Diili 2021 official
No niin nyt on ensimmäinen jakso nähty ja ensimmäinen pudotus tapahtunut. Mitä mieltä kilpailijoista, onko joukossa tulevia huippujohtajia? Entä mitä mieltä olette Jaajosta ja hänen apulaisistaan.
Kommentit (2464)
Ihan hyvä viihdeohjelmahan tämä oli. Tosin jälkeenpäin ajatellen aika käsikirjoitettu.
Oma arvaukseni on, että Helena ja Petri eivät olleet mukana todellisina kilpailijoina, vaan he olivat osa tuotantoa. Heidän tehtävänänsä oli esittää määrätynlaisia tyyppejä samalla sopivasti hämmentäen ja kilpailun kulkua ohjaten. Vaikea sitäpaitsi kuvitella, että Jaajo vanhana feministinä haluaisi alaisekseen keski-ikaisen miehen tai naisen, kun nuori ja nätti blondikin olisi tarjolla :).
Helenan tehtävä oli ilmeiseti lähinnä hämmentää ja sitä kautta lisätä kisaan jännitteitä ja mielenkiintoa. Hän ilmeisesti myös jonkin verran manipuloi tätä Sointua alussa, vaikea oli ymmärtää näitä kommentteja Petristä muuten. Mutta sehän ilmeisti oli vain osa käsikirjoitusta.
Petri hoiti hommansa sitten välierävaiheessa, kun veti Soinnun mukanaan finaaliin. Se pudonnut kaksikko (oliko ne Inka ja Marko?) vaikutti enemmän sellaisilta, mitkä itse olisin voinut kuvitella palkkaavani johonkin vastuulliseen tehtävään, jos olisin työnantaja. Finaalissa hänen ei sitten varmaan ollut tarkoituskaan voittaa. No ihan mukavalta tytöltä tämä Sointu loppupeleissä vaikuttu, varmaan ihan hyvä työntekijä kun sopiva rooli löydetään. Tuskin tämä Jaajon homma mikään kovin ihmeellinen johtotehtävä on, enemmän sellainen sihteerinrooli tai seurusteluun painottuva homma. Ehkä ne pätevämmiltä vaikuttaneet pudonneet kilpailijat olisivat voineet turhautua siinä. Jos nyt sitten koko homma on edes totta.
Mutta Helena ja Petri näyttelivät kyllä roolinsa ihan hyvin, siitä heille tunnustus. Jaajo esitti myös bisnesjohtajaa oikein hyvin, hänen näyttelijäntyötänsä oli ihan ilo seurata. Toivottavasti hänestä ei sentään tule Suomen presidenttia, vaikka kuulemma "kykypuoluetta" kannattaakin. :)
Oliko koko ohjelma käsikirjoitettu ? Tästä kaudesta en pitännyt. A : Soinnun elämää useasti lehdissä kuinka silikonirinnat jne.Miten ne liittyy kilpailuun ? Tasapuolisesti kamerat olisivat voineet kuvata muitakin kilpailijoita.Tuntui jo loppu vaiheessa ,että ei ole diili vaan jotain ihan muuta.Tuo loppu vaihe kun Toni rupesi kehumaan Sointua niin arvasin jo kuka voittaa.Petrille 10 pistettä miten onnitteli Sointua voitosta.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä viihdeohjelmahan tämä oli. Tosin jälkeenpäin ajatellen aika käsikirjoitettu.
Oma arvaukseni on, että Helena ja Petri eivät olleet mukana todellisina kilpailijoina, vaan he olivat osa tuotantoa. Heidän tehtävänänsä oli esittää määrätynlaisia tyyppejä samalla sopivasti hämmentäen ja kilpailun kulkua ohjaten. Vaikea sitäpaitsi kuvitella, että Jaajo vanhana feministinä haluaisi alaisekseen keski-ikaisen miehen tai naisen, kun nuori ja nätti blondikin olisi tarjolla :).
Helenan tehtävä oli ilmeiseti lähinnä hämmentää ja sitä kautta lisätä kisaan jännitteitä ja mielenkiintoa. Hän ilmeisesti myös jonkin verran manipuloi tätä Sointua alussa, vaikea oli ymmärtää näitä kommentteja Petristä muuten. Mutta sehän ilmeisti oli vain osa käsikirjoitusta.
