Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi et asu omistusasunnossa?

Vierailija
22.02.2021 |

Luettele syitä

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuttiin paritalossa, myytiin se pois ongelmallisten naapurien johdosta. Mentiin vuokralle väliaikaisesti, tarkoitus oli ostaa omakotitalo. Tulikin totaalikyllästyminen työpaikkaani, otin lopputilit ja nyt mietin mitä sitä alkaisi tekemään. Pankista ei saa lainaa kun on liiton masseilla, ainakaan riittävästi.

Ihan ok vuokrakämppä, pidän tätä ihan hyvänä ratkaisuna. Pidän talouden osalta realistisena reipasta lamaa tässä 6kk-12kk sisään, joten taloja ehtii ostella sitten hieman parempaan hintaan.

Vierailija
42/64 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua sitoutua asuntoon ja olla siitä vastuussa.

Huono tekosyy, myönnä pois vain että olet elämässä epäonnistunut ja joudut tyytymään vuokrakämppiin.

Päinvastoin. Olen hyvätuloinen, ja minulla on varaa vuokrata mukava asunto kalliilta alueelta ilman että tarvitsisi itse huolehtia siitä asunnosta. Sijoitan tuottavampiin kohteisiin kuin asunto.

Mitä se huolehtiminen on joka on niin vaivalloista?

Mahdolliset remontit, huollot, kodinkoneiden vaihtaminen, mitä näitä kaikkia on. En edes välitä tietää. Ja toinen syy on se, että halutessani pääsen muuttamaan nopeastikin, eikä tarvitse alkaa säätää myymistä tai vuokraamista. Ei kaikki halua olla sidottuja yhteen paikkaan vuosikausiksi. 

Ne remontit huomioidaan vastikkeessa ja sen voi ottaa talonyhtiön kautta lainana ja kuukausimaksut ovat vain kymppien luokkaa isossa taloyhtiössä. Kodinkoneita tarvii vaihtaa hyvin harvoin. Yhtälailla niitä remontteja tehdään kun asut vuokralla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen määräaikaisissa töissä (yleistä minun alalla), ja asuinpaikkakunta saattaa muuttua aina parin vuoden välein. Miehellä vakityö ja voi tehdä suurimman osan etänä, eli asuinpaikka valitaan lähinnä minun työtilanteen mukaan niin, että työmatkat pysyy kohtuullisina. Käytännössä työtilanne on niin epävarma, että ei viitsi sitoutua taloon, ja hankkiutua siitä aina eroon tai hankkia vuokralaista. Varsinkin, kun tykätään asua haja-asutusalueella, missä talot ei niin vain mene kaupaksi. Ehkä sitä 10v sisään saa vakipaikan, ja voidaan asettua..

Vierailija
44/64 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska rakennan taloa ja on monta ongelmaa matkassa, vuoden projekti taitaa venyä kolmeksi vuodeksi ja lakimiesriidat tässä sitten mukana.

Aivan pölvästi kysymys. Keksin helposti sata syytä miksi joku ei asu omistusasunnossa. Ap ei keksi yhtään. Vai ajattelitko että voit ilkkua meitä vuokralla asujia köyhiksi ja tyhmiksi? Olen taatusti sua varakkaampi ja älykäämpi.

Kohtalotoveri. Tosin meidän rakennuslupa on nyt hallinto-oikeudessa, koska k-pää naapurit. 

Vierailija
45/64 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska omistaminen ei vapauta jatkuvista kustannuksista, asumisen kohdalla itseasiassa täysin päinvastoin. Omistaminen orjuuttaa, etenkin jos tie siihen käy pitkän velallisuuden kautta.

Suomalainen omistamisen sokea ihannointi on kaikessa huvittavuudessaan sairasta.

Vierailija
46/64 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huono tekosyy, myönnä pois vain että olet elämässä epäonnistunut ja joudut tyytymään vuokrakämppiin.

Päinvastoin. Olen hyvätuloinen, ja minulla on varaa vuokrata mukava asunto kalliilta alueelta ilman että tarvitsisi itse huolehtia siitä asunnosta. Sijoitan tuottavampiin kohteisiin kuin asunto.

