Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka paljon maksaisin velkojani pois?

Vierailija
21.02.2021 |

Olen todella huono rahankäyttäjä ja ajauduinkin taloudelliseen ahdinkoon viitisen vuotta sitten. Olen nyt tehnyt vuoden kahta työtä + saanut bonukset ja kesälomat käteen ja mietin mitä tekisin velkojani kanssa.

Voisiko joku järkevä kertoa miten paljon maksaisin velkojani pois?

Minulla on tällä hetkellä

14 500e 9.99% korolla olevaa velkaa. Lyhennän 850-1000e kuukaudessa.

Minulla on myös 17 000e 7.50% velkaa, jota lyhennän 300e, ja olen suunnitellut nostavani tätä heti kun toinen laina on maksettu.

Ei ole muuta velkaa.

Tulot 2300e/kk vakituisesta työstä ja noin 600e toisesta työstä (riippuu kuinka monta vuoroa jaksan tehdä. Hyvänä kk voi tulla jopa 1200e)

Menot:

600e/kk asuminen (omistus)
Puhelin netti sähkö about 100e/kk
Velat 1300e/kk tässä voi joustaa alaspäin 250e/kk jos tulee yllättäviä menoja.
Auto 150e/kk (pakollinen töiden takia)

Ja siihen velan lyhentämiseen: minulla on 9000e yhteensä tileillä. Ruokatilillä aina pidän 500-1000e. Käyttötilillä about 500e ja loput on säästöissä.

Kuinka paljon lyhentäisin velkaa tai miten te maksaisitte pois noita velkoja?

Ei arvosteluja velkoihin kiitos. Yritän parhaani niistä selviytyä...

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos maksan Tuot 14000 lainaa tonnin kuussa pois niin ei menisi kuin muutama kuukausi että saisit säästöilläsi maksettua sen kokonaan pois. Näin minä tekisin.

Vierailija
2/18 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos maksan Tuot 14000 lainaa tonnin kuussa pois niin ei menisi kuin muutama kuukausi että saisit säästöilläsi maksettua sen kokonaan pois. Näin minä tekisin.

Tätä mietin juuri, mutta kuinka paljon kannattaisi jättää säästöön rahaa? En haluaisin joutua siihen tilanteeseen että olisin rahaongelmissa, koska maksoin velkoja liian nopeasti. Ap

Vierailija
4/18 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

cdddok kirjoitti:

Googlaa lumipallometodi tai lumipallotekniikka velkojen maksuun:

https://kotiliesi.fi/mainos/tiesitko-lumipallometodilla-saat-talouden-h…

https://omavaraisuushaaste.com/veloista-eroon/

Juu tätä teen, mutta minulla on vain kaksi velkaa, ei montaa. Toista korkeampi korkoista maksankin nopeammin pois. Ap

Vierailija
5/18 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä mietin juuri, mutta kuinka paljon kannattaisi jättää säästöön rahaa? En haluaisin joutua siihen tilanteeseen että olisin rahaongelmissa, koska maksoin velkoja liian nopeasti. Ap

Yleensä suositellaan että 2-3 kuukauden nettopalkka olisi hyvä olla helposti saatavilla yllättäviä menoja varten.

Vierailija
6/18 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä auto sulla on jos 150€/kk riittää?

Vierailija
7/18 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä suositellaan että 2-3 kuukauden nettopalkka olisi hyvä olla helposti saatavilla yllättäviä menoja varten.

Eli 6900e pitäisi tuosta jättää säästöön ja 2100e lyhennykseen? Ap

Vierailija
8/18 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kannattaisi pitää ainakin pari tonnia hätävaroja. Kyse on mielenrauhasta. Matemaattisesti ei ehkä niin järkevää. Mikäli joudut kuzeen kun rahat ja jääkaapin sisältö loppuu niin,... pikavippi ja here we go again.

Vierailija
9/18 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhentäisin kerralla 7000 eurolla tuota kalliimpi korkoista velkaa. 2000 euroa jäis hätävaraa ja jos jotain vielä isompaa rahantarvista tulee, voit lisäksi siinä kuussa pienentää lainojen lyhennyssummaa. 9% korko on iso. Sulle on iso hiljennys kun pääset siitä lainasta eroon.

