Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ero tuli, kuolen tähän kipuun

Vierailija
22.02.2021 |

Viikko sitten tuli ero kihlatun kanssa. Miten tästä tuskasta selviää? Tuntuu, että jokainen hengenveto sattuu, joka sekunti ahdistaa ja on pakokauhu päällä, yöllä ei saa nukuttua, ruoka ei maistu, olen käytännössä toimintakyvytön...
On tullut mieleen itsetuhoisia ajatuksiakin, ei niin että oikeasti haluaisin mitään tehdä, tämä olo vaan on niin hirveä. Töissä en ole pystynyt olemaan. Ystäviä on, mutta en voi heitä jatkuvasti kuormittaa tällä. Ammattilaiselle olen yrittänyt varata keskusteluaikaa, toistaiseksi onnistumatta. Miten ihmeessä tämän olon kanssa selviää?!

Kommentit (230)

Vierailija
41/230 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämän suurimpia suruja. Sanotaan, että ero on pahempi kuin kuolema. Tee surutyö rauhassa ja anna itsellesi aikaa toipua. Itkukin tulee vielä, kun shokki on ohitse, ja se auttaa. Puhuminen on tärkeätä. Toivon että sinulla on hyviä ystäviä, jotka kuuntelevat nyt alkuun kunnes saat toivottavasti keskusteluapua terapeutilta. Ennen kaikkea ole kiltti itsellesi ja anna lupa surra, kokea pettymystä ja tarvittaessa raivotakin. Itseäni auttoi myös exän (sen josta erosin) kanssa puhuminen. Ei ole häpeä sanoa, että tarvitsee apua, ja että on rikki.

Koeta saada syödyksi ja nukutuksi, sillä ne on välttämättömyys, jotta pysyt kunnossa.

Nyt on tuskaa, mutta se ei kestä ikuisesti.

Toivon sinulle voimia ❤

Vierailija
42/230 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kokeile meditaatiota! Youtube pullollaan videoita. Meditoidessa olet väkisinkin tässä hetkessä, lisäksi meditaatio muuttaa tutkitusti aivojen rakennetta ja alat helpommin tuntemaan hyvää oloa pienistäkin asioista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/230 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahinta on se, että ero tapahtui maailman parhaasta ja ihanimmasta miehestä. Hänen päätöksellään. Jos olisi edes jotain syytä ajatella että parempaa on tulossa se auttaisi. Minulla on aiemmin kaksi suhdetta päättynyt kumppanin väkivaltaisuudet ja pettämisen vuoksi jolloin niistä ylitse pääseminen oli lopulta helpompaa, koska koin olevani onnekas päästessäni heistä. Tämä suhde oli täysin erilainen ja puhuimme myös perheen perustamisesta. Ap

Vierailija
44/230 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi miehesi halusi erota? Oliko sillä toinen?

Vierailija
45/230 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi asia auttaa erityisen paljon, eläinten kanssa oleminen ja niiden kosketus. En tiedä miksi, mutta isot eläimet rauhoittavat, mikä tahansa lehmistä koiriin käy. Mitä isompi eläin, sitä tehokkaammin ajatukset irtoaa hetkeksi sieltä pohjalta. Voi kuulostaa hullulta, mutta jos mahdollista, pystyisitkö kokeilemaan? Hevosiin varmaan saa helpoiten kontaktin vaikka terapian tai ratsastustunnin muodossa.

Vierailija
46/230 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kriisipuhelimeen voi soittaa, jos tuntuu, että tarvitsee keskustella asiasta nyt. https://mieli.fi/fi/tukea-ja-apua/kriisipuhelin-keskusteluapua-numeross… Tukinetissä on myös chat-palvelu. https://tukinet.net/

Vierailija
47/230 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsi laastari. Se voi auttaa.

Virtuaalihalaus sulle!

