YLE: Rauman koronalinko: Tartuntojen vähentämistä ovat vaikeuttaneet kieli- ja kulttuurierot
Kun koronatartunnat alkoivat levitä, monet työntekijät eivät ymmärtäneet, että koronan takia annetut karanteenipäätökset ovat sitovia ja niiden rikkominen on samalla lain rikkomista.
Kieliongelmat vaikeuttivat epidemian saamista haltuun. Tilannetta ei parantanut se, että Nordqvistin mukaan telakan ja sen alihankkijoiden henkilöstöä on ollut ajoittain vaikea saada kiinni.
Kyllä pistää vihaksi tämä ihmisten välinpitämättömyys. Suomalaiset uhraavat mielenterveytensä epidemian pitämisessä kurissa ja samaan aikaan täällä elää ihmisiä jotka viis veisaavat ohjeista.
Kommentit (73)
Raumalaiset, nyt mielenosoitus telakkaa kohtaan! Harmi, kun tavallinen kuluttaja ei voi boikotoida niidentuotteita.
Ja silti Viking LINE sai uuden laivan halvemmalla Kiinasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en jaksa enää hyväksyä tilannetta, missä kantisten elämää kurjistetaan sen takia, että vierastyöläisiä saa tuoda maahan.
Täysin epäoikeudenmukaista!
perskutarallaa
No niin kommunistivihernisti, pari viivaa hihaan niin lähtee päivä käyntiin. Joko tuet narkattu, otitko pikavipin? Ai niin, luottotiedoton mitään edes saa.
Jos ihmisen täytyy sairaana mennä töihin ja liikkua julkisilla paikoilla niin sitten vika on varmaan työnantajassa. Vai olenko minä ainoa joka sairasti koronan niin että immuunipuolustus oli täysin sekaisin ja kaikki liikkuminen oli täyttä taistelua? Jos se tauti ei teille muille mitään aiheuta, niin mitä siitä sitten kohkaatte kuin se olisi maailmanloppu?
Jos niille ei pystytä antamaan koronaohjeita niin, että ne tajuaa ne, miten h e l v e t t i niille annetaan ohjeet jonkun laivan rakentamisesta??!!! Ei s a a t a n a, itse en ainakaan uskaltaisin mennä sellasseeseen paattiin, jonka rakentaneet ihmiset, jotka ei tajua mistään mitään. Itse asiassa, miten niiden kanssa on edes sovittu työsopimus, työajat yms??!?!?!!
Vierailija kirjoitti:
no onhan niillä esim. makedoniassakin maskin käytöstä ohjeet
Ei koske Suomea.
Vierailija kirjoitti:
Jos niille ei pystytä antamaan koronaohjeita niin, että ne tajuaa ne, miten h e l v e t t i niille annetaan ohjeet jonkun laivan rakentamisesta??!!! Ei s a a t a n a, itse en ainakaan uskaltaisin mennä sellasseeseen paattiin, jonka rakentaneet ihmiset, jotka ei tajua mistään mitään. Itse asiassa, miten niiden kanssa on edes sovittu työsopimus, työajat yms??!?!?!!
Kyllä ne tajuavat, mutta eivät vain välitä. Kulttuurieroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne tajuavat, mutta eivät vain välitä. Kulttuurieroja.
Niiden omat riskiryhmään kuuluvat perheenjäsenet asuvat muualla joten se oma välinpitämättömyys Suomessa ei vaikuta millään lailla heidän turvallisuuteensa. Tästähän tässä on kyse. Ei niitä kiinnosta suomalaisten talous ja terveys pätkääkään.
Tiedon puute ei voi olla syynä, kun ihan tarkkaan joka ikisen maan media on rummuttanut koronaa ja rajoituksia jo vuoden ajan. Oma arvaus on että valvonnan ja tiukkojen sääntöjen puutteen myötä telakkalaiset vain menivät töihin (tienaamaan) vaikka vähän köhässä. Ihan sama muiden terveys kunhan omalle pankkitilille kilahtaa rahaa. Ei tainnut olla palkallisia sairaslomia tai karanteeneja näillä työläisillä.
Vierailija kirjoitti:
Tiedon puute ei voi olla syynä, kun ihan tarkkaan joka ikisen maan media on rummuttanut koronaa ja rajoituksia jo vuoden ajan. Oma arvaus on että valvonnan ja tiukkojen sääntöjen puutteen myötä telakkalaiset vain menivät töihin (tienaamaan) vaikka vähän köhässä. Ihan sama muiden terveys kunhan omalle pankkitilille kilahtaa rahaa. Ei tainnut olla palkallisia sairaslomia tai karanteeneja näillä työläisillä.
hys hys
Tiedän faktana (eli kuullut suomalaiselta kaveriltani) että esim Helsingin keskustan isoilla raksoilla ulkomaalaiset kieltäytyvät koronatestistä, koska "tuloshan voi olla positiivinen ja sillon joutuu karanteeniin".
Sehän ei heille sovi kun sitten mikään raha ei liiku.
Että näin.
Ja itäeurooppalaisilla on usein hygieniakäytännöt vähän mitä sattuu. Ei ne käsiänsä pese, eikä muutakaan.
"Kulttuuriero" tarkoittaa suomeksi, ettei paskaakaan välitetä siitä mitä joku viranomainen ohjeistaa.
Hienoa muuten miten laivaurakan tullessa suomeen hehkutetaan sitä että nyt on suomalaisilla töitä. Sitten käy ilmi että ainakin 80% työntekijöistä on naapurimaista, jos ei enemmänkin koska osalla on tuplapassit tai suomen kansalaisuus eli nuo lasketaan suomalaisiksi.
Sama aikanaan kun (demari) hallitus hehkutti elvyttämistä sillä että rakennusten korjausavustuksia myönnetään helpommin. Okei, rakentaminen lisääntyi mutta mitä esim. meidän kerrostalotyömaata (julkisivuremontti) katsoin niin suunnilleen 70-80% työporukoista puhui joko venäjää tai viroa.
Et semmoista elvyttämistä naapurimaiden talouksille. Suomalaisen työttömän osalle on kuitenkin varattu piiskattavana oleminen kuten nyt uuden kuntakokeilun alkaessa taas nähdään. Eli vaatimuksia on hakemusten teosta mutta työtä ei vaan löydy kun sitä ei ole ja nekin mitä on menee joko työssä oleville tai ulkomaisille porukoille.
Vierailija kirjoitti:
Jos Suomeen ei pääsisi ilman testausta
Myöhäistä. Virusmuunnokset ovat jo täällä ja helsinkiläiset levittävät sitä nyt joukolla pohjoiseen. Kesällä on kaikki mahdolliset rajoitteet päällä. Seuraavan kerran voimme nauttia kesästä 2022.
Uskomattoman törkeää!
Tässä jo vuos kärvistely ja yhdet levittää virusta tänne tahallaan.
Siis tarkoitan, niitä jotka niitä vierastyöläisiä käyttää ja niitä, jotka ei saa pakkotestausta rajoille.
Tämän vuoksi niitä Skopjen lentoja sitten vaan väkisin jatkettiin.