Petri hoiti hommansa sitten välierävaiheessa, kun veti Soinnun mukanaan finaaliin. Se pudonnut kaksikko (oliko ne Inka ja Marko?) vaikutti enemmän sellaisilta, mitkä itse olisin voinut kuvitella palkkaavani johonkin vastuulliseen tehtävään, jos olisin työnantaja. Finaalissa hänen ei sitten varmaan ollut tarkoituskaan voittaa. No ihan mukavalta tytöltä tämä Sointu loppupeleissä vaikuttu, varmaan ihan hyvä työntekijä kun sopiva rooli löydetään. Tuskin tämä Jaajon homma mikään kovin ihmeellinen johtotehtävä on, enemmän sellainen sihteerinrooli tai seurusteluun painottuva homma. Ehkä ne pätevämmiltä vaikuttaneet pudonneet kilpailijat olisivat voineet turhautua siinä. Jos nyt sitten koko homma on edes totta.
Mutta Helena ja Petri näyttelivät kyllä roolinsa ihan hyvin, siitä heille tunnustus. Jaajo esitti myös bisnesjohtajaa oikein hyvin, hänen näyttelijäntyötänsä oli ihan ilo seurata. Toivottavasti hänestä ei sentään tule Suomen presidenttia, vaikka kuulemma "kykypuoluetta" kannattaakin. :)
Kieltämättä mielenkiintoinen spekulaatio enkä yhtään ihmettelisi, jos näin olisi. Loppumetreillä kisassa tapahtui sen verran yllättäviä käänteitä, että todellakin vaikuttaa siltä, että voittaja on ratkennut jo aikoja sitten ja tietyillä ihmisillä ei ollut tarkoituskaan päästä jatkoon. Sointu olisi voinut pudota streemaustehtävässä ja kirpparitehtävässä ihan helposti, mutta jostain syystä näin ei käynyt vaan hän onnistui pudottamaan häntä paljon osaavampia tyyppejä pois.
Vierailija kirjoitti:
Oliko koko ohjelma käsikirjoitettu ? Tästä kaudesta en pitännyt. A : Soinnun elämää useasti lehdissä kuinka silikonirinnat jne.Miten ne liittyy kilpailuun ? Tasapuolisesti kamerat olisivat voineet kuvata muitakin kilpailijoita.Tuntui jo loppu vaiheessa ,että ei ole diili vaan jotain ihan muuta.Tuo loppu vaihe kun Toni rupesi kehumaan Sointua niin arvasin jo kuka voittaa.Petrille 10 pistettä miten onnitteli Sointua voitosta.
Täytyy muistaa, että se on eri asia, mitä on kuvattu ja mitä haastateltavat ovat kertoneet ja se, mitä lopulta tuodaan editoinnin jälkeen ja klikkiotsikoiden muodossa esille. Harvoinpa ihmiset tähän itse pystyvät vaikuttamaan.
Kriittisen medialukutaidon perustaito.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, en ymmärtänyt jatkuvaa jankutusta ulkonäöstä ja tisseistä. Tuon takia tulee pikemminkin vaikutelma, että juuri niiden takia voitti, kun ei haluttu ottaa riskiä, että syytetään syrjimisestä. En myöskään ymmärtänyt sitä Soinnun "minä pelaan tätä peliä, minä olen kova pelaaja". Mikä ihmeen pelaaja? Miksi työhaastattelussa pitäisi pelata? Ei kai tämä mikään selviytyjät sentään ollut.
Vierailija kirjoitti:
Aivan, siellähän oli kisaamassa isompiakin rintoja kuin soinnulla, mutta he eivät puhkuneet sotivansa ennakkoluuloja vastaan ryntäät edellä.
Ai saakeli ohjelmaan olisi pitännyt lisätä kun Jaajo katsoo klippejä kun Helena ja Sointu saa raivareita.Sointu nostaa kissan pöydälle ja Helena haukkuu muita.Tuollaisia työkaverksi ? Ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä näyttelet kommentin kirjoittajaa hyvin. Käsikirjoitustahan tämä palstakin on, olet käsiksen osa, käsitätkö? Jaajo se kaikki nämä kommentit on sanellut ja nyt käski minua vastaamaan. Foliohattu päästä ja oikeaan elämään vai onko sekin käsikirjoitettu.
Onpa ilkeää tekstiä.
Molemmat oli hyviä omalla tavallaan ja hyvin erilaisia persoonia.
Petri oli vanhempana kokeneempi ja vaikka viimeisessä tehtävässä olikin kotikentällään niin pitchaus jäi aika ympäripyöreäksi ja kaatui ehkä liialliseen itsevarmuuteen.
