Töitä tarjottiin 9,12 euron tuntipalkalla, ottaisitteko vastaan?
Korona vei minunkin työt ja nyt sitä on oltu työttömänä jo viime kesästä lähtien. Nyt minulle tarjoutui työmahdollisuus, mutta tyrmistyin palkasta, 9,12€/h! Kyseessä on kyseisen alan tessin matalin palkkaluokka. Neljän kuukauden jälkeen palkka nousisi 5%, eli ei silloinkaan juuri mitään.
Kyllä sapettaa tämä tilanne. Saan nyt suunnilleen saman päivärahana, mitä saisin tuosta työstä palkkaa. Toisaalta taas minulla ei ole mitään tietoa tulevista töistä ja olen sen suhteen täysin tyhjän päällä ja kysymysmerkkinä.
Mieli sanoo, että ota työ, jotta et ajaudu syvemmälle työttömyyskierteeseen, mutta samalla tietynlainen sisäinen periaate sanoo, että älä suostu tuollaiseen orjapalkkaan ja anna omalta osaltasi tällaiselle toiminnalle jalansijaa. Tuosta kun laskee kuukausipalkan, niin se olisi bruttona noin 1460€. Siitä sitten vielä pois verot ja muut palkasta otettavat kulut, niin lopputulos lähinnä itkettää.
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai menisin. Palkka on huono, mutta jos hyvin tekee työt, niin varmasti se nousee hiukan myöhemmin.
Aina parempi tehdä töitä, kun lorvia kotona!Ei joka paikassa nouse. Tuo on joillakin kummallinen olettamus. Monella alalla työtehtävissä on taulukkopalkka ja se on ota tai jätä periaatteella, ja se nousee vain, jos tulee liiton neuvottelemia satunnaisia tasokorotuksia. Vaikka olisit hyvä myyjä S-marketissa, niin et sinä saa parempaa palkkaa kuin muutkaan myyjät tai jos olet hyvä lähihoitaja, niin saat saman palkan kuin muutkin taulukosta katsottuna.
Juuri näin. Itse tein siivoustyötä noin viisi vuotta ja sain todella paljon kiitosta työstäni ja minua pyydettiin usein paikkaamaan sellaisiin kohteisiin työnjälkeä, joista oli tullut muiden tekijöiden takia huonoa palautetta. Sain saman palkan kuin kaikki muutkin, myös nämä huonompaa jälkeä tekevät. Suoraan taulukosta katsottiin. Joskus yritin puhua palkankorotuksesta, niin torpattiin heti. Toteamus oli, että meillä on nämä taulukkopalkat ja niiden mukaan työntekijöillemme tehtävän mukaan maksetaan. Eli ihan sama, että teitkö jotain tiettyä hommaa vuoden hyvin, keskinkertaisesti tai huonosti, niin sama palkka oli tiedossa seuraavanakin vuonna. Ainoa mahdollisuus palkankorotukseen olisi ollut edetä esimieheksi, mutta itse suorittavassa työssä ei ollut mahdollisuutta palkannousuun, teit työsi sitten kuinka hyvin tahansa.
On kyllä todella pieni palkka. On monia sellaisia töitä, jotka eivät vaadi tiettyä koulutuspohjaa ja joissa tes:n mukainen liksa on silti parempi, kuten siivous, tiskaus tai hyllytys. Vaikea siis saada ihmisiä pysymään tuollaisessa työssä.
Jos saisin tehdä 50h/vko niin todellakin!
En ole koskaan ollut palkkatyössä.
-ikuinen työtön ikää 35v -
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miten hyvät työllistymisen mahdollisuudet sinulla tai alallasi on, mutta kannattaa harkita tarkkaan.
Yli 9e/h on paljon parempi kuin 9e/pv, mitä saisi jossain himpsutin työkokeilussa.
Itseasissa ei ole, jos on ulosotossa. Suojaosa on hieman päälle 600, mutta Kela ei noteeraa ulosottoa, niin asumistukea ei saa, joten vuokran, sähkön, työmatkakulujen ja muiden kulujen jälkeen käteen jää pahimmassa tapauksessa miinusta. Itselläni on sellainen tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai menisin. Palkka on huono, mutta jos hyvin tekee työt, niin varmasti se nousee hiukan myöhemmin.
