Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rantatontti, josta hakattu puut, Kannattaako ostaa?

Vierailija
22.02.2021 |

Kävimme katsomassa sopuhintaista rantatontti, joka muuten täyttäisi toiveemme, mutta se on hakattu tyhjäksi muutama vuosi sitten. Rantaan on jätetty rivi lehtipuita. Muuten tontille on istutettu kuusentaimia ja koivuja. Ne tosin eivät lumen alta näkyneet. Kannattaakoha tuollaista kaljua tonttia ostaa? Aurinko sinne ainakin paistaisi.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen alalla, jossa korjataan myrskyvaurioita ja olen ehdottamasti puiden kaadon kannalla.

Vierailija
22/35 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En itse ostaisi. Omaan kuvaani ihanteellisesta kotipihasta tai mökkitontista kuuluu monipuolisesti puutarhaa, vanhoja puita ja monilajista kerroksellisuutta. Pihalla olo on kiinnostavaa, kun läpi kasvukauden voi löytää jotain uutta, jonka ei tiennyt olevan olemassakaan. Ensimmäisinä vuosina kukkia, mutta senkin jälkeen vielä kymmeniä vuosia uusia sienilajeja, kääpiä, jäkäliä, hyönteisiä, lintuja...

Paljaaksi hakattu ja riivitty maa on tuossa mielessä palautettu nollapisteeseen. Siinä menestyy alkuun vain vattu, horsma ja kaikki sellainen, minkä ihminen itse istuttaa ja hoitaa. Vaikka toisi paikalle kunttaa, siinä on sitten vain se tuotu kuntta, ei niitä pitkän ajan kuluessa paikalle muodostuneita kasvi- ja eliöyhteisöjä. En ostaisi uutta taloakaan, jos rakentamisen yhteydessä ei olisi ymmärretty säästää tontin kasvillisuutta.

Isot koivut, vaahterat, tammet ja kuuset ovat siitä kummallista luksusta, että niitä ei voi ostaa edes isolla rahalla jos niitä ei ole.

Luonto on hyvä korjaamaan itsensä., eikä tuollaisia jaloja lehtipuita kasva kuin eteläisessä Suomessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En itse ostaisi. Omaan kuvaani ihanteellisesta kotipihasta tai mökkitontista kuuluu monipuolisesti puutarhaa, vanhoja puita ja monilajista kerroksellisuutta. Pihalla olo on kiinnostavaa, kun läpi kasvukauden voi löytää jotain uutta, jonka ei tiennyt olevan olemassakaan. Ensimmäisinä vuosina kukkia, mutta senkin jälkeen vielä kymmeniä vuosia uusia sienilajeja, kääpiä, jäkäliä, hyönteisiä, lintuja...

Paljaaksi hakattu ja riivitty maa on tuossa mielessä palautettu nollapisteeseen. Siinä menestyy alkuun vain vattu, horsma ja kaikki sellainen, minkä ihminen itse istuttaa ja hoitaa. Vaikka toisi paikalle kunttaa, siinä on sitten vain se tuotu kuntta, ei niitä pitkän ajan kuluessa paikalle muodostuneita kasvi- ja eliöyhteisöjä. En ostaisi uutta taloakaan, jos rakentamisen yhteydessä ei olisi ymmärretty säästää tontin kasvillisuutta.

Isot koivut, vaahterat, tammet ja kuuset ovat siitä kummallista luksusta, että niitä ei voi ostaa edes isolla rahalla jos niitä ei ole.

Ihanan romattinen kuva. Todellisuus meren rannalla. Lokit, sinilevä, käärmeet, punkit, moottoriveneet/jetit, valkoposkihanhet, kur kur...

Vierailija
24/35 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos haluat mökkeillä avohakkuulla niin siitä vaan. Uusien puiden kasvamisessa kestää vuosikymmeniä. Voit ihailla niitä vanhuksena.

Puuton alue on siitä ongelmallinen, että kesällä se on paahteinen helteellä ja aluskasvillisuus kärsii ja kuivuu. Mikään ei varjosta tonttia. Vaikka siellä ei viihdy hyttyset, paarmoja riittää ja ne purevat napakasti. Voi hyvin olla, että maaperä mökin ympärillä kuluu hiekkakentäksi. Mitä laajempi puuton alue, kun naapuritontitkin on hakattu, sitä enemmän ja kauemmin ongelmia.

Vierailija
25/35 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ostaisi puutonta tonttia johon tarkoitus mökki, kestää 40v- ennen kuin isoja puita.

Mökki jossa on isoja vanhoja puita ympärillä siellä täällä 👍

Vierailija
26/35 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehtipuut kasvavat todella nopeasti. Viiden vuoden aikana ne on jo ihan OK.

Jos tontti on muuten hyvä, hyvällä paikalla niin se ei mielestäni ole este. 

Siinä on myös hyvät puolensa. Voit itse paremmin valita mitkä puut saavat kasvaa mittaansa.

Havupuista tulee paljon paremman näköisiä kun ne saavat paljon valoa kun kasvavat harvakseen. Silloin niillä ei ole kiire kasvaa korkeutta, vaan niistä tulee komeat, leveät ja matalahkot.