Mahdolliset remontit, huollot, kodinkoneiden vaihtaminen, mitä näitä kaikkia on. En edes välitä tietää. Ja toinen syy on se, että halutessani pääsen muuttamaan nopeastikin, eikä tarvitse alkaa säätää myymistä tai vuokraamista. Ei kaikki halua olla sidottuja yhteen paikkaan vuosikausiksi. 

Ne remontit huomioidaan vastikkeessa ja sen voi ottaa talonyhtiön kautta lainana ja kuukausimaksut ovat vain kymppien luokkaa isossa taloyhtiössä. Kodinkoneita tarvii vaihtaa hyvin harvoin. Yhtälailla niitä remontteja tehdään kun asut vuokralla.

Kustannukset on yleensä satasien luokkaa isommissa remonteissa, ei kymppien. Moni pienituloinen tai eläkeläinen on kusessa omistusasuntonsa kanssa kun esim. kuukausivastike nousee yhtäkkiä 350 eurosta 600 euroon.

Vierailija
47/64 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan näin joo, mutta en halua olla mukana missään tällaisessa lainanotossa ja vastikkeissa. Maksan vuokrani, ja omistaja huolehtikoon kaikesta muusta. Ja jos tähän jotain isoa remonttia tulee, muutan pois. Miksi se on niin vaikea ymmärtää, että joku ei vain halua sitä omaa? 

Vierailija
48/64 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunto-osakkeen eli kerros- tai rivitaloasunnon omistaminen antaa luovutettavissa olevan hallintaoikeuden asuntoon, ei mitään muuta. Olet omistajuudellasi sitoutunut maksamaan vastikkeita eli eräänlaista vuokraa taloyhtiölle hamaan tappiin asti niin kauan kuin asunto on nimissäsi. Vastikkeet voivat nousta vuosien varrella ilman ennalta määriteltyä ylärajaa. Hallintaoikeus voidaan myös ottaa sinulta pois.

Omistaminen on melko näennäistä.

Vierailija
49/64 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suht. pieni palkka, ja vuokra sen verran korkea, että kuukaudessa ei paljoa jää säästöön. Yritän koko ajan säästää asunnon käsirahaa, mutta hidasta on. Jos saan sen ikinä säästettyä, täytyy vielä keksiä että mistä saan loput vakuudet. Vanhempani ilmoittivat, että eivät ikinä aio omaisuudellaan taata asuntolainaani, joten täytyy sitten joskus ottaa valtiontakaus tms.

Vierailija
50/64 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua ostaa kerrostalosta asuntoa, kun naapureiksi sattuu aina jotain häiriköitä kuitenkin. Jos ei asu silloin kun muuttaa, niin kohta muuttaa joku häirikkö. On tupakoijaa, bilettäjää, vuodesta toiseen remppajaa,  korkokengät jalassa ravaajaa. Ikinä ei ole hiljaista eikä omaa rauhaa. Sinkkuna omakotitalokin tuntuu kuitenkin liian isolta hankinnalta enkä tiedä haluanko asua koko ikääni tai edes kymmentä vuotta juuri tässä kaupungissa. 

Vierailija
51/64 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kustannukset on yleensä satasien luokkaa isommissa remonteissa, ei kymppien. Moni pienituloinen tai eläkeläinen on kusessa omistusasuntonsa kanssa kun esim. kuukausivastike nousee yhtäkkiä 350 eurosta 600 euroon.

Eipä ole mulla, noin 30-40 e/kk ja makselen parveke/julkisivuremonttia ja uusia ikkunoita.

Vierailija
52/64 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan näin joo, mutta en halua olla mukana missään tällaisessa lainanotossa ja vastikkeissa. Maksan vuokrani, ja omistaja huolehtikoon kaikesta muusta. Ja jos tähän jotain isoa remonttia tulee, muutan pois. Miksi se on niin vaikea ymmärtää, että joku ei vain halua sitä omaa? 

Hölmöä maksaa vuokraa jos on mahdollisuus ostaa oma, siitä asunnon omistuksesta ei ole juuri mitään vaivaa ja eroa asutko vuokralla.

