Lapset ei suostu syömään kalapuikkoja, niinpä en niitä osta! Mitkä on sellaisia ruokia mitä sun lapset ei suostu syömään?
Kommentit (39)
Meidän taapero ei tykkää tuoreesta tomaatista. Tomaatti maistuu kuitenki esim. tomaattimurskan muodossa. Siitä asti, kun hän on saanut syödä kiinteää ruokaa, oon antanut hänelle ruokaa laidasta laitaa eikä hän ole yhtään nirso. Syö sellaisiakin ruokia mitä itse en syö, esimerkiksi naudanmaksa, oliivi ja maustamaton viili. Hän tykkää niin miedosta kuin todella mausteisesta ruoasta. Tosin jotkut kasvikset eivät maistu ilman mausteita tai kastiketta/dippiä. Maistaa kuitenkin kaikkea ruokaa vaikkei olisikaan lempparia.
Vierailija kirjoitti:
Mitä teet jos lapsi ei suostu syömään jotain? Sanoitat tunteita?
Ennen vanhaan olisi laitettu pöydälle rinnakkain kalapuikko ja nahkaremmi ja sanottu lapselle, että valitse tuosta.
Ei ennen vanhaan syöty tuollaista moskaa.
Esikoinen 10 v tyttö inhoaa makaroonilaatikkoa, lihapullia, lasagnea kanaa ja riisiä, pinaattikeittoa mm.
Tykkää kalasta, tortilloista, keitoista, nakit&muusi-yhdistelmästä, naudan sisäfileestä, sushista yms. Ihan päinvastainen kuin minä lapsena.
Nuorempi 2 v tyttö syö ihan kaikkea ja paljon. :D
Syö oikeastaan kaikkea paitsi tölkkisieniä, sillä sai niistä pienempänä ruokamyrkytyksen. Etanoita tms. ei ole halunnut maistaa enkä näe mitään syytä pakottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan olisi laitettu pöydälle rinnakkain kalapuikko ja nahkaremmi ja sanottu lapselle, että valitse tuosta.
Olen tosi pahoillani, että sua on hakattu kotona. Varsinkin olen pahoillani siitä, että sua on hakattu, jos et ole halunnut syödä jotakin ruokaa. Mua onneksi ei ole hakattu, vaikka olen "ennen vanhaan" elänytkin.
Se on rangaistus. Ei "hakkaamista".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tosi pahoillani, että sua on hakattu kotona. Varsinkin olen pahoillani siitä, että sua on hakattu, jos et ole halunnut syödä jotakin ruokaa. Mua onneksi ei ole hakattu, vaikka olen "ennen vanhaan" elänytkin.
Voisitko vielä perustella, miksi lapsen hakkaaminen ei ole hakkaamista? Miksi siitä pitää antaa rangaistus, jos ei tykkää jostain ruuasta? Jos kuulet, että joku ihminen ei tykkää jostain ruuasta, lyötkö häntä?
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, en ole tullut ostaneeksi ruokia jotka eivät olisi hyviä; lihat lihakaupasta, kalaa vain tuoreena kun näyttää hyvältä... Koemaistan ja kun on mielestäni hyvää, tiedän, että voi tarjota lapselle.
Se, että joku ruoka on vanhemmasta hyvää, tarkoita sitä, että se olisi lapsesta hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Mulle sanottiin lapsena: Sinulla on kaksi vaihtoehtoa, sinä syöt - tai sinä itket ja syöt. Muutenkin se oli aina "sinä teet, tai sinä itket ja teet". Minusta tuli ihminen, joka ei tiedä, mitä haluaa. Vaistoan ERITTÄIN hyvin, mitä muut minusta haluan ja olen erinomaisen tottelevainen (mutta ikuisesti vihainen) viisikymppinen. Otan i h a n mitä tahansa vastaan kasvot peruslukemilla. Huuda, karju, uhkaile, lyö - kaikki käy. Koskaan et pääse lähelle, mutta minua saa satuttaa, sellaisia ne ihmissuhteet ovat.
Minun lapsiani ei v**tu satuta kukaan.
