korkea ja "omituinen" herätysääni on paras. Varalle voi laittaa toisen laitteen herättämään vaikka viisi minuuttia myöhemmin. Itselläni on halvin Ikea-herätyskello siltä varalta.
Itse olen käyttänyt korvatulppia vuosikaudet ja kääräisen tulpan ympärille ohuen kerroksen vanua (100 % puuvillaa) niin ei tule ongelmia korviin. Joka ilta uusi vanu. Tulpat pysyvät niin puhtaampina eivätkä ärsytä korvia.
Niin herään minäkin. T: Seinänaapurisi