Vierailija
53/64 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Helsingissä, joten vuokra vie suuren osan tuloista. Oon maksanut omat vuokrani lukioikäisestä asti, joten ne vähäisetkin säästöt mitä on kertynyt olen joutunut käyttämään, mutta ei niitä muutenkaan ole hirveästi tässä opiskelun ja pätkä- ja matalapalkkaisen osa-aikatyön lomassa kertynyt. Hintatasokin on niin kova, että ei mulla tule varmaan koskaan olemaan varaa omaan asuntoon.

Vierailija
54/64 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hölmöä maksaa vuokraa jos on mahdollisuus ostaa oma, siitä asunnon omistuksesta ei ole juuri mitään vaivaa ja eroa asutko vuokralla.

Miksi se on hölmöä, jos en halua omaa? Edellä olen selittänyt jo moneen kertaan miksi en halua. Rahasta se ei ole kiinni.

Vierailija
55/64 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle myönnettäisiin 75 000 e asuntolaina ja tuolla summalla ei saa minkäänlaista asuntoa keskustasta ja keskustasta en halua enkä aio muuttaa ikinä pois. En omista autoa joten kaiken tulee olla kävelymatkan päässä. Myös työpaikka löytyy keskustasta. N32

Vierailija
56/64 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun omillani enkä esimerkiksi vanhempieni asunnossa. Olen sinkku, joten en parisuhteenkaan takia asu kenenkään omistusasunnossa.

Ei ole koskaan ollut sellainen taloudellinen tilanne, että olisin edes käynyt kysymässä pankista asuntolainaa. Saati että olisi ollut mahdollisuus ostaa asunto ilman lainaa, tai että olisin perinyt asunnon. Tai no joo, jos muuttaisin jonnekin korpeen, niin omistusasuminen olisi nykyisillä säästöilläni mahdollista. Tai jos ostaisin yksiön huonokuntoisesta talosta, mutta tulevaan putkiremonttiin ei sitten rahaa olisikaan. Kumpikaan vaihtoehto ei oikein houkuta.

Nykyinen asuntoni on aika mukava, en halua muuttaa tästä huonompaan. Ja saahan tähän asumistukea. Kun otan sen huomioon ja vertaan mitä maksaisin vastiketta omistusasunnossa, en jää kuin reilun satasen kuussa tappiolle. Ja tässä ei tarvitse maksaa tulevia remontteja itse.

Vierailija
57/64 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa tehdä pihatöitä, maksaa joitain tulevia remppoja jne olen ihan fine kerrostalo vuokrakämpässä

Vierailija
58/64 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri kaltaistesi omistajien takia omistusasuminen epäilyttää.

Vaiva on siinä, että taloyhtiön asioista täytyy pitää huolta. Täytyy valita pätevä isännöitsijä ja huoltoyhtiö ja tarvittavien remonttien tekijä. Auta armias, jos yhtiön hallitus on täynnä pihistelijöitä, jotka ovat sitä mieltä, että kyllä me vielä näillä vuotavilla putkilla ja vetävillä ikkunoilla muutama vuosi pärjätään... Ja loput on kaltaisiasi välinpitämättömiä, joita ei kiinnosta. Ihan tarpeeksi olen kuullut tutuilta näitä kauhutarinoita. Mm. äitini taloyhitöön putkiremppaa tehnyt firma meni kesken kaiken konkurssiin.

Itse asun vuokralla ison yhtiön talossa, ja yhtiöllä on oma taloudellinen intressi pitää nämä asunnot kunnossa. Remontit on jyvitetty kohteiden välillä niin, että ne eivät näy kertarysäyksenä asukkaan vuokrassa. Kun niitä tulee, löytyy tarvittaessa tilapäisasunto yhtiön muista kohteista. 

Omistusasumisen hehkuttajat usein unohtavat laskelmissaan sen, että aikaa myöten tulee aina myös remontteja maksettavaksi. Asumisen hinta ei ole vain nykyinen vastike.

Ja saahan tähän asumistukea. Tyhmää olla ottamatta rahaa vastaan.

Vierailija
59/64 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska en saisi 3000e bruttotuloillani kuin 180k lainaa, eikä sillä saa hyvää asuntoa (eli ei tiedossa esim. putkiremppaa) rauhalliselta alueelta Helsingistä.

Yhden hengen taloudet on ajettu todella ahtaalle.

Vierailija
60/64 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska omistusasunnossani asuu vuokralainen.