Sointu taas kokemattomampi mutta kykenee ottamaan neuvoja ja kritiikkiä vastaan ja myöntää rehellisesti omat mokansa. Mielestäni hieno esikuva. Tykkäsin hänestä alusta asti ja itsekin olen joutunut naisena kohtaamaan samat ennakkoluulot kuin hänkin.
Sen yhden bisnesenkelin tylytys oli ihan tarpeetonta vaikka varmaan ihan tarkoituksella käsikirjoitettu. Ei tuollainen ole enää tätä päivää, kritiikin ja kysymykset voi esittää asiallisesti tai olla hiljaa jos ei oikeasti ole sanottavaa.
Minulle jäi Soinnusta sellainen kuva, että olisin oikein mielelläni hänen työkaverinsa tai alainen, sillä vaikka hän on vaativa muita ja itseään kohtaan, hän on todella reilun ja oikeudenmukaisen oloinen ja ottaa myös poikkeavat mielipiteet vastaan, on joustava kun hänelle annetaan kritiikkiä, on myös pilkettä silmäkulmassa ja sydämellisen oloinen. Minulle tulisi ns. turvallinen olo hänen seurassaan, koska tietäisin, että hänelle voi puhua, ja hän myös sanoo mitä on mieltä, mutta nätisti eikä ilkeillen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy muistaa, että se on eri asia, mitä on kuvattu ja mitä haastateltavat ovat kertoneet ja se, mitä lopulta tuodaan editoinnin jälkeen ja klikkiotsikoiden muodossa esille. Harvoinpa ihmiset tähän itse pystyvät vaikuttamaan.
Kriittisen medialukutaidon perustaito.
Kaikkea ei voi pistää editoinnin piikkiin. Jos ihminen ihan selkeästi ja toistuvasti sanoo asioita, ei sitä leikkauksilla saa muutettua miksikään. Jos Sointu ei olisi mustamaalannut Petriä tarpeettomasti ihan alusta asti tai olisi pitänyt itseään ulkomuotonsa takia erityisasemassa, ei hänestä olisi myöskään sellaista materiaalia useista kilpailun kohdista. Sitä on turha selitellä ja kaunistella. Ja toisaalta en ymmärrä sellaistakaan draaman luomista, että Petristä tai muista kilpailijoista ei näytettäisi mitään vastaavaa materiaalia, jos sellaista kaikista yhtä paljon löytyisi. Ja melkoinen sattuma myös olisi se, että todellisuudessa Petrikin olisi täysi m*lkku, mutta että kukaan muu ei hänestä löytänyt mitään pahaa sanottavaa kuin Helena ja Sointu, ja Sointukin joutui sanansa perumaan.
Editointi toki vaikuttaa siihen, miten tarina kerrotaan, mutta ei se koko tarinaa muuta.
Vierailija kirjoitti:
Miten upea kaunotar Sointu luulee olevansa, kun joka jaksossa selittää, että hän on kohdannut ennakkoluuloja ulkonäkönsä takia.
Vai olisiko vain tulkinnut kaiken arvostelun johtuneen ulkonäöstä? Tiedän monta upeaa kaunotarta, jotka menestyvät aivoillaan. Ero on siinä, etteivät itse jatkuvasti korosta ulkonäkönsä merkitystä.
Jaajohan on aina puhunut valitsevansa mielellään työkavereikseen hyvännäköisiä pirkkoja. Mikäs siinä.
Paras idea tuli pitchaus-yleisössä istuneelta naiselta, että myydä myös palveluja. Kullakin paikkakunnalla voisi varata vaikka hierojan tai parturin ko. palvelun kautta, jos haluaa samalla tukea luokkaretkiä tai urheiluseurojen toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulle jäi Soinnusta sellainen kuva, että olisin oikein mielelläni hänen työkaverinsa tai alainen, sillä vaikka hän on vaativa muita ja itseään kohtaan, hän on todella reilun ja oikeudenmukaisen oloinen ja ottaa myös poikkeavat mielipiteet vastaan, on joustava kun hänelle annetaan kritiikkiä, on myös pilkettä silmäkulmassa ja sydämellisen oloinen. Minulle tulisi ns. turvallinen olo hänen seurassaan, koska tietäisin, että hänelle voi puhua, ja hän myös sanoo mitä on mieltä, mutta nätisti eikä ilkeillen.
Oletkohan katsonut samaa ohjelmaa kuin me muut? Puhutko siitä Soinnusta, joka mouhasi Petristä hänen selkänsä takana vaikka ei ollut päivääkään tämän joukkueessa? Siitä Soinnusta, joka uhosi, että nostelee kissoja pöydille, mutta sitten hihitti pilkallisesti, kun miehet saunan jälkeen antoivat hänelle palautetta? Se Sointu, joka pyöritteli silmiään ja nakkeli niskojaan johtoryhmässä?