En IKINÄ pakota lapsia syömään mitään. Jos jotain "pakotan", se on käyttäytymään hyvin julkisella paikalla. Siellä ei huudeta eikä mesota. Puhua saa ja olla muuten ns. oma itsensä. Eikä toisia ihmisiä kiusata. Ruoasta saatan todeta, että hei minusta on nyt vähän tylsää, että... Mutta lapset saavat myös sanoa takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko vielä perustella, miksi lapsen hakkaaminen ei ole hakkaamista? Miksi siitä pitää antaa rangaistus, jos ei tykkää jostain ruuasta? Jos kuulet, että joku ihminen ei tykkää jostain ruuasta, lyötkö häntä?
Voihan lapselta myös vaikka takavarikoida puhelimen jos sitä haluaa rangaista. Huom! Puhelimen takavarikointi joltain satunnaiselta ihmiseltä on kuitenkin varkaus, eli niin ei pidä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Meidän taapero ei tykkää tuoreesta tomaatista. Tomaatti maistuu kuitenki esim. tomaattimurskan muodossa. Siitä asti, kun hän on saanut syödä kiinteää ruokaa, oon antanut hänelle ruokaa laidasta laitaa eikä hän ole yhtään nirso. Syö sellaisiakin ruokia mitä itse en syö, esimerkiksi naudanmaksa, oliivi ja maustamaton viili. Hän tykkää niin miedosta kuin todella mausteisesta ruoasta. Tosin jotkut kasvikset eivät maistu ilman mausteita tai kastiketta/dippiä. Maistaa kuitenkin kaikkea ruokaa vaikkei olisikaan lempparia.
Meillä on myös annettu vaikka ja mitä, mutta lapset ovat silti olleet tosi nirsoja. Yksi suutuntuman suhteen, toinen karvaiden makujen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan lapselta myös vaikka takavarikoida puhelimen jos sitä haluaa rangaista. Huom! Puhelimen takavarikointi joltain satunnaiselta ihmiseltä on kuitenkin varkaus, eli niin ei pidä tehdä.
Mutta miksi pitää rangaista, jos ei tykkää jostain ruuasta?
Parsaa, ruusukaalia, sieniä, polentaa, munakoisoa, kesäpurpitsaa, kukkakaalia, bataattia.
Ja juuri noita haluaisin tehdä lisukkeiksi lähes joka päivä. Ja teenkin. Lapsiparat. Joskus teen lehkikaalisipsejä, niitä syövät. Ja porkkanaa sekä kurkkua on aina tikkuina jääkaapissa ja ne onneksi maistuvat.
Kauhea ongelma, jos lapsi ei syö jotain transrasvoja täynnä olevaa einespaskaa.
Meillä ei mennyt aikoinaan marsipaani, rucola ja kaprikset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ennen vanhaan syöty tuollaista moskaa.
Kyllä jo 80-luvulla syötiin.
Meillä on suvussa kaikenlaista yliherkkyyksistä johtuvaa valikoivaa syömistä. Aikani stressasin siitä kauheasti, mutta ravitsemusterapeutti sanoi, että purkista vaan vitamiinit ja lautaselle vaikka samaa ruokaa päivästä toiseen.
Miksi olette antaneet lastenne kasvaa lumihiutaleiksi? Jos koko pienen ikänsä aina on saanut valita kaikesta otatko vai et niin onhan se ihan selvää että lapsi puolet ajasta sanoo en ota, en tykkää.
Einekset. Ainoat taitaa olla lihaperunasoselaatikko ja Oetkerin pizzat.
Hyvä näin, meillä on aina tehty ruuat itse, ei ole tarvinnut nirsoilla.
Vierailija kirjoitti:
Miksi olette antaneet lastenne kasvaa lumihiutaleiksi? Jos koko pienen ikänsä aina on saanut valita kaikesta otatko vai et niin onhan se ihan selvää että lapsi puolet ajasta sanoo en ota, en tykkää.
Minä luulen, että joillekin ihmisille ruoan maulla on enemmän väliä kuin toisille. Yksi voi syödä ruokaa, josta ei erityisemmin pidä ja toinen saa samassa tilanteessa oksennusrefleksin. En usko, että on kyse pelkästä opettamisesta. Eikä ruokaa edes pitäisi opettaa syömään pakottamalla, vaan pikemminkin omalla esimerkillä ja kannustaen.
Sama mun lapsella. Tai ihan pienenä söi, mutta parivuotiaana viimeistään lopetti. On monesti kysynyt "mikä tämä kauhea haju on", kun on avattu joku jugurttipurkki tai vastaava keittiössä.