Aina parempi tehdä töitä, kun lorvia kotona!Olen ollut tuollaisessa ap:n kuvaamassa matalapalkkatyöpaikassa, jossa tes määritteli aloituspalkat. Osa työntekijöistä oli todella hyviä ja nopeita ja sitoutuneita, mutta ei kenenkään palkkaa silti nostettu.
Näin se homma monessa paikassa menee. Ne, jotka luulevat että palkkaa voi noin vain omalla työpanoksellaan nostaa työpaikassa kuin työpaikassa, eivät itse edes työskentele sellaisessa paikassa, jossa palkka maksetaan tes-taulukoilla.
Riippuu paljon työstä. Jos se on kevyttä, mukavaa ja suht lähellä niin miksikäs ei. Ainakin jos se kotona olo jo kyllästyttää. Aina voi hakea parempipalkkaiseen työhön. Mutta onhan tuo ihan naurettavan alhainen palkka, minä sain enemmän ansiosidonnaista kuin tuo...
Minä menisin. Ajat ovat kovenemassa, ja pitkät työttömyyskaudet ovat aina työnantajan näkökulmasta riskitekijä, vaikka työttömyys selittyisikin koronalla. Entä jos parin vuoden päästä olet edelleen työttömänä, leikatulla työmarkkinatuella ja mietit, että ei olisi pitänyt päästää tilannetta tähän. Kaikki tilastot kertoo, että työn vaihtaminen toiseen on helpompaa, kuin työn löytäminen työttömänä!
Tuosta jäisi jotain 1300€ nettona kuussa. Itselleni Kela maksaa 515 euron vuokran ja päälle tukia elämiseen vajaat 500 euroa. Tiukkaa tekee, mutta en 300 euron lisäansion takia tekisi 160 tuntia töitä kuukaudessa. Tuntipalkaksi tulisi alle kaksi euroa siihen nähden mitä saa, kun ei tee mitään.
Ei helvetti! Kuka tarjoaa aikuisten maailmassa töitä tuollaisella palkalla? Tuo ei ole edes 18-vuotiaan ensimmäistä kertaa kesätöissä olevan teinikesähessun tai teinikesälissun palkka!
En todellakaan, naurettava palkka. Korkeintaan opintojen ohessa voisi tuntityönä tehdä tuollaista, jos mitään muuta ei olisi tarjolla.
Tuossa on 9,12e liikaa T: Kokoomus ja EK
Mielenkiinnosta kysyn, että mikä on työn tarkempi sisältö?
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiinnosta kysyn, että mikä on työn tarkempi sisältö?
Kokoonpanotyö elektroniikka-alan yrityksessä.
ap
Kannattaa tarkistaa oletko oikeutettu ansiosidonnaiseen jos palkka putoaa reilusti. Lisäksi eläke karttuu tuosta nopeammin kuin ansiosidonnaisesta. Veroa palkasta menee huomattavasti vähemmän kuin päivärahoista. Ansiosidonnaisesta 25% ja palkasta ehkä vain 2-3%. Saat lomarahojakin jossain vaiheessa. Jos työmatka on kohtuullinen ja työ siedettävää, ottaisin. Lisäksi pääset erinäisistä viranomaisista eroon kun olet edes osapäivätöissä. Ja jos pitempää työt jatkuu, palkallista lomaakin on tiedossa, ensi vuonna.
Ikävä kyllä, tämä on todellisuutta monella suorittavan työn alalla. Paskat TESit, jotka ei koskaan nouse, koska palkankorotukset ovat 1-2,4% vuodessa. Elinkustannukset kasvavat nopeammin, eli vuosi vuodelta vain köyhtyy, vaikka painaisi niska limassa töitä koko ajan.
Tuohon saa varmaan soviteltua päivärahaa päälle. 500e ylimenevä vasta sovitellaan. Lisäksi veroprosentti tuolla palkalla on pieni. Tee määräaikainen soppari, jos mahdollista, niin ei tule karenssia jos lopetat.
Entisenä pitkäaikaistyöttömänä pelkään työttömäksi jäämistä sen verran, että ottaisin kyllä vastaan. Etsisin koko ajan toista paikkaa.
Riippuu onko tiedossa parempipalkkaista työtä, onko työssä mahdollista edetä tai onko työ kehittävää, voiko sitä kautta saada jonkun toisen työn. Työssä voi olla myös etuja.
Jos ei ole varma niin voihan työn ottaa ja hakea samalla muuta.