Kiinnitä myös huomiota rantaan, Kuinka se syvenee, onko minkälainen pohja. Talvella voit käydä kairaamassa reikiä jäähän. Aloita 15 metrin päästä, mittaa syvyys jään pinnalta, se on aika hyvä merkki mikä on veden korkeus kesällä. Siitä sitten parin metrin välein rantaa kohti. Saa syvyyskäyrän aika hyvin.

Vierailija
27/35 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa tuollaista puustoa kasvaa hyvin pienellä alalla ja eikö nekin ole jo niin suojeltuja ettei sinne mitään mökkejä rakennella.

Sekametsää täällä kasvaa, ihan johtuen maantieteellisestä sijainnista.

Vierailija
28/35 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat hyvin erilaisia ja ei voi kuin hämmästellen katsella naapureiden erilaista käsitystä miellyttävästä miljööstä.

Pidän itse yli kaiken omasta pihastamme, jossa on ikivanhoja mäntyjä, koivuja, pensaita ja aluskasvillisuutta ja jossa eläimet viihtyvät, linnut, oravat, jänikset, siilit ja joskus näkyy myös supikoiria jolkottelemassa.

Naapurista samantyyppisen omakotitalon osti nuori pari, jonka adhd mies kaatoi tontilta kaikki puut, istutti tilalle mulkun mittaisia kepeillä tuettuja taimia, rakensi helevetin mauttoman oleskelutilan jätetavarasta keskelle tonttia, raahasi paikalle vanhan ( ei riittävän vanhaa) fillarin raadon koristeeksi ja pilasi mielestäni koko tonttinsa täydellisesti korjaamattomaan kuntoon.

Vierailija
29/35 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan nuita taloja/mökkejä keskellä peltoakin kumpareilla paljonkin. Yks tykkää äidistä toinen tyttärestä

Vierailija
30/35 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköesteet naapuritontille nolla.

Meillä oli aikoinaan vuokralla aivan ihana merenrantatontti mökkeineen. Puista roikkui jopa naavaa. Sitten tontin omistaja teetätti avohakkuut ympäristöön ja siihen loppui meidän vuokralaisuus, tontti muutui suojattomaksi ja tuuliseksi, naapureihin suora näkyvyys.

Vierailija
31/35 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näköesteet naapuritontille nolla.

Meillä oli aikoinaan vuokralla aivan ihana merenrantatontti mökkeineen. Puista roikkui jopa naavaa. Sitten tontin omistaja teetätti avohakkuut ympäristöön ja siihen loppui meidän vuokralaisuus, tontti muutui suojattomaksi ja tuuliseksi, naapureihin suora näkyvyys.

Tässä tapauksessa ei olisi haittaa naapureista kun ostettaisi niin iso tontti (2 hehtaaria) ap

Vierailija
32/35 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos  sijainti ja puitteet miellyttävät tietysti ostat, maata ei nimittäin valmisteta enää lisää. Ranta ja omaa vettäkin vielä lisäksi! Puut kasvavat parissa vuosikymmenessä jo kivan näköisiksi. Olen siirtänyt kuusen-, vaahteran-ja tammentaimia ja istuttanut omenapuita, luumupensaita, marjapuskia. Kaikki ne ovat kasvaneet nopeasti kiitettäviin mittoihin ja vain pienellä kasteluavulla, lisämullalla ja lannoituksilla. Ajattele myös sitä, että maahan sitoutuminen siirtyy tuleville jälkipolvillesi jatkuvasti kasvavaksi ja kehittyväksi pikkuparatiisiksi.

Vierailija
33/35 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aitaa väliin jos naapuri vituttaa.

Vierailija
34/35 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puut kaadettu, koska niistä saa rahaa. Ettei jää teidän hyödyksi. Niinpä kertoo vähän myyjästäkin se asenne.

En ostaisi. Mökkimaisemaan kuuluu puita. 

Aika paljon saa puuta kaataa että niistä rahallista hyötyä on. Myyjä hyötynyt korkeintaan itselleen polttopuut.

Mökiltä kaadettiin koko metsä, tien vireen ja rantaan jätettiin vähän isoja puita.

2ha tontista jäi 14000€ käteen rahaa, sillä rempattiin koko paikka uusiksi ja otettiin sähköt.

Vierailija
35/35 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puiden kasvuun menee vuosikymmeniä.

Siellä käy kylmä tuuli. Suomen kesät ei useinkan ole helteisiä. Järveltä tai mereltä tuulee paljon, kun se on niin avaraa.

Mun äidin perheellä oli tuollainen mökki tontti. Siellä oli muutama iso mänty ja sitten taimiasteen kuusia. Kärsivät siellä kylmyydestä ja tuulesta. Haaveilivat puiden kasvamisesta ja suojaisuudesta. Tuo 40-luvulla.

Nyt siellä on suojaisaa ja emme aio kaataa puita talon ja järven välistä, ettei muodostu tuulitunnelia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kahdeksan