Vierailija
48/230 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahinta on se, että ero tapahtui maailman parhaasta ja ihanimmasta miehestä. Hänen päätöksellään. Jos olisi edes jotain syytä ajatella että parempaa on tulossa se auttaisi. Minulla on aiemmin kaksi suhdetta päättynyt kumppanin väkivaltaisuudet ja pettämisen vuoksi jolloin niistä ylitse pääseminen oli lopulta helpompaa, koska koin olevani onnekas päästessäni heistä. Tämä suhde oli täysin erilainen ja puhuimme myös perheen perustamisesta. Ap

Jonkin ajan päästä alat nähdä sekä miehen että suhteen realistisemmin. Maailma on pullollaan ihania miehiä, tulet sen myöhemmin huomaamaan.

Vierailija
49/230 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kommunikaatio-ongelmat joiden laajuudesta en tiennyt, lisäksi omat muihin asioihin liittyvät huoleni ovat ilmeisesti aiheuttaneet kumppanille olon etten ole läsnä. Syytän paljon itseäni siitä etten ymmärtänyt mistä on kyse. Se tekee tilanteesta paljon pahemman. Koen, että olen tahtomattani itse pilannut suhteeni. Ap

Vierailija
50/230 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päättelen että kyseessä on trolli sillä normaali menee töihin koska se nimenomaan auttaa.

Minä teen työtä jossa ei voi olla puolikuntoisena ja täysin nukkumattomana vaan siellä pitää pystyä keskittymään. Ei ole tarkoitus olla saikulla viikkotolkulla, mutta tällä hetkellä en oikeasti kykene tekemään mitään tarkkuutta ja ajattelutyötä vaativaa. Ap

Älä yritä väkisin. Se vaan pahentaa tilannetta, kun valmiiksi pahan olon päälle tulee syyllisyys, ettei selviä töistä. Ota viikko saikkua, pyydä lekurilta unilääkkeitä, jotka eivät addiktoi (ei bentsoja missään nimessä!!), kävele paljon luonnossa. Muista syödä, jotain helposti alas menevää, vaikka kuppikuumaa, jos ei muuta jaksa tehdä.

Tuohon tautiin ei kuole, vaikka se siltä tuntuu. Tsemppiä <3 been there, done that.

Vierailija
51/230 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä oli 2 vuotta sama tilanne, silti piti töissä käydä, oli kamalaa, mut sai ajatukset joskus muualle kun työ oli, aika parantaa, ota saikkua jos et oo vielä hakenut,j kaikista tärkeintä : älä juttele eksäsi kanssa, laita estolle.

Tämä exän kanssa jutteleminen on vähän tapauskohtaista. Riippuu ihmisestä ja syistä, jotka johtuvat eroon. Itseäni auttoi myös keskustelut exän kanssa. Meillä oli yhteinen historia ja yhteinen pettymys, kun suhde ei toiminutkaan. Jos tulee jätetyksi, ei se silti tarkoita sitä etteikö jättäjällä eli ratkaisun tekijällä, voisi myös olla todella paha mieli. Mutta tärkeintä on kuunnella itseään ja omia tunteitaan ja reaktioitaan, ja toimia sen mukaan.

Vierailija
52/230 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kommunikaatio-ongelmat joiden laajuudesta en tiennyt, lisäksi omat muihin asioihin liittyvät huoleni ovat ilmeisesti aiheuttaneet kumppanille olon etten ole läsnä. Syytän paljon itseäni siitä etten ymmärtänyt mistä on kyse. Se tekee tilanteesta paljon pahemman. Koen, että olen tahtomattani itse pilannut suhteeni. Ap

Jos sinulla on ollut huolia, kumppanisi olisi pitänyt olla sinulle läsnä, eikä toisinpäin. Epäilisin, että miehesi on tavannut jonkun toisen, mutta koska tietää, että saa kaikkien vihat niskaansa, jos vaihtaa lennosta toiseen, yrittää nyt vyöryttää syyn erosta sinun niskaasi. Oma exäni jäi aikoinaan kiinni pettämisestä, mutta minähän olin suorastaan ajanut hänet toisen naisen syliin, koska laitoin yhteisen lapsemme hänen edelleen. Toisaalta tämä toinen nainen hänen mielestään tarvitsi häntä enemmän kuin alakouluikäinen lapsemme tai minä.