Täysin kykenemätön johtajaksi valittiin sitten lopulta tai Jaajo tiimeineen valitsi. Tämä Noora hehkutti koko ajan tämän Soinnun perään ja oli puolueellinen alusta alkaen.
Kyllä tuntuisi kauhealta itse antaa jotain vastuuta ihmiselle, joka ei pysty ollenkaan pitämään hermojaan kurissa; jatkuvaa itkeskelyä, hermostuneisuutta, sähläämistä, toisten syyttelyä, pelkoa, tietämättömyyttä. Edes prosenttilaskua ei Sointu-parka osannut. Päätään hän osasi nyökytellä joka välissä.
Hän kuitenkin löysi helpostikin syyllisiä sieltä jos täältäkin. Häntä on aina väheksytty ja kaikki ovat toivoneet hänelle vain pahaa. Hänen käytöksessään alkoi olla jo vainoharhaisuuden piirteitä.
Siinähän Jaajo kantaa taakkansa.
Vierailija kirjoitti:
Paras idea tuli pitchaus-yleisössä istuneelta naiselta, että myydä myös palveluja. Kullakin paikkakunnalla voisi varata vaikka hierojan tai parturin ko. palvelun kautta, jos haluaa samalla tukea luokkaretkiä tai urheiluseurojen toimintaa.
Juu, tuo oli minustakin hyvä oivallus. Minä en oikein edes ymmärtänyt tätä tehtävää, mikä näissä sitten oli näiden kilpailijoiden panos tähän asiaan. Ideahan oli jo valmis, eli nettialusta luokkien ja seurojen varainhankintaan. Molemmilla oli sama ajatus logistiikan suhteen, eli ulkoistetaan. Ainoa ero oli brändin nimi, missio ja esittäminen. Varsinaisissa toimintamalleissa en nähnyt mitään ihmeellistä. Onko sillä nyt juurikaan merkitystä varsinaisen toiminnan kannalta, tuodaanko perheille lisää yhteistä aikaa vai ollaanko pohjoismaan edelläkävijöitä, jos itse idea ei ole kovin uusi tai ainutlaatuinen?
Kävin katsomassa tuolla fundlyn nettisivulla ja minua ei ainakaan nuo sivut vakuuttaneet. Tuotteisiin ja kampanjoihin ei pääse edes tutustumaan ennen kuin annat sähköpostiosoitteen. Näyttää joltain halvalla tehdyltä huijaussivustolta. Ei ainuttakaan kuvaa tai konkreettista esimerkkiä, mitä tuon kautta nyt sitten voi myydä. Pelkkiä piirros-ukkeleita puhumassa kampanjoista, jotka eivät varmasti koululaisille tai heidän vanhemmilleen tarkoita yhtään mitään. Kohderyhmä unohdettu täysin. Kyllä minä mieluummin otan myytäväksi niitä keksejä tai vessapapereita.
Sijoittajat koostuivat miesjoukosta, joka tykkäsi ajatuksesta, että pääsee neuvomaan ja ohjaamaan nuorta naista. Kiinnostaisi kuulla, lähtikö esimerkiksi Janni sijoittamaan voittajaprokkikseen...
Minusta selvää oli alusta saakka, että naisvoittajaa haettiin tänä vuonna, mutta kertokaa joku mulle, miten ihmeessä Inka ei voittanut? Pelasi liikaa suhteilla vai mikä ihme siinä tuli :O
Vierailija kirjoitti:
Sijoittajat koostuivat miesjoukosta, joka tykkäsi ajatuksesta, että pääsee neuvomaan ja ohjaamaan nuorta naista. Kiinnostaisi kuulla, lähtikö esimerkiksi Janni sijoittamaan voittajaprokkikseen...
Minusta selvää oli alusta saakka, että naisvoittajaa haettiin tänä vuonna, mutta kertokaa joku mulle, miten ihmeessä Inka ei voittanut? Pelasi liikaa suhteilla vai mikä ihme siinä tuli :O
Oli liian vaatimaton ja eteni osaamisellaan eikä heittäytynyt marttyyriksi oikeissa kohdissa.
Olen edelleen sitä mieltä, että finaaliin olisi kuulunut Inka tai Marko. No, onnea kuitenkin voittajalle.
Tuossa lehtijutussa Sointu kertoo paineensietokyvystään. https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000007943065.html