Vierailija
10/18 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä aina säästössä parin kuukauden nettopalkkaa vastaava summa jottet joudu turvautumaan uuteen lainaan, jos jotain sattuu.

Muuten lyhennä isompikorkoista lainaa pois mahdollisimman nopeasti. Älä kerää ylimääräisiä säästöjä vaan lyhennä lainaa kuukausittain niin paljon kun pystyt. Saat lainan aika nopeasti maksettua ja sen jälkeen voit alkaa tehokkaammin lyhentää toista lainaa ja kerryttää säästöjäkin.

Vierailija
11/18 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkaisin lyhentämistä entiseen malliin. Sitten kun tileillä on yhteensä 15te katsoisin tilannetta uudestaan.

Vierailija
12/18 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemassa oleva suunnitelma näyttää toimivalle. Jatka samaa rataa, kerrytä säästöjä ja kun isompi laina on loppu saat hoidettua säästöillä toisenkin.

Mutta muista silti elää. Itsellä unohtui hetkeksi kun vedin budjetin liian tiukalle.

Vierailija
13/18 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli 6900e pitäisi tuosta jättää säästöön ja 2100e lyhennykseen? Ap

Aika harvalla oikeasti on tuollaisia summia säästössä. Mekin elettiin ilman mitään hätärahastoja ekat 20 vuotta. Kun oli kaksi työssä käyvää, koskaan ei rahat loppuneet. Tosin kummallakaan ei mitään päihde, peli tai shoppailuriippuvuutta. Aika tasaiset oli menot lapsiperheessä.

Vierailija
14/18 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olemassa oleva suunnitelma näyttää toimivalle. Jatka samaa rataa, kerrytä säästöjä ja kun isompi laina on loppu saat hoidettua säästöillä toisenkin.

Mutta muista silti elää. Itsellä unohtui hetkeksi kun vedin budjetin liian tiukalle.

Järjetön ohje, kun AP.n lainan korko on 9% ja omalla tilillä olevalle rahalle ei makseta mitään korkoa. 2000 riittää ja mahdollisimman nopeasti tuon lainen lyhennys.

Vierailija
15/18 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parikin tonnia hätäkassana on ihan hyvä saavutus tuossa tilanteessa. Sinuna maksaisin mahdollisimman nopeasti ja paljon lainoja pois ja keskittyisin isompaan säästämiseen sitten kun noista lainoista olet päässyt eroon.

Vierailija
16/18 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lyhentäisin kerralla 7000 eurolla tuota kalliimpi korkoista velkaa. 2000 euroa jäis hätävaraa ja jos jotain vielä isompaa rahantarvista tulee, voit lisäksi siinä kuussa pienentää lainojen lyhennyssummaa. 9% korko on iso. Sulle on iso hiljennys kun pääset siitä lainasta eroon.

Vaikuttaisi järkevälle. Kiitos :) Olisi joo iso helpotus kun yksi laina lähtisi pois. Pelkään vain että maksaisin liikaa ja talous menee tiukille.. Ap

Vierailija
17/18 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kannattaa maksaa isokorkoisempi velka mahdollisimman pian pois. Ja tosiaan muutaman kuun hätävara jättää tilille. 

Vierailija
18/18 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä tai jollain muulla lainalaskurilla

https://www.laskurini.fi/raha/lainalaskuri

pystyy näkemään paljonko säästäisi korkokuluissa. Jos oletetaan vaikka että kalliimpaa lainaa lyhennettäisiin nyt heti 7000 ja sen jälkeen tonni kuussa, niin sen loput tulevat korot putoaisivat 1017 eurosta 277 euroon. Kuukausimaksuerällä 850 euroa 7 tonnin kertalyhennys pudottaisi korot 1204 eurosta 322 euroon.

Toki jos pari tonnia ei millään tunnu riittävältä puskurilta, niin onhan pienempikin kertalyhennys aina kotiinpäin. Mutta ihan yhdeksää tonnia tuskin tässä tilanteessa kannattaa pitää tilillä.