Vierailija
53/230 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos jo tähän mennessä kaikille tsemppaajille! Aina on lohdullista tietää muidenkin olleen samassa tilanteessa, vaikka en kyllä toivo tällaista helvettiä kenellekään. Ap

Vierailija
54/230 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka heikkoja naiset oikeasti on? Siis ollaan lataamoon menossa kun tulee ero? 

Heikko on se, joka ei ymmärrä tai osaa hakea helpotusta ja apua tilanteeseen, johon sitä on saatavilla. Ja sinne lataamoon lopulta päätyy, jos joku, paljon todennäköisemmin juuri tällainen, joka patoaa surua ja vihaa sisällään loputtomasti.

Vierailija
55/230 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani ap. Kokemuksesta voin kuitenkin sanoa että wanha sanonta ”aika parantaa” on totta vaikka se tuntuu tässä vaiheessa turhalta.

Mun mies jätti minut ja kolme lastamme 7 vuotta sitten maksullisten vuoksi. Perusteena se että avioliitto ja perhe kanssani ei kuulemma anna yhtään mitään ja että maksullisilta saa parempaa sek siä. Luulin kuolevani, mutta olen edelleen hengissä . En voi sanoa toipuneeni, mutta elän ihan ok elämää.

Vierailija
56/230 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

”Kommunikaatio-ongelmat joiden laajuudesta en tiennyt”. Tuo sinetöi jo itsessään sen, että syy ei ole todellakaan sinun! Miehen olisi pitänyt olla avoimempi ja kertoa näistä ongelmista. Rehellisesti, minustakin kuulostaa siltä että tuo miehen perustelu on hakemalla haettu, ja että eron oikea syy on jokin muu.

Vierailija
57/230 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tunne on aika jäätävä. Ei sitä kukaan muu ymmärrä, kuin jätetty. Mulla oli sama, makasin vain, itkin, enkä pystynyt syömään.

Meni pari viikkoa, ja yllättäen elämä rupesi taas hymyilemään. Uskon ja toivon, että sulle käy samoin. Tsempit sulle.

Vierailija
58/230 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sekopää täällä alapeukuttelee jokaista viestiä?

Vierailija
59/230 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eroille tyypillistä on aina itsesyytösten loppumaton ketju, silloinkin kun et ole syyllinen, mutta se toinen sanoo vaan jotain erossa syyksi - ehkä joku toteaisi ettei sovi muutenkaan yhteen ja kaiken summa johtaa eroon. Voit ajatella omaa olotilaa, että sitä SAA parantaa, ei ruoskia itseä loputtomasti. Mokia sattuu ja eroja tapahtuu, ehkä joku päivä homma menee pulkkaan. Et ole ajatustenlukija, joskus kumppani olettaa toisen lukevan ajatuksia, mutta se voi olla mahdotonta. 

Vierailija
60/230 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että erot ja kaikki tällaiset kokemukset iskee kovempaa, jos on jotain aikaisempia traumoja tai hylkäämiskokemuksia taustalla. Silloin ei ole kyse vaan siitä sen hetkisestä ikävästä kokemuksesta, vaan myös kaikista niistä muista huonoista tunnekokemuksista, jotka se nostaa pintaan.

Kannattaa harjoitella sitä, että oppii sanoittamaan ja erittelemään omia tunnekokemuksia, jolloin saa niihin jonkinlaista hallinnantuntua ja oppii ymmärtämään itseään.

Tuoreen eron jälkeen on ihan luonnollista, että tuntuu pahalta, mutta jos tilanne pitkittyy tai laukaisee masennuksen, pitää sille